دانشگاهیان باید در خط مقدم رفع مشکلات باشند

دانشگاه می تواند مبدأ تحولات و مظهر اقتدار باشد
نقادی و پرسشگری بايد با اطلاعات کافی باشد
به عنوان رييس جمهور هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است
با وحدت از این دوره عبور خواهیم کرد


در کاخ سفید بدترین ها علیه ایران، ایرانی و نظام جمهوری اسلامی دور هم جمع شده‌اند
ترامپ در شورای امنیت با حقانیت و تدبیر ایران، دست خالی بازگشت
ماندن یا نماندن برجام مهم نیست؛ مهم منافع ملی، امنیت ملی و مصالح ملی است
رفع مشکلات اقتصادی اولویت نخست کشور است
برای تامین کالاهای اساسی حدود 15 میلیارد دلار تا آخر سال هزینه خواهیم کرد
دانشگاه باید در کنار علم آفرینی ، کارآفرین هم باشد
دانشگاه نقش مهمی در علم، فرهنگ، جامعه پذیری نسل جوان، انضباط، قانون مداری و مهارت آموزی دارد
هر وقت بخواهیم از برجام خارج می‌شویم و مشکلی ندارد
خارج شدن مثل خراب کردن یک دیوار است به راحتی می‌شود خرابش کرد اما ساختن سخت است
کلید اصلی موفقیت دولت یازدهم امید مردم بود
راه دولت دوازدهم همان راه دولت یازدهم است
دانشگاه در رشته‌هایی که خودکفا هستیم و به اندازه کافی فارغ التحصیل داریم نباید دانشجو بپذیرد
مساله‌اي به نام 13 آبان نیست که مردم را نگران بکند
همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد، حسن‌روحاني به دانشگاه تهران رفت و در بدو ورود با تعريف از هويت اين مركز علم آموزي گفت كه دانشگاه تهران کهن، قدیمی و برتر است. وي در ادامه بااشاره به جلسه اخیر دادگاه لاهه برای رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا افزود:«در همین دادگاه اخیر لاهه برخی چهره‌ها، از همین دانشگاه تهران بودند و یکی از افرادی که به وکالت از ایران در آن جلسه سخن می‌گفت جزو همکلاسی‌های ما در دوران دانشجویی در دانشکده حقوق بود». روحاني نكته‌اي نيز درباره روزهاي ابتدايي روي‌كار‌آمدنش گفت و اذعان كرد:«در سال 92 انتخاب شده بودم و دو ماه بعد بنا بود دولت تشکیل دهیم به محض انتخاب قیمت دلار کاهش یافت، بازار آرام شد و امیدها افزایش یافت. در آن دوره ما هنوز کاری نکرده بودیم و دولت فعالیت خود را آغاز نکرده بود اما مردم به آینده بهتر، به تعامل بیشتر با جهان، آرامش بیشتر و فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر، امیدوار شده بودند».
