گفت وگوی صریح اقتصاددانان و رئیس جمهور

روز گذشته رئیس جمهور نشستی 3 ساعته با حدود 40 اقتصاددان برگزار کرد. نشستی که اگرچه خبر رسمی منتشر شده توسط نهاد ریاست جمهوری از آن، صرفا به چند جمله کلی از روحانی محدود شده است، اما اظهارنظر چند اقتصاددان حاضر در جلسه نشان می دهد که نشستی جدی بوده است و اقتصاددانان انتقادهای خود را به صورت صریح مطرح کرده اند و روحانی پاسخ داده است اگر چه برخی حاضران  پاسخ های روحانی را تکرار همان سخنرانی های علنی او  دانستند. غایبان و حاضران جلسه هم خبرساز بودند. از جمله غیبت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، که ریاست شورای اقتصاد، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و برخی مسئولیت های هماهنگ کننده در تیم اقتصادی دولت را دارد و غیبت مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور که پیشتر خبرهای غیررسمی درباره استعفای وی مطرح شده بود قابل توجه بود. رئیس جمهور در جلسه با اقتصاددانان ضمن اشاره به این که دولت طرح های گسترده ای برای مقابله با جنگ روانی دشمن دارد گفت: این دوران به رغم دشواری های آن، سپری خواهد شد و با برنامه ریزی های دقیقی که انجام شده، آمریکا در بلند مدت قادر نیست به سیاست های ضدایرانی خود ادامه دهد.رئیس جمهور تصریح کرد: در تمام دوره فعالیت پنج ساله دولت، پیوسته هفته ای دو جلسه اقتصادی با مسئولان، مدیران و مشاوران اقتصادی داشته ام و در این دولت ، هیچ تصمیمی بدون مشورت با کارشناسان اتخاذ نشده است.
طرح های گسترده دولت برای مقابله با جنگ روانی
رئیس جمهور با بیان این که باید امید در جامعه و سرمایه اجتماعی را بیش از پیش تقویت کنیم، به جنگ روانی و اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران اشاره و تصریح کرد: ما در شرایط بحرانی نیستیم اما شرایط، عادی نیز نیست و در تصمیم گیری ها و اعلام مواضع و دیدگاه ها،  باید این شرایط مورد توجه باشد و در کنار ابراز نگرانی های به حق ، برای رفع این نگرانی ها  نیز راه حل و پیشنهادات عملیاتی ارائه شود. دکتر روحانی با  تاکید بر این که مردم و به ویژه صاحبان درآمدهای ثابت در شرایط کنونی با مشکل معیشت مواجه اند، گفت: دولت طرح های گسترده ای برای مقابله با جنگ روانی و اقتصادی دشمنان و رفع مشکلات دارد اما در عین حال اقتصاد کشور از گذشته با بیماری های مزمنی مواجه بوده که بروز برخی مشکلات و مسائل، باعث می شود تا عوارض آن بیماری های مزمن، تشدید و آثارش بیشتر در جامعه لمس شود.رئیس جمهور با اشاره به دستاوردهای دولت در عرصه کاستن از نرخ تورم ، ایجاد رشد اقتصادی و  برچیدن موسسات اعتباری غیرمجاز، گفت: طی فعالیت دولت یازدهم علت کاهش تورم ، انضباط مالی دولت بود و  ما در هیچ شرایطی و به رغم تحمل سختی ها، خلق پول یا استقراض از بانک مرکزی نکردیم. دکتر روحانی تاکید کرد: دولت هم اکنون نیز به گونه ای برنامه ریزی کرده است که حتی در شرایط سخت تر هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نخواهد داشت.
اقتصاد با بگیر و ببند درست نمی شود اما...


رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان یکی از اقتصاددانان حاضر در جلسه گفت:کلیت این حرف درست است که اقتصاد با بگیر و ببند درست نمی شود اما ما گاهی با مواردی مواجه می شویم که تاسف آور است و باعث می شود که نتوانیم صرفا مقررات و معیارهای اقتصادی را در این موارد حاکم کنیم. گاهی شاهدیم فردی تولید را به این بهانه که مواد اولیه و قطعه ندارد، متوقف کرده و حال آن که در بازرسی از انبارهای آن متوجه می شویم برای ماه ها مواد اولیه و قطعه دارد و صرفا به دنبال سود بیشتر در آینده ، فعالیت تولیدی را متوقف کرده است.
رئیس جمهور تندترین انتقادات را شنید
درباره این جلسه، سیدمحمد صادق الحسینی از اقتصاددانان جوان کشور هم نوشت: غالب افراد از منتقدان سیاست های دولت بودند و انتقادات تندی هم مطرح شد. انتقادهایی که آقای روحانی برخی را وارد و برخی را ناوارد خواند. به گزارش اقتصادآنلاین، نکته مهم شنیدن تندترین انتقادات توسط رئیس جمهور به مدت دو ساعت و توضیح محدودیت های فعلی به حضار بود.
بخشی از صحبت های رئیس جمهور قانع کننده بود
همچنین توکلی، عضو اقتصاددان مجمع تشخیص که در این جلسه حضور داشت ضمن موثر دانستن این جلسه می‌گوید بعضی‌ از صحبت‌های رئیس‌جمهوری از منطق قانع‌کننده برخوردار بوده است. براساس گفته‌های احمد توکلی در این جلسه حدود 40 اقتصاددان حضور داشته‌اند که 16 تا 17 نفر از آن ها نظرات خود را مطرح کرده‌اند. البته نکته مورد توجه در این میان حضور نداشتن اسحاق جهانگیری در این جلسه بود. وی در گفت وگو با اعتماد آنلاین گفت: بعضی‌ از صحبت‌ها از منطق قانع‌کننده برخوردار بود؛ برخی هم منطقی بود اما قانع‌کننده نبود.
شنیده های غیر رسمی  از جلسه رسمی
درباره جزئیات این جلسه خبرگزاری فارس هم به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که اکثر اقتصاددانان حاضر از طیف نهادگرایان بوده اند. به گفته این منبع آگاه، این جلسات استمرار خواهد داشت. خبرگزاری مهر هم در گزارشی نوشت: آن‌هایی که در جلسه حاضر بودند به دلایلی حاضر نشدند نتایج جلسه را به صورت رسمی اعلام کنند، اما از یک رفتار رئیس جمهور کمی مکدر شده بودند و آن هم این که احساس شان این بود که رئیس جمهور آمده است تا حرف‌های خودش را بزند و در نهایت از آن‌ها بخواهد ملاحظاتی را در تحلیل‌های رسانه‌ای خود رعایت کنند.
 
   فرا خبر
حاضران و غایبان خبرساز جلسه اقتصاددانان و روحانی

همچنین گفتنی است مدیریت این جلسه با علی ربیعی بود و از طرف دولت محمود واعظی، محمدباقر نوبخت، عبدالناصر همتی و محمد نهاوندیان در این جلسه حضور داشتند. در این جلسه اقتصاددانان مشهوری همچون، حسین عبده تبریزی، تیمور رحمانی، احمد توکلی، محسن رنانی، سید فرشاد فاطمی، سعید لیلاز، سیدعلی مدنی‌زاده (اقتصاددان برتر جوان کشور در سال 96) و کامران ندری حضور داشتند. اما ظاهرا مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور که چندی است از دولت فاصله گرفته، حضور نداشته است. علاوه بر این فرشاد مومنی، عباس شاکری و حسین راغفر به عنوان سه اقتصاددان شاخص نهادگرا که در راس فهرست امضاکنندگان دو نامه اخیر این طیف به رئیس جمهور هستند، نیز در جلسه حضور نداشتند. گفتنی است پیش از این سه نامه سرگشاده از سوی اقتصاددانان ارائه شده بود که یکی از آن ها مورداشاره رهبری هم قرار گرفت و ایشان خواستار استفاده از این نظرات شدند. نوبخت رئیس سازمان برنامه هم پیش تر جلسه ای برگزار کرده بود که مورداستقبال قرار نگرفت.