ماموریت استاندارد؛ زندگی با کیفیت


گروه صنعت و معدن: معاون اول رئيس‌جمهور تاکيد کرد: همانطور که شاخص استاندارد در صنعت، توليد، صادرات، واردات امري ضروري است و هيچ کس حاصر نيست کالايي که از حداقل‌هاي استاندارد برخوردار باشد را استفاده کند، در جنبه‌هاي فرهنگي و سياسي هم ايجاب مي‌کند استاندارد رعايت شود که بايد شاخص‌هايي در اين زمينه داشته باشيم چون استاندارد در اين‌ها تاثيرش در زندگي مردم کمتر از استاندارد در کالاها نيست.

به گزارش خبرنگار سياسي ايلنا، اسحاق جهانگيري با حضور در مراسمي‌به مناسبت روز جهاني استاندارد، ضمن تشکر از کساني که در کشور براي استاندارد زحمت مي‌کشند، گفت: روز استاندارد فرصت مناسبي است که تاملي در ضرورت شاخص‌هايي که زندگي مردم را بهتر مي‌کند داشته باشيم و هدف اصلي استاندارد و کارهايي که در اين زمينه انجام مي‌شود اين است که زندگي از هر جهت براي مردم با کيفيت‌تر و بهتر باشد.

وي ادامه داد: دستگاه‌هاي اجرايي نهادهاي مدني بخش خصوصي فعال در توليد و خدمات بايد نقد و بررسي داشته باشند که در امر استاندارد اين اتفاق افتاده و افق‌هاي بزرگتر را بايد ترسيم کنند تا به آن دسترسي يابند. همانطور که شاخص استاندارد در صنعت، توليد، صادرات، واردات امري ضروري است و هيچ کس حاصر نيست کالايي که از حداقل‌هاي استاندارد برخوردار باشد را استفاده کند، در جنبه‌هاي فرهنگي و سياسي هم ايجاب مي‌کند استاندارد رعايت شود که بايد شاخص‌هايي در اين زمينه داشته باشيم چون استاندارد در اين‌ها تاثيرش در زندگي مردم کمتر از استاندارد در کالاها نيست.

  • استاندارد؛ انقلاب صنعتی چهارم

جهانگيري يادآور شد: بخش‌هايي همچون آموزش و پرورش، آموزش عالي، آهنگ رشد فناوري، سلامت و بهداشت، محيط‌زيست، انسجام اجتماعي، اميد داشتن و نترسيدن از آينده، اعتماد به نهادهاي اجرايي و حکومتي، احساس امنيت اين‌ها جزو مسائلي است که بر زندگي مردم اثر مي‌گذارد و نيازمند معيارهايي است که هيچ کدام از اين‌ها نبايد از يک سري حداقل‌ها کمتر باشد.

معاون اول رئيس‌جمهور تاکيد کرد: ما در جامعه به هم پيوسته جهاني زندگي مي‌کنيم. اين شعار امسال در زمينه استاندارد که انقلاب صنعتي چهارم نام دارد، مهم است. وقتي اين اتفاق افتاد هرکدام داراي تحول عطيمي‌در زندگي مردم شد، از انقلاب اول صنعتي تا به امروز مي‌بينيم اين‌ها زندگي مردم را در بخش‌هاي آي‌تي و آي‌سي‌تي و جنبه‌هاي اقتصادي و توليدي تحت تاثير فناوري‌هاي جديد قرار داده است وقتي در چنين فضايي قرار گرفتيم، بايد بتوانيم استانداردهاي متناسب با اين موقعيت ايجاد کنيم.

جهانگيري با اشاره به اينکه خسارت‌هايي که در برخي کشورها از کاهش سطح عمومي‌اعتماد عمومي‌رخ مي‌دهد، در اثر اتفاقات مادي بيشتر مي‌شود؛ گفت: مساله کشور ما همين، است ما بايد اميد به آينده و سطح همبستگي مردم را به عنوان کار اساسي در دستور کار قرار دهيم. مسائلي که نقش اساسي دارد مربوط به سرمايه‌هاي اجتماعي است که همه حوزه‌هاي علميه و... مسوليت دارند که در اين بخش تلاش کنند.

جهانگيري افزود: بايد متناسب با شرايط جديدي که در دنيا در بخش توليد به وجود مي‌آيد فعال اقتصادي و توليدي کشور را آماده کنيم، با اين فضا ما نمي‌توانيم در نقاب اقتصادي اول بمانيم.

وي با اشاره به شرکت‌هاي برتر دنيا که در زماني بزرگترين شرکت‌ها در اقتصاد جهاني بودند، گفت: اين شرکت‌ها به مرور به شرکت‌هايي تبديل شدند که مسائل فيزيکي در آن‌ها حداقل جايگاه را داشتند و در بخش‌هاي آي تي و آي سي تي تلاش کردند، آينده دنيا به اين سمت رفته است. يک واحد توليدي وقتي موفق است که فناوري‌هاي جديد را بر عهده بگيرد.

