بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا نگرش دنیا درباره ایران را تغییر می دهد

حاشيه‌سازي‌هاي محافظه‌كاران در رابطه با مسائل مختلف كشور ادامه دارد و آن‌ها براي پيشبرد اهداف خود مي‌كوشند تا از هر فرصتي در اين زمينه استفاده كنند. در تازه‌ترين رويداد انتقاداتي را به رايزني‌ها براي بازگشايي دوباره دفتر اتحاديه اروپا در ايران بيان كرده‌اند كه در ميان افكار عمومي و جامعه بازتاب منفي داشته است. اقشاري كه به منافع ملي و بهبود امور توجه دارند، با اين رويكردهاي افراطي مخالف هستند و مي‌گويند كه با احترام متقابل بايد روابط ميان ملت‌ها و جوامع برقرار باشد. در رابطه با دلايل مخالفت‌هاي دلواپسان با بازگشايي دفتراتحاديه اروپا و فوايد بازگشت اين دفتر به ايران، با فرج ا... رجبی، عضو فراکسیون امید گفت‌وگو كرديم كه در ادامه مشروح آن را مي‌خوانيد.
بازگشت ديپلمات‌هاي اتحاديه اروپا و بازگشايي دفتر آن‌ها در ايران چه فوايدي دارد؟
بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران اتفاق خوبی است و می تواند باعث تقویت روابط دیپلماتیک کشور با اروپایی‌ها باشد. به هر حال ایران که قرار نیست به‌صورت جزیره ای عمل کند. چرا که نباید با هرگونه ایجاد رعب و اتفاق منفی، بین ایران و سایر کشورهای خارجی فاصله ایجاد شود. بازگشایی این دفتر نشانه خوبی برای ایجاد رابطه ایران با کشورهای جهان است و می تواند به آن‌ها ثابت کند که ایران تمایل دارد تا با آن‌ها در ارتباط باشد و حتی این روابط را با وجود تنش‌های زیاد تقویت کند. از طرفي این دفتر برای بهبود مراودات سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی با اروپایی ها موثر است. در واقع این نوعی مشارکت با کشورهای اروپایی است که می‌تواند از هر بعدی برای ایران مفید باشد و باید زمینه لازم برای تقویت این رابطه در کشور فراهم شود. این در حالی است که افرادی که خواستار نظام جزیره ای هستند باید بدانند که این نظام نه مطلوب است و نه هیچ فایده ای برای کشور دارد. مخالفان بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران باید بدانند که این رابطه می‌تواند فواید چند وجهی برای کشور داشته باشد.
مسئولان چه رويكردي بايد در برابر اين رويداد داشته باشند؟


برای بهره‌مندی از این فواید چند گانه، باید از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران استقبال کرد تا کشور را از سلطه نگاه‌های تک ساحتی نجات داد. در این زمینه باید به مخالفان بازگشایی این دفتر در ایران گفت که این موضوع می تواند به جهان ثابت کند که ایران از یک نظام سیاسی هدفمند برخوردار است و با این نظام سیاسی می تواند با همه کشورهای جهان رابطه داشته باشد. باید گفت که رویکردهای تک ساحتی می تواند آسیب‌های جدی را به کشور وارد کند. چرا که افرادی که با این رویکرد به مسائل نگاه می‌کنند در واقع باعث می شوند تا ایران در نگاه کشورهای خارجی منزوی و بیگانه شود. نگاه تک ساحتی به مسائل، باعث سیاه نمایی ایران در میان کشورهای غربی می‌شود و خاکستری شدن ایران در نگاه جهانیان موضوعی است که در تضاد با منافع ملی کشور است.
به نظر شما دلايل مخالفان ودلواپسان براي مقابله با اين اتفاق چيست؟
من درک نمی کنم چرا باید افرادی در کشور باشند که با بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران مخالفت کنند. مگر نه اینکه باید به منافع ملی کشور بیندیشیم و برای آن تلاش کنیم؟ مگر این‌گونه نیست که آمریکا تلاش می‌کند تا کشور ما را در نگاه عده‌ای در جهان منفور کند؟ آیا این‌طور نیست که آمریکا در تلاش است تا ایران را منزوی کند و از روابط کشور ما با کشورهای دیگر جلوگیری کند؟ با چنین مسائلی بهتر نیست که برای رعایت منافع ملی هم که شده، ارتباط با کشورهای جهان بهتر از گذشته انجام شود؟ ما باید به آمریکا ثابت کنیم که از نظام سیاسی رنجوری برخوردار نیستیم. باید به کشورهای دنیا ثابت کرد که ایران گوشه گیر نیست و با کوچک‌ترین اتفاقی تلاش نمی کند که ارتباط خود را با سایر کشورهای دنیا قطع کند. باید به مخالفان گفت که برای اثبات غلط بودن این ادعاها باید نگاه خود را درباره این موضوع تغییر دهند و به جهان ثابت کنند که درباره ارتباطات ایران نگاه اشتباهی دارند.
برخي مدعي هستند كه اين دفتر مي‌تواند مكاني براي جاسوسي باشد، نظر شما در اين رابطه چيست؟
در پاسخ به افرادی که می گویند، دفتر اتحادیه اروپا در ایران می‌تواند مکانی برای جاسوسی باشد، باید گفت که در هر جا و مکانی امکان این اتفاق وجود دارد. حتی در سفارتخانه ها نیز می تواند کارهای جاسوسی انجام گیرد. این طرز تفکر ابتدایی است و نباید با این گونه نگرش به بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران نگریست. چرا که اگر در این زمینه همکاری شود و نظارت وجود داشته باشد، می توان از جاسوسی در این دفتر جلوگیری کرد و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.
مي‌توان گفت كه اين مخالفان نيت‌هاي ديگري نيز براي مخالفت با بازگشايي دفتر اتحاديه اروپا دارند؟
واقعیت این است که در بحث تحریم‌ها حدود 15 میلیارد دلار، در داخل و خارج از کشور به سود برخی از افراد است و باید گفت که با تحریم ایران، عده ای به‌صورت واسطه گری سود می برند. با نرخ دلار 12 هزار تومان، یعنی حدود 180 هزار میلیارد تومان به سود افرادی است که با تحریم ایران ذی نفع هستند. بنابراین می‌توان گفت که افرادی که مخالف بازگشایی این دفتر در ایران هستند، برای رسیدن به هدف خود هم که شده با این موضوع مخالفت خواهند کرد. چرا که منافع آن‌ها اجازه این کار را به آن‌ها نخواهد داد. بنابراین در مجموع باید گفت که بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران، به معنای ولنگاری در روابط خارجی ایران نیست. حتی به معنای این نیست که ایران نظام سیاسی خود را رها کرده و هیچ کنترلی بر آن ندارد. بازگشایی این دفتر نشان می دهد که ایران علاقمند به ایجاد رابطه با کشورهای جهان است و می‌خواهد تا از موضعی سازنده با جهانیان در ارتباط باشد.