غافلگیری دوگانه در انتخابات آلمان صعود بی‌سروصدای سبز زیر سایه رشد راست افراطی

در حالی که از مدت‌ها پیش رسانه‌های سیاسی جهان رشد حمایت از راست افراطی در آلمان را زیر ذره‌بین قرار داده بودند، حزب سبز در رقابت مهم بایرن، جایگاه دوم را گرفت
حزب اعتراضی محافظه‌کاران مستقل نیز احتمالاً به دولت راه پیدا می‌کند
روح‌اله نخعی‪-‬ یک‌شنبه بنا بود روز غافلگیری پیش‌بینی‌شده‌ای برای راست میانه باشد. نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها در کنار روند رشد و افت احزاب در سال‌های اخیر نشانه‌های آشکاری بود از این که راست‌گرایان افراطی حزب «جایگزین برای آلمان» یا همان AfD خواهد توانست در یکی از پایگاه‌های مهم راست‌گرایی در آلمان با جلب حمایت کافی و کاهش اقبال نسبت به راست میانه در زوج دمکرات مسیحی و سوسیال‌مسیحی، ضعیف‌ترین پیروزی این اتحاد از ۱۹۵۰ به بعد را به آن‌ها تحمیل کنند و جای پای خود را در صحنه سیاست آلمان محکم‌تر.
نتایج انتخابات، از این زاویه طبق پیش‌بینی‌ها رقم خورد، حزب سوسیال‌مسیحی بایرن که خواهر حزب دمکرات‌مسیحی مرکل به حساب می‌آید و شریکش در دولت نیز هست، گرچه همچنان بیشترین آراء را به خود اختصاص داد، اکثریت در پارلمان را از دست داد و با ۳۷.۲درصد آرا برای تشکیل دولت باید به دنبال ائتلاف باشد. جایگزین برای آلمان نیز، درست مثل انتخابات ملی قبل، اینجا هم توانست وارد پارلمان شود، با ۱۰.۲درصد آرا و ۲۲ کرسی در جایگاه چهارم.


اما خبر مهم‌تری که بعد از اعلام نتایج انتخابات سروصدای بیشتری هم به راه انداخته، قدم بزرگی است که حزب سبز برداشته تا با ۱۷.۵درصد آرا در جایگاه دوم قرار بگیرد. در حالی که ضعف‌های دولت ائتلافی، فرصت رشد به راست افراطی در مقابل راست میانه را داده بود، به نظر می‌رسد حزب سبز نیز مشغول جلب حمایت در ازای افت اقبال به چپ میانه در حزب سوسیال‌دمکرات، شریک کوچکتر ائتلاف بزرگ حاکم است. در نتیجه این انتخابات، سوسیال‌دمکرات‌ها ۲۰ کرسی از دست داده‌اند و سبزها ۲۰ کرسی به دست آورده‌اند.
«جایگزین برای آلمان» سوم هم نیست. بلکه جنبش اعتراضی محافظه‌کارهای مستقل در قالب حزب «رای‌دهندگان آزاد» یا FW توانست با ۱۱.۶درصد آرا و افزایش ۸ کرسی به ۲۷ کرسی برسد تا با پنج کرسی بیشتر از AfD پشت سر سبزها قرار بگیرد، هر چند، رشد آ‌ن‌ها از راست افراطی کمتر بوده است؛ اما در عمل آن‌ها نتیجه مهم‌تری به دست آورده‌اند.
با افت رای سوسیال‌مسیحی‌ها، آن‌ها ناچار به تشکیل ائتلاف خواهند بود، اما گزینه‌های پیش روی آن‌ها برای ائتلاف به‌شکلی چیده شده که احتمالاً بازی را به نفع FW رقم بزند. حزب CSU یا باید با سبزها ائتلاف کند، یا با راست افراطی یا با آزاد و در این فهرست، آخری به‌وضوح انتخاب قابل‌قبول‌تری خواهد بود. اختلاف سوسیال‌مسیحی با AfD آشکار است و حزب دوم در این فهرست نیز، به‌عنوان نسخه چپ‌تر سوسیال‌دمکرات‌ها، اختلافات ایدئولوژیک آشکار با CSU دارد.
سرنوشت انتخاباتی ماجرا تقریباً مشخص است اما در حالی که همگان منتظر بودند انتخابات بایرن، شیپور پیروزی بعدی راست افراطی باشد، این چپ‌گرایان هستند که نقش‌آفرینی خود را در صحنه سیاسی افزایش می‌دهند. ادامه این روند در دو سر طیف سیاسی منجر به رقابتی بین راست افراطی و چپ‌های سبز خواهد شد یا به عبارتی، بعد از مدت‌ها ائتلاف میانه‌روانه، تقابلی تمام‌عیار و بی‌تعارف.