  • پیشرفت بخش غیرصنعتی

رئيس شوراي مبارزه با تحريم خاطرنشان کرد: وقتي کالا مي‌خواهد به مقصدي حرکت کند بيش از اينکه توجه کنند که اين کالا کجا توليد شده مي‌پرسند استانداردها و کيفيت اين کالا چگونه است. آن موضوعي که کمک مي‌کند که کالاهاي ما در بازارهاي مختلف ورود پيدا کند، سختگيري‌هايي است که در استاندارد انجام مي‌دهند و سپس بحث قيمت است که قيمت براي کسي که مي‌خواهد صادرات و واردات انجام دهد، اهميت بيشتري دارد ولي کيفيت مي‌شود موضوع حاکميت. حاکميت و هر دولت و کشوري به اين توجه مي‌کند که کالاها بايد از اين حداقل‌هاي استاندارد که معتبر جهاني است برخوردار باشند تا بتواند بروز پيدا کنند.

وي يادآور شد: توليدکنندگان کشور سعي کرده‌اند در فرآيند توليد به استاندارد و کيفيت توجه داشته باشند. مسئولان کنترل کيفيت در کارخانه‌ها حضور دارند. بخش صادرات غيرنفتي ايران روند خيلي خوبي گرفته است. ما بعد از انقلاب فقط فرش و پسته صادرات داشتيم و امروز مي‌بينيم که صادرات محصولاتي که دانش سطح بالاتري در آنها دارد، افزايش داشته است.

معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به کالاهاي دانش‌بنيان گفت: تعداد شرکت‌هاي دانش‌بنيان چند هزار شرکت است و تلاش کردند به سمتي بروند که در محصولاتشان دانش روز وجود داشته باشد و ما به اين موضوع بايد توجه داشتيم. من بخش خصوصي را توانمند مي‌دانم. ما توسعه‌مان را با آمريکاي لاتين همزمان آغاز کرديم و چه شد که آنها به اهدافي در اين زمينه رسيدند و ما نرسيديم؟ آيا ضعف در سياستگذاري يا در بخش خصوصي بود؟

جهانگيري ادامه داد: مطالعات مي‌گويد بخش خصوصي ما مناسب است و اين سرعت ما و عدم استمرار سياست‌ها بود که باعث اين امر شد. کشورهايي موفق شدند که سياست‌هاي درست و مستمر را داشتند و بوده‌اند کشور‌هايي که کودتا و انقلاب در آنها رخ داده ولي سياست‌هايشان عوض نشده است.

وي با اشاره به شرايط خاص تحريم گفت: تحريم يک شرايط غيرعادي به کشور تحميل کرده و يک طرف آمريکا و طرف ديگر مردمي‌هستند که تاريخ نشان داده در بازه‌هاي مختلف در برابر زورگويي ايستاده‌اند. اين شرايط مي‌طلبد که سياست‌هاي مشخص اتخاذ شود و هدف آنها اين است که منابع درآمدي ايران کم و امکان انتقال نداشته باشد و امکان ورود کالا به کشور از بين برود و هدف ديگر آنها اين است که مردم تحت فشار قرار بگيرند و عليه حاکميت و دستگاه و حکومت خود اعتراض کنند.

  • لزوم افزایش منابع درآمدی

معاون اول رئيس‌جمهور ابراز داشت: هدف ما هم اين است که منابع درآمدي خود را افزايش دهيم. در اين جنگ ممکن است بخشي از منابع ما از بين برود. آمريکا ادعا کرده صادرات نفت ما صفر مي‌شود و بعضي کشورها هم با آمريکا هم صدايي کرده‌اند و در همين روزهايي که به سيزده آبان نرسيده‌ايم خريد نفت را صفر کرده‌اند. حتما مردم انتظار دارند مسئولان بگويند که ما موفق شديم عليرغم همه اين‌ها بايد ميزان صادراتمان را در حد قابل قبولي در بخش نفت داشته باشيم.

وي اظهار کرد: ما شرکاي جديدي در دنيا پيدا کرديم ما با شرکاي سنتي خود مذاکره کرديم. آمريکا بداند کشور مورد تحريم، تحريم‌ها را دور مي‌زند، ازجمله اتفاقاتي که آمريکا نمي‌خواست بيافتد افزايش قيمت نفت بود. ترامپ فکر مي‌کند که نفت سعودي‌ها مي‌تواند جايگزين نفت ايران شود و قيمت نفت را پايين بياورند اما مي‌بينند هنوز به آن روز نرسيده‌اند. نفت ايران بالاي بشکه‌اي هشتاد دلار شده است. ما اگر نصف نفت گذشته خود را هم صادر کنيم درآمد نفت گذشته‌مان را به دست مي‌آوريم.

