فروپاشی بزک‌کاری«بن‌سلمان» با قتل «خاشقجی»

گروه بین‌الملل: مرگ جنجالی و مبهم «جمال خاشقجی» پایان تلخی بر سناریوی اصلاحات نمایشی ولیعهد جوان سعودی است. «محمد بن سلمان» که با اقداماتی از جمله حق رانندگی و ورود زنان به استادیوم‌ها به دنبال جلب نظر آمریکا و غرب بود، حالا متهم شماره یک پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی شده است.
شاهزاده محبوب ترامپ با برگزاری کنفرانس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» به دنبال تثبیت جایگاه خود در میان غرب و آمریکا بود، اما اتهام قتل خاشقجی موجب شده است تا نه تنها مقامات بریتانیا و آمریکا اعلام کنند که در این کنفرانس حضور نخواهند داشت، بلکه رسانه‌های مطرح جهان نیز این کنفرانس را تحریم کنند. 
بنا به گزارش بی‌بی‌سی دولت‌های بریتانیا و آمریکا در واکنش به ناپدید شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست، در حال بررسی گزینه تحریم یک نشست اقتصادی بین‌المللی در عربستان هستند.
تعدادی از سرمایه داران، شرکت‌ها و رسانه‌های غربی در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که در کنفرانس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» که قرار است در روزهای ۲۳ تا ۲۵ اکتبر (اول تا سوم آبان‌ماه) در ریاض برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.


«دارا خسروشاهی»، مدیرعامل شرکت اوبر، «استیو کیس»، از بنیانگذاران شرکتAOL   و«باب بکیش»، مدیر عامل شرکت ویاکام، از جمله چهره‌هایی هستند که در نشست مذکور شرکت نخواهند کرد.
روزنامه نیویورک تایمز، روزنامه فایننشیال تایمز و شبکه هایی نظیر سی‌ان‌‌ان و سی‌‌ان‌بی‌‌سی از این کنفرانس که به ابتکار «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان برگزار می‌شود کناره‌گیری کرده‌اند.
منابع دیپلماتیک گفته‌اند که «استیو منوچین»، وزیر دارایی آمریکا و «لیام فاکس»، وزیر تجارت بین‌الملل بریتانیا، احتمالا در کنفرانس ریاض شرکت نخواهند کرد.
همچنین دیپلمات‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال تهیه متن یک بیانیه مشترک هستند که در صورت تایید خبر قتل «جمال خاشقجی» صادر خواهد شد.
واکنش سعودی‌ها به تهدید ترامپ
«دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا، روز شنبه هشدار داده بود که اگر روشن شود حکومت عربستان سعودی در قتل «جمال خاشقجی» دست داشته است، این کشور با مجازات شدیدی روبرو خواهد شد. در واکنش به تهدید ترامپ یک مسئول سعودی در وزارت خارجه این کشور مخالفت قاطع کشورش با هرگونه تهدیدات در زمینه اعمال مجازات‌های اقتصادی را اعلام کرد.
به گزارش اسکای نیوز عربی، این مقام مسئول سعودی دیروز (یکشنبه) گفته بود که اگر عربستان هرگونه اقدامی در این باره را دریافت کند با اقدامات و تدابیر بزرگتر پاسخ خواهد داد. اقتصاد عربستان نقش حیاتی و موثری در اقتصاد جهانی دارد.
وی ادامه داد: ما از حمایت دوستانی که از ما در برابر تبلیغات و ادعاهای باطل و ادعاها داشتند، تقدیر می‌کنیم.
این مقام سعودی تاکید کرد:‌ ریاض هر گونه اعمال فشار سیاسی و ادعاهای دروغین و تهدیدات را رد می‌کند. این مقام وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای ادعا کرد، عربستان در طول تاریخ نقش برجسته‌ای در تحقق امنیت و ثبات منطقه و جهان داشته و تلاش‌ها برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم را هدایت کرده است و در مسیر تقویت همکاری اقتصادی و تقویت ثبات در منطقه و جهان گام برداشته است.
در این بیانیه آمده است: عربستان همچنان با مدد جایگاه ویژه‌اش که سرزمین وحی الهی و قبله‌گاه مسلمانان است با کشورهای دوست و برادر برای تقویت این اهداف همکاری می‌کند. در این بیانیه تاکید شده است: این اتهامات علیه عربستان هرگز ضرری به جایگاه و مواضع ثابت آن نمی‌رساند و عربستان این شرایط را به رغم فشارهای موجود پشت سر می‌گذارد.
