نگران 13 آبان نباشید، تبلیغات است

شهروند| روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه تهران به ارایه سخنان مهمی پرداخت؛ اگرچه موضوع اصلی سخنان رئیس جمهوری محدود به دانشگاه و نهادهای آموزشی و اینکه روحیه‌ای نقاد و پرسشگر داشته باشند بود، اما مباحث مختلف و مهم دیگری را نیز مطرح کرد که عمده آنها مربوط به وضعیت سیاسی و اقتصادی داخل کشور، شرایط دشوار کنونی اقتصادی، همسو بودن اتحادیه اروپا با سیاست‌های جمهوری اسلامی و متعهد بودن به برجام، مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و همچنین شرحی در مورد تبلیغات و فرافکنی که آمریکایی ها برای 13 آبان تدارک دیده‌اند، می‌شد. در ادامه اهم سخنان رئیس جمهوری را آورده‌ایم.  
نه انکار مشکل، نه ناامیدی از حل مشکل
رئیس جمهوری از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و بر تداوم تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد، بر این مسأله پای فشرد که منتقدان و رسانه‌های همسو با آنان نباید بذر ناامیدی بین مردم بکارند، بلکه همه نهادها و ارگان‌ها با در نظر گرفتن شرایط حساس کشور، در کنار دولت باشند. دیروز روحانی نوید این را داد که آینده از آن ماست و با طرح اینکه «از این دوران سخت عبور می‌کنیم»، گفت: «باید از این مسیر و برای رسیدن به آینده و روزهای بهتر، امیدوارانه و از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه عبور کنیم. ناامیدی و ناامید کردن مشکلات را حل نمی‌کند. یک وقتی ما می‌خواهیم انکار کنیم و بگوییم مشکلی نیست، این بد است و نباید مشکل را انکار کنیم. »
پیروزی سیاسی برابر آمریکا


اگر چه آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خروج کرد و هر دم در شیپور تحریم ایران دمیده، اما کشورهای اروپایی حامی برجام حمایت همه جانبه خود را از ایران ابراز کرده‌اند؛ راه‌اندازی خط ارتباطی بانکی و اقتصادی و محکومیت این کشور در مجامع و محکمه‌های بین‌المللی زمینه انزوای سیاسی آمریکا را فراهم کرده است. روحانی در این زمینه گفته که «از لحاظ سیاست خارجی قطعا ایران پیروز این ماجرا و آمریکا شکست‌خورده این ماجراست و فکر نمی‌کنم هیچ کس در این مسأله تردید داشته باشد. همه می‌دانند آمریکا از لحاظ حقوقی، سیاسی و زیرپاگذاشتن تعهدات بین‌المللی، حتما دچار شکست شده است و ما موفقیت و پیروزی به دست آوردیم.» در وضعیت کنونی ایستادگی اتحادیه اروپا در برابر آمریکا به امری آشکار در صحنه بین‌الملل تبدیل شده است. مسأله‌ای که بسیاری از منتقدان و مخالفان دولت آن را به اهرمی تبدیل کرده و سر دولت کوبیده‌اند. رئیس جمهوری با اشاره به این مسأله که «به ذهن غیرممکن می‌آمد»، اظهار کرده که «اتحادیه اروپا در برابر آمریکا ایستاده است و درست روز  قبلی که ترامپ می‌خواست علیه ایران جلسه شورای امنیت را برگزار کند، اتحادیه اروپا، چین و روسیه علیه آمریکا جلسه تشکیل می‌دهند و این حادثه، حادثه کمی  نیست.»
تبلیغات از نوع 13 آبان
ماه‌هاست که تیم امنیتی و اقتصادی ترامپ با برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌های متعدد، با استفاده از رسانه‌های مختلف و فضای عمومی جامعه در مورد آثار وخیم تحریم‌های احتمالی که در روز 13 آبان اعمال خواهد شد، هشدار داده‌اند. مسأله‌ای که اما روحانی تصوری خلاف آن دارد و می‌گوید: «روز 13 آبان هیچ تأثیری نخواهد گذاشت. آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است نه قبل از 13 آبان  بلکه قبل از 13 مهر انجام داده و همه کارها را کرده است. چیزی به نام 13 آبانی نیست که مردم را نگران بکند و همه‌اش تبلیغات است.»
توسعه فضای باز مجازی
روزهای آغازین سال جاری بود که زمزمه‌ها در مورد اعمال محدودیت و فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی بالا گرفت. طرح این مسأله و پذیرش آن که در واقع یکی از دستاوردهای مهم دولت مستقر برای مردم محسوب می‌شد، سخت بود. اما با کش و قوس‌های فراوان این اتفاق افتاد و در این میان، تلگرام نخستین قربانی فضای پیش آمده بود. اما دولت چه آن زمان و چه اکنون، بر دسترسی آزاد به اطلاعات ناشی از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی که در عرصه عمومی جامعه جا باز کرده، اصرار داشت. روحانی با بیان این‌که دولت یازدهم و دوازدهم همواره به دنبال توسعه فضای باز مجازی در راستای تقویت دانشگاه و علم بوده، گفت که «در دنیای امروز علم و پیشرفت علمی بدون آشنایی به فن دیجیتال ممکن نیست و باید زیرساخت آن توسط دولت بیشتر فراهم شده و همه سواد فناورانه‌اش را یاد بگیریم.»
ما آغازگر جنگ اقتصادی نبودیم
شرایط دشوار و سخت اقتصادی و معیشتی مردم، مسأله‌ای است که روحانی نیز به کرات به آن اشاره داشته و البته دولت با راه‌اندازی جلسات فشرده چه در قالب سران سه قوه و چه در جلسات هیأت دولت، خیز اساسی برای حل آن برداشته است. تردیدی در این مسأله نیست که بخشی از شرایط پیش آمده متأثر از جنگ اقتصادی است که آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش به راه‌انداخته‌اند. مسأله‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره داشته است. رئیس جمهوری در مورد فضای پیش آمده و آن‌چه «جنگ اقتصادی» می‌نامد، معتقد است:«در مسأله مشکلات اقتصادی، ما آغازگر و مقصر این جنگ نبودیم. اگر این دولت در این مقطع سر کار نبود، همین حادثه و مشکلات منتها به دست خودمان رخ می‌داد و به جای اینکه ما با آمریکا مواجه باشیم، با  جهان مواجه می‌شدیم. یک کار سیاسی دقیق و عمیقی به خوبی انجام گرفته است. مشکل اصلی یکی فشار تحریم است، دوم فشار روانی است. این دو تا وارد شده است و تأثیرگذار شده است.» رئیس جمهوری با اشاره به ریشه داخلی مسائل و مشکلات به وجود آمده می‌گوید: «یک عده سوء استفاده‌گر و افرادی که منافع شخصی‌شان را بر کشور، نظام و مردم و ملت ترجیح می‌دهند متأسفانه داریم. در بسیاری از طرح‌هایی که داریم ممکن است سوء استفاده و رانت به وجود بیاید و ناچاریم آن طرح را عوض کنیم و به خاطر همین است که وقتی می‌بینیم با مشکلی مواجه می‌شویم ناچاریم اصلاح کنیم و بخشنامه جدید بدهیم.»