با اصلاحیه مجلس افشانی شهردار می‌ماند

آرمان- راضیه فراهانی: بحث رفتن شهردار تهران از بهشت دوباره مطرح شده است. به طوری که در تمام جوامع سیاسی درباره رفتن یا ماندن محمدعلی افشانی از شهرداری تهران صحبت می‌کنند. چند روز گذشته خبری در رسانه‌ها پیچید مبنی بر آنکه وزارت کشور نامه‌ای به شهرداری تهران ارائه داده و در آن مطرح کرده است که شهردار تهران بازنشسته بوده و مشمول قانون بازنشستگی است. این خبر موضوع جدیدی از خبرها را در رسانه‌ها پیچاند، اما یکی از اعضای شورای شهر روز گذشته در گفت‌وگویی درباره این نامه مطرح کرد: هنوز از وزارت کشور در خصوص وضعیت آقای افشانی نامه‌ای دریافت نکرده‌ایم. حسن خلیل‌آبادی افزود: وقتی وزارت کشور کتبا به شورا یا شهرداری اعلام کند که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل شهردار تهران می‌شود، بعد از آن جلسه می‌گذاریم و در خصوص وضعیت شهردار بحث و بررسی می‌کنیم. لازم به ذکر است که یکشنبه شب اعضای شورای شهر تهران با نمایندگان مردم تهران در مجلس جلسه‌ای داشتند که در این جلسه شورای شهر میزبان نمایندگان مجلس بود. یکی از دستورات این جلسه مربوط می‌شد به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان. تصورها بر آن بود که این قانون شامل شهرداری تهران نمی‌شود. طبق نامه‌های رئیس شورای استان‌ها و رئیس شورای شهر تهران که در ارتباط با این موضوع به مقامات ارسال کرده‌اند صحبت از آن شده است که شهردار تهران طبق مصوبات گذشته‌ همتراز با وزراست. در این قانون وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و نمایندگان مستثنی هستند. در این جلسه نمایندگان مجلس تنها راه را، ارائه طرحی دوفوریتی به مجلس اعلام کردند که این پروسه را بسیار سخت دانستند، اما قول همکاری به جهت حل این مساله را به اعضای شورا دادند. هرچند که چند تن از نمایندگان مجلس اشاره کردند که این قانون یک تحول مدیریتی در کشور ایجاد می‌کند و هزینه‌های خاص خود را دارد و عنوان کردند که برای استفساریه و استثنائات متعدد باید فکری کرد، چراکه سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، صداوسیما و... نیز شرایط مشابهی دارند و بهتر است این قانون ولو اینکه تبعاتی داشته باشد، اجرا شود. لازم به ذکر است که وزیر کشور قصد ارائه استفساریه‌‌ای به مجلس را دارد و نمایندگان مجلس عنوان کردند که بهتر است استفساریه شامل حال تمام شهرداران کلانشهرها و نه فقط شهردار تهران باشد، تا شاهد تبعیض نباشیم. رئیس مجمع نمایندگان تهران دراین باره اظهار کرد: نماینده شهرداری در مجلس در زمان بررسی قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان ضعیف عمل کرد. محمدرضا عارف تصریح کرد: این نماینده می‌توانست اعلام کند شهردار تهران قانون خاص دارد و همتراز با وزراست.
تشکیل کمیته‌
دبیر مجمع نمایندگان تهران همچنین در این رابطه اظهار کرد: در این نشست ابعاد حقوقی اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان درباره شهردار تهران مورد بررسی قرار گرفت. استدلال بیشتر اعضای شورای شهر آن بود که قانونا شهردار شامل این قانون نمی‌شود. علیجانی افزود: قرار شد کمیته پنج نفره‌ای متشکل از فتحی، حضرتی و وکیلی و دو نفر از اعضای شورای شهر برای بررسی بیشتر ابعاد حقوقی این موضوع تشکیل شود. علیجانی یکی دیگر از موارد مطرح شده در این جلسه را ارائه طرح دو فوریتی برای اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان عنوان و اظهار کرد: در این جلسه درباره این موضوع هم بحث شد که ظرفیت ارائه چنین طرحی وجود دارد، اما قبل از پرداختن تمامی این پیشنهادات قرار است کمیته روی ابعاد حقوقی این قانون بررسی‌های بیشتری را انجام دهد. همچنین محمد سالاری عضو شورای شهر تهران درباره تشکیل این کمیته اظهار کرد: تشکیل کمیته پیگیری در تقابل با مصوبه مجلس با قانون مصوب مجلس نیست، چرا که در دوره گذشته شهردار تهران همتراز با وزرا تلقی شده و این موضوع از طریق مجلس قابل پیگیری است. به دنبال این موضوع روزنامه «آرمان» گفت‌وگویی با آیت‌ا... سیدحسین موسوی‌تبریزی دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم داشته است که در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.
تغییرات مدیریتی به‌خصوص در پایتخت تا چه اندازه در روند عملکردها تاثیرگذار است؟


اگر تغییرات بی‌دلیل رخ دهد و دائما مسئولان را از جایگاه خاص کنار بگذارند قطعا برنامه‌های مسئولان با مشکل رو‌به‌رو شده و این موضوع به یک معضل می‌رسد.
اخیرا شاهد جابه‌جایی شهردار تهران بودیم و دوباره این اتفاق در پایتخت در حال رخ دادن است.
پیشنهاد هیات دولت بر آن بوده که سن بازنشستگی 70 سال باشد و در ادامه مجلس این پیشنهاد را پذیرفت، چرا که افراد بالای 70 سال دیگر توان و قدرت افراد 40-50 سال را ندارند. از تجربیات افراد بالای 70 سال می‌توان استفاده کرد و همچنین آنها هم می‌توانند در یادداشت‌هایی تجربیات خود را بنویسند. در کشور افرد باسواد و پرتوان بسیار وجود دارند که متاسفانه بیکار هستند. به معنای دیگر مشکل کشور ما بیکاری باسوادهاست. در بسیاری از کشورهای دیگر بیکاری زیاد است، اما بیکاری در قشر کم‌سوادها یا بی‌سوادها موج می‌زند نه در قشر تحصیلکرده. قانون را نمی‌توان تغییر داد چرا که این قانون، قانون بسیار خوبی است. اگر این قانون شامل شهرداران می‌شود بنابراین باید شامل تمام شهرداران شود. هنگامی که فرد 70 ساله را با یک فرد 50 ساله مقایسه کنیم، قطعا به این موضوع خواهیم رسید که فرد 50 ساله فرد مناسب‌تری خواهد بود.
اخیرا مطرح شده که شهردار پایتخت همتراز وزراست، بنابراین آقای افشانی مشمول این قانون نمی‌شود.
اگر در قانون آمده باشد که شهردار پایتخت همتراز وزراست می‌توان گفت این موضوع درست خواهد شد، اما ابتدا باید مجلس آن را تصویب کند. در صورت تصمیم به تغییر شهردار، اعضای شورای شهر باید هرچه سریع‌تر یک فردی را به عنوان سرپرست انتخاب کنند. قانون برای یک نفر نباید نادیده گرفته شود.
طبق اظهارات برخی اعضای شورا این قانون اصلاحیه‌ای خواهد خورد.
در صورت اصلاحیه در مجلس پس آقای شهردار می‌تواند باقی بماند. طبق قانون و مقررات با شهردار انتخاب و یا تثبیت شود. این قانون تصویب شده و باید براساس قانون رفتار شود. اگر مجلس اصلاحیه را دوفوریتی اعلام کند می‌توانند نتیجه این موضوع را هرچه زودتر رسیدگی کنند.