در جنگ تصويرسازي غلط از ايران پيروز خواهيم شد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح چهارشنبه در ديدار با بيش از دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهاي برتر علمي، تلاش و فعاليت ده‌ها هزار نخبه در سراسر ايران را ترسيم‌كننده تصويري اميدبخش و واقعي از كشور خواندند و با اشاره به نقش و تاثيرگذاري نخبگان جوان در برنامه‌ريزي صحيح براي آينده، پيشرفت علمي ايران و جلو بردن مرزهاي دانش بشري، «تعامل متقابل، دوجانبه و جدي‌تر نخبگان و نظام، مراقبت هوشمندانه و استفاده صحيح از گنجينه نيروي انساني نخبه و تقويت هويت ملي و آرمانخواهي در مجموعه نخبگان كشور» را ضروري خواندند و تاكيد كردند: تصويرسازي غلط و منفي و نااميد كننده از اوضاع ايران مهم‌ترين دستور كار امروز دشمن است اما به فضل الهي تصوير واقعي كشور در مجموع، نقطه مقابل تصويرسازي نظام سلطه است. رهبر معظم انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود، ديدار با نخبگان جوان را اميدبخش و شادي‌آفرين خواندند و با اشاره به سخنان تعدادي از جوانان نخبه گفتند: اين مطالب عمدتا بسيار متين و متقن و كاملا مورد تاييد بنده بود و مسوولان محترم بايد با جديت آنها را پيگيري كنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تاثيرگذاري ملي و فراملي نخبگان از زواياي مختلف افزودند: وجود ده‌ها هزار نخبه، از يك منظر، نشانگر «تصوير صحيح و واقعي از كشور» و مايه خرسندي و احساس اميد است، ضمن آنكه با بهره‌مندي از نخبگان قطعا چارچوب‌هاي برنامه‌ريزي براي مسائل كشور بايد ارتقا يابد و از ديدگاه‌هاي آنان استفاده شود. ايشان خاطرنشان كردند: از نظرات نخبگان جوان، فعال، دلسوز و با نشاط و پاي كار در بخش‌هاي مختلف از جمله نفت، استفاده و براي تبديل اقتصاد نفتي به اقتصاد مستقل و دانش‌پايه و اقتصاد مقاومتي، برنامه‌ريزي شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به تاثير نخبگان در «پيشرفت علمي كشور» گفتند: بهره‌گيري صحيح و مناسب از دانش و توانايي‌هاي نخبگان موجب پيشرفت علم در كشور و در نتيجه رسيدن به موضع عزت و اقتدار و كاهش آسيب‌پذيري‌ها خواهد شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: اگر از لحاظ علمي پيشرفت كنيم، تهديد دشمنان تمدني و سياسي و اقتصادي ما دايمي نخواهد بود و كاهش خواهد يافت.
ايشان يكي ديگر از عرصه‌هاي تاثيرگذاري نخبگان كشور را «ايفاي نقش در شكستن مرزهاي جهاني دانش» دانستند و افزودند: در قرون اخير، سهم ما در جلو بردن مرزهاي دانش بسيار كم بوده است و بايد با استفاده از ظرفيت بالاي نخبگان جوان كشور، مرزهاي اكتشاف و دانش جهاني را توسعه دهيم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: جوانان بايد با مطالعه تاريخ، از دوران تلخ ۲۰۰ ساله قبل از پيروزي انقلاب اسلامي كه به دليل بي‌اعتنايي به استعدادها و نخبگان، كشور دچار عقب‌ماندگي شد، مطلع شوند و قدر دوران كنوني را بدانند. ايشان با تاكيد بر اينكه در دوران قاجار و پهلوي، ايران يكي از عقب‌مانده‌ترين كشورها از لحاظ دانش روز بود، افزودند: در حالي كه جمعيت ايران حدود يك درصد جمعيت جهان است، سهم ما در توليد علم در دوران پهلوي، يك‌دهم درصد بود اما اكنون سهم ايران در توليد علم در دنيا به حدود دو درصد رسيده است كه به اين حد نيز نبايد قانع بود.


رهبر معظم انقلاب اسلامي به يك نمونه ديگر از بي‌اعتنايي به علم و دانش در دوران پهلوي اشاره كردند و گفتند: از زمان تاسيس دانشگاه تهران به عنوان اولين دانشگاه كشور در سال ۱۳۱۳ تا سال ۱۳۵۷ كه چهل و چهار سال مي‌شود، تعداد دانشجويان كل كشور، ۱۵۰ هزار نفر بود اما اكنون كه چهل سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد، تعداد دانشجويان كشور بيش از چهار ميليون نفر است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه چنين مقايسه‌هايي، تفاوت دو حكومت و دو نظام را به روشني نشان مي‌دهد، خاطرنشان كردند: علت عمده عقب‌ماندگي علمي و اخلاقي و سياسي كشور در آن دوران تاريك، وجود حكمرانان بي‌كفايت، دنياطلب، وابسته و بي‌عرضه بود كه در مقابل ملت تكبر مي‌فروختند و به فكر مصالح آنان نبودند اما در مقابل بيگانه تا كمر خم مي‌شدند.
