«شنود» رمز جديد فتنه‌دلواپسان

آرمان- مطهره شفیعی: این روزها دلواپسان هر آنچه در چنته دارند برای هجمه به شهرداری و شهردار تهران به‌کار می‌گیرند. از شایعه سازی پیرامون تغییرات تا اختلافات شهردار و اصلاح‌طلبان و... نکته قابل تامل آنکه آنها برای اثبات ادعاهای خود هر روز به انتشار نقل قول‌های کذب می‌پردازند که در آنها تاکید شده تداوم حضور محمد علی افشانی درشهرداری ممکن نیست! و پس از ساعاتی مسئولان ذی‌ربط اقدام به تکذیب این ادعاها می‌کنند. یکی از ادعاهای جالب این دلواپسان کارگذاری شنود در شهرداری و اتاق معاونان بود! این ادعا به اندازه‌ای مضحک است که شنوندگان و خوانندگان این ادعا تنها لبخند بر چهره می‌آورند و برای بهره پایین هوش سازندگان این شایعه اظهار تاسف می‌کنند!
شنود روشن شد
ماجرا از عزل حجت‌ا... میرزایی معاون سابق برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران آغاز شد که برخی ادعا کردند که میرزایی گفته بود: «آقای افشانی گفته‌اند که من تلفن معاونانم را شنود می‌کنم و فهمیدم که برخی از آنها پشت من حرف می‌زنند. این کار غیرقانونی است و در هرجای دنیا اتفاق می‌افتاد یک رسوایی بزرگ بود.» وی ادامه داد: «اگر صحبتی هم شده راجع به عملکرد ایشان بوده، ما هیچ‌گاه بر سر ماندن یا نماندن و جایگزین ایشان صحبت نکردیم. آقای افشانی باید راجع‌به مشکلاتی که بر اثر حذف من برای برنامه پنج‌ساله سوم ایجاد می‌شود، پاسخگو باشند.» همچنین برخی سایت‌های خبری نوشتند: «گفته می‌شود یک فایل صوتی که در آن کریمی و میرزایی در حال رایزنی برای جانشین افشانی هستند به دست شهردار تهران رسیده و دلیل حذف ناگهانی این دو از سمت‌هایشان شده است. یکی از هم‌حزبی‌های از اعضای شورای شهر توئیت کرد که برای تحریک شهردار تهران جهت عزل برخی مدیران از شنود غیرقانونی تلفن و پیامک آنها در جهت اثبات عدم وفاداری‌شان به افشانی استفاده شده و دست‌کم دو مدیر شهرداری عزل شده‌اند، نهادهای نظارتی چگونه دسترسی افشانی به شنودهای غیرقانونی را آغاز کرده‌اند».
شنود خاموش شد


دیروز اما تمام تلاش دلواپسان برای تضعیف شهرداری و شهردار تهران ناکام ماند و واقعیت عیان شد. در ابتدا حجت‌ا... میرزایی که او را آغاز کننده بحث شنود در شهرداری معرفی کرده بودند، تمام ادعاهای مطرح شده به نقل از خودش را تکذیب کرد و گفت:«هیچ اظهار نظری نفیا یا اثباتا در مورد ادعای شنود معاونان شهرداری از سوی شهردار تهران نکردم و اساسا پرداختن به این موضوع از طرف هر کسی که باشد به معنای تضعیف جدی مدیریت شهری اصلاح‌طلبان است.» وی افزود: «این شایعه ترفند جدیدی است از سوی افرادی که از روز اول گفتند شهرداری برای اصلاح‌طلبان به یک باتلاق تبدیل خواهد شد و گذشته و آینده شهر را فروخته و به گروگان گرفتند. انتشار چنین شایعاتی ترفند جدید برای ایجاد شکاف در اردوگاه اصلاح‌طلبان و نشان دان ناتوانی و حاشیه‌های غیرمتعارف در مدیریت شهری است.» میرزایی تصریح کرد: «افرادی که از گزارش تحویل و تحول همچنان نگرانند و دوست نداشتند برنامه سوم شهر تهران توسط اصلاح‌طلبان با رویکرد بهبود حکمروایی و بهبود سرمایه سازمانی تدوین و تصویب شود اقدام به انتشار چنین شایعاتی می‌کنند.» وی ادامه داد: «سنگ‌اندازی‌های بزرگی در مرحله تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران انجام شد که به نتیجه نرسید و امروز که برنامه تقدیم شورای شهر شده، همان افراد تلاش می‌کنند با این ترفندها فرایند تصویب برنامه را مختل کنند. همه معاونان شهردار در فضای گفت‌وگو دیدگاه‌ها را به طور شفاف بیان می‌کردند، به همین دلیل هیچ‌کس هیچ نگرانی نسبت به گفته‌های خود و گفته‌ها و رفتار همکاران ندارد.» میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: «تلاش می‌کنند فضایی را ایجاد کنند که هیچ‌کدام از مدیران و کارشناسان به هم اعتماد نداشته باشند و در فضای بی‌اعتمادی هم هیچ اقدام جدی برای بهبود حال شهر نمی‌توان انجام داد».
میرزایی رفتار غیرمعمولی نداشت
شهردار تهران با اشاره به برخی از دروغ پراکنی‌ها در فضای مجازی، گفت: به دنبال تغییر معاون برنامه‌ریزی شهرداری برخی از افراد در فضای مجازی مسائلی را مطرح کردند، در حالی که آقای میرزایی با شنیدن این موضوع به خوبی رفتار کردند و هیچ رفتار غیر معمولی از ایشان ندیدم. محمدعلی افشانی با حضور در مراسم تودیع و معارفه معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ضمن تشکر از زحمات حجت‌ا... میرزایی، معاون سابق اظهار کرد: مدیرانی که منصوب می‌شوند با توجه به دیدگاه و تفکرشان اقداماتی را انجام می‌دهند، اما این اقدامات باید منسجم باشد. وی با بیان اینکه سازمانی که انسجام نداشته باشد به موفقیت نمی‌رسد، اضافه کرد: مهم‌ترین نیاز یک سازمان انسجام، وحدت رویه و تلاش همزمان است، تمامی افراد در یک سازمان باید به صورت همسو و با اهداف مشترک در یک سازمان فعالیت کنند. شهردار تهران با بیان اینکه آشفتگی بلای بزرگی در یک سازمان است، عنوان کرد: یکی از گرفتاری‌های شهرداری تهران همین آشفتگی است، در این آشفتگی‌هاست که هرکس به هرگونه‌ای که می‌خواهد رفتار می‌کند. افشانی با بیان اینکه شفافیت باعث می‌شود تا این آشفتگی‌ها کاسته شود، گفت: اگر هدایت‌گری مشترک و وحدت رویه وجود داشته باشد، بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند.
واکنش رئیس شورا به شنود در شهرداری
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، هم در مورد شنود معاونان توسط شهردار تهران گفت: این سوءتفاهم طی صحبت‌های برخی‌ها ایجاد شده و با کسانی که این ادعا و حرف را زده‌اند، صحبت می‌کنم تا به حقیقت ماجرا پی ببرم، اما دستگاه شنود به صورت جدی در کشور هست و ابزار شنود نیز در همه جا هست و حتی زن و شوهر نیز می‌توانند از این وسایل استفاده کنند و شما هم به این موضوع نپردازید و بگذرید.
 
