تولید‌کننده بی‌اعتماد به وعده‌ها

وای به حال واحدهایی که نه تسهیلات مورد نیاز برای خرید مواد اولیه را دارند و نه حمایتی برای استفاده از ارز دولتی‌! بارها از گوشه و کنار صدای تولید‌کنندگان و صاحبان صنایع خرد و متوسط را شنیده‌ایم که با تاسف از بی‌اهمیت دادن دولت به وضع و حال‌شان‌، انتقادات و گلایه‌هایی داشتند که هیچ‌کدام تاثیری در برخورد مسوولان با تولید نداشته است.
تولیدکننده در انتظار معجزه نشسته در حالی که فرصت‌های از دست داده نمی‌تواند جبران کسری‌ها در تولید داخلی کشور شود‌.
رحیم نرزی‌پور فعال و تولید‌کننده در صنعت کفش از وضعیت به وجود آمده ناشی از نوسانات ارزی ابراز گلایه کرد و به «جهان صنعت» گفت‌: بحران تولید گریبان صنایع را گرفته و رمق تولید را درآورده و اینکه دولت تنها نظاره‌گر این نوع حوادث در بخش صنایع کشور است بیشتر به وعده‌ وعیدها بی‌اعتماد می‌شویم.
نرزی‌پور یاد‌آور شد: بارها دولت برای دردسر‌هایی که خود بر سر تولید وارد کرده نظرات و پیشنهاداتی در قالب بسته‌های حمایتی ارائه کرده است ولی متاسفانه تسهیلات ویژه آن به دست هیچ‌یک از صنعتگران خرد و متوسط نرسیده و تنها به شنیده‌هایی که از طریق رسانه‌ها بازگو می‌شود بسنده کرده‌ایم.


به گفته این فعال اقتصادی، گرانی نرخ ارز منجر به تحمیل یک تورم سنگین به تولیدشده است تخصیص ارز دولتی ۴۲۰۰ هزار تومانی از این نظر که موجب سوءاستفاده و بهره‌مندی عده‌ای از رانت شده، مورد انتقاد است و از سوی دیگر مشکلات را بیش از گذشته گسترده کرده است.
نرزی‌پور در این‌ رابطه می‌گوید: عده‌ای اجناس را با ارز دولتی وارد کرده‌اند ولی به نرخ آزاد فروخته‌اند، مدعی شدند که از این کنترل نرخ ارز، مردم منتفع نمی‌شوند و فقط عده‌ای خاص سود می‌برند؛ اینها معتقدند که نرخ ارز را باید آزاد بگذاریم و افزایش دهیم تا جلوی این سوءاستفاده‌ها گرفته شود؛ اما این را در نظر نمی‌گیرند که افزایش نرخ ارز منجر به تحمیل یک تورم سنگین به کل مردم و بخش تولید می‌شود.
این تولیدکننده در صنعت کفش با تاکید بر اینکه بازار به حال خود رها شده و دولت هیچ نظارتی برآن ندارد ادامه داد: چرا باید زمانی که کشور در جنگ اقتصادی با دشمنان قرار گرفته و مسوولان از حمایت از تولید ملی سخن می‌گویند این طور با صنعت برخورد شود و راه برای جولان دلالان و سود‌جویان باز نگه داشته شود.
پس چالش این است که چه باید کرد؟ یا باید سوءاستفاده‌کنندگان را که خطا کرده‌اند، مجازات کنیم یا تمامی مردم را مجازات کنیم تا عده‌ای خاص، خطا نکنند؟
به اعتقاد نرزی‌پور‌‌، به هر حال، با توجه به فاصله نرخ ارز دولتی و نرخ ارز آزاد، ضرورت دارد که فقط کالاهای بسیار ضروری و مواد اولیه کارخانه‌ها، ارز دولتی دریافت کنند و بقیه کالاهای وارداتی را دولت می‌تواند با یک نرخ ثانویه وارد کند. کالاهای لوکس باید به کل از این لیست حذف شوند و فقط باید کالاهای ضروری و مواد اولیه تولید شناسایی شوند و ارز
دولتی بگیرند.