نگاه‌ خاص به نقد
روحانی به انتقادهايي كه به وي مي‌شود نيز اشاره كرد و با نگاهي خاص به منتقدان گفت:« گاهی وقت‌ها ممکن است از لحاظ عاطفی پذیرش انتقاد برای انسان ، زیاد سخت باشد. من هم وقتی در روزنامه ها و فضای مجازی، 10 الی 15 انتقاد می‌خوانم می‌گویم امروز بس است، کنار می‌گذارم. چون هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد اما نقد به اندازه، هم مفید و هم لازم است. یک مطلبی در بیان روایی داریم که ممکن است برای جامعه بزرگ به نوع دیگری معنا کنیم و آن اینکه اگر کسی برادر مومنش را در فضای دوستانه دو نفری نصیحت‌ بکند، به او زینت داده و مشکلش را حل کرده است اما اگر همین نقد را در یک جمع عمومی بگوید، نگران، ناراحت و شرمسارش کرده است.در زندگی جمعی، خانوادگی، اجتماعی هم اینچنین است. در زمینه دولت و حکومت هم می‌تواند تا حدودی صادق باشد». روحانی خاطرنشان کرد: «الان استادانی در کشور داریم که از لحاظ اقتصادی، مقاله می‌نویسند، مصاحبه و نقد می‌کنند، عده‌ای از اساتید هم داریم که ندیدم مصاحبه کنند و در روزنامه حرف بزنند ولی مرتب برای من نامه می‌نویسند. این تاثیرگذارتر است. استادی که در بحث اقتصادی نقد دارد،‌برای من مستقیم نامه می‌نویسد من هم به دقت می‌خوانم و پیام تشکر برایش می‌فرستم. می‌گویم نامه شما رسید، خواندم، متشکرم. یکی هم مصاحبه می‌کند آن را می‌شنوم، گاهی وقت‌ها نقد به اندازه بسیار مفید است، نقد بیش از حد مثالش همان نمک است. نمک طعام به اندازه باشد لازم است و اگرزیاد باشد، نمی‌شود غذا را خورد». رییس جمهور با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید نقاد و پرسشگر باشند و دولت را نقد کنند،تصریح کرد: «هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد. البته خواهش من این است که این نقادی و پرسشگری با اطلاعات کافی باشد. فردا عده‌ای از استادان اقتصادی را دعوت کردم رو در رو با آن‌ها بنشینم و صحبت کنم. برخی از آن‌ها به صورت نامه سرگشاده و بعضی‌ها به صورت نامه خصوصی برای من نامه نوشتند. حرف‌هایی دارم كه با آن‌ها مستقیم مطرح می‌کنم». روحانی افزود:« وقتی موضوعی را نقد می‌کنیم، باید شرایط کشور را بدانیم . وقتی دستور ورزش به فردی می‌دهید، به سلامت و سن طرف هم نگاه می‌کنید، در چه سنی و شرایطی است به همه نمی‌شود یک نسخه ورزش یکسانی داد. شرایط کشور، شرایط یکسانی نیست. ما باید در این شرایط ببینیم چه کار باید بکنیم و راه حل چیست؟ نه در یک شرایط ایده‌آل».
طعنه به آمريكا
رييس دولت به ايالات متحده نيز طعنه زد و با طرح این پرسش که دلایل امیدوار کننده برای وضعیتی بهتر در آینده چیست، گفت:«در تاریخ آمریکا طی 40 سال گذشته ، کینه‌توزتر از تیم فعلی دولت آمریکا نسبت به ایران، ایرانی، نظام جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود.دشمنی ها بوده اما یک نفر بوده و بقیه در دشمنی متوسط بودند اما الان در کاخ سفید بدترین ها دور هم جمع شده اند». روحانی با تشریح اهداف گردانندگان کاخ سفید علیه ایران اسلامی اظهار داشت:« آن‌ها کار خود را با یک جنگ روانی شروع کردند و جنگ اقتصادی به عنوان هدف میان‌مدت آن‌هاست. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام، هدف سوم و مشروعیت‌زدایی از نظام هدف نهایی آن‌هاست. آن تغییر رژیمی را که سخن می‌گویند با مشروعیت‌زدایی دنبال می کنند که این مشروعیت زدایی را با جنگ روانی ، اقتصادی و موضوع کارآمدی پی می گیرند». روحاني با تاکید بر اینکه ایران اسلامی و ملت بزرگ ایران از همه این توطئه ها با وحدت ، اتحاد و یکپارچگی عبور خواهد کرد، گفت:« در بسياري از جاها می‌توانیم آمریکا را شکست دهیم. یک کسی ممکن است بگوید چرا شعار می‌دهید و شما به عنوان یک کشور در حال رشد و توسعه چگونه می خواهید آمریکای ابرقدرت را با این همه نفوذ اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی در دنیا ، شکست دهید؟».روحاني با طرح این پرسش که آیا آمریکا به لحاظ سیاسی در برابر جمهوری اسلامی ایران در این چند ماه و طبق قضاوت های جهانی ، شکست خورده یا پیروز بوده است، افزود:« هیچ‌کس در دنیا به جز چند کشور معدود نیست که بگوید تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، درست بوده است. حتی آن‌هایی که احتیاط می‌کنند اظهار تاسف می‌کنند، آن‌هایی که صریح‌تر حرف می‌زنند می‌گویند آمریکا اشتباه کرده و کار خلاف قانون انجام داده و برخلاف مقررات حرکت‌کرده است». رييس جمهور افزود:« جلسه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و نطق‌ها و سخنرانی‌ها را دیدید و شنیدید. آقای ترامپ حتی برای ضربه زدن به ایران و تایید سیاست‌هایش ، جلسه شورای امنیت را به ریاست خود برگزار کرد اما چه پاسخی دریافت کرد. همه 14 عضو دیگر در شورای امنیت سازمان ملل از برجام تعریف کردند».
