«ابتکار» از توقع نمایندگان از روحانی برای گزینه‌های پیشنهادی 4 وزارتخانه گزارش می‌دهد

مطالبات اهالی بهارستان برای تحقق یک رویا
معصومه معظمی
درست است که طبق قانون وزارتخانه‌ای که وزیر ندارد، می‌تواند به مدت سه ماه با سرپرست اداره شود، ولی در شرایط جنگ اقتصادی، تشدید تحریم‌ها و جدی شدن مشکلات مردم، بهتر بود رئیس‌جمهوری اجازه نمی‌داد دو وزارتخانه مهم اقتصاد و کار پس از استیضاح وزرای‌شان با سرپرست اداره شوند. هر چند که در این مدت وزارت صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی هم به دلیل ضعف در عملکرد و حل مشکلات مردم بارها از سوی مجلس تهدید به استیضاح شدند، که در نهایت منجر به برکناری آنها از سوی دولت شد. البته حذف آنها در شرایط فعلی جز فشار بار روانی بیشتر به مردم، عایدی دیگری نداشت. حالا سه ماه فرصت دولت تمام شده و قرار است روز یکشنه علاوه بر دو وزیر پیشنهادی اقتصاد و کار که بهارستان‌نشینان اعتمادشان را سه ماه پیش از آنها پس گرفتند، برای وزارتخانه‌های صمت و راه هم که نمایندگان مصر به استیضاح‌شان بودند، جایگزین معرفی کند.
کمتر از یک هفته دیگر روحانی باید چهار وزیر پیشنهادی اقتصاد، کار، صنعت و شهرسازی را به مجلس معرفی کند. طبق شنیده‌ها «شریعتمداری، ویسه،دژپسند و رزم حسینی» در این لیست حضور دارند. ولی با توجه به شرایط فعلی مجلس و نابسامانی اوضاع اقتصادی کشور و بی‌تفاوتی دولت به معرفی وزرا و نادیده گرفتن توصیه‌های نمایندگان برای کاهش تنش‌ها، به نظر می‌رسد دولت برای گرفتن رای اعتماد چهار وزیر خود با مشکلات جدی‌تری نسبت به قبل مواجه است و به سادگی نمی‌تواند برای گزینه‌های مدنظر خود از مجلس رای اعتماد بگیرد.


پیگیری یک رویا
از طرفی نمایندگانی هستند که هنوز معتقد به جوان‌گرایی کابینه دوازدهم و تحقق شعار انتخاباتی «استفاده از زنان» در کابینه تدبیر و امید هستند. بنابراین به نظر می‌رسد روحانی باید این بار با انتخاب گزینه‌های نزدیک به مطالبه بخشی از مردم و وکلای‌شان در خانه‌ملت، راه ناهموار گرفتن رای اعتماد برای 4 وزیر کابینه‌اش را هموارتر کند، چرا که در غیر این صورت و رای نیاوردن‌شان متضرر اصلی مردم هستند. مسئله‌ای که به خودی خود به مطالبه بخشی از جامعه بدل شده است و قانون منع به کارگیری بازنشستگان هم توانسته نورامیدی را در دل جوانان تحصیل‌کرده متخصص و کاردان روشن کند و نباید با بی‌تدبیری این بارقه امید را در دل جوانان خاموش کرد.
انتقاد از گزینه‌های احتمالی
قبل از قطعیت و معرفی
از سوی دیگر با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی و فشارهای تحریمی بین‌المللی فعلی، دولت باید وزرایی را به مجلس معرفی کند که علاوه بر مدیر و مدبر و کاردان بودن، بتوانند نظر اکثریت مجلس را جلب کنند. هرچند که طبق شنیده‌ها قرار بود رئیس‌جمهوری شریعتمداری یکی از وزرای مورد استیضاح مجلس را از وزارت صمت برداشته و برای وزارت کار معرفی کند. موضوعی که بازخوردهای مثبتی در مجلس نداشت و پس از آن گفته شد که چنین موضوعی صحت ندارد. هر چند که علاوه بر او افراد زیادی از طرف برخی رسانه‌ها به عنوان گزینه‌های احتمالی مدنظر رئیس جمهوری مطرح شدند، ولی هنوز دولت هیچ اسمی را به صورت رسمی اعلام نکرده و قرار است روز یکشنبه آینده آنها را به مجلس معرفی کند. محمد بادامچی، نماینده مردم تهران در مجلس در این باره به «ابتکار» گفت‌: «خبرهایی به مجلس رسید که قرار است وزیری از وزارتخانه ای برای وزارتخانه دیگری معرفی شود ولی مجلس نسبت به این موضوع بازخورد مناسب و مثبتی نداشت و بیشترین اعتراض نمایندگان به همین موضوع بود.» این عضو فراکسیون امید در عین حال یادآور شد: «البته این هفته مجلس تعطیل بوده و صحبت زیادی با سایر همکاران در این باره نداشته‌ایم ولی برای مردم قابل قبول نیست افرادی که امتحان پس داده‌اند و از طرف مجلس در حال استیضاح بودند را از وزارتخانه‌ای به وزارتخانه دیگری به کار بگیریم با این بهانه که کار فلان وزارتخانه سبک‌تر از وزارتخانه قبلی است. درحالی که متخصصان جوان و تحصیل کرده ما همچنان