پس از این بیانیه وزارت خارجه عربستان، بحرین نیز همبستگی خود را با عربستان در برابر تلاش‌ها برای اهانت به آن و خدشه‌دار کردن وجهه‌اش اعلام کرد. رئیس جمهوری آمریکا در عین حال گزینه لغو قراردادهای میلیاردی فروش اسلحه به عربستان سعودی را رد کرد. 
ممانعت از ورود ترکیه به کنسولگری
«مولود چاووش‌اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه، می‌گوید عربستان سعودی در تحقیقات این پرونده همکاری نکرده است. او از ریاض خواست که به مقامات ترکیه اجازه وروود به ساختمان کنسولگری را بدهد. مقامات ریاض درخواست پلیس ترکیه برای بازرسی فنی ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول عربستان سعودی در استانبول را رد کرده‌اند.
مقامات دولت ترکیه سه روز پیش خواستار صدور مجوز برای بازرسی فنی پلیسی همراه با امکان حفاری در محل‌های مشکوک را به دولت عربستان ارائه دادند ولی رسانه‌ها اعلام کردند که این درخواست رد شده است. یکی از فرضیه‌ها درباره سرنوشت خاشقچی این است که با توجه به تردد چندین خودرو دیپلماتیک بین اقامتگاه سرکنسول و ساختمان کنسولگری در روز ناپدید شدن او، این روزنامه‌نگار در یکی از این ساختمان‌ها به قتل رسیده و در همان محل دفن شده است. پلیس ترکیه درصدد است تا علاوه بر بررسی احتمال قتل و دفن، با استفاده از آثار احتمالی باقیمانده در ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول، از طریق بررسی DNAسرنوشت خاشقچی را مشخص کند.
روزنامه ینی شفق چاپ ترکیه گزارش داده است که قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی و مثله کردن او، از سوی محافظ شخصی «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی انجام شده است.
به گزارش المیادین؛ این روزنامه افزود: گروهی که خاشقچی را به قتل رساندند دقایقی بعد کشور را ترک کرده و ماموریت گروه دوم که از بین بردن آثار جرم بود، آغاز شد. ینی شفق روزنامه نزدیک به مقام‌های ترکیه جزئیات تازه‌ای را درباره خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی منتشر کرده است.
این روزنامه همچنین مدعی شده است که نیرو‌های امنیتی ترکیه معتقدند بخشی از جسد خاشقچی در باغچه کنسولگری دفن شده است و به همین علت تقاضای بازرسی فنی و اجازه حفاری را به دولت عربستان ارائه داده‌اند.
روزنامه ینی شفق این مطالب را جزئیات نوار صوتی‌ای اعلام کرد که از طریق ساعت مچی اپل او ضبط شده و از طریق آن به گوشی آیفون او که در بیرون ساختمان و در دست نامزد وی بوده، منتقل شده است.
برخی منابع رسانه‌ای غیرترک با تایید وجود چنین سندی، اعلام کردند که این سند صوتی از طریق شنود توسط دستگاه امنیتی و اطلاعاتی ترکیه به دست آمده و دولت آنکارا برای جلوگیری از تبعات شنود غیرقانونی، از علنی کردن آن خودداری می‌کند.
یک منبع امنیتی در ترکیه به بی‌بی‌سی گفته است که دولت این کشور فایل‌های صوتی و تصویری در اختیار دارد که قتل «جمال خاشقجی» در کنسولگری را ثابت می‌کند. روزنامه صباح ترکیه نیز با اشاره به ضبط صدا و اتفاقات رخ داده برای این روزنامه‌نگار ناپدید شده در ساعت هوشمند اپل وی نوشت: صداهای ضبط شده، احتمال مرگ او را بیشتر کرده است.
روزنامه صباح همچنین اعلام کرد که خاشقچی پیش از ورود به کنسولگری ساعت اپل خود را روشن کرده و در حالت ضبط گذاشته و تلفن همراه آیفون وی نیز در دست نامزدش که در مقابل کنسولگری منتظر او بوده، قرار داشته و همه صداهای ساعات اولیه ناپدید شدن او ضبط شده و صدای ضبط شده به اپلیکیشن سرویس ذخیره اطلاعات اپل منتقل شده و در دسترس پلیس و سازمان امنیت ترکیه قرار دارد.