بلواي شنود

موضوع عجيب بود و دور از انتظار! ادعاي شنود در شهرداري تهران كه متعاقب بركناري چند مقام ارشد اين نهاد در روزهاي گذشته مطرح شد، ذهن‌هاي بسياري را در فضاي رسانه اي و شبكه‌هاي اجتماعي به خود جلب كرد. همچون بسياري از موج‌هاي خبري ماه‌هاي اخير، ادعاي شنود در شهرداري تهران ابتدا در شبكه‌هاي اجتماعي و پيام‌هاي توييتري برخي افراد و فعال‌هاي رسانه‌اي مطرح شد و بركناري‌هاي به‌يك‌باره برخي مديران شهرداري را به آن نسبت داد. چنانچه تعيين شبانه سرپرست رياست مركز ارتباطات و در ادامه، بركناري معاون برنامه ريزي شهردار، سوالات بسياري را نزد افكار عمومي مطرح و البته حاشيه‌هاي زيادي را متوجه شهردار تهران كرد. اگرچه براي هر يك از تغييرات اخير كه در راستاي اختيارات شخص محمد علي افشاني بود، دلايلي بيان شد اما ادعاي شنود مكالمات مديران، موضوعي نبود كه به راحتي بتوان از كنار آن گذشت. محمد علي كريمي و حجت ا... ميرزايي، دو مدير شهرداري بودند كه در شبكه‌هاي اجتماعي ادعا شد مكالمات آن‌ها شنود شده و فايل صوتي آن نيز به گوش شهردار پايتخت رسيده است. اما همچون بسياري از شايعاتي كه در فضاي مجازي مطرح مي‌شود، همگان منتظر تاييد يا تكذيب اين موضوع از سوي مقامات مديريت شهري بودند كه صبح ديروز، خبري به نقل از ميرزايي معاون سابق برنامه ريزي شهردار تهران مبني بر تاييد موضوع شنود منتشر شد. به نقل از معاون سابق شهردار اين‌گونه در شبكه‌هاي اجتماعي بيان شد كه «آقای افشانی گفته‌اند که من تلفن معاونانم را شنود می‌کنم و فهمیدم که برخی از آن‌ها پشت من حرف می‌زنند! این کار غیر قانونی است و در هرجای دنیا اتفاق می‌افتاد یک رسوایی بزرگ بود!اگر صحبتی هم شده راجع به عملکرد ایشان بوده، ما هیچ‌گاه بر سر ماندن یا نماندن و جایگزین ایشان صحبت نکردیم...آقای افشانی باید راجع‌به مشکلاتی که بر اثر حذف من برای برنامه پنج‌ساله سوم ایجاد می‌شود، پاسخگو باشند!».
از شنود گذر كنيد!
نشر اين صحبت‌هاي كوتاه اما مهم به نقل از معاون سابق شهردار تهران موجب شد تا بسياري از افراد با باور موضوع شنود در دفتر شهردار، تصميم مديريتي افشاني را مرتبط با شنود مكالمات دانسته و بلواي تازه اي در مديريت پرخبر شهري تهران ايجاد شود. اين در حالي بود كه تاييد موضوع شنود از سوي معاون سابق شهردار و ادعاي شبكه هاي اجتماعي در اين باره بسيار عجيب بود و تا نزديك‌هاي ظهر ديروز نيز خبري از واكنش رسمي مقامات شهري نبود. پايان جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران اما فرصتي بود تا رسانه ها موضوع عجيب ادعاي شنود مكالمات مديران در شهرداري را از «محسن هاشمي» رييس شوراي اسلامي شهر پرسش كنند. رييس شورا در پاسخ گفت كه «این سوء تفاهم طی صحبت‌های برخی‌ها ایجاد شده و با کسانی که این ادعا و حرف را زده‌اند، صحبت می‌کنم تا به حقیقت ماجرا پی ببرم اما دستگاه شنود به صورت جدی در کشور هست و ابزار شنود نیز در همه جا هست و حتی زن و شوهر نیز می‌توانند از این وسایل استفاده کنند و شما هم به این موضوع نپردازید و بگذرید».
