بحران در پشت سدها


به گفته مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، تامين آب در تهران به سختي اجرا مي‌شود و در اين شرايط نيز مشترکان بايد توجه بيش‌تري به ميزان مصرف خود داشته باشند.

بختياري با تاکيد بر اين مساله که در مهرماه ميزان ذخيره آب در پشت سدها در کم‌ترين حالت خود قرار داشت، خاطرنشان کرد: در حال‌ حاضر ميزان ذخيره آب پشت سدهاي تهران 600 ميليون مترمکعب است. بايد گفت‌ که نسبت به سال گذشته شاهد 200 ميليون مترمکعب کسري آب هستيم.

اين در شرايطي است که براساس آخرين آمار از وضعيت بارندگي تجمعي حوزه‌هاي آبريز درجه يک کشور، در حال حاضر وضعيت بارندگي‌ها نسبت به سال گذشته ۹.۷ درصد کاهش داشته و در ماه‌هاي گذشته شاهد کاهش بيش از ۲۰ درصدي بارندگي‌ها نسبت به سال قبل بوديم.

همچنين از سويي دیگر دبير کميته مديرت بحران و پدافند غير عامل شرکت آب منطقه‌اي تهران از افزايش احتمال بارش‌ها در استان تهران باتوجه به شروع فصول پاييز و زمستان و خطر طغيان رودخانه‌ها و سيلاب‌ها خبر داد.

هژير باقرنژاد دبير کميته مديرت بحران و پدافند غير عامل شرکت آب منطقه‌اي تهران با بيان اين مطلب اظهار کرد: بر اساس پيش بيني‌هاي سازمان هواشناسي کشور مبني بر احتمال بارش بيشتر از حد نرمال خصوصاً در فصل پاييزضرورت دارد اقدامات لازم به صورت جدي توسط واحدهاي همکار و متولي حوزه رودخانه‌ها اعم از دفتر مهندسي رودخانه‌ها و امور تابعه، ساير دستگاه‌هاي اجرايي و خدماتي استان و به‌ويژه شهروندان، مسافران و گردشگران مد نظر قرار گيرد.

وي با اشاره به لزوم هوشياري واحدهاي همکار و متولي رودخانه‌ها گفت: اين واحدها ضمن آمادگي کامل، به جهت پيشگيري از وقوع سيلاب‌هاي مخرب و عبور ايمن سيلاب‌هاي احتمالي نسبت به رصد وکنترل وضعيت رودخانه‌ها، مسيل‌ها و ساير مجاري آب تحت پوشش شرکت آب منطقه‌اي تهران و انجام اصلاحات احتمالي مورد نياز اقدام نمايند.

وي افزود: ضمن بروز‌رساني نقاط حادثه خيزوسازه‌هاي متقاطع غيراصولي ساخته شده در مسيرجريان آب توسط ساير دستگاه‌ها و سازمان‌ها، بايد اطلاع‌رساني عمومي‌و اعلام به دستگاه‌ها و سازمان‌هاي ذيربط و مرتبط در اسرع وقت صورت پذيرد. باقرنژاد با بيان اينکه تابلوهاي هشدار و آگاه سازي منصوبه درحاشيه رودخانه‌ها، کانال‌ها و مخازن سدها در صورت نياز بازسازي و درصورت عدم کفايت تعداد تابلوها نسبت به نصب تابلوهاي جديد اقدام شود، تصريح کرد: تيم‌هاي گشت و بازرسي آب‌هاي سطحي با حساسيت و دقت کامل اطلاعيه‌ها و هشدارهاي سازمان هواشناسي و همچنين اطلاع رساني‌هاي داخلي را مد نظر داشته و ضمن اطلاع‌رساني به ساکنين حاشيه رودخانه‌ها، مسيل‌ها، کانال‌ها و ساير مجاري آب و مسافران و گردشگران حوادث احتمالي را در اسرع وقت به مسئولين مربوطه گزارش مي‌نمايند.

وي يادآور شد: توصيه مي‌شود دستگاه‌ها و سازمان‌هايي (اداره راه استان تهران، شهرداري‌ها و...) که داراي سازه‌هاي متقاطع (پل، آبراهه و..) با رودخانه‌ها و سايرمجاري آب استان هستند، نسبت به پاکسازي و درصورت نياز اصلاح اصولي آنها بمنظور عبور ايمن سيلاب‌هاي احتمالي و جلوگيري از عدم انسداد آنها در زمان وقوع سيلاب اقدام نمايند.