نیاز 40 هزار بیمار دیالیزی به درمان باکیفیت

شهروند| بیماران دیالیزی جزو بیماران خاص محسوب می‌شوند؛ یعنی بیمارانی که رنج‌هایی فراتر از بیماری را تحمل می‌کنند. نارسایی کلیه از جمله بیماری‌هایی است که افزون بر جسم و روح، کیفیت زندگی بیمار و خانواده او را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در صورت انجام ندادن عمل پیوند کلیه، رنج و مشکلات آن تا پایان عمر همراه بیمار باقی می‌ماند. این بیماران حداقل هفته‌ای دو یا سه جلسه چهارساعته باید از دستگاه‌های دیالیز بیمارستانی استفاده کنند؛ هزینه رفت‌و‌آمد و زمانی که برای آن اختصاص می‌دهند را به رنج و درد چهار ساعت زیر دستگاه دیالیز خوابیدن اضافه کنید؛ همه این موارد باعث می‌شود زندگی فرد دیالیزی و اطرافیانش به‌کلی فلج شود. بیشتر بیماران کلیوی به علت ناآشنایی با علایم و نشانه‌های بیماری کلیه و درمان نکردن به‌موقع، متحمل رنج و به وجود آمدن عوارض روانی و اجتماعی می‌شوند. آمار می‌گوید امروز 30 تا 40 هزار نفر در کشور دیالیز می‌شوند و تعداد بیمارانی که به نارسایی کلیه دچار می‌شوند، به‌طور متوسط سالانه 8 درصد زیاد می‌شود و این واقعیت یعنی سالانه ده‌ها هزار نفر  نیازمند تجهیزات پزشکی باکیفیت و مقرون به‌صرفه برای انجام دیالیز هستند. مسئولان جمعیت هلال‌احمر در نشستی راه‌های تسهیلاتی تولید اقلام مورد استفاده در دیالیز را بررسی کردند.
علی‌اصغر پیوندی عصر شنبه به همراه استاندار البرز و مدیرعامل بانک ملت از شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران بازدید کرد و راه‌های توسعه طرح سرمایه‌گذاری و تولید هالوفایبر صافی دیالیز در نشستی مشترک بررسی شد. پیوندی درباره مشکلات بیماران دیالیزی گفت: بیماران دیالیزی از آن دسته بیمارانی هستند که به توجه خاص و جدی نیاز دارند. در کشور حدود 40 هزار بیمار دیالیزی داریم که دیالیز معمولی می‌شوند و نزدیک به یک‌هزار بیمار دیالیزی داریم که دیالیز صفاقی می‌شوند. اگر این عدد را ضرب در تعداد روزهای دیالیز در هفته و ماه و سال کنیم، به رقم بسیار بزرگی می‌رسیم. در نتیجه ما چیزی در حدود پنج تا پنج و نیم میلیون صافی دیالیز در کشور نیاز داریم که حدود دو میلیون صافی دیالیز در کارخانه تجهیزات پزشکی سها ساخته می‌شود.
او با بیان اینکه تلاش این شرکت آرامش در بازار و به هم نخوردن آرامش بیماران است، اضافه کرد: ما در هلال‌احمر به هیچ وجه به فکر سود و عایدی دیگری نیستیم و اگر اعتباری داریم و کاری انجام می‌دهیم تنها و تنها به این نیت است که مشکلات مردم برطرف شود. پیوندی به وارد کردن تکنولوژی هالوفایبر برای تولید این صافی‌ها در شرکت سها اشاره کرد و گفت: صافی‌های تولیدی شاید تا حدودی از تکنولوژی روز فاصله داشته باشد و نیازمند این باشیم که تکنولوژی را از خارج وارد کنیم و اگر کشورهای دیگر بر اثر تحریم‌ها تصمیم بگیرند این تکنولوژی را به ما ندهند، هم در خدمت‌رسانی به بیماران دچار مشکل می‌شویم و هم در اشتغال کارگران کشور. این مسأله چیزی نیست که بتوانیم در برابر آن کوتاه بیاییم و در همین راستا همه تلاش خود را می‌کنیم.
