«ابتکار» نتایج جلسه 51 نفره مجمع امید را بررسی کرد چالش‌های یک قانون در «بهشت»

معصومه معظمی
روز 24 آبان، 2 ماه فرصت قانونی واگذاری کرسی‌های مدیریتی مشمولان قانون منع به کارگیری بازنشستگان تمام می‌شود و شهرداران بازنشسته نیز طبق قانون باید محل خدمت خود را ترک و میزشان را به نیروهای تازه نفس‌تر بدهند. نکته‌ای که پس از ابلاغ اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آمد و مورد بحث و مجادله و اظهار نظرات متفاوت بود، وضعیت شهرداران خصوصا شهردار کلان شهر تهران بود. موضوعی که چون به طور مشخص درباره آن در قانون صحبت نشده است، برخی معتقدند که می‌تواند از قانون خاص تبعیت کند چون شهردار توسط اعضای شورای شهر که پارلمان شهری است تعیین می‌شود. ولی برخی دیگر تاکید دارند که این قانون برای همه یکسان است و استثنا و تبصره‌بردار نیست. مسئله‌ای که به دلیل فوریت و اهمیت آن باعث شد یکشنبه شب اعضای شورای شهر، مجمع نمایندگان تهران را برای صحبت و کسب تکلیف درباره شرایط شهردار تهران به بهشت دعوت کنند.
گفتنی است در ابتدای جلسه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درباره قانون جدید منع استفاده از بازنشستگان گفت که اجرای این قانون شهرداری تهران را با بی‌ثباتی مواجه کرده است. او تاکید کرد: «شورای شهر از ابتدا تصمیم گرفت که از نظر حقوقی قانون را بررسی کند تا مشخص شود آیا این قانون مشمول شهردار تهران می‌شود یا نه. بعد از تحقیقات عمومی و مشورت‌های صورت گرفته، شورای شهر به این نتیجه رسید این قانون مشمول شهردار تهران نمی‌شود از این رو باید پیگیری شود تا شهردار تهران در پست خود باقی بماند.» حسن رسولی، عضو دیگر شورای شهر تهران هم با بیان اینکه «جابه‌جایی مدیریت از جهات مختلف به مصلحت شهر و شهروندان و حتی در شرایط کنونی به صلاح کشور نیست»، تصریح کرد: «پیشنهاد داریم از طریق هیات رئیسه مساله شهردار تهران حل شود و اگر میسر نیست امکاناتی فراهم شود تا طرح دو فوریتی در مجلس برای اصلاح بخشی از این قانون ارائه یا در نهایت استفسار شود.» در ادامه جلسه هم ابراهیم امینی عضو حقوق ‌خوانده شورای شهر به تشریح نکات حقوقی از جمله اینکه «شهردار تهران به دلیل همتراز بودن با وزرا از این قانون مستثنی است»، پرداخت و افزود: «معتقدم این مساله بیشتر رنگ و لعاب سیاسی دارد تا حقوقی.»
فرض بر ماندگاری شهردار تهران


البته طرح این سخنان موافقان و مخالفانی در بین نمایندگان مجلس داشت و محمدرضا عارف، رئیس مجمع نمایندگان تهران از عملکرد ضعیف نماینده شهرداری در مجلس انتقاد کرد و گفت: «فرض ما ماندگاری آقای افشانی است اما نماینده شهرداری در مجلس در این باره بسیار ضعیف عمل کرد و می‌توانست در زمان بررسی این طرح، اعلام کند که شهردار تهران قانون خاص دارد و همتراز با وزرا بوده از این رو مستثنی است.»
تهیه طرح دوفوریتی استثنای شهردار تهران
از قانون بازنشستگی
رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین با تاکید بر نظر دفتر حقوقی ریاست جمهوری درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان، اعلام کرد: «باید تلاش کنیم از طریق هیات رئیسه و با استناد به استدلات آقای امینی اداره کل قوانین مجلس را متقاعد کنیم که شهردار تهران از این قانون مستثنی است، همچنین کمیته‌ای متشکل از دو نماینده از شورای شهر (سید حسن رسولی و ابراهیم امینی) و سه نماینده از نمایندگان تهران (فتحی، وکیلی و حضرتی) تشکیل شود و پیش‌نویس طرح دو فوریت برای استثنا بودن شهردار از این قانون تهیه شود و با آقای لاریحانی، رئیس مجلس تعامل شود که در صورت امکان این دوفوریت در صحن مجلس بررسی شود.»
