تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
هفته جاری معطر به عطر عترت عصمت و طهارت بود و همزمان با حرکت کاروان اسرای عاشورا به سمت کربلای معلی، مردم ایران نیز «لبیک یا حسین» گویان، سیاهپوش، سوگوار سبط اکبر نبی مکرم اسلام حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بودند.
در این هفته بازار ارز و سکه که قاعدتاً می‌بایستی پس از اقدامات اخیر دولت و مجلس از قیمت‌های غیرمنطقی، کاذب و روانی تخلیه می‌شد، همچنان به مقاومت خود ادامه داد و لذا باید دید که دلالان و منفعت طلبان آشفته بازار تحریم، تا کی و کجا قادر به حفظ قیمت‌های کاذب هستند. البته در این مسیر ادامه تصمیمات منطقی در دولت و بانک مرکزی و همراهی سایر نهادها و بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند آرامش نسبی را به بازار ارز و تولید کشور باز گرداند تا مجموعه تولید کنندگان و مصرف کنندگان بتوانند به چرخه اقتصادی و معیشتی، هر چند کند و پرزحمت، ادامه دهند.
در این هفته همزمان شاهد فراخوان رهبر انقلاب برای تکمیل سند الگوی پیشرفت ایران در 50 سال آینده بودیم. در پی تدوین الگوی پایه اسلامی – ایرانی پیشرفت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحبنظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین شده و ارائه نظرات مشورتی جهت اصلاح یا تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند. در این الگوی پایه پیشرفت، اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر موثر برای دستیابی به آن به عنوان یک سند بالادستی طراحی شده است.


در هفته‌ای که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم، رئیس‌جمهور نامتعادل و جنون زده آمریکا و دستیارانش همچنان با استفاده از ابزارهای اقتصادی و روانی برای ایجاد جّو ایران ستیزی و ناکارآمد جلوه دادن نظام ادامه دادند گرچه این سیاست ستیزه‌جویانه، چندان پدیده نوظهوری در کاخ سفید نبوده و همواره از همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب با ماهیت تلاش برای تغییر نظام دنبال می‌شد ولی اکنون پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، صریح‌تر و فاشیستی‌تر از گذشته به صورت عریان و کاملاً منازعه‌آمیز اجرا می‌شود. از این رو رئیس جمهوری کشورمان روز یکشنبه در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران ضمن ارائه همین تحلیل به هدف نهایی کاخ سفید در برخورد با ایران پرداخت و گفت: «در تاریخ آمریکا طی 40 سال گذشته، کینه‌توزتر از تیم فعلی دولت آمریکا نسبت به ایران، ایرانی، نظام جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود. دشمنی‌ها بوده اما یک نفر بوده و بقیه در دشمنی متوسط بودند اما اکنون در کاخ سفید بدترین‌ها دور هم جمع شده‌اند.»
رئیس جمهوری کشورمان با تشریح اهداف گردانندگان کاخ سفید علیه ایران اسلامی، تاکتیک‌های رهبران واشنگتن را برشمرد و اظهار داشت: «آنها کار خود را با یک جنگ روانی شروع کردند و جنگ اقتصادی به عنوان هدف میان مدت آنهاست. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام، هدف سوم و مشروعیت زدایی از نظام هدف نهایی آنها است. آن تغییر رژیمی را که سخن می‌گویند با مشروعیت زدایی دنبال می‌کنند که این مشروعیت زدایی را با جنگ روانی، اقتصادی و موضوع کارآمدی پی می‌گیرند.
همچنین دیروز رهبر انقلاب در دیدار جمعی از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی کشور، تصویرسازی غلط، منفی و ناامید‌ کننده از اوضاع ایران را مهمترین دستور کار دشمن خوانده و پیشرفتهای علمی نخبگان را موجب عزت و اقتدار کشور و کاهش آسیب‌پذیری‌ها دانستند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند اگر از لحاظ علمی پیشرفت کنیم، تهدید دشمنان درهم خواهد شکست.»
رویدادهای خارجی هفته را با بحران پرونده «قاشقچی» روزنامه نگار عربستانی آغاز می‌کنیم که دامنگیر رژیم ریاض شده و روز به روز ابعاد آن گسترش می‌یابد. رژیم ریاض با تصور اینکه می‌تواند به سهولت تبعات ترور روزنامه‌‌‌نگار مخالف خود را مهار کند، مراجعه قاشقچی به کنسولگری عربستان در اسلامبول را فرصت مناسبی دانست تا قاشقچی را همچون صدها فعال سیاسی دیگر از سر راه بردارد ولی غافل از اینکه این جنایت، به یک رسوایی و آبروریزی بزرگ برای ریاض تبدیل می‌شود. قتل قاشقچی که ابتدا به صورت گلوله برف کوچکی بود اکنون به بهمن بزرگی تبدیل شده که ارکان حکومت ریاض را مورد تهدید قرار داده است.