جرياني براي ضربه به مديريت شهري


ساعتي پس از اظهارات رييس شوراي شهر، ميرزايي معاون سابق شهردار تهران كه برخي رسانه‌ها گفته بودند «ميرزايي موضوع شنود را تاييد كرده است» و حتي فايلي صوتي منتسب به اظهارات او در اين باره را منتشر كردند، در صفحه شخصي خود موضوع شنود را تكذيب و طرح آن را عاملي براي ضربه زدن به جريان اصلاحات بيان كرد. ميرزايي گفت كه «انتشار چنین شایعاتی ترفند جدید برای ایجاد شکاف در اردوگاه اصلاح‌طلبان است.هیچ اظهار نظری نفیا یا اثباتا در مورد ادعای شنود معاونان شهرداری از سوی شهردار تهران نکردم و پرداختن به این موضوع از طرف هر کسی که باشد به معنای تضعیف جدی مدیریت شهری اصلاح‌طلبان است.اين شایعه ترفند جدیدی است از سوی افرادی که از روز اول گفتند شهرداری برای اصلاح طلبان به یک باتلاق تبدیل خواهد شد و گذشته و آینده شهر را فروخته و به گروگان گرفتند». به گفته وي، انتشار چنین شایعاتی برای ایجاد شکاف در اردوگاه اصلاح طلبان و نشان دادن ناتوانی و حاشیه‌های غیرمتعارف در مدیریت شهری است. افرادی که از گزارش تحویل و تحول همچنان نگرانند و دوست نداشتند برنامه سوم شهر تهران توسط اصلاح طلبان با رویکرد بهبود حکمروایی و بهبود سرمایه سازمانی تدوین و تصویب شود، اقدام به انتشار چنین شایعاتی می‌کنند.سنگ اندازی‌های بزرگی در مرحله تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران انجام شد که به نتیجه نرسید و امروز که برنامه تقدیم شورای شهر شده، همان افراد تلاش می کنند با این ترفندها فرآیند تصویب برنامه را مختل کنند.همه معاونان شهردار در فضای گفت‌وگو دیدگاه ها را به طور شفاف بیان می‌کردند، به همین دلیل هیچ کس هیچ نگرانی نسبت به گفته‌های خود و گفته‌ها و رفتار همکاران ندارد.تلاش می کنند فضایی را ایجاد کنند که هیچ‌کدام از مدیران و کارشناسان به هم اعتماد نداشته باشند و در فضای بی اعتمادی هم هیچ اقدام جدی برای بهبود حال شهر نمی توان انجام داد».
پيگيري حقوقي شهرداري و واكنش شورايي‌ها
پس از تكذيب رسمي معاون سابق شهردار، مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران نيز طی اطلاعیه ای «شنود» در شهرداری تهران را تکذیب اعلام کرد که در پی فضاسازی‌های رسانه‌ای غیراخلاقی اخیر، به اطلاع عموم می‌رساند اتهام واهی اعمال شنود از طرف شهردار و عوامل شهرداری تهران تکذیب می‌شود. در این راستا، حوزه حقوقی شهرداری تهران به منظور صیانت از منافع و مصالح جامعه و برخورد با چنین رفتارهای غیرقانونی و خلاف اخلاق، نشر اکاذیب، توهین و افترای وارده را از طریق طرح شکایت در مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد و تا حصول نتیجه از پای نخواهد نشست. برخي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران نيز در پايان جلسه ديروز نسبت به ادعاي شنود در شهرداري واكنش نشان دادند و از آن جمله حجت نظري در صفحه شخصي خود نوشت: «‌ادعای مضحکی درخصوص بهره‌گیری از شنود برای کنار گذاشتن معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران مطرح شده که باید اذعان کنم اگر افراد مدعی بتوانند ادعای خود را اثبات کنند، بنده هم مثل آن‌ها برای رفتن مهندس افشانی تلاش خواهم کرد، اما اگر نتوانند اثبات کنند، لازم است لااقل از مردم عذر بخواهند». زهرا نژادبهرام، عضو هیات ريیسه شورای شهر تهران هم از شهردار تهران خواست که اگر موضوع نصب شنود دروغ است‌، آن را تکذیب کند. وي گفت:«ما نیز این خبر را شنیدیم و یکی از سوالات جدی ما از شهردار تهران در مورد صحت و سقم این موضوع بود ».