جریمه‌50 هزار تومانی برای خودرو های بدون معاینه فنی







حمیده امینی فرد
خبرنگار
 طرح کاهش آلایندگی کمتر از یک هفته دیگر به فاز دوم خود وارد می‌شود، در فاز دوم، معاینه فنی، شرط لازم تردد در سطح شهر تعیین شده است. از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک میلیون خودرو برای دریافت معاینه فنی مراجعه کرده و حدود 35 درصد یعنی 369 هزار خودرو هم موفق به اخذ معاینه فنی برتر شده‌اند. هم‌اکنون همه ورودی‌های تهران مجهز به دوربین هستند و از روز اول آبان هیچ خودرویی بدون معاینه فنی، اجازه تردد در سطح شهر را نخواهد داشت. خودروهای سواری، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها همگی به صورت 24 ساعته شامل این طرح می‌شوند. با این توصیف اگر خودرویی، برگه معاینه فنی نداشته باشد، روزانه 50 هزار تومان جریمه می‌شود. جالب این‌که در 6 ماهه اول امسال، یک میلیون برگ جریمه تنها در حوزه ثبت تخلفات معاینه فنی صادر شده است! به گفته معاون شهردار درحال حاضر هزار و 240 دوربین، محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد را رصد می‌کنند که تعدادشان در مقایسه با گذشته، 4 برابر شده است. البته خودروهایی با عمر 4 سال نیازی به برگه معاینه فنی ندارند.
رئیس پلیس راهور شهر تهران در نشستی خبری با بیان این‌که همه ورودی‌های شهر تهران، مجهز به دوربین هستند و همه پلاک‌های ورودی به شهر تهران و محدوده پایتخت رصد می‌شود، گفت: پلیس علاوه بر کنترل دوربینی به دو روش کنترل چشمی و کنترل از طریق گشت‌های سیار هم اقدام می‌کند.
سردار محمدرضا مهماندار افزود: ممکن است برخی افراد سودجو برای معاینه فنی جعلی رجوع کنند. تمام اطلاعات خودروها در سامانه سیمفا ثبت است و دوربین‌ها معاینه فنی خودروها را با این سامانه بررسی می‌کنند. مالکان خودرو به سمت دریافت گواهی معاینه فنی جعلی نروند که برایشان علاوه بر جریمه، تعقیب قضایی هم درپی داشته باشد.وی در پاسخ به این سؤال که پول حاصل از جرایم چه می‌شود؟ تصریح کرد: بر اساس قانون تمام مبالغ جرایم به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.
سردار مهماندار در مورد چرایی شماره‌گذاری خودروهای آلاینده گفت: بر اساس قانون، خودروها و موتورسیکلت‌ها برای شماره‌گذاری نیازمند دریافت دو مجوز از سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد در حوزه‌ آلایندگی و ایمنی هستند و وقتی این دو مجوز را داشته باشند پلیس ملزم به شماره‌گذاری آن است.وی درباره پوشاندن پلاک در مبادی ورودی به محدوده نیز این طور توضیح داد: تعداد افرادی که اقدام به پوشاندن پلاک می‌کنند بالا نیست و پلیس مدام با این افراد برخورد می‌کند؛ چرا که این افراد مرتکب جرم شده‌اند و روزانه تعدادی پرونده در این حوزه به دادسرا ارسال می‌شود. البته در حال حاضر آمار این تخلف همراهم نیست اما بزودی آن را منتشر می‌کنیم.
سردار مهماندار با بیان این‌که نیازمند تشدید برخورد با این افراد هستیم، گفت: علاوه بر جریمه مجازات، جرم پوشاندن پلاک 6 ماه تا یک سال حبس است. معاون شهردار تهران هم در این نشست درباره سهم شهرداری‌ها از جرایم راهنمایی و رانندگی گفت: براساس قانون ۶۰ درصد درآمدهای حاصل از جرایم باید به شهرداری همان شهر پرداخت شود. متأسفانه تاکنون به جای این رقم تقریباً کمتر از 10 درصد به شهرداری داده شده است. مابقی این رقم عملاً در بودجه عمومی توسط خود دولت مصرف می‌شود.
محسن پورسیدآقایی درباره الزام اجرای این طرح برای دستگاه های دولتی نیز افزود: اجرای طرح کاهش مصوبه کارگروه ملی آلودگی هوا را دارد و همچنین استانداری نیز به همه دستگاه ها بخشنامه کرده است و حتی در این طرح، خودروی دستگاه های نظامی و انتظامی نیز در صورتی که خودروهایشان دود زا باشند، متوقف می‌شوند.وی با بیان این‌که برخی‌ها فکر می‌کنند که این سختگیری‌ها و قوانین الکی است و می‌گویند که بعداً یادشان می‌رود و کم رنگ می‌شود، گفت: طرح ترافیک را به یاد بیاورید که همه می‌گفتند اجرایی نمی‌شود اما اجرایی شد و حالا با هماهنگی که با پلیس انجام داده‌ایم حتماً اعمال قانون خواهد شد.
به گفته سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بزودی دو مرکز معاینه فنی در چیتگر و شهرری راه‌اندازی خواهد شد و براین اساس تعداد مراکز به 15 مرکز می‌رسد. هم‌اکنون نیز مراکز معاینه فنی به صورت سه شیفته در حال فعالیت هستند.