تعريف اروپا
روحانی كه اين روزها حمايت‌هاي اروپا را از ايران دربرابر آمريكا حس كرده است با اشاره به دیدارهای خود با بيشتر رهبران اروپا در سفر نیویورک، گفت:« یک نخست‌وزیر کشور مهم اروپایی به من گفت اگر پنج سال پیش به من می‌گفتند روزی پیش می‌آید که در دعوا بین ایران و آمریکا، اتحادیه اروپا به طرف ایران می آید، می‌گفتم از محالات تاریخ است؛ چراکه ما متحد آمریکا هستیم و امنیت و اقتصاد ما با آمریکا گره خورده و امکان ندارد اگر روزی ایران و آمریکا رو در روی هم قرار بگیرند، پشت سر ایران برویم». وي ادامه داد:« این مساله‌ای که به ذهن غیرممکن می‌آمد، امروز ممکن شده و اتحادیه اروپا در برابر آمریکا ایستاده است و درست روز قبل اینکه ترامپ می‌خواهد علیه ایران جلسه شورای امنیت را برگزار کند ، اتحادیه اروپا، چین و روسیه علیه آمریکا جلسه تشکیل می‌دهند و این حادثه، حادثه کمی نیست».رييس‌دولت با بیان اینکه صدا و سیما و دانشگاهیان کشور باید این موفقیت ها را برای مردم توضیح دهند، اظهار داشت:« حادثه بزرگی از لحاظ سیاسی در دنیا اتفاق افتاده است؛ ممکن است بگویید اروپایی‌ها نمی‌توانند شرکت‌های خودشان را راضی کنند. این ممکن است، اما دولت‌ها همه پشت سر ایران هستند. گاهی هم ما حریف شرکت‌های خودمان نمی‌شویم. نه شرکت‌های خصوصی، گاهی حریف شرکت‌های دولتی هم نمی‌شویم». رييس جمهور ادامه داد:«در دنیای امروز آن هم در اروپا که اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌ها و بانک‌های آنان خصوصی بوده و بسیاری از آمریکایی‌ها در آن سهام دارند، اين‌گونه نیست اگر دولت یک تصمیمی گرفت به راحتی بتوانند بروند پشت سر آمریکا؛ شرکت سود و زیان و منافع خودش را حساب می‌کند».
دلخوري‌هاي اقتصادي!
روحانی به مشكلات معيشتي اين روزهاي مردم ايران نيز اشاره كرد و گفت:« با یک شایعه در فضای مجازی مي‌گويند كه فلان جنس کم شده است،براي مثال جنسی آماده کردیم تا به طور طبیعی مردم در یک ماه آن‌را بخرند اما اگر آن جنس را در دو روز خریدند، 28 روز آن قفسه خالی می‌ماند. دائم دوربین عکس می‌گیرد و می‌گوید قفسه خالی است. خوب این برای یک ماه بوده که سه روزه خالی شده است و باید دوباره تولید و توزیع شود. چه کسی این کار را کرده است؟ مشکل از دولت است؟ مشکل از مردم است؟ یا مشکل از توطئه بیگانه است؟ در اینجا نمی‌خواهم بگویم چه کسانی چه درصدی در مشکلات نقش دارند. ما باید این مشکل را حل کنیم و دست به دست هم بدهیم و شما دانشگاهیان باید در خط مقدم باشید».وي گفت:« دولت اعلام کرده برای نیازهای ضروری جامعه غیر از کالاهای اساسی در سامانه‌هايی به نام نیما که در آن خرید و فروش و عرضه و تقاضا انجام می شود، ارز را حدود هفت هزار 500 تومان تامین می‌کند و این کار را انجام می‌دهیم». رییس جمهور اضافه کرد: «البته نیازمندی‌های دیگری هم ممکن است به حق یا ناحق وجود داشته باشد، مانند ارز مسافر یا درمان بیمار در خارج از کشور یا خرید آپارتمان در فلان کشور، اما تشخیص اینکه نیت طرف مقابل چیست و درخواستش چقدر به حق و بجاست آسان نیست اما در شرایط کنونی کشور راه حل مشکلات کمک به يكدیگر است؛ راهش این است که در کنار هم قرار بگیریم و به هم کمک کنیم و در رأس این موضوع دانشجویان عزیز، دانشگاه ها و استادان هستند».