وی با بیان اینکه برای ما نیز جای سوال است که آیا این قضیه وجود داشته یا نه، گفت: اگر این موضوع ثابت شود، جای سوال است که چرا این اقدام صورت گرفته و مگر ما نماینده وزارت اطلاعات هستیم؟عضو هیات ريیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر این موضوع شایعه باشد، باید شهردار موضوع را تکذیب کند، ادامه داد:« این مساله شنود در حوزه امنیتی و برای نهادهای خاص آن هم با حکم قضایی و نه در حوزه صلاحیت شورا و نه شهرداری است.وی با بیان اینکه برای ما نیز جای سوال است که آیا این قضیه وجود داشته یا نه، گفت: اگر این موضوع ثابت شود جای سوال است که چرا این اقدام صورت گرفته و مگر ما نماینده وزارت اطلاعات هستیم؟».سید ابراهیم امینی، نایب ريیس شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: در صورت اثبات این موضوع شورای شهر تهران طبق وظایف خود عمل خواهد کرد. باید دلایلی وجود داشته باشد که اثبات شود چنین کاری انجام شده است. فقط به گفته یک فرد نمی‌توان نتیجه گرفت که این اتفاق افتاده است؛بنابراين باید این موضوع به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. در صورت اثبات شورا طبق وظایف خود اقدام می‌کند و ما به حقوق شهروندی و آن حقوقی که قانون اساسی برای شهروندان برشمرده که یکی از آن‌ها عدم استراق‌سمع مکالمات است، احترام می‌گذاریم و نسبت به این حقوق وسواس داریم.
روزهاي پر خبر شهر
مديريت شهري تهران در هفته ها و روزهاي اخير با حاشيه ها و اخبار ريز و درشتي رو به رو است كه بي شك هزينه هاي زيادي را براي شهر به‌همراه دارد. طرح شايعه‌ها و موج هاي خبري مختلف براي تحت الشعاع قرار دادن فعاليت‌هاي مديريت شهري ، اتفاقي است كه مدام در حال تكرار است و گويي افراد و گروه‌هايي سهوا و عمدا در تلاش براي حاشيه بردن مديريت شهر هستند. سنگ‌اندازي‌هاي مداوم از داخل و بيرون شهرداري و تلاش براي متزلزل و ناكارآمد جلوه دادن مديريت شهر، موضوعي است كه هربار به شكلي اجرا و مديريت مي شود تا «اميد» شهروندان را به «كار در شهر» كمرنگ و كمرنگ‌تر كند.اين اتفاق، به خصوص پس از تصويب قانون منع فعاليت بازنشستگان و شمول قرار دادن شهردار تهران به قانون، پرقدرت تر از هميشه دنبال مي شود و اين درحالي است كه پايتخت 800 كيلومترمربعي كشور، مشكلات ريز و درشت بسياري را به خود مي بيند كه تلاش براي حل آن جز در فضاي آرام و همدلانه عملي نيست.
شهري كه جمعيت آن در ساعات روز گاه تا 16 ميليون نفر نيز مي رسد و شب ها قريب به 10 ميليون سكنه را به خود مي بيند، مديريت كوچه به كوچه آن نياز به ثبات و آرامش دارد كه اين هفته ها، كمتر اثري از آن را مي توان ديد. تهران و مديريت شهري آن اكنون روزهاي پرخبر و پرتنشي را سپري مي كند كه دودش به چشم شهروندان و سودش به جيب سوءاستفاده گراني مي رود كه يا به دنبال منافع حزبي و گروهي سياسي اند يا دنبال فضايي مشوش هستند تا بتوان به راحتي در آن تخلف كرد و نفع مالي برد. در چنين شرايطي، لازم است مديران ارشد شهري و مملكتي، بيش از پيش به تبعات اقدامات و تصميمات خود بر اعتماد افكار عمومي بينديشند و شهر را از مسير حاشيه و تنش به آرامش هدايت كنند.