گفتنی است معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوال برخی نمایندگان از وزارت کشور درباره این موضوع و سوال آنها درباره این قانون در مورد وضعیت شهرداران در قانون جدید به وزارت کشور و مجلس نامه زده و نظر خود را در‌این‌باره اعلام کرده است. بر اساس این نامه همه شهرداران بازنشسته از جمله شهردار تهران نیز شامل قانون منع به ‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند.
این در حالی است که همچنان داریوش قنبری، مشاور پارلمانی شهردار تهران درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان و تعیین تکلیف شهردار تهران در این قانون معتقد است: «هنوز شورای شهر دیدگاه‌های خاص خود را دارد و معتقد است شورا یک مجلس محلی است و اختیار انتخاب شهردار با شورا است و در این زمینه هم قانون وجود دارد.» قنبری با بیان اینکه «در قانون حداقل سن برای شهردار 25 سال اعلام شده و حداکثر سن نیامده است»، تاکید دارد: «بسیاری از حقوق‌دانان معتقدند که قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل حال شهردار تهران نمی‌شود. اما برخی از مراجع حقوقی نظرات مختلفی دارند و تاکید می‌کنند که شهردار تهران مشمول قانون بازنشستگی می‌شود. در کل با توجه به اختلاف‌نظرهایی که وجود دارد باید این ابهامات برطرف شود.»
قانون تعیین شهردار خاص است یا عام؟
طیبه سیاوشی عنایتی، عضو مجمع نمایندگان تهران هم در گفت‌وگو با «ابتکار» به تشریح جلسه‌51 نفره مجمع نمایندگان تهران و اعضای شورای شهر موسوم به مجمع امید پرداخت. این نماینده مردم تهران در خانه ملت گفت:‌ «‌نتیجه این جلسه و صحبت‌ها این شد که کمیته‌ای 5 نفره برای بررسی ابعاد حقوقی قانون منع به کارگیری بازنشستگان و شمولیت آن برای شهردار تهران تشکیل شود که نظرات مختلف را جمع‌بندی و سپس نتیجه را اعلام کند.» سیاوشی ادامه داد: «همچنین مقرر شد استعلامی از اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی گرفته شود، چون نظراتی درباره قوانین مقدم و موخر مطرح می‌شد. این‌که قانون انتخاب شهردار قانون خاص بوده است و قانون مجلس قانون عام است مورد بحث بود و موضوع استفساریه هم مطرح شد، اما پایه قوی نداشت.» او همچنین از پیشنهاد اعضای شورای شهر تهران برای پیدا کردن راهکاری قانونی برای حفظ شهردار تهران صحبت به میان آورد. این عضو مجمع نمایندگان تهران به «ابتکار» گفت: «صحبت‌های متفاوتی در این باره مطرح شد، در عین حال صحبت به اینجا رسید که با توجه به اینکه وزارت کشور از معاونت حقوقی ریاست جمهوری نظر خواهی کرده است و آنها هم نظر خود را اعلام کرده‌اند، قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل شهرداران هم می‌شود دیگر جای بحثی نیست.»
این نماینده دور دهم مجلس اضافه کرد: «موضوع تغییر و اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان به منظور حفظ شهرداران هم در این جلسه مطرح شد ولی در حال حاضر این موضوع قابلیت اجرایی شدن ندارد. چرا که با همه افرادی که موافق اجرای این قانون هستند صحبت کرده‌ام و معتقدند نباید تبصره و استفساریه‌ای به این قانون اضافه شود. بنابراین با توجه به نظرات فراوان در این باره بعید است در قبال این قانون تغییری رخ دهد و اصلاحیه‌ای صورت بگیرد.»
اصلاح‌طلبی یعنی باور کنیم اجرای قانون از
منافع سیاسی بالاتر است
البته فاطمه سعیدی، دیگر نماینده مردم تهران در خانه ملت هم با تاکید بر قانون‌گرا بودن، در مخالفت با دور زدن قانون و اجرای صحیح آن و در واکنش به تلاش برای ماندن افشانی در شهرداری تهران نوشت: «اصلاح طلبی یعنی باور داشته باشیم قانون از منافع اشخاص و جریان‌های سیاسی بالاتر است. قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید دقیق و جامع اجرا شود.»
گفتنی است یکی از مواردی که باعث اصلاح مجدد این قانون در مجلس شد بستن استثناهای فراوانی بود که گستره وسیعی داشت ولی نمایندگان با بررسی و حذف و محدود کردن این استثناها، گستره آن را محدودتر کردند.