ايشان تاكيد كردند: همه ما بايد به دليل رهايي از آن دوران تلخ و پيشرفت‌هاي كنوني، سپاسگزار نظام جمهوري اسلامي و امام(ره) بزرگوار باشيم. رهبر معظم انقلاب اسلامي سپس چند توصيه در خصوص نخبگان بيان كردند. اولين توصيه ايشان «لزوم تعامل دوجانبه ميان نخبگان و نظام مديريت كشور» بود كه در اين زمينه گفتند: از يك طرف مسوولان بايد جدي‌تر به ‌دنبال تعامل با نخبگان و ارايه خدمات و رفع موانع كار آنان باشند و از طرف ديگر نخبگان نيز بايد همه ظرفيت‌هاي خود را در اختيار پيشرفت كشور قرار دهند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي منابع انساني خوب و نخبه متحرك و پيش‌رونده را يك گنجينه و ثروت عظيم خواندند و تاكيد كردند: اين ثروت همانند هر گنجينه ديگري در معرض طمع و چپاول نظام سلطه است تا ضمن آنكه از اين ثروت براي خود بهره مي‌برد، در خصوص علم و فناوري يعني داشته‌هاي ثروت‌آفرين و قدرت‌آفرين نيز انحصار ايجاد كند. ايشان «حذف فيزيكي نخبگان» را يكي از روش‌هاي نظام سلطه براي خارج كردن اين گنجينه از چنگ ملت‌ها برشمردند و با اشاره به ترور دانشمندان هسته‌اي كشور گفتند: علاوه بر حذف فيزيكي، «امحاء فرهنگي و يا مشغول كردن نخبگان به امور ديگر»، از ديگر روش‌هاي نظام سلطه براي گرفتن اين ثروت عظيم كشور است، بنابراين مسوولان و نخبگان بايد هوشيار و مراقب باشند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، راه مقابله با فريب‌هاي نظام سلطه براي مجموعه نخبگي كشور را «تقويت هويت ملي و آرمانخواهي در ميان نخبگان» دانستند و خاطرنشان كردند: جوان نخبه ما بايد به ايراني و مسلمان بودن، هويت ملي، آرمان‌ها و تاريخ بسيار شرافتمندانه خود افتخار كند.
ايشان تاكيد كردند: يكي از برنامه‌هاي دشمن، آرمان‌زدايي و هويت‌زدايي است كه همه بايد مراقب و متوجه اين نقطه تهاجم باشند. يكي ديگر از توصيه‌هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي به نخبگان، «مراقبت براي غافل نشدن از مسووليت‌هاي خود در قبال مردم و مسائل مهم كشور» بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: نخبه نبايد در فضاي تخصصي خود غرق شود و به مسائل جامعه همچون «استقلال، عدالت، پيشرفت و آسيب‌هاي اجتماعي» اعتنايي نداشته باشد. ايشان خطاب به نخبگان تاكيد كردند: اگر شما نخبگي را در زير پرچم «عدالت‌خواهي و استقلال و هويت ملي» انجام دهيد، قطعا ارزش آن بيشتر خواهد بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به جنگ تحميلي اقتصادي، سياسي و امنيتي عليه ايران عزيز افزودند: يك نخبه نمي‌تواند به اين جنگ بي‌توجه باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با تشبيه جنگ تبليغاتي و رسانه‌اي بسيار شديد دشمن به جنگ تحميلي افزودند: امكانات تبليغاتي ما مانند اوايل دفاع مقدس، اندك است اما همان‌گونه كه در آن نبرد پيروز شديم، به فضل الهي در اين جنگ هم بدون ترديد پيروز خواهيم شد.
