وزیر بهداشت 342 سال از اتاق عمل بیرون نیامده ؟!

آفتاب یزد- گروه گزارش: رابطه وزیر بهداشت و صدا و سیما به رابطه زوجی جوان و پرشور می‌ماند که یک روز طوفانی و سراسر سرزنش است و تنها آنی بعد، تغزل‌های عاشقانه هوا را پر می‌کند. در ابتدای دولت یازدهم وزیر بهداشت، تنها وزیری بود که از حاشیه امن خبری در این رسانه برخوردار بود و کوچکترین نقد به وی، جایی در کنداکتور برنامه‌های سیما نداشت. با این همه به دلیل نوع عملکرد پر حاشیه وزیر و چرخش‌های سیاسی مختلف در پس پرده، این وضعیت تغییر یافت و اکنون این رسانه یک شب بازتاب دهنده تندترین نقدها نسبت به وزیر است و در شب بعدی رپرتاژ آگهی‌های بسیار خاص برای وی پخش می‌شود. در تازه‌ترین آنها، پس از آنکه وزیر تلویحاً ادامه حیات برخی بیماران خاص را به دلیل کمبود بودجه دارای اشکال مالی دانست صدا و سیما در رپرتاژی مفصل با وزیر بهداشت مصاحبه کرد و در گفت‌وگویی که در آن وزیر از خاطرات کودکی اش شروع کرد، کار به این پرسش رسید که بهترین جراح چشم کشور کیست و وزیر در نهایت تواضع، گلویی صاف کرد و اظهار کرد که در طول عمر کاری خود قریب یک میلیون و پانصد هزار عمل جراحی انجام داده است . این صحبت البته در آن ساعات چندان بازتاب نیافت و تنها دکتر محمد رازی رئیس انجمن ارتوپدی در میانه مصاحبه بلندش گریزی به این موضوع کرد و اظهار کرد که وزیر بهداشت حتی وقت امضاء کردن یک میلیون و 500 هزار عمل جراحی را نداشته است .

> زمان لازم برای هر عمل چشم
برای بررسی این تازه ترین ادعای وزیر با دکتر هرمز شمس عضو محترم هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران گفت‌وگو کردیم. وی به آفتاب یزد گفت: «زمان لازم برای هر عمل چشم پزشکی متفاوت است و بسته به نوع عمل فرق می‌کند، ممکن است یک عمل چشم پزشکی 7 تا 8 ساعت طول بکشد و یک عمل نیز تنها در یک ربع انجام گیرد . عمل های مانند آب مروارید و آب سیاه خیلی طولانی نیستند، اما عمل های مانند دکورمان شبکیه ممکن است مدت طولانی زمان ببرد. وی در پاسخ به سوالی در رابطه به میانگین زمان مورد نیاز برای هر عمل یک چشم پزشک گفت نهایتاً می توانم بگویم دو ساعت میانگین مناسبی است و این را اگر در کل طول حرفه‌ای یک چشم پزشک حساب نمایم، دو ساعت زمان معقولی برای میانگین هر عمل به نظر می‌رسد. وی افزود: البته عمل‌هایی مانند آب مروارید در زمان قبل خیلی طولانی بود و باید کامل بازمی‌کردیم و الان با اولترا ساند سریع‌تر انجام می‌گیرد .



> راستی آزمایی یک و نیم میلیون عمل
وزیر بهداشت
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی زاده متولد سال 1338 در شهرستان فریمان است و در حال حاضر 59 سال سن دارد. این متخصص چشم‌پزشکی و فوق تخصص جراحی قرنیه در صورتی که تمام طول دوران پزشکی، تخصص و فوق تخصصش را در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن به پایان رسانده باشد هم نمی‌توانسته زودتر از 29 سالگی شروع به کار تمام وقت کرده باشد . با این فرض که وی تمام 30 سال عمر حرفه ای خود را تا زمان حال ، کاری غیر از عمل جراحی چشم انجام نداده ادعای وی را بررسی می‌کنیم:
یک و نیم میلیون عمل جراحی ضرب در 2
ساعت = 000/000/3
3000000 ساعت تقسیم بر 24 = 125000 روز
125000 روز تقسیم بر 365 =342.46
به عبارتی وزیر محترم بهداشت حدود 342 سال از اتاق عمل بیرون نیامده و پیوسته مشغول عمل چشم بیماران بوده است. ممکن است وزیر بهداشت بگوید من سریح تر از این مسئله هستم و در نیمی از این زمان عمل جراحی مد نظر را انجام می دهم که باز ایشان قریب 170 سال را بی وقفه در اتاق عمل به سر برده است و اصلاً بیرون نیامده است . حال اگر میانگین تمام عمل های جراحی وزیر را یک چهارم این زمان در نظر بگیریم و برای ایشان قدرتی مافوق انسانی در نظر بگیریم ، باید گفت که باز هیچ راهی وجود ندارد ، غیر از اینکه ایشان از 59 سال سن شان قریب 85 سالش را در اتاق عمل گذرانده باشد .

