برای محصولات پزشکی باید استاندارد‌ها‌ی لازم لحاظ شود

وزارت بهداشت و درمان و همچنین مرکزFDAباید موضوع گرایش مراکز درمانی به استفاده از کالاهای بی‌کیفیت و ارزان قیمت را بررسی کنند و صحت و سقم این موضوع را اعلام کنند. این مراکز باید بر اساس استاندارد‌ها‌ اجازه دهند که مراکزی فعالیت انجام بدهند یا نه، بنابراین گفتن این موضوع که بیمارستان‌ها‌ به خرید کالاهای بی‌کیفیت رو آورده‌اند، موضوعی است که ما نمی توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم اما اگر واقعا این طور باشد صدمات زیادی را برای بیماران به بار می‌آورد.
از جمله این صدمات می‌توان گفت وسایلی که جراحان برای عمل‌ها‌ی جراحی مثل پیچ گذاری استفاده می‌کنند ، اگر استاندارد نباشد عوارض بیشتری برای مریض ایجاد می‌کند و شانس عفونت را در این افراد بیش تر می‌کند و ممکن است عمر این وسایل عمر لازم نباشد و برای بیمار مخاطراتی را همراه داشته باشد. البته در هر عمل جراحی حتی اگر وسایل هم خوب باشد احتمال این وجود دارد که همین عوارض برای بیماران به وجود بیاید اما قطعا اگر کیفیت وسایل مطلوب نباشداحتمال عوارض بسیار بیش تر است.
من در بیمارستان‌ها‌ی دولتی فعالیتی ندارم اما برای هر وسیله ی تجهیزات پزشکی موسساتی هستند که آن‌ها‌ را تایید کرده و اجازه استفاده از آن را صادر می‌کنند، اینکه من به عنوان یک پزشک بتوانم ثابت کنم که عارضه رخ داده فقط به دلیل وسایل بی کیفیت است، امکان پذیر نیست! اما اگر تجهیزات پزشکی بی کیفیت برای بیماران استفاده شود آن‌ها‌ را با مشکلات فراوانی رو به رو می‌کند.
اینکه مراجع ذیربط به دلیل مشکلات مالی محدودیت‌ها‌یی را ایجاد کرده اند که تنها از یک سری شرکت‌ها‌یی محصولات خاص تجهیزات تهیه شود...


... و اینکه محصولات آن شرکت ها با کیفیت هستند و محصولات شرکت های دیگر بی کیفیت هستند، موضوعی است که من به عنوان یک پزشک نمی توانم در آن ورود کنم. مسلما خیلی پزشک ها هستند که می گویند با محصولات یک شرکت خاص
راحت تر کار انجام می دهند؛ اما درآن صورت هم پزشکان مورد اتهام قرار می‌گیرند و اتفاق هایی مثل گزارش هایی که در روزنامه شرق منتشرشد به وجود می آید، چون اذهان عمومی فکر می‌کنند که اگر ارتباط پزشک با شرکت های تولید کننده به صورت مستقیم باشد پزشک از شرکت های
تولید کننده سود دریافت می کند. در حال حاضر در بیمارستان های دولتی به خصوص بعد از طرح جامع نظام سلامت، تا جایی که امکان دارد سعی شده که ارتباط بین پزشک یا حتی دارو خانه را با شرکت تجهیزات پزشکی کاهش دهند، این کار از یک لحاظ خیلی خوب است چون باعث می شود که فساد کاری کاهش یابد اما از طرف دیگر، اگر به دلیل مشکلات مالی گسترده در کشور که وزارت بهداشت و سیستم های بیمه نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند، مراکز درمانی به این موضوع رو بیاورند که با شرکت هایی کار کنند که وسایل پزشکی بی کیفیتی تولید می کنند، این می تواند عوارض بسیاری را برای بیماران ایجاد کند .
به هر حال این دید در پزشکان و افکار عمومی وجود دارد که اگر جنسی ارزان است، پس بی کیفیت است! به همین دلیل هم گرایش مردم کمتر به اجناس چینی است و فکر می کنند اجناس اروپایی چون قیمت‌شان بالاتر است کیفیت بهتری دارند، حالا اگر جنس چینی مرغوبی در تجهیزات پزشکی استفاده شود ممکن است این شائبه را به وجود بیاورد که از جنس بی کیفیت استفاده شده، در حالی که باید از نظر علمی ثابت شود که جنسی دارای کیفیت است یا نه و این موضوع را یک پزشک نمی تواند تائید یا تکذیب کند. باید شرکت های تجهیزات پزشکی مورد بررسی قرار بگیرند و تولیداتشان استاندارد های لازم را داشته باشد. البته باز هم تاکید می کنم که همه عوارض گفته شده می تواند به دلایل دیگری هم رخ دهد و این تنها به دلیل استفاده از محصولات بی کیفیت نیست، در این زمینه هم باید مطالعات مربوطه صورت بگیرد که مشخص شود عوارض رخ داده ناشی از کیفیت محصولات به کار برده شده است یا دلایل دیگری دارد.