 
محسن هاشمی:
رئیس شورا هستم؛ جایم راحت است
برخی درصدد هستند تا با القای قطعی شدن خروج افشانی از بهشت گزینه‌هایی را برای کرسی شهرداری مطرح کنند تا از این طریق به اختلاف افکنی در اردوگاه اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بپردازند، اما از آنجا که این حربه نخ نما شده است باز هم با شکست مواجه می‌شوند. عملکرد محسن هاشمی بر کرسی ریاست شورای شهر تهران تا به امروز مورد تایید و تحسین همگان قرار گرفته و حتی مخالفان گذشته او توان بیان سخنی در رد تصمیمات و عملکرد او در حوزه مدیریت شهری ندارند. بنابراین آنانی که در بوق و کرنا می‌کنند محسن هاشمی در انتظار خداحافظی افشانی برای جلوی بر کرسی او است خودشان بهتر از هر فردی می‌دانند آنچه بیان می‌کنند نسبتی با حقیقت ندارد. دیروز رئیس شورای شهر در مورد سرانجام نامه وزارت کشور در خصوص تعیین تکلیف وضعیت شهردار تهران گفت: تا ساعت ۹ سه‌شنبه و قبل از آمدنم به صحن شورا هنوز نامه‌ای از وزارت کشور به دستم نرسیده است. وی با بیان اینکه معاونت حقوقی ریاست جمهوری اطلاعیه‌ای را درباره وضعیت شهرداران در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان صادر کرده است، گفت: با این حال از آنجایی که حکم شهرداران را وزیر کشور امضا می‌کند، باید وزیر کشور موضوع را مشخص کند. هاشمی با بیان اینکه شرایط احراز بازنشسته بودن افشانی مخدوش شده و باید وزیر کشور این موضوع را تعیین تکلیف کند، در خصوص دو فوریت اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس گفت: متاسفانه اطلاعات غلط در فضای مجازی منتشر شده و نباید این دو فوریت را به نام شهرداری و شورا گذاشت. چرا که ارگان‌هایی همچون وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، فرهنگستان‌ها و... با اجرای این قانون نیروهای قدیمی خود را از دست می‌دهند و به دنبال اصلاح قانون هستند و احیانا امکان دارد با قید یک فوریت یا دو فوریت و حتی شنیده شده با قید سه فوریت این موضوع در دستور کار مجلس قرار گیرد، اما نباید آن را به گردن شورا یا شهرداری بیندازیم. وی با بیان اینکه یک هفته صبر می‌کنیم تا نتیجه و جواب وزارت کشور بیاید و اگر نیامد، وارد پروسه بعدی می‌شویم، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پروسه بعدی چیست، گفت: شما باید زرنگ باشید و بدانید که بعدا چه پروسه‌ای را خواهیم رفت. رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: ممکن است این فوریت‌ها در مجلس جواب ندهد و ما باید تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و آماده باشیم. وی در مورد گزینه‌های احتمالی شهرداری با بیان اینکه اعضای شورای شهر با فرض یک درصدی نبود افشانی در ذهن خود و حتی مشورت‌های مختلف گزینه‌ها را مطرح می‌کنند، گفت: این اسامی برای جایگزینی در ذهن اعضا است، اما امروز در جلسه‌ هم‌اندیشی بحث شد که اگر افشانی نباشد، آیا همان پروسه طولانی انتخاب شهردار را طی خواهیم کرد که همه اعضا عنوان کردند که همان پروسه اما کوتاه‌تر طی می‌شود. وی با بیان اینکه هنوز به صورت رسمی وارد دستور انتخاب شهردار نشدیم؛ چرا که یک هفته فرصت داریم، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما گزینه شهرداری هستید یا نه، تاکید کرد: اجماع بر من نیست و من رئیس شورا هستم و جایم راحت است و چرا برای خودم دردسر ایجاد کنم، اما ممکن است در ذهن اعضای شورا هم اسم من مطرح باشد.