> معمای عمل های میلیونی وزیر بهداشت
در حال حاضر با توجه به اینکه فیلم این اظهارات موجود است و وزیر محترم بهداشت قادر به تکذیب آن نیست، تنها دو سناریو وجود دارد؛ اول آنکه وزیر بهداشت مانند مصداق جمله «نگاه کردن به دوربین و گفتن خلاف واقع» عمل کرده باشد که اگر این مسئله صحیح باشد ، باید فوراً استعفاء دهد ، دومین سناریو را شاید بتوان با کنکاش در مطلب یک روزنامه پرتیراژ کرمانشاه بیان کرد . روزنامه باختر در تاریخ 10 شهریور ماه سال جاری مطلبی منتشر کرد با عنوان آقای وزیر چه کسی به نام شما جراحی می‌کند؟! در این مطلب این روزنامه مدعی شده که یک همراه بیمار اسناد و مدارک بیمارستانی در اختیار این روزنامه قرار داده و سوالی بسیار جدی از وزیر بهداشت مطرح کرده است. براساس اسناد ادعایی که همراه یک بیمار در اختیار روزنامه باختر قرار داده است، دکتر هاشمی، وزیر بهداشت ‌باید در صبح روز جمعه (اول تیرماه سالجاری) در اتاق عمل جراحی چشم انجام می داد اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که جناب وزیر نه تنها در اتاق عمل حضور نداشته بلکه در آن روز و آن ساعت همراه با رییس جمهور مشغول تله کابین سواری در ارتفاعات توچال بوده است. همراه این بیمار (که مادرش مورد جراحی چشم قرار گرفته) به این روزنامه اظهار کرده است: احتراماً اینجانب علی محبی همراه بیمار فهیمه الوندی هستم که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تاریخ 1/4/97 جهت انجام کارتاراکت چشم در ساعت ۶:۳۰ صبح به بیمارستان نور تهران واقع در خیابان ولیعصر توسط پزشک معالج جناب آقای دکتر هاشمی مراجعه و در همان دقایق اولیه مشاوره و معاینات لازم را دریافت نمودیم و بیمار ساعت ۷ صبح آماده عمل شد که در صف انتظار ورود به اتاق عمل نفر پنجم بوده است و طبق اسناد ارائه شده از سوی بیمارستان ، عمل ساعت ۸ صبح به دست آقای دکتر هاشمی آغاز شده و در ساعت ۸:۱۵ به پایان رسیده است. پس از عمل در روزهای بعد رسانه‌ها اعلام داشتند که جناب آقای هاشمی همراه با رییس جمهور در صبح روز جمعه تاریخ 1/4/97 به ارتفاعات توچال عزیمت نموده است که بعد از شنیدن این خبر سوالی در ذهن بنده نقش بست که چه شخصی عمل را انجام داده است؟!» (آفتاب یزد در خصوص این ادعا نظری ندارد و صرفا نقل قول می‌نماید) البته اگر وزیر بهداشت به بیمارانش گفته باشد که خود عمل چشم را انجام می دهد و بعد از آن عمل را به شخص دیگری سپرده باشد ، مرتکب عمل خلاف بسیار جدی شده که حداقل مجازات آن باطل شدن شماره نظام پزشکی ایشان و محرومیت‌شان برای همیشه از طبابت است.

> مالیات یک و نیم میلیون عمل
بدیهی است حتما وزیر محترم بهداشت در مورد این حجم از بیلان کاری توضیح خواهند داد.
شایسته است که وزیر محترم در همکاری شفاف با سازمان مالیاتی کشور اعلام نماید که مالیات این مقدار عمل جراحی و فعالیت پزشکی صورت گرفته در کلینیک تحت مدیریت ایشان چقدر است و رقم دقیق آن اعلام و در صورت پرداخت دقیق مالیاتی وزیر مورد تشویق
قرار گیرد و در صورت فرار مالیات مطابق قانون با وی برخورد گردد. بی‌شک رسانه‌ها و مردم حق دارند از این موضوع مطلع گردند.

آفتاب یزد: چنانچه از سوی مسئولان و نهادهای مرتبط توضیحاتی برای روشن شدن موضوع ارسال گردد آمادگی چاپ آن وجود دارد.