اميد به آينده
رییس جمهور به موضوع مشكلات پيش روي كشور در ماه‌هاي آينده نيز اشاره و اضافه کرد:« باید این مشکلات را با آرامش و امید بیشتر حل کنیم. اگر در ذهن کسی این باشد که دولت می‌گوید کالاهای اساسی را تامین می‌کنم از کجا معلوم که دقیق بگوید و سه ماه الی پنج ماه بعد چیز دیگری نگوید، اگر این شبهه در ذهن من آمد و اگر دشمنان ما آمدند این شبهه را ایجاد کردند که وضع بد می‌شود و مشکل می‌شود و یک روز ناجوری به نام 13 آبان پیش روی ماست، حالا من بیایم بگویم که روز 13 آبان هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است، نه قبل از 13 آبان، قبل از 13 مهر انجام داده و همه کارها را کرده است. مساله‌اي به نام 13 آبانی نیست که مردم را نگران بکند و همه اش تبلیغات است».
گزارش عملكرد
همچنین پیش از سخنان رييس جمهور، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ارائه گزارشی از موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش و پژوهش در طول سال های پس از انقلاب به‌ویژه در دولت تدبیر و امید، بر ضرورت حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و پاسخگویی آنان به سوالات دانشگاهیان و ارتباط موثرتر با آن‌ها تاکید کرد. وی با بیان آماری از رشد و تعالی کشور و دانشگاه‌ها در چهار دهه انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: امروز باید برای تحقق کامل سند چشم انداز ۱۴۰۴ ایران در حوزه علوم و فناوری، بیش از گذشته تلاش کنیم تا تعاملات علمی دانشمندان و دانشجویان با نهادهای معتبر بین المللی را گسترش دهیم و از این فضا برای انتقال و بومی سازی فناوری و ایجاد اشتغال در همه زمینه ها استفاده کنیم و در این راستا باید موانع موجود در برقراری ارتباط با بزرگ‌ترین مراکز علمی جهان را برداریم و ایران را به عنوان پذیرنده مهم منطقه ای مراکز بزرگ جهان، مطرح کرده و تلاش کنیم تا با لحاظ کردن مصادیق اقتصاد مقاومتی، دانش و فناوری و خلق ثروت از طریق شرکت های دانش بنیان، جایگزین نفت شود. منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از برنامه ها و موفقیت های این وزارتخانه در راستای تسهیل شرایط برای دانشجویان و استادان گفت: ایران در سال 2017 میلادی، در بین 25 کشور برتر علم دنیا با رشد 8.9 درصد رتبه اول رشد نسبی علم را به دست آورد و کشورهای روسیه و چین به ترتیب با 6.6 درصد و 4.3 درصد رتبه های دوم و سوم را داشتند که نشانگر تلاش دانشگاهیان، دانشجویان و استادان است. همچنین محمود نیلی احدآبادی رييس دانشگاه تهران، عباسعلی کریمی رييس دانشگاه علوم پزشکی تهران، خانم شمرانی یکی از استادان دانشگاه های وزارت علوم و آقای نادیان یکی از دانشجویان دانشگاه‌های وزارت بهداشت به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.