وي با بيان اينکه بخشي از درآمد ما منابع غير نفتي ما بوده است، خطاب به توليدکنندگان و واردکنندگان و صادرکنندگان گفت: يک مقطع شما مطالباتي داريد و مسئولان هم موظفند پاسخ دهند اما يک وقتي است که مردم و کشور از شما مطالبات دارند که الان آن زمان است. بخش خصوصي دلسوز به فکر اين است که کشور از جنگ اقتصادي سربلند بيرون بيايد و اين اخذ کردن سود بيشتر هنر نيست پس وطن دوستي براي چه موقع است؟

جهانگيري با تاکيد بر اينکه صادر کنندگان خوب به صحنه آمدند گفت: فقط در بعد چرخه اقتصاد انتظار بيشتر است. اين يک دوره‌اي است و ما دوره تحريم در ايران را مي‌توانيم تعريف کنيم که چقدر باشد که طولاني يا کوتاه باشد. اين دوران مي‌شود جوري تعريف شود که چند ماهه تمام شود راهش اين است که دلسوزان کشور پاي کار بيايند و با فشارهاي رواني دشمن در بازي قرار نگيريم که منافع ملت در آن نيست. نفت را مي‌توانيم در حد خوبي صادر کنيم و پولش مي‌تواند در دسترس قرا بگيرد.

وي با اشاره به جهت‌گيري مردم در زمان تحريم در خريد کالاهاي داخلي گفت: اتفاقي که افتاده کالاهاي خارجي که جزو نيازهاي ضروري نيست اجازه ورود ندارند که زماني وارد مي‌شد. اگر شرايط عادي شود همان اتفاق مي‌افتد اما زمان تحريم بايد برنامه‌ريزي شود که ارز چطور به واردات کالاهاي خارجي اختصاص پيدا کند. اين که گفته مي‌شود تهديد را به فرصت تبديل کنيم شدني است، با همين تحريم مي‌شود از دلش فرصت به وجود آورد که حمايت از توليد داخلي از جمله آن است. قيمت‌ها را نبايد غير واقعي بالا برد. نبايد به ملت ظلم کرد و قيمت بايد متناسب افزايش پيدا کنند.

جهانگيري گفت: کيفيت نبايد کاهش پيدا کند و توليدکننده ملي کسي است که با قيمت مناسب و کيفيت مناسب کالا را عرضه کند. سازمان‌هاي ما هم بايد متناسب با تحريم چابک شوند. بايد بروکراسي کشور در آنجاهايي که مانع ايجاد مي‌کند کنار زده شود.

وي با اشاره به جلسه، سران سه قوه در حضور مقام معظم رهبري گفت: بنده هم در آن جلسه حضور داشتم. رهبري گفتند آن قوانين که مانع است در جلسه سران سه قوه شناسايي و حذف شوند من مطمئن هستم مديران کشور اينطور خواهند بود و در مجموعه استاندارد همه با انگيزه کار مي‌کنند و موسسه استاندارد به اقتصاد مقاومتي توجه ويژه‌اي داشته است.

  • براي تدوين نقش نظام استاندارد در حمايت از کالاي ايراني بايد تلاش کرد

نماينده اصفهان در مجلس گفت: از فرصت نامگذاري امسال به حمايت از کالا و توليد ايراني بايد در راستاي استانداردسازي استفاده بيشتري مي‌شد.

به گزارش ايسنا، حميدرضا فولادگر در همايش روز جهاني استاندارد که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه نظام در دولت، مجلس و ساير نهادها بايد از شرايط موجود، براي افزايش استانداردها استفاده کنند.

وي خاطر نشان کرد: يکي از اين فرصت‌ها نامگذاري امسال به عنوان سال حمايت از کالا و توليد ملي بوده است. کارهايي شد اما از فرصت نام گذاري امسال کم استفاده شد.

اين نماينده مجلس گفت: بخش تحريم‌ها و به هم خوردن قيمت ارز و نوسانات و بحران اقتصادي بود و کم کاري مسئولين هم در ميان بود؛ بيشترين فشار هم الان روي دوش توليد کننده و مردم است.

وي در ادامه تاکيد کرد: براي تدوين نقش نظام استاندارد در حمايت از کالاي ايراني بايد تلاش کرد.

