بیان جزئیات اقدامات ایران در برابر آمریکا به مصلحت نیست

«بهرام قاسمی» روز گذشته (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی پیرامون صدور رای موقت از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری و اقدامات انجام شده پس از صدور این حکم و این که به همراه آن آمریکا از این پیمان خارج شده است، اظهار داشت: ما یادداشت کتبی از طرف آمریکا در مورد خروج این کشور از عهدنامه مودت دریافت کرده‌ایم. وی ادامه داد: اجرایی شدن خروج آمریکا از عهدنامه مودت حتی در صورت اعلام آن، حداقل به یک سال زمان نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا آیا ما بنا نداریم به این اقدام اعتراض کنیم، اظهار داشت: ما حتما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و نهایتا آن را خبری خواهیم کرد، اما در شرایط فعلی آن را مطرح نمی‌کنیم. بیان جزئیات در این سطح به مصلحت نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مشارکت ایران در بازسازی سوریه گفت: برنامه ایران حضور بخش خصوصی و بنگاه‌های تجاری صنعتی و فناوری در سوریه است. ایران به درخواست دولت سوریه و حضور خود در مبارزه با تروریسم نقش مهمی داشته و در بازسازی این کشور هم شرکت می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص اعلام آمادگی ایران برای همکاری با عربستان در مسائل منطقه‌ای توضیح داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به همسایگان و کشورهای پیرامونی روشن است و مواضع ما در این زمینه بارها تکرار شده است.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست عمومی گروه ویژه اقدام مالی FATF و این که پیوستن ایران به این گروه چه مزایایی برای ایران دارد، گفت: قطعا این موضوع در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران و روابط اقتصادی این کشور خواهد بود. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دیپلمات بازداشتی ایران در بلژیک اظهار داشت: ایران از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده است، در عین حال دلیلی ندارد که با توجه به ماهیت اتهامات و نقش گروه‌های معاند اقدامات خود را به جزییات و روزبه‌روز اعلام کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که مواضع دیپلماسی ما در رابطه با مداخله آمریکا در سوریه چیست، گفت: آمریکا باید از هرگونه اقدام و دخالت در مسائل سوریه سریعا اجتناب کند چرا که بدون دعوت و خواست دولت سوریه دست به اقداماتی می‌زند. 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه با توجه به اخراج دیپلمات ایرانی از هلند، چرا عمل متقابلی دستگاه دیپلماسی انجام نداده است گفت: ایران در مقابل هرگونه اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها نسبت به دیپلمات‌ها و سایر موضوعات با درایت و فهم شرایط عکس العمل لازم و متقابل را همواره داشته و خواهد داشت.
وی در پاسخ به این که اخیرا صرافی‌هایی که متعلق به تجار ایرانی است، در گرجستان تعطیل شده و برخی موضوعات از قبیل امکان پولشویی مطرح شده است گفت: گزارشات اولیه حکایت از آن دارد که برخی صرافی‌ها تخلفاتی داشتند و که توسط مقامات ذیربط گرجستان در حال پیگیری است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اقدامات صورت گرفته در برابر تحریم‌های نفتی آمریکا چه بوده است، گفت: این کشور تلاش دارد تا به یک اتفاقی که نمی‌تواند تحقق یابد، یآمریکا نمی‌تواند به صفر کردن صادرات نفتی ایران، دست پیدا کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: ما مکانیزم‌های لازم را از گذشته طراحی کردیم و در مذاکراتی که با بسیاری از کشورها صورت گرفت و ادامه دارد، فکر می‌کنم صادرات ما در حد مطلوب می تواند ادامه پیدا کند. تصور می‌کنیم ترامپ نمی‌تواند به نقطه‌ای که هدف گذاری کرده دسترسی پیدا کند.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا با بیان اینکه تاکنون پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتیم، اظهار داشت: درباره نوع و چگونگی همکاری‌ها دورنمای مثبتی وجود دارد.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تلاش‌های وزارت خزانه داری آمریکا در آستانه نشست گروه ویژه اقدام مالی FATF و لزوم استقلال عمل این گروه اظهار داشت: امیدواریم که این نهاد و سایر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی بتوانند استقلال کامل را داشته باشند و تصمیمات مقتضی را بدون هرگونه فشار خارجی اتخاذ کند.
