نياز به انگيزه بيشتري نسبت به افراد عادي داريم

کاروان پارالمپیک ایران در بازی های آسیایی جاکارتا موفق شد به مقام سوم دست پیدا کند اما علاوه بر کسب این عنوان که بهترین عملکرد ورزش جانبازان و معلولان ما در بازی های آسیایی محسوب می شود، درخشش شناگر ایرانی در این مسابقات اتفاق بسیار مهمی بو که نه تنها مردم قاره پیر را شگفت زده کرد بلکه آوازه اش در دنیا پیچید و شاید حالا بیشتر از آنکه صحبت از مدال‌های زیاد ایران باشد، صحبت از معجزه شاهین ایزدیار در این رقابت هاست. پسری که حالا به نام مایکل فلپس آسیا شناخته می شود. به همین دلیل با شاهین ایرانی که نشان داد تخصص شکار کردن در آب را دارد گفت‌وگو کردیم كه در ادامه آن را پي مي گيريم.
شما با کسب 6مدال طلا، طلایی ترین عضو کاروان ایران شدید. در ابتدا از حس اول شدن و مدال طلا گرفتن بگوید.
خدارا شکر می کنم. حس بسیار خوبی دارم. خوشحالم که توانستم ۶ مدال طلا کسب کنم‌. خوشحالم این افتخار نصیب یک ایرانی شدکه پرافتخارترین ورزشکار این دوره از بازی‌ها باشد.
آیا به این فکر می کردید که امسال ۶مدال طلا به دست بیاورید؟


بله. من در دو دوره قبلی بازی‌های پارآسیایی نیز مدال گرفته بودم اما در هیچکدام از آن ها تا این حد موفق نبودم. در بازی‌های۲۰۱۰ دو مدال طلا گرفتم که بهترین عملکردم تا پیش از بازی‌های جاکارتا بود. پس از آن در هیچ تورنمنت بین المللی مدال طلا نگرفته بودم. امسال خداراشکر پس از ۸سال توانستم این طلسم را بشکنم و طلا گرفتن را شش بار تکرار کنم. با توجه به تمریناتی که انجام دادم و پشت سر گذاشتم و همچنین فشاری که تحمل کرده بودم، پیش بینی می شد که در این دوره از رقابت‌ها به این تعداد مدال طلا برسم.
همان گونه که اشاره کردید، بسیارتلاش کردید و تحت فشار زیادی بودید به طوری‌که در مدتی کوتاه، در مسابقات مختلف حاضر شدید. چگونه آمادگی خودتان را تا این حد حفظ کردید و به کارتان با قدرت ادامه دادید؟
با آمادگی بالایی در این مسابقات حاضر شدم و تمرینات مستمری که داشتم. از قبل می دانستم که این مسابقات فشرده است و باید در شش روز، ۷ماده را شرکت کنم. طی شش روزی که مسابقات برگزار شد نیز با تمریناتی که داشتم آمادگی خودم را حفظ کردم و حتی می توانم بگویم بالاتر بردم. خیلی سخت است که یک شناگر در هر چهار شنا و در این سطح از رقابت‌ها خوب ظاهر شود و شش مدال طلا بگیرد. فکر می کنم خدا کمک کرد و من نیز با تمریناتی که داشتم و همچنین با دعا و حمایت‌های مردم توانستم به این موفقیت برسم.
یک مدال نقره هم به دست آوردید، آیا این نقره هم می توانست طلا باشد؟
مدال نقره ای که گرفتم در رشته ۴۰۰متر بود که یک رشته استقامتی به حساب می آید. یک شناگر نمی تواند سرعتی رو باشد و همزمان در‌ استقامتی نیز کار کند. من در تمامی رشته‌های سرعتی طلا گرفتم‌ و در یک رشته نیمه استقامتی که ۲۰۰متر مختلط انفرادی بود نیز طلا گرفتم. اما صادقانه بگویم زورم به ۴۰۰متر نرسید و نقره گرفتم. در این ماده رقیب قزاق من که در تمامی ماده‌ها بعد از من نقره و برنز گرفته بود، طلا گرفت چون ماده ۴۰۰ متر تخصص خودش بود و فقط در آن رشته خوب شنا می کند.
پس شناگر قزاقستان، اصلی ترین رقیب شما در این بازی‌ها بود. به جز او، کدام کشورها رقابت نزدیکی با شما داشتند و آیا می‌توانستند مدال شما را تهدید کنند؟
بله رقیب اصلی من شناگر قزاق بود اما شناگرانی از اندونزی و هند نیز خیلی خوب شنا کردند. شناگر مالزی‌ و شناگر هندی در چند ماده نزدیک به من بودند به خصوص در همین ماده آخری که ۱۰۰متر کرال پشت بود، شناگر هندی با 20-30 صدم بعد از‌من ‌به مدال نقره رسید.
برنامه شماپس از بازگشت به ایران چیست؟ آیا به حفظ این جایگاه فکر می کنید؟
بله. صد در صد. باید بتوانم از عنوان و موفقیتی که به دست آوردم دفاع کنم. من‌ پس از دو یا سه هفته استراحت، دوباره تمریناتم را در مشهد شروع می کنم و استارت آماده شدن برای مسابقات جهانی و پارالمپیک2020 را خواهم زد.