رئیس جمعیت هلال‌احمر به پروژه هالوفایبر اشاره کرد و ادامه داد: به همین دلیل از چند سال پیش پروژه‌ای تحت عنوان هالوفایبر با بررسی متخصصان و همکاری بانک ملت با مطالعات گسترده در این مجتمع کلید خورد. اگر بتوانیم به این تکنولوژی که شرکت آلمانی به ما می‌دهد، دست پیدا کنیم این موفقیت باعث می‌شود بتوانیم از واردات هالوفایبر جلوگیری کنیم و با توجه به اینکه 80 درصد مواد اولیه این فیبر در داخل موجود است، خودمان آن را


 تولید کنیم.
به گفته پیوندی، رسیدن به این تکنولوژی و تولید این محصول حیاتی در داخل می‌تواند به مقدار زیادی از خروج ارز جلوگیری کند و می‌توانیم از 40 میلیون لیتر آبی که به‌واسطه قدیمی بودن دستگاه‌ها و به‌روز نبودن تکنولوژی هدر می‌رود، جلوگیری و در مسیر سلامت مردم سرزمین‌مان از این آب استفاده کنیم. این تکنولوژی مدت‌زمان دیالیز را به میزان قابل توجهی کم می‌کند و کیفیت کار را بسیار
 بالا می‌برد.
 پیوندی به دیگر پیامدهای مثبت این طرح اشاره کرد؛ افزایش کیفیت درمان و کم‌شدن عوارض پس از دیالیز مواردی است که برای بیماران دیالیزی و ما به‌عنوان جزوی از جامعه سلامت بسیار لذتبخش است. این طرح ملی مشارکتی می‌تواند در کشور کم‌نظیر و شاید بی‌نظیر باشد.
بیماران دیالیزی متاسفانه هر سال بیشتر می‌شوند. پیوندی اشاره کرد: اگر امروز 35 تا 40 هزار نفر دیالیزی داریم، این رقم هر ساله 8 تا 10 درصد بیشتر می‌شود. این عزیزان نیاز به درمان دارند و همین مشوق ما برای انجام این کار اساسی بوده است. در کنار تولید فیبر باکیفیت، در صورت نهایی‌شدن طرح می‌توانیم اشتغال را افزایش دهیم و به نیروهای توانمند داخلی بیشتر اتکا و همین‌طور عوارض دیالیز را کم کنیم.
علی‌اصغر پیوندی در ابتدای صحبت‌هایش به فلسفه وجودی جمعیت هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: جمعیت هلال‌احمر ایران یکی از تکیه‌گاه‌های مهم فدراسیون جهانی هلال‌احمر و صلیب سرخ است، به‌طوری که در آسیا در کنار صلیب سرخ ژاپن جزو جمعیت‌های مهم و تاثیرگذار محسوب می‌شویم؛ این باعث افتخار همه ماست. جمعیت هلال‌احمر نهادی مردمی از جنس مردم است که به خاطر مردم ایجاد شده و وظیفه دارد در همه مشکلات مردم پا به میدان بگذارد و تا توان دارد برای رفع نیازها تلاش و کوشش کند. او با تاکید بر اینکه چهار هدف کلی را هلال‌احمر دنبال می‌کند، نخستین هدف را کاهش آلام مردم خواند.
پیوندی تصریح کرد: ما امروز در بحث دارو مشکل داریم؛ هلال‌احمر در حد توانش سعی می‌کند این مشکلات برای مردم مرتفع شود. هدف بعدی ارتقای سلامت در درمان مستقیم و توانبخشی است که مقاومت انسان‌ها در بلایا را بالا می‌برد. هلال‌احمر تکریم شخصیت و عزت نفس انسان‌ها را بسیار مد نظر قرار می‌دهد و یک آرمان مهم است. در نهایت هدف چهارم هلال‌احمر ترویج روحیه صلح و دوستی و دوری از افراط‌گرایی و خشونت است.