تکذیب حمله؛ تأیید تهدید

آرمان- آزاده رحیمی: موضوع حمله به سفارت‎های ایران در کشورهای مختلف، مساله مبهمی است که در ماه‌های گذشته نیز رخ داده است. در آخرین حمله که ماه گذشته صورت گرفت حمله به سفارت ایران در پاریس بود که ابهامات بیشتری ایجاد کرد مبنی بر اینکه حمله به سفارت‎های ایران، اقدامی هماهنگ و از پیش برنامه‌ریزی شده است. روز گذشته خبری مبنی بر یک حمله انتحاری به سفارت ایران در ترکیه در رسانه‎های ترکیه منتشر شد. به گونه‎ای که نیروهای امنیتی ترکیه خیابانی که سفارت ایران در آن واقع است را مسدود کرده و تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دادند.
تکذیب سفیر؛ اوضاع تحت کنترل و عادی
سفیر ایران در ترکیه اعلام کرد: تهدید حمله به سفارت ایران در ترکیه از سوی فردی منتسب به داعش بوده است. ابراهیم طاهریان اظهار کرد: این تهدید توسط فردی انجام شده که خود را منتسب به داعش معرفی کرده و پلیس ترکیه در پی این تهدید اقدامات و تدابیر امنیتی را در اطراف سفارت تشدید کرده است. بر اساس اعلام کانال تلگرام سفارت ایران در ترکیه، سفیر ایران در ترکیه همچنین اعلام کرده تخلیه کارکنان سفارت و هرگونه بمب‌گذاری و اخبار دیگر در این زمینه تکذیب می‌شود. وی با بیان اینکه حمله انتحاری به سفارت تنها یک تهدید بود، تاکید کرد: اقدام خاصی صورت نگرفته و اوضاع در کنترل و عادی است.
تکذیب سخنگو


در پی ادعای بمب گذاری انتحاری در سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکار و تخلیه آن، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه با تکذیب این خبر اظهار کرد: چنین خبر و ادعایی کذب محض است و پرسنل سفارت ما در سلامت و امنیت کامل در محل کار خود حضور دارند‌ و مشغول کار روزانه خود هستند. در همین راستا «تسنیم» نوشت: یکی از مقامات سفارت با رد هرگونه حمله انتحاری یا بمب‌گذاری در سفارت گفت: برخلاف شایعات و مطالب مطرح شده هیچ‌گونه حمله‌ای صورت نگرفته و هیچ تهدیدی متوجه سفارت نشده و پلیس ترکیه بیرون سفارت تدابیر امنیتی ایجاد کرده است. وی با اشاره به فعالیت عادی سفارت اظهار کرد: همه کارکنان و سفیر در سفارتخانه حضور داشته و بخش کنسولی نیز فعالیت عادی و روتین خود را دنبال می‌کند. این مقام سفارت اظهار کرد: پلیس هنوز توضیحی به ما درباره افزایش تدابیر امنیتی در خارج از سفارت و بستن خیابان نداده و ما منتظر توضیح هستیم.
پیام تهدید
روز گذشته رسانه‌های ترکیه از دریافت یک پیام تهدید به حمله انتحاری در سفارت ایران در آنکارا از سوی پلیس ترکیه خبر دادند. نیروهای امنیتی ترکیه پیامی مبنی بر یک حمله انتحاری به ساختمان سفارت ایران در آنکارا دریافت کرده‌اند که در پی آن خیابانی که ساختمان سفارت ایران در ترکیه در آن واقع شده، بسته شده و اقدامات امنیتی شدیدی در محل حکم‌فرماست. گفته می‌شود پلیس ترکیه سفیر ایران را از ساختمان سفارت خارج و سفارت را تخلیه کرده است. اسپوتنیک نیز به نقل از رسانه‌های ترکیه نوشت: یک بمب‌گذار انتحاری به ساختمان سفارت ایران در آنکارا رفته است. به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» به نقل از منابع امنیتی، بعد از دریافت پیامی مبنی بر احتمال حمله یک بمب‌گذار انتحاری به سفارت ایران در آنکارا، این ساختمان تخلیه شده، سفیر ایران به مکانی امن منتقل شده و خیابان‌های منتهی به سفارتخانه نیز مسدود شده است. در پی اعلام برخی رسانه‌های ترکیه‌ای مبنی بر دریافت پیام تهدید به بمب‌گذاری در سفارت ایران در آنکارا، تدابیری امنیتی در اطراف سفارت ایران اعمال شد.