پشت درهای بسته مدیریتی هستند و برخی با وجود تحصیلات عالیه هنوز بیکارند.» عبدالرضا هاشم‌زایی هم درباره اسامی اعلام شده به عنوان گزینه‌های احتمالی وزارت گفت: «افرادی که برای این دوره معرفی شده‌اند جای بحث دارند، به طور مثال آقای شریعتمداری برای وزارت تعاون مطرح می‌شود خب استیضاح ایشان در مجلس مطرح بود و نمایندگان هم به دنبال آن بودند؛‌ درست است که شریعتمداری وزیر صنعت بوده است و خدمات بسیاری هم انجام داده است، اما مجلس به او رای نخواهد داد.» این نماینده مردم تهران در مجلس همچنین تاکید دارد: «مثلا شخصی برای وزارت راه معرفی می‌شود که من با ۴۰ سال حضور در دستگاه‌ها و نهادهای کشور نام ایشان را نشنیده‌ام! درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد هم تا آنجا که می‌دانم در سازمان برنامه و بودجه بودند و کارشناس اقتصادی هستند. البته این افراد باید به مجلس بیایند تا ببنیم رای می‌آوردند یا خیر.»
بادامچی هم البته گفت که ‌افراد معرفی شده در حد شایعه هستند و هنوز اسم رسمی به مجلس برای وزارتخانه‌های مدنظر معرفی نشده و قرار است در هفته کاری به مجلس معرفی شوند.
تاکید مجلس بر جوانی، تخصص و تحصیلات وزرای پیشنهادی
البته نمایندگان صحبت کننده با «ابتکار» به طور مشترک بر توانمندی، تخصص، تحصیلات، جوانی گزینه‌های وزارتخانه‌های بی‌وزیر تاکید کردند و برخی هم زن بودن یک گزینه را مورد تاکید قرار دادند.
بادامچی در این راستا خاطرنشان کرد: «به هر حال این افراد باید در کنار شایستگی و اثبات آن، برنامه‌ای ارائه دهند که قابلیت اجرایی و عملیاتی داشته باش و بتوانند نظر نمایندگان را جلب کنند.»
فاطمه سعیدی، دیگر نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه فراکسیون امید هم در این باره به «ابتکار» گفت: «به نظرم وقت آن رسیده که آقای روحانی در معرفی چهار وزیر پیشنهادی خود به مجلس، همه توانش را برای انتخاب گزینه خوب، مدبر، کارشناس، تحصیلکرده و کاربلد که مورد توقع از دولت تدبیر و امید است به کار گیرد.» او ادامه داد:‌ «نگاه همه مردم و مجلس به وزرای جدیدی است که قرار است در این شرایط نامناسب و جنگ اقتصادی به مجلس معرفی شوند و امیدوارم ایشان در انتخاب‌شان هم تخصص و تدبیر و هم مدیریت برنامه‌ریزی و جوان بودن را در نظر بگیرد.»
دایره انتخاب رئیس‌جمهوری وسیع‌تر شود
نکته دیگری که از طرف نمایندگان مورد تاکید قرار گرفت وسیع کردن محدوده دید و انتخاب و اعتماد رئیس‌جمهوری نسبت به گزینه‌های دیگر به جز اطرافیان او است. بادامچی هم مثل سعیدی به رئیس جمهوری پیشنهاد کرد: «‌این بار رئیس‌جمهوری در انتخاب وزرای پیشنهادی دایره انتخابش را وسیع‌تر از قبل کند و جز چند نفری که در اطرافش هستند به دیگران هم اعتماد کند.» عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: «رئیس جمهوری نباید فکر کند که فقط اطرافیانش می‌توانند کشور را اداره کنند. این تفکر انحصاری در کشور محدودیت و بی‌علاقگی را توسعه می‌دهد در حالی که باید از بین 15 میلیون تحصیل کرده و فکرها و تخصص‌ها و افراد متنوع و جدید در سمت‌های مختلف استفاده کرد و بعید است بازخورد مجلس نسبت به این موضوع مثبت باشد.» او همچنین تاکید کرد: «مردم ما فرهیخته و تحصیل کرده و دنیا دیده هستند و دیگر وقت آن نیست که رئیس‌جمهوری اشخاص اطرافش را از پستی به پست دیگر منتقل کند. این مطالبه مردم است که دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و افراد تحصیلکرده و متخصص را هم ببینید. ما در کشور صاحب‌نظر صنعتی و اقتصادی کم نداریم و افراد با تجربه زیادی هستند که توقع می‌رود از آنها برای پست‌های جدید وزارت استفاده شود.» سعیدی هم بر این نکته تاکید دارد: «رئیس جمهوری باید دایره اعتمادش را از چند نفر محدود وسیع‌تر کند و بداند دیگرانی هم هستند که ایشان و دولت‌شان را قبول دارند و می‌خواهند به او کمک کنند. آقای روحانی باید بداند کم نیستند افرادی که پشت سر او ایستاده‌اند و دانشگاهیان، متخصصان و اقتصاددان‌هایی هستند که دلسوز دولت و نظامند و می‌خواهند به او کمک کنند.»
