پالس های پر رنگ حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی در ۱۴۰۰

اظهارنظرها درباره این که لاریجانی ممکن است یکی از گزینه‌های جدی انتخابات 1400 برای ریاست دولت سیزدهم باشد، بالا گرفته است تاجایی که برخی چهره‌های اصلاح طلب یا نزدیک به اصلاح طلبان، به صراحت از احتمال حمایت این جریان از علی لاریجانی در 1400 سخن می‌گویند.
 
 
 


 
 

صادقی: احتمال دارد اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 ناگزیر به حمایت از فردی با ویژگی‌های لاریجانی باشند
دراین باره محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که «فضای سیاسی در ایران بسیار سیال و غیرقابل پیش‌بینی است. به طوری که کسی یک یا دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری فکر نمی‌کرد نامزد اصلاح‌طلب به نفع روحانی کنار رفته و همه به او رای دهند» گفت:  این‌که آقای لاریجانی نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد موضوع محتملی است؛ از آن طرف این احتمال را رد نمی‌کنم که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ناگزیر به حمایت از فردی با ویژگی‌های لاریجانی باشند. صادقی افزود: در عین حال با توجه به تجربه نه چندان موفق حمایت اصلاح طلبان از روحانی به ویژه در دولت دوم او که باعث تنزل سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان شد راهبرد تعامل با جناح اعتدالی یا اصولگرای میانه نیاز به تامل و دقت نظر بیشتری دارد اصلاح طلبان در حمایت از روحانی تمام سرمایه اجتماعی خود را به میدان آوردند اما روحانی یا نخواست یا نتوانست به این اعتماد پاسخ درخوری دهد.

طاهرنژاد: اگر معیشت مردم با  حمایت ما از آقای لاریجانی بهتر می‌شود، احتمال دارد که  اصلاح‌طلبان از وی حمایت کنند
روز گذشته یدا... طاهرنژاد فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی نیز در گفت وگو با تسنیم، در پاسخ به این سوال که  چقدر احتمال دارد که حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی به واقعیت بدل شود و اصلاح طلبان مانند سال 92 از یک گزینه اصلاح طلب به یک گزینه راست معتدل گرایش پیدا کنند؟ بااشاره به شرایط اقتصادی کشور، گفت: امروز هیچ چیز از این مسئله مهم‌تر نیست که ما به فکر حل مشکلات اساسی مردم باشیم. اگر به این نتیجه برسیم که امور زندگی و معیشت مردم با  حمایت ما از آقای لاریجانی بهتر می‌شود، احتمال دارد که  اصلاح طلبان از آقای لاریجانی حمایت کنند. وی در عین حال افزود: هرکس بتواند کشور را به درستی اداره کند، ما مخلص او هستیم. البته تا سال 1400 خیلی مانده و باید منتظر بود و دید که چه اتفاقاتی تا آن زمان می‌افتد. طاهرنژاد در پاسخ به این پرسش که آیا کارگزاران در همین باره  جلساتی با آقای لاریجانی داشته‌‌اند؟اظهارکرد: خیر؛ در این باره تاکنون هیچ جلسه‌ای  با آقای لاریجانی نداشتیم. طبعا اگر قرار باشد که جلسه مشترکی داشته باشیم بنده که عضو هیئت رئیسه حزب هستم از این جلسه  مطلع می‌شوم.وی اظهارکرد: البته درباره  ریاست مجلس در دوره اول، نظر حزب کارگزاران  ریاست آقای لاریجانی بود و ما احساس می‌کردیم که ایشان به لحاظ سابقه و تجربه  پارلمانی که دارد، برای ریاست مجلس مناسب‌تر است.

پاسخ جالب عطریانفر به یک سوال
چندی قبل نیز محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران با اشاره به طرح موضوع نامزد شدن لاریجانی در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری و احتمال حمایت اصلاح طلبان از وی گفته بود: «اگر دوستان اصلاح‌طلب به این اجماع برسند همگی وظیفه داریم تا از آقای لاریجانی (برای انتخابات 1400) حمایت کنیم، اما بهتر بود سوال را به این شکل طرح کنید که آیا اصلاح‌طلبان درباره وی به اجماع می‌رسند؟ بله محتمل است.»