وی گفت: ما با رفتارها و سیاست‌های آمریکا که البته جدید هم نیست آشنا هستیم، اما مطمئن هستم بازنده این بازی ایالات متحده آمریکاست و علائم آن را هم به خوبی در صحنه جهانی شاهد بودیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره دیپلمات بازداشت شده ایرانی اظهار داشت: از هر تلاشی برای اثبات بی گناهی این فرد استفاده می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر بر این مسئله و توطئه‌ای که طراحی شده فائق بیاییم.
قاسمی گفت: روابط ما با اتحادیه اروپا روابط مهم نیست و هر کدام از مسائل را در جای خود می‌بینیم بنابراین یک موضوع دلیل عدم همکاری یا کار نکردن و یا گفتگو نکردند در سایر حوزه‌ها نیست ما با جدیت آزادی دیپلمات ایرانی را پیگیری می‌کنیم.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست سفرای کشورهای اروپایی با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و طرح مجدد بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران اظهار داشت: این موضوع قبلا توسط اتحادیه اروپا مطرح شده بود، موضوعی که در کمیسیون مزبور مطرح شد حاصل گفت‌وگوهای نمایندگان روسای نمایندگی‌های اروپایی و کمیسیون امنیت ملی مجلس بوده است؛ آنچه از قبل مطرح بوده در دستور کار طرف ایرانی قرار دارد و پس از بررسی‌های لازم نظر نهایی را اعلام می‌کنیم. قاسمی درباره اقدامات انجام شده برای رفاه حال زائرین اربعین حسینی هم گفت: از مدت‌ها پیش ستاد اربعین با توجه به اهمیت موضوع فعال بوده و وزارت امور خارجه با توجه به داشتن نماینده ویژه در این ستاد، از بخش‌های فعال ستاد محسوب می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که دلایل پیگیری صلح افغانستان توسط آمریکا تنها با دو کشور عربی چیست، گفت: آمریکا هیچگاه در جهت امنیت و ثبات کشورها اقدامی نمی‌کند و حضورش موجب درگیری و جنگ‌های داخلی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دلایل لغو روادید میان صربستان و ایران از سوی این کشور نیز گفت: این لغو روادید میان دو کشور می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد، کشور صربستان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا بوده و پذیرفته شده است و این فرصت را برای تطبیق برخی مقررات با دیگر مقررات اتحادیه اروپا دارد.
وی با یادآوری این که البته این اقدامات می‌تواند در حوزه‌های کنسولی، اقتصادی، کشاورزی و صنعتی نیز باشد، ادامه داد: دلیل دیگر این که اندک شمار ایرانیانی که در این کشور حضور دارند قوانین و مقررات کشور صربستان را به خوبی رعایت نکردند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که امروز آخرین روز خروج افراد مسلح از ادلب است ولی تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است، آیا توافق سوچی به بن بست رسیده است، گفت: نه توانق سوچی و نه آستانه دچار مشکل نشده است و هنور فرصت باقی است و می‌تواند اتفاقات دیگری در امروز و در روزهای آینده بیفتد.
وی در پاسخ به این که آیا کانال ویژه مالی که اروپایی‌ها در حال راه اندازی هستند قبل از 13 آبان سازه وکار آن اعلام خواهد شد یا خیر، گفت: آنچه خواست ما بود در حال پیگیری است و مطالبه ما از 1+4 می‌باشد ولی در کنار این سه کشور اروپایی چین و روسیه متعهد و مسئول هستند که در این جهت کار کنند.
وی در پاسخ به این که پمپئو اعلام کرده کمک به بازسازی سوریه منوط به خروج نیروهای ایرانی و همپیمانان ایران از سوریه است، گفت: آمریکا حق دخالت در سوریه را ندارد و نمی‌تواند در امور آینده سوریه اظهار نظر کند. آمریکا از اهرم‌های سیاسی استفاده می‌کند و برای آن‌ها جان انسان‌ها و سرنوشت آنها مهم نیست بنابراین ایران حضور خود را تا زمانی که دولت سوریه بخواهد، ادامه خواهد داد.