از سوی دیگر دولت آمریکا بحران قاشقچی را فرصت مناسبی دید تا بار دیگر به دوشیدن رژیم ریاض اقدام کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که ابتدا عنوان کرده بود موضوع قاشقچی ارزش پرداختن ندارد با توصیه مشاورانش به این نتیجه رسید که با دخالت در این ماجرا، هم می‌تواند خود را مدعی حمایت از آزادی نشان دهد و هم بار دیگر دلارهای بادآوره‌ای به جیب بزند.
سفر «پومپئو» وزیر خارجه آمریکا، ابتدا به ریاض و سپس به ترکیه در همین راستا بود. آمریکائی‌ها نقشه کشیده‌اند تا با همراه کردن آنکارا، قضیه را به گونه‌ای سرهم آورند و رژیم ریاض را از این مخمصه بزرگ رسوایی نجات دهند و قطعاً برای این خدمت خود به ریاض، پاداش بزرگی خواهند گرفت.
در عراق، عمده تحولات، تحت الشعاع دو موضوع مهم قرار دارد: نخست آماده شدن دولت و مردم این کشور برای برگزاری مراسم راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی و دوم تشدید تلاش‌ها برای تشکیل کابینه. اواخر این هفته منابع سیاسی در عراق خبر دادند که لیست نهایی نامزدهای کابینه مشخص شده است و لیست مذکور تا روز شنبه اعلام خواهد شد. عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق قبل از این گفته بود که قصد دارد تعداد وزرا را از 22 به 15 نفر کاهش دهد. رسانه‌های عراق عنوان می‌کنند که اعضای کابینه عبدالمهدی مستقل از احزاب خواهند بود.
موضوع دیگر اینکه، این هفته عراق بار دیگر از آمریکا خواست نظامیانش را از خاک این کشور خارج کند. حسن‌الکعبی نایب رئیس مجلس عراق و عباس علیوی نماینده فراکسیون «سائرون» اعلام کردند که مجلس عراق طرحی برای خروج نیروهای آمریکایی دردست دارد. به گفته این مسئولان عراقی، این طرح به احتمال زیاد رای خواهد آورد.
این هفته، سوریه نیز شاهد تحولات تازه‌ای بود که دیدار ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق با بشار اسد از جمله آنها بود. افزایش دیدار مقامات و مسئولان کشورهای مختلف از دمشق بیانگر بازگشت ثبات به این کشور است. بشار اسد در دیدار با جعفری تاکید کرد شرایط منطقه‌ای برای سوریه و عراق به شکل مثبت درحال تغییر است و دلیل آن نیز مقبولیت سیاست‌های دو کشور از سوی مردم جهان است.
آمریکا که از ابتدای بحران تحمیلی در سوریه، کارش دشمنی با دولت سوریه بوده، بیکار ننشسته است و همچنان درحال سنگ اندازی است. «جیمز جفری» نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه در نشستی با مخالفان دولت سوریه که در ترکیه برگزار شد عنوان کرد آمریکا مصمم است به حضور ایران در سوریه پایان دهد. در همین ارتباط، شبکه «ان بی‌سی» نیز اعلام کرد دولت ترامپ درحال طراحی راهبرد جدیدی در سوریه است که بخش اعظم تمرکز آن بر خروج نظامی ایران از سوریه قرار گرفته است. آمریکا که طرحهایش در سوریه یکی پس از دیگری به شکست کشیده شده مدعی است دولت سوریه نمی‌تواند روابط نزدیک با ایران داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان اداری و استخدامی خبر داد موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد کدخدایی خبر داد: حضور جهانگیری، ظریف و همتی در شورای نگهبان برای بررسی CFT تحلیل سیاسی هفته دیوان لاهه به ایران و آمریکا برای ارائه ادله مهلت داد بیش از 9 میلیون تن کالای اساسی وارد شد شرکت‌های ایتالیایی در ایران ماندنی شدند افشای زوایای جدید از قتل جمال قاشقچی گاردین: زمان کنار گذاشتن بن‌سلمان فرا رسیده است توفان قاشقچی و تحریک اشتهای سیری‌ناپذیر ترامپ برای دوشیدن آل‌سعود گزارش سامانه ثبت حقوق مقامات اجرایی به دولت ارائه شد 18 کشته و ده‌ها زخمی در حمله‌ای مسلحانه به دانشکده‌ای در کریمه گزارش سامانه ثبت حقوق مقامات اجرایی به دولت ارائه شد واکنش افشانی به اتهام شنود مکالمات در شهرداری تهران فرمانده یگان‌های ویژه ناجا: تامین امنیت زائران اربعین حسینی اولویت یگان‌های ویژه است ایران و آلمان بر ضرورت اجرایی شدن برجام تاکید کردند یارانه مهرماه امشب واریز می‌شود رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: برنامه دشمن، تصویرسازی غلط از ایران است، در این جنگ پیروز خواهیم شد