نظرخواهي در مورد الگوي پايه اسلامي‌- ايراني پيشرفت


در پي تدوين الگوي پايه اسلامي‌ايراني پيشرفت، رهبر انقلاب اسلامي‌دستگاه‌ها، مراکز علمي، نخبگان و صاحب نظران را به بررسي عميق ابعاد مختلف سند تدوين شده و ارائه نظرات مشورتي جهت اصلاح يا تکميل و ارتقاي اين سند فراخواندند.

به گزارش ايسنا، در پي تدوين الگوي پايه‌ي اسلامي‌ايراني پيشرفت، که در آن اهم مباني و آرمان‌هاي پيشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه‌ آينده ترسيم و تدابير مؤثر براي دستيابي به آن طراحي شده است، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، دستگاه‌ها، مراکز علمي، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسي عميق ابعاد مختلف سند تدوين‌شده و ارائه‌ي نظرات مشورتي جهت اصلاح يا تکميل و ارتقاي اين سند بالادستي فراخواندند.

رهبر انقلاب اسلامي‌در اين فراخوان از مرکز الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت خواستند تا با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پيشنهادهاي تکميلي را دقيقاً بررسي و بهره‌برداري کند و نسخه‌ي ارتقاءيافته‌ي الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت را حداکثر ظرف دو سال آينده براي تصويب و ابلاغ ارائه نمايد.

اجراي اين سند قرار است از ابتداي قرن پانزدهم هجري شمسي (سال ۱۴۰۰) آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار بگيرد.

  • در متن ابلاغ رهبر انقلاب آمده است:

خداوند جلّ و علا را سپاس مي‌گزارم که با هدايت و توفيق او تلاش نظام‌مند چند هزار تن از صاحب‌نظران و استادان دانشگاهي و حوزوي و فرزانگان جوان براي طراحي الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت پس از هفت سال در چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي‌به نتيجه رسيد. اين سند اهمّ مباني و آرمان‌هاي پيشرفت را تدوين کرده و اُفق مطلوب کشور را در پنج دهه آينده ترسيم و تدابير مؤثر براي نيل به آن را طراحي کرده است که با تحقق آن که کاري عظيم و دشوار، امّا ممکن و شيرين است کشور راه پيشرفت را خواهد پيمود و طليعه مبارک تمدن نوين اسلامي‌ايراني در زيست بوم ايران رُخ خواهد نمود. ان‌شاءالله.

اکنون با تقدير از متفکران و استادان و صاحبنظراني که طراحي اين سند مهم و مديريت تهيه آن را بر عهده داشته‌اند، مقرر مي‌دارد:

۱- مجمع تشخيص مصلحت نظام سند پيوست را بعنوان چارچوب بالادستي سياست‌هاي کلي مورد ملاحظه قرار دهد و پيشنهادهاي تکميلي براي حصول اطمينان از کفايت آن را در جايگاه ياد شده ارائه کند و پس از ابلاغ نسخه نهايي الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت، سياست‌هاي کلي نظام را براي انطباق با الگو بازنگري نمايد.

۲- مجلس شوراي اسلامي‌با نگاه ملي به بررسي سند حاضر بپردازد و نکات ضروري براي ارتقاي آن را بعنوان سند بالادستي قوانين برنامه‌اي کشور پيشنهاد نمايد و تمهيدات لازم را براي تهيه و تصويب طرح‌ها و لوايح برنامه‌اي در چارچوب نسخه نهايي آن مقرر سازد.

۳- دولت فارغ از ملاحظات زودگذر، اين سند را از جهت قابليت اجرا و تحول آفريني بررسي نمايد و پيشنهادهاي عملي براي ارتقاي آن را ارائه دهد. از ذخيره مديريتي و کارشناسي دولت در مرکز و استانها براي اين منظور استفاده شود.

۴- شوراي عالي امنيت ملي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي عالي فضاي مجازي در حيطه وظايف خود به بررسي و ارائه پيشنهاد نسبت به اين نسخه از الگو بپردازند.

۵- دانشگاهها و حوزه‌هاي علميه و صاحب‌نظران اين سند را عميقاً بررسي نمايند و با ارائه پيشنهادهاي مشخص براي ارتقاي آن بيش از پيش در ترسيم هدف و مسير پيشرفت کشور مشارکت جويند.

۶- مرکز الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت با مشورت مراجع مخاطب در بالا، برنامه زماني بررسي نسخه حاضر الگو از سوي آنها را تنظيم و نظرات و پيشنهادهاي تکميلي را دريافت و دقيقاً بررسي و بهره‌برداري کند. و ان‌شاءالله نسخه‌ي ارتقاء يافته الگوي اسلامي‌ايراني پيشرفت را حداکثر ظرف دو سال آينده براي تصويب و ابلاغ ارائه نمايد.

۷- پس از آن، براي آماده شدن همه‌ي دستگاههاي کشور و کمک عمومي‌مردم براي اجراي الگو، زماني اختصاص خواهد يافت، بطوري‌که ان‌شاءالله از ابتداي قرن پانزده هجري شمسي اجراي الگوي پيشرفت اسلامي‌ايراني با مقدمات کافي و سرعت مطلوب آغاز شود و امور کشور بر مدار آن قرار گيرد.

۸- صدا و سيما و دستگاههاي تبليغي و اطلاع‌رساني رسمي‌کشور اخبار فعاليت‌هاي ياد شده را منتشر نمايند، البته بررسي و ارتقاي نسخه حاضر الگو در مراجع ياد شده متمرکز خواهد بود تا اين کار مهم دستخوش مجادلات روزمره نگردد.

پيشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انساني و هنجارها و ساز و کارهاي اجتماعي است و لذا امري تدريجي و طولاني و وابسته به ايمان و عزم و تلاش ملي و صبر و مداومت همگاني و از همه برتر، تفضلات الهي است که به حول و قوه کبريايي‌اش ان‌شاءالله در تداوم انقلاب اسلامي‌به اين ملت عنايت خواهد فرمود.