داشتن یک وزیر زن مطالبه بخش اعظمی از جامعه است
این عضو هیات رئیسه فراکسیون امید با بیان اینکه «‌ما محدودیت‌های رئیس جمهوری را برای معرفی وزیر زن می‌دانیم»، در عین حال افزود: «‌دیگر وقت آن رسیده که از توانمندی جامعه زنان هم در کابینه استفاده شود و از بین این چهارگزینه که توقع جوان بودن را از آن داریم، یک زن کارآمد را هم برای پست وزارت معرفی کنند تا این همه از طرف مردم مورد سوال قرار نگیریم.» فاطمه ذوالقدر، دیگر نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس هم از نامه‌نگاری‌های فراکسیون زنان به رئیس‌جمهوری برای به کارگرفتن یک وزیر زن در کابینه خبر داد و گفت: «چه در زمان معرفی وزرا در ابتدای دولت دوازدهم و چه امروز به رئیس‌جمهوری نامه نوشتیم، حال که ۴ وزیر معرفی می‌‌شوند این حق نیمی از جامعه است که از بین‌شان یک وزیر معرفی شود. آقایان آزمون و خطای خود را پس داده‌اند و حالا نوبت خانم‌هاست؛ زنان نشان داده‌اند که چه مدیران، کارشناسان و اندیشمندان قدرتمندی هستند و این توقع از رئیس‌جمهوری وجود دارد.» سعیدی هم طی مثالی به «ابتکار» گفت: «همانطور که خانم جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با وجود جوان بودن هم تخصص دارند و هم تدبیر و مدیریت و درایت، پس نشان می‌دهد یک زن توانمند چقدر می‌تواند در دولت آقای روحانی تاثیرگذار باشد. خانم جنیدی هم در بیرون از مرزهای کشور و هم در داخل مرزها به دولت کمک فراوانی کرده و حضور و دفاعیات‌شان در مجلس از دولت بسیار موثر بوده است. این نشان می‌دهد اگر رئیس‌جمهوری از زنان توانمند در کابینه استفاده کند تاثیر بسیار بیشتری از به کار گرفتن مردان توانمند در کابینه دارد.» بنابراین مردم و اهالی بهارستان منتظرند تا ببینند رئیس‌جمهوری در این شرایط خاص اقتصادی چه گزینه‌هایی را برای تصدی وزارتخانه‌های بدون وزیر در نظر گرفته است و تا چه حد این افراد می‌توانند با برنامه‌های خود رای و نظر نمایندگان و وکلای ملت را به سمت خود جلب کنند. همچنین باید دید برنامه‌های وزرای پیشنهادی تا چه حد می‌توانند کاربردی و عملیاتی باشند که فشار اقتصادی موجود که اکثریت مردم زیر بار آن کمر خم کرده‌اند را کاهش دهد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است محمدصادق جنان صفت اقتصاد، اقتصاددانان و دو رئیس جمهوری گفتمانِ «آب و آتش»! گفتمانِ «آب و آتش»! جابه‌جایی مدیران در وزارت فرهنگ تمامی ندارد سونامی تغییر در ارشاد «ابتکار» از روند تصویب یک قانون برای جلوگیری از مرگ محیط‌بانان گزارش می‌دهد شلیک گلوله‌ای دیگر به قلب یک محیط‌بان «ابتکار» تعطیلی و بازگشایی یک سالن خصوصی تئاتر را بررسی کرد اَمان از استیجاری بودن! چرا پسران و دختران امروزی تمایل به سبک زندگی جنس مخالف خود دارند؟ من نه منم، نه من منم! «ابتکار» از توقع نمایندگان از روحانی برای گزینه‌های پیشنهادی 4 وزارتخانه گزارش می‌دهد افشانی در جمع خبرنگاران: ماجرای شنود کثیف‌ترین اتهامی بود که در دوران خدمتم شنیدم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد تبادل اطلاعات میان وزارت فرهنگ و اطلاعات درباره واردات کاغذ دادستان کل کشور در واکنش به حضور زنان در ورزشگاه: اگر ادامه پیدا کند، برخورد قضایی می‌کنیم معاون راهبردی قوه قضائیه: تحریم‌ها هنوز بر اساس آنچه دشمن وعده داده عملی نشده است