دومین شکست بزرگ آنگلا مرکل در انتخابات محلی ایالت بایرن رقم خورد طناب سست «لنگر اروپا»

محمدرضا ستاری
به گفته تحلیل‌گران و بنا بر پژوهش بنیاد «برتلزمان» یک سوم رای‌دهندگان آلمانی دارای گرایش‌های پوپولیستی هستند. به‌ویژه طیف سیاسی میانه به طور فزاینده‌ از اراده مردم سخن می‌گوید که این وضعیت به نفع حزب آلترناتیو برای آلمان است. از سوی دیگر محبوبیت و نفوذ گروه‌ها و احزاب راست‌گرای پوپولیست ‌در همه کشورهای اروپایی باعث شده تا سیاست‌مداران نگرانی عمیق خود را برای دورنمای این وضعیت ابراز کنند.
پس از انتخابات پارلمانی آلمان و پیروزی ضعیف حزب آنگلا مرکل و متعاقب آن انسداد سیاسی که باعث شد ماه‌ها تشکیل کابینه ائتلافی در این کشور به تاخیر بیفتد، این‌بار حزب سبزها با نتیجه‌ای که در انتخابات پارلمانی ایالت بایرن کسب کردند، دومین ضربه مهلک را به جریان سیاسی حاکم بر کشور آلمان وارد کردند.
این امر از آنجا اهمیت دارد که دولت ائتلافی مرکل با ایجاد شکاف سیاسی درگیر چالش‌های متعددی از جمله، بی‌ثباتی سیاسی، اختلاف بر سر پناهجویان، کاهش چشمگیر محبوبیت و نیز رشد جریان‌های راست افراطی روبه‌رو است. همین چند ماه پیش بود که درگیری میان طرفداران راست افراطی و نهادهای مدنی حامی حقوق مهاجران، یکی از بزرگترین درگیری‌های اخیر را در یکی از شهرهای آلمان رقم زد.


از سوی دیگر مرکل اکنون در دولت خود با وزرای ائتلافی دارای زاویه است و حتی فشار او برای کنار گذاشتن رئیس سازمان امنیت آلمان پس از پوشش خبری وسیع، به یکباره از تیتر اصلی اخبار حذف شد.
آغاز بحران
زنگ خطر سیاسی زمان برای حزب دموکرات مسیحی و مرکل نواخته شد که در انتخابات پارلمانی این کشور حزب آلترناتیو برای آلمان، برای نخستین بار پس از جنگ‌جهانی دوم کرسی‌هایی را در پارلمان آلمان به دست آورد. این مساله با پیوند خوردن به رشد کم سابقه راست افراطی در آلمان که فرانسه تا اتریش، ایتالیا، لهستان، مجارستان، هلند و حتی سوئد را نیز در بر گرفته است، سبب شد تا علاوه بر تضعیف دولت‌های اروپایی و محافظه‌کاران، اصول بنیادی و همگرایی اروپایی نیز با خطر فروپاشی مواجه شود.
در همین راستا، در انتخابات اخیر ایالت بایرن، حزب سبزهای آلمان با 17.8 درصد پس از اتحاد سوسیال مسیحی دومین جریان مهم سیاسی در این ایالت شدند. در همین رابطه خبرگزاری یورونیوز در گزارشی با اعلام این خبر آورده است که بسیاری از رسانه‌های اروپایی پس از شکست تاریخی اتحاد سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات‌های آلمان، سبزها را برنده اصلی انتخابات محلی ایالت بایرن توصیف می‌کنند. به احتمال زیاد بسیاری از رای دهندگان سنتی به حزب سوسیال دموکرات این‌بار و در زمانی که شکاف‌ها در سیاست آلمان تشدید می‌شود، ترجیح دادند تا به یک جریان قاطع‌تر در چپ این کشور رای دهند.
از سوی دیگر مساله استخراج زغال سنگ در هامباخ در جنوب غرب آلمان و مخالفت گسترده شهروندان و سازمان‌های زیست‌بوم‌گرا (اکولوژیست) با تخریب جنگل‌های این منطقه، قدرت حزب سبزها به‌عنوان نماینده سیاسی این گرایش در سطح فدرال را تقویت کرد.