شما در ۷ ماده ۶طلا گرفتین و به همین خاطر با مایکل فلپس، قهرمان آمریکایی دنیای شنا که در هشت ماده هشت طلا گرفت مقایسه می شوید. در مورد این مقایسه چه نظری دارید؟
مردم عزیز ‌به من لطف دارند که این لقب را به من داده اند اما فلپس در المپیک ۲۷ مدال طلا دارد و من با او قابل قیاس نیستم. تمام تلاشم را کردم که در همه ‌ماده‌ها طلا بگیرم‌ و خداراشکر ۶تا نصیبم شد. خوشبختانه پرافتخاترین ورزشکار ادوار باز‌های پارآسیایی شدم. از این بایت خوشحالم نه به خاطر شخص خودم بلکه به دلیل اینکه این افتخار نصیب یک ورزشکار ایرانی شد. موفق شدم از بین این ‌همه ورزشکار، پر افتخارترین و پرمدال ترین ورزشکار باشم و در صدر جدول رنکینگ ورزشکاران قرار بگیرم. خوشحالم که توانستم باعث سربلندی کشورم و مردم عزیز باشم.
نظر شما در مورد عملکرد کاروان ایران در این دوره از بازی‌ها چیست؟
خداراشکر توانستیم با برنامه ریزی هایی که انجام شده بود و با زحمات شخص محمود خسروی‌وفا، رییس کمیته پارالمپیک و همچنین جناب رضایی سرپرست کاروان عملکرد خوبی داشته باشیم. در این دوره قصدمان این بود که از رتبه چهارم به رتبه سوم برسیم و خداراشکر این رویا محقق شد. حتی می توانستیم به رتبه دوم برسیم و با کره جنوبی فاصله بسیار کمی داشتیم. سرپرست کاروان گفته بود ما برای اینکه به رتبه سوم برسیم روی مدال های شنا حساب باز کرده ایم. خداراشکر می کنم و خوشحالم، این وظیفه ای که روی دوش من و اعضای تیم شنا بود را تا جایی‌که به من مربوط می شد به نحو احسن اجرا کردم و توانستم سهمی در تعیین رنکینگ ایران درکل بازی‌ها داشته باشم.
به نظر می رسد ورزش‌های پارالمپیکی ما در چندسال اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفتند به طوریکه ورزشکارانمان شکوفایی بیشتری داشته اند و به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده اند.آیا قبول دارید که در این زمینه جهش داشتیم؟
بله. همین‌طور است. همان‌گونه که می دانید ما در دو دوره گذشته بازی‌های پارآسیایی به رتبه چهارم رسیده بودیم. چه در سال ۲۰۱۰ و چه در سال ۲۰۱۴. ولی در این دوره توانستیم به رتبه سوم برسیم. با رتبه دوم تنها چند دو مدال فاصله داشتیم. این افتخار بزرگی است. ما با تعداد ورزشکار کمتر توانستیم موفق باشیم و به این جایگاه برسیم و جزو سه کشور برتر آسیا باشیم.
چه مشکلاتی پیش روی شما و سایر ورزشکاران هست که اگر برطرف بشوند، می توانید به موفقیت‌های بزرگتر و بهتر دست پیدا کنید؟
اگر به پارالمپیکی ها توجه بیشتری شود بدون شک انگیزه بیشتری پیدا می کنند و خیلی موفقتر خواهند بود. در واقع این افراد نیاز به انگیزه بیشتری نسبت به افراد عادی دارند چراکه هم هزینه‌های ورزشی برای آن‌ها بیشتر است و هم اینکه مشکلات بیشتری دارند. با توجه به شرایط جسمیشان شغل خاصی ندارند یا به سختی شغلی پیدا می کنند. به همین دلیل ورزش کردن شغل اصلی آن‌ها می شود. علاه براین، رفت و آمد و تردد نیز برای ما مشکل است. اگر به این ورزشکاران اهمیت بدهند می‌توانند خیلی موفقتر از همیشه باشند.
۶مدال به عشق دربی معروف گرفتید! الان راضی هستید از پرسپولیس که در آستانه حضور در فینال آسیاست؟
بله. بسیار خوشحال هستم و امیدوارم بازی برگشت مقابل السد که اول ‌آبان برگزار می شود را نیز ببرند و به فینال برسند و درنهایت قهرمان آسیا بشود. اگر خدا بخواهد این اتفاق می افتد. من دنبال کری خواندن نیستم. به تمام تیم‌های فوتبال کشورم احترام می گذارم. اما به هرحال هرکس، یک تیم مورد علاقه دارد و تیم ‌مورد علاقه من هم پرسپولیس است. امیدوارم که همه تیم‌های ایرانی در بازی های قاره ای موفق باشند و هرکس که شایستگی دارد، در سطح یک لیگ قهرمانان قرار بگیرد.
چه نتیجه ای را برای بازی برگشت پرسپولیس مقابل السد پیش بینی می کنید؟
پیش بینی این بازی سخت است ولی با توجه به بازی‌ قبلی که پرسپولیس در زمین حریف کرد فکر می کنم در ورزشگاه آزادی حداقل دو گل به السد بزند.
در پایان اگر حرفی ناگفته مانده، برای مخاطبان بیان کنید.
از تمام کسانی که برایم زحمت کشیدند ممنونم. از پدر و مادرم و همچنین از مربی خوبم مهدی ضیایی، مربی بدنسازم امیرعلی سعادتمند، پزشک روانشناسم صابر مهری و ماساژورم فرشید شخصی. ضمن اینکه از شما و دیگر رسانه ها که در این مدت به مسابقات ما توجه داشتید تشکر می کنم.