بنابراین با وجود اصرار و تلاش برخی برای همتراز دانستن شهرداران با وزرا که از استثناهای این قانون هستند، کوشیدند قانون را به طور شفاف و کم استثناتر از قبل اصلاح و تصویب کنند. موضوعی که باعث رضایت خاطر نسبی جوانان از این قانون شده بود ولی با نزدیک شدن به پایان وقت قانونی و شمارش معکوس زمان تعیین شده برخی می کوشند با گرفتن سهمیه 50 درصد جانبازی و ایثارگری از بنیاد شهید و دیگری با تلاش برای اضافه شدن به استثناهای قانونی، همچنان به کرسی خدمت خود بچسبند و آن را رها نکنند و به عبارتی قانون را دور بزنند. محمود صادقی، دیگر نماینده مردم تهران در خانه ملت و عضو این مجمع 51 نفره هم به اظهاراتی که برخی برای اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان در این جلسه بیان کرده بودند واکنش نشان داده و در توئیتی نوشته است: «هیچ‌یک از توجیهاتی که برای استثنا کردن شهردار از قانون منع به کارگیری بازنشستگان گفته‌اند، موجه نیست.»
موافق اضافه شدن استثنا به قانون مذکور نیستم
سیاوشی همچنین در ادامه گفت‌وگوی خود با «ابتکار» یادآور شد: «موافق اضافه شدن استثناها در این قانون نیستم. همه می‌گویند خوبی این قانون به این است که استثنای زیادی ندارد و ضرورتی هم نداشته است که شهرداران را در این قانون استثنا کنند.» این نماینده اصلاح‌طلب دور دهم مجلس با اشاره به دلایل نگرانی اعضای شورای شهر تهران از وضعیت پایتخت در صورت تغییر دوباره شهردار یادآور شد: «‌اعضای شورای شهر به دلیل نگرانی‌هایی که داشتند نمایندگان تهران را به ساختمان شورا دعوت کردند و به بیان دلیل نگرانی خود در قبال شهر پرداختند و خواستار تغییر و اصلاح این قانون و استثنا شدن شهرداران از این قانون شدند.» این نماینده مردم تهران در مجلس با شفاف دانستن قانون فوق درقبال شهرداران، خاطرنشان کرد:‌ «با وجود نگرانی‌های فراوان و بجایی که برای مدیریت شهری تهران وجود دارد و طی فرصت کوتاه 2 ساله، 2 شهردار و 2 سرپرست برای مدیریت کلان شهری مثل تهران با این وسعت و جمعیت آمده‌اند، اصلا شرایط خوبی نیست ولی با وجود همه این دغدغه‌ها آنچه از اهمیت بالاتری برخوردار است اجرای صحیح قانون است.»
این عضو مجمع نمایندگان تهران به «ابتکار» گفت: «البته اعلام و انعکاس نظرات مختلف مطرح شده در جلسه به عنوان نظرات نمایندگان مجلس و نظرات اعضای شورای شهر تهران کار بسیار اشتباهی بوده است و موافق این کار نبودم.»
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در نشست با اقتصاددانان: با وجود تحمل سختی‌ها، خلق پول نکردیم ژوبین صفاری عقب‌گرد اصلاح‌طلبی در سردرگمی گفتمانی «ابتکار» وضعیت ایمنی مدارس کشور را مرور می‌کند سنگر ناامن دانش! «ابتکار» از بی‌سرانجامی وعده‌ها برای بازگرداندن زندگی به مهمترین تالاب جنوب‌شرق ایران گزارش می‌دهد نگرانی‌های مربوط به آغاز مرحله دوم تحریم‌های آمریکا چه تاثیری بر بازار و اقتصاد ایران دارد؟ «ابتکار» نتایج جلسه 51 نفره مجمع امید را بررسی کرد چالش‌های یک قانون در «بهشت» ماجرای بمب‌گذاری در سفارت ایران در ترکیه چه بود؟ شایعه در آنکارا نگرانی در تهران «ابتکار» دلایل جدی نگرفتن آموزش هنر در مدارس را بررسی می‌کند «زنگ هنر» یا «زنگ تفریح»؟! دومین شکست بزرگ آنگلا مرکل در انتخابات محلی ایالت بایرن رقم خورد طناب سست «لنگر اروپا» امیر سرلشکر موسوی در پیامی خطاب به رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش: سلامت کارکنان ارتش وابسته به اقدامات سازمان عقیدتی سیاسی است وزیر دفاع: اگر در مقابل یاغی‌گری‌ها تلاش نکنیم شاهد ظهور هیتلرهای جدید خواهیم بود FATF سیستم بانکی را اصلاح می‌کند