راست افراطی معضل بزرگ اروپا
انتخابات پارلمانی بایرن در حالی برگزار شد که شهروندان اروپایی سال آینده برای برگزیدن نمایندگان خود در پارلمان اروپا به پای صندوق‌های رای می‌روند. پیروزی چشمگیر سبزها و ناتوانی جریان‌های محافظه‌کار سنتی (اتحادیه سوسیال مسیحی و حزب سوسیال دموکرات) در بسیج آرای شهروندان، چشم‌انداز مقابله با راست افراطی را در برابر اکولوژیست‌های اروپا قرار می‌دهد. اکنون همین جریان راست افراطی یکی از معضلات بزرگ اروپا محسوب می‌شود. جریانی که با نادیده گرفتن اصول اتحادیه اروپا بر روی ملی‌گرایی و ضدیت با مهاجران متمرکز است و توانسته دستاوردهای کم‌‌نظیری را پس از جنگ جهانی دوم در قاره سبز به دست آورد.
به گفته خبرگزاری دویچه وله و بنا بر پژوهش بنیاد «برتلزمان» یک سوم رای‌دهندگان آلمانی دارای گرایش‌های پوپولیستی هستند. به‌ویژه طیف سیاسی میانه به طور فزاینده‌ از اراده مردم سخن می‌گوید که این وضعیت به نفع حزب آلترناتیو برای آلمان است. از سوی دیگرمحبوبیت و نفوذ گروه‌ها و احزاب راست‌گرای پوپولیست ‌در همه کشورهای اروپایی باعث شده تا سیاست‌مداران نگرانی عمیق خود را برای دورنمای این وضعیت ابراز کنند.
اتحادیه اروپا در معرض فروپاشی
این مهم در شرایط کنونی که وحدت و همگرایی اروپا را به خطر می‌اندازد، با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و نیز تضعیف دولت مرکل در آلمان می‌تواند، چالش‌های اتحادیه اروپا را به شدت افزایش دهد. به گفته کارشناسان، آنچه مشخص است در میانه چنین وضعیت آشفته‌‌ای، آنگلا مرکل لنگر همگرایی اروپا در مقابله با راست افراطی و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا محسوب می‌شود. کافی است به راهبردهای آمریکا برای رویارویی با اروپا توجه شود. اکنون این دو قطب قدرت علاوه بر اینکه به واسطه مسائلی همچون برجام، پیمان آب و هوایی پاریس، گروه 7، ناتو سردترین روابط فراآتلانتیکی را تجربه می‌کنند، دونالد ترامپ رئیسایالات متحده آمریکا که کشورش وارد یک جنگ تجاری با اروپا نیز شده، اخیراً طی مصاحبه با برنامه 60 دقیقه شبکه CBS به شدت از اروپا انتقاد کرده و این اتحادیه را متهم به سوء استفاده تجاری از اروپا کرده است. او همچنین تصریح کرده که هیچکس با ما بدتر از اتحادیه اروپا رفتار نمی‌کند.
همین موضوع و گسترش تنش‌های داخلی و خارجی اتحادیه اروپا به طور قطع با تضعیف مرکل در آلمان، این قطب اقتصادی اروپا را از مدار ثبات خارج و متعاقب آن کلیت اتحادیه اروپا را نیز دچار چالش خواهد کرد. مساله‌ای که باعث بروز نگرانی‌های فزاینده در میان مقامات اروپایی شده، اما تاکنون راهکار و برنامه خاصی برای خروج از آن پیشنهاد یا عملیاتی نشده است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در نشست با اقتصاددانان: با وجود تحمل سختی‌ها، خلق پول نکردیم ژوبین صفاری عقب‌گرد اصلاح‌طلبی در سردرگمی گفتمانی «ابتکار» وضعیت ایمنی مدارس کشور را مرور می‌کند سنگر ناامن دانش! «ابتکار» از بی‌سرانجامی وعده‌ها برای بازگرداندن زندگی به مهمترین تالاب جنوب‌شرق ایران گزارش می‌دهد نگرانی‌های مربوط به آغاز مرحله دوم تحریم‌های آمریکا چه تاثیری بر بازار و اقتصاد ایران دارد؟ «ابتکار» نتایج جلسه 51 نفره مجمع امید را بررسی کرد چالش‌های یک قانون در «بهشت» ماجرای بمب‌گذاری در سفارت ایران در ترکیه چه بود؟ شایعه در آنکارا نگرانی در تهران «ابتکار» دلایل جدی نگرفتن آموزش هنر در مدارس را بررسی می‌کند «زنگ هنر» یا «زنگ تفریح»؟! دومین شکست بزرگ آنگلا مرکل در انتخابات محلی ایالت بایرن رقم خورد طناب سست «لنگر اروپا» امیر سرلشکر موسوی در پیامی خطاب به رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش: سلامت کارکنان ارتش وابسته به اقدامات سازمان عقیدتی سیاسی است وزیر دفاع: اگر در مقابل یاغی‌گری‌ها تلاش نکنیم شاهد ظهور هیتلرهای جدید خواهیم بود FATF سیستم بانکی را اصلاح می‌کند