اين نماينده مجلس گفت: ما قانون استاندارد را بعد از چند سال توانستيم به تصويب برسانيم. چند سال روي اين موضوع کار کرديم. در برنامه پنجم در سياست‌هاي کلي بحث استاندارد مطرح شد، متاسفانه دولت و مجلس در لايحه به نتيجه نرسيد و با تذکر ما در صحن علني در آخرين بند مطرح شد، اما در مجلس نهم در ادامه فعاليت‌هاي پژوهشي پيش رفتيم. براي اولين بار طرحي شش بار به شوراي نگهبان رفت و با پيگيري‌ها در مجمع تشخيص امسال به تاييد رسيد و طرح به قانون تبديل شد .

وي تاکيد کرد که استاندارد منحصر به صنعت نيست و به همه کالا و خدمات تسري پيدا کرده است.

فولادگر گفت: در بحث استانداردهاي حلال جايگاه خوبي داريم. در بحث نظام بين المللي هم جمهوري اسلامي‌جايگاه خوبي پيدا کرده است. براي اولين بار جمهوري اسلامي‌در هيئت مديره اين سازمان جهاني عضو دارد.

وي در پايان گت: اجازه دهيم مسئله استاندارد از موضوعات سياسي و سياسي بازي‌ها دور باشد.

  • تدوين بسته‌هاي حمايت از واحدهاي توليدي برتر در زمينه استاندارد

رئيس سازمان ملي استاندارد گفت: استاندارد پليس نيست و واحدهاي توليدي و فعالان اقتصادي نبايد اين نگاه را داشته باشند. ما در کنار آنها هستيم و براي پيشرفت و اعتلاي کشور تلاش مي‌کنيم.

به گزارش ايلنا در مراسم روز ملي استاندارد رئيس سازمان استاندارد با خير مقدم به معاون اول رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: امروز تعريف جديدي از استاندارد در عرصه‌هاي بين‌المللي وجود دارد. معمولاً مي‌گفتيم که استاندارد يک نظم است اما امروز تعريف آن شامل تراکم و اخذ نشانه‌هاي برتر در طول زمان است.

نيره پيروزبخت ادامه داد: در بحث دانش کاربردي در يک سال اخير در عرصه‌هاي مختلف توانسته‌ايم به موفقيت‌هاي خوبي برسيم خوشبختانه پس از کش و قوس‌هاي فراوان قانون سازمان استاندارد توسط رئيس جمهور ابلاغ شد که منطبق با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و رويکرد استانداردسازي در دنيا است.

وي با اشاره به موفقيت‌هاي اين سازمان در عرصه‌هاي بين المللي گفت:‌ ما توانستيم پس از 60 سال عضويت در سازمان ايزو در هيات مديره آن نماينده داشته باشيم. ضمن آنکه اين سازمان مجدداً به عنوان رئيس کارگروه خاور نزديک انتخاب شد.

وي با اشاره با فعاليت‌هاي سازمان براي حمايت از توليد داخل و کالاي ايراني گفت: شوراي عالي استاندارد با رياست معاون اول بسته حمايت از توليد و صادرات را تدوين کرده به طور مثال وقتي واحد توليدي‌اي نمونه مي‌شود ديگر از آن واحد نمونه‌گيري نخواهد شد و لزومي‌ندارد که هزينه آزمايشگاه را بپردازد بلکه ما فقط از طريق بازار بر روي آن نظارت مي‌کنيم ضمن‌آنکه تسهيلاتي در ترخيص مواد اوليه اين واحدها از گمرک در نظر گرفته‌ايم.

وي افزود: براي شرکت‌هاي دانش‌بنيان نيز گواهي انطباق صادر مي‌شود که اين امر در کمتر کشوري صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: تمام جوامع صنعتي خود را با چهارمين انقلاب صنعتي دنيا هماهنگ کرده‌اند و تعريف‌هاي جديدي از استاندارد که شامل استاندارد آب آشاميدني، محيط زيست، مديريت نوآوري، نشانه‌گذاري زمين‌محيطي و ضد فساد اداري است مطرح شده بود.

رئيس سازمان ملي استاندارد در پايان گفت: استاندارد پليس نيست و واحدهاي توليدي و فعالان اقتصادي نبايد اين نگاه را داشته باشند. ما در کنار آنها هستيم و براي پيشرفت و اعتلاي کشور تلاش مي‌کنيم.

جهانگيري گفت: کيفيت نبايد کاهش پيدا کند و توليدکننده ملي کسي است که با قيمت مناسب و کيفيت مناسب کالا را عرضه کند. سازمان‌هاي ما هم بايد متناسب با تحريم چابک شوند. بايد بروکراسي کشور در آنجاهايي که مانع ايجاد مي‌کند کنار زده شود.

تمام جوامع صنعتي خود را با چهارمين انقلاب صنعتي دنيا هماهنگ کرده‌اند و تعريف‌هاي جديدي از استاندارد که شامل استاندارد آب آشاميدني، محيط زيست، مديريت نوآوري، نشانه‌گذاري زمين‌محيطي و ضد فساد اداري است مطرح شده بود.