ايشان «تصويرسازي غلط» را مهم‌ترين كار امروز دشمن براي اغواي افكار عمومي جهان و ايران برشمردند و خاطرنشان كردند: نخبه جوان ما بايد در اين رويارويي سنگين، وظيفه خود را براي پيروزي و سرافرازي ايران انجام دهد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي اين بخش از سخنان‌شان اين دستور كار را براي نخبگان جوان ترسيم كردند: «تلاش علمي زير پرچم عدالت‌خواهي، انحصارشكني، ستم‌ستيزي و حساسيت و رسيدگي به مسائل و مشكلات مردم.» رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين در بيان چند نكته درباره بنياد نخبگان، ضمن تشكر از زحمات بنياد، كار و تلاش شبانه‌روزي به مسوولان آن توصيه موكد كردند و افزودند: در شناسايي، جذب، هدايت، ساماندهي، شنيدن سخن نخبگان و درمان كردن دردهاي آنان شب و روز نشناسيد.
«پرهيز از روزمرّگي همراه با ابتكار دايم و نوسازي روش‌ها در بخشي كه هدايت نخبگان را در بنياد برعهده دارد»، «برنامه‌ريزي دقيق و صحيح براي فعاليت‌هاي هويت‌بخش»، «استفاده از دفتر نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها»، «استفاده از شركت‌هاي دانش‌بنيان و مراقبت درباره تنزل نيافتن ضوابط اين شركت‌ها» از ديگر توصيه‌هاي رهبر معظم انقلاب به مسوولان بنياد نخبگان بود.
ايشان همچنين استفاده از نخبگان در چيدمان مديريت‌هاي مياني كشور را مهم خواندند و افزودند: ممكن است، جوانان نخبه تجربه سطوح اول مديريتي را نداشته باشند اما سطح مديريت‌هاي مياني حتما به جوانان نخبه نياز دارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان‌شان با رد تصوري كه دانشگاه‌ها را در خدمت مسائل كشور نمي‌داند، خاطرنشان كردند: در چهار دهه اخير جوانان دانشگاهي در صنايع مهم كشور نقش اول داشته‌اند. ايشان «هوا فضا»، «علوم زيستي»، «سدسازي»، «صنعت دفاعي»، «صنعت هسته‌اي در ابعاد گوناگون آن»، «سلول‌هاي بنيادي»، «زيست فناوري» و «ساخت داروهاي نو تركيب» را از جمله عرصه‌ها و صنايعي برشمردند كه دانشگاه‌ها در شكل‌گيري و پيشرفت آنها نقش ارزنده‌اي داشته‌اند. رهبر معظم انقلاب اسلامي در عين حال افزودند: البته در كار دانشگاه‌ها نقص‌هاي زيادي وجود دارد كه بايد رفع شود و نخبگان جوان نيز امروز برخي از آنها را بيان كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي دانشگاه‌ها را به «اهتمام به پژوهش» در همه سطوح فراخواندند و افزودند: ارتباط متقابل و پرمنفعت دانشگاه با صنعت جدي‌تر گرفته شود. رهبر معظم انقلاب در همين زمينه خاطرنشان كردند: با گسترش ارتباط با صنعت و شناسايي نيازها به‌ گونه‌اي عمل كنيد كه همانند برخي كشورها، هر پايان‌نامه دانشجويي يك حامي از بخش خصوصي يا دولتي داشته باشد. «ضرورت به‌روزرساني نقشه جامع علمي» پس از ۹ سال از تدوين آن و لحاظ كردن مسائل جديد در اين نقشه، نكته ديگر ايشان خطاب به مسوولان بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با تاكيد بر «ضرورت ارتباط علمي با كشورهايي كه در مسير رشد جهشي قرار دارند»، افزودند: اين گونه كشورها عمدتا در آسيا هستند، بنابراين بايد نگاه‌مان به شرق باشد نه به غرب، ضمن اينكه نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت كشيدن و كوچك شدن فايده‌اي ندارد.
رهبر معظم انقلاب با تاكيد بر تعامل دانشگاه‌ها با دولت براي شناخت نيازها و اولويت‌ها، از اقدام گروه‌هاي مختلف اساتيد دانشگاهي و صاحب‌نظران از جمله اساتيد بسيجي در نوشتن نامه به مسوولان و ارايه راه‌حل مشكلات اقتصادي ابراز مسرت كردند و افزودند: نمي‌دانيم دولت چقدر به اين راه‌حل‌ها عمل مي‌كند اما احساس مسووليت اساتيد و همچنين نخبگان جوان و خوشفكر در قبال مشكلات كشور بسيار خرسند كننده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان سخنان‌شان بار ديگر به تلاش پرحجم دشمن براي تصويرسازي منفي از اوضاع ايران اشاره كردند و افزودند: نوسانات ارزي و مشكلات معيشتي وجود دارد اما در مجموع تصوير واقعي كشور، به كوري چشم دشمنان، عكس تصويري است كه بيگانگان سلطه‌طلب از ايران عزيز ترسيم مي‌كنند.