آسمان پرستاره را از سر دانشگاه برداشتیم



رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه آینده بلندمدت حتماً بهتر می‌َشود، به شکست‌های امریکا در لاهه، شورای امنیت و اجماع‌سازی بین‌المللی علیه ایران اشاره و از آن به پیروزی ایران در مقابل امریکا تعبیر کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی که روز گذشته در دانشگاه تهران و در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها سخن می‌گفت، امید را مهم‌ترین عامل برای عبور از شرایط فعلی دانست و خطاب به مردم، اظهار کرد که اثرات تحریم‌های امریکا تاکنون مشخص شده و 13 آبان اتفاق تازه‌ای رخ نخواهد داد. او در عین حال از دانشگاه‌ها نیز خواست دولت را از خود بدانند و با ارائه راهکار برای مسائل مختلف و امیدآفرینی، در شرایط فعلی نقش‌آفرین باشند.
روحانی با بیان این که شما می خواستید ستاره کم شود ما آسمان پُرستاره را برداشتیم، افزود: این مهم ترین لایحه دولت دوازدهم برای دانشجویان دانشگاه ها است. همانطور که وعده دادیم ما دانشگاه امن می خواهیم، دانشگاه امنیتی نمی خواهیم دانشگاه قانونمند، با نظم و انضباط می خواهیم، حزبی و جناحی نمی خواهیم. دانشگاه باید از این قیود آزاد باشد.


این مراسم البته بدون حاشیه هم نبود؛ حاشیه‌هایی که البته خارج از سالن و در محوطه دانشگاه رقم خورد. آنجا که تعدادی از دانشجویان با تجمع در مقابل تالار علامه امینی و با در دست گرفتن پلاکاردهایی و سر دادن شعارهای اعتراضی، مطالبات خود را بیان کردند. در این مراسم دانشجویان معترض به دو گروه مخالف سیاست‌های دولت و موافق سیاست‌های دولت تقسیم شدند و با سر دادن شعارهایی از جمله «نه به حصر دانشگاه»، «قانون اساسی میثاق فراموش شده»، «نه به سهمیه‌ها»، «نه به بورسیه‌های غیرقانونی»، «نه به پولسازی و کالایی آموزش» و برخی شعارهای دیگر انتقادهای خود را به سیاست‌های دولت بیان کردند.
کلید موفقیت، امید است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی با تأکید بر اهمیت نقش امید در موفقیت و توسعه روزافزون کشور و با طرح این پرسش که علت موفقیت‌ها در دولت یازدهم کجا بود، اظهار کرد: از امید به آینده شروع شد و دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه ما را در مسیر جدیدی قرار داد.
وی افزود: در سال 92 انتخاب شده بودم و 2 ماه بعد بنا بود دولت تشکیل دهیم، به محض انتخاب قیمت دلار کاهش یافت، بازار آرام شد و امیدها افزایش یافت. در آن دوره ما هنوز کاری نکرده بودیم و دولت فعالیت خود را آغاز نکرده بود، اما مردم به آینده بهتر، به تعامل بیشتر با جهان،  آرامش بیشتر و فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر، امیدوار شده بودند.
روحانی با اشاره به اینکه هنرپیشه سینما، کارگردان و نویسنده کتاب همه امیدوار شده بودند و می‌دانستند که برای گرفتن مجوز خیلی معطل نمی‌شوند، دانشجو هم امیدوار شده بود چون می‌دانست از سال 92، دیگر در 16 آذر آزاد است و همه دانشگاه‌ها می‌توانند مراسم 16 آذر داشته باشند و حرف بزنند و نقد کنند، افزود: گاهی ممکن است از لحاظ عاطفی پذیرش انتقاد برای انسان زیاد سخت باشد. من هم وقتی در روزنامه‌ها و فضای مجازی، 10 الی 15 انتقاد می‌خوانم می‌گویم امروز بس است، کنار می‌گذارم. چون هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد اما  نقد به اندازه، هم مفید و هم لازم است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه برخی از اساتید از لحاظ اقتصادی مقاله می‌نویسند، مصاحبه و نقد می‌کنند، عده‌ای هم داریم که مصاحبه نمی‌کنند، اما مرتب برای من نامه می‌نویسند، ادامه داد: این تأثیرگذارتر است. استادی که در بحث اقتصادی نقد دارد، ‌برای من مستقیم نامه می‌نویسد من هم به دقت می‌خوانم و پیام تشکر برایش می‌فرستم. می‌گویم نامه شما رسید، خواندم، متشکرم. وی ضمن مفید دانستن نقد، آن را به نمک طعام تشبیه کرد و گفت: نقد بیش از حد مثالش همان نمک است. نمک طعام به اندازه باشد لازم است و اگر زیاد باشد، نمی‌شود غذا را خورد.
روحانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید نقاد و پرسشگر باشند و باید دولت را نقد کنند، تصریح کرد: هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد. البته خواهش من این است که این نقادی و پرسشگری با اطلاعات کافی باشد. دوشنبه عده‌ای از اساتید اقتصادی را دعوت کردم رو در رو با آنان بنشینم و صحبت کنم. برخی از آنان به صورت نامه سرگشاده و بعضی‌ها به صورت نامه خصوصی برای من نامه نوشتند. حرف‌هایی دارم با آنان مستقیم مطرح می‌کنم.
روحانی با طرح این سؤال که چه چیزی باعث شد در دولت یازدهم پیشرفت کردیم و امید مردم به آینده افزایش یافت؟ اظهار کرد: به نظر من کلید اصلی موفقیت دولت یازدهم، امید مردم بود. مردم فضا را روشن می‌دیدند و شاهد بودند که هر روز گرهی گشوده می‌شود. افضل اعمال امت، انتظار الفرج است و پیامبر فرمود بهترین عمل، امید به گشایش‌هاست. معنی عام انتظار فرج یعنی بدانیم گره‌ها باز می‌شود و بن‌بست‌ها از بین می‌رود. این انتظار فرج است. یعنی ما مرتب نسبت به آینده خودمان امیدوار باشیم. اگر انتظار یُسر باشد، خود این انتظار آسانی و یُسر را می‌آفریند و اگر انتظار عُسر باشد، خودش عُسر می‌آفریند.
وی خاطرنشان کرد:  بعضی‌ها می‌گویند گفتاردرمانی نکنید، ولی این امیددرمانی درست است. گفتاردرمانی خیلی مؤثر نیست اما امیددرمانی به طرف می‌گوید تو مشکلی نداری، تو زنده هستی و مشکلت حل می‌شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز در جامعه‌مان نیاز به تقویت امید به فردا داریم، اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم امروز مردم ما مشکل ندارند، شما ممکن است قیمت اجناس را هر زمانی که به فروشگاه می‌روید، چک کنید اما من به عنوان رئیس جمهوری هر روز فهرست قیمت اجناس را می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است مخصوصاً آنهایی که حقوق ثابت دارند. اما آیا ما باید در برابر مشکلات و شرایط جدید تسلیم بشویم یا باید به همدیگر امید بدهیم و به یکدیگر کمک کنیم.
روحانی با تأکید بر اینکه ما از این دوره عبور خواهیم کرد، گفت: اما باید از این مسیر و برای رسیدن به آینده و روزهای بهتر، امیدوارانه و از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه عبور کنیم. ناامیدی و ناامید کردن مشکلات را حل نمی‌کند. یک وقتی ما می‌خواهیم انکار کنیم و بگوییم مشکلی نیست، این بد است و نباید مشکل را انکار کنیم. مشکل وجود دارد اما اینکه بگوییم مشکل حل نمی‌شود، این درست نیست.  
امریکا بدنبال مشروعیت‌زدایی از نظام
رئیس جمهوری با طرح این پرسش که دلایل امیدوارکننده برای وضعیتی بهتر در آینده چیست، گفت: در تاریخ امریکا طی 40 سال گذشته، کینه‌توزتر از تیم فعلی دولت امریکا نسبت به ایران، ایرانی، نظام جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود.
وی با تشریح اهداف گردانندگان کاخ سفید علیه ایران اسلامی اظهار کرد: آنان کار خود را با یک جنگ روانی شروع کردند و جنگ اقتصادی هدف میان‌مدت آنان است. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام، هدف سوم و مشروعیت‌زدایی از نظام هدف نهایی است. آن تغییر رژیمی را که سخن می‌گویند با مشروعیت‌زدایی دنبال می‌کنند که این مشروعیت‌زدایی را با جنگ روانی، اقتصادی و موضوع کارآمدی پی می‌گیرند.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه ایران اسلامی و ملت بزرگ ایران از همه این توطئه‌ها با وحدت، اتحاد و یکپارچگی عبور خواهد کرد، گفت: در خیلی از جاها می‌توانیم امریکا را شکست دهیم.
روحانی با اشاره به اینکه توقع امریکایی‌ها این بود که پس از خروج از برجام، ما هم اعلام کنیم که از برجام خارج می‌شویم، گفت: نتیجه چه می‌شد؟ بلافاصله پرونده به شورای امنیت برمی‌گشت. تحریم بین‌المللی علیه ما شروع می‌شد، همه قطعنامه‌ها علیه ایران سر جای اول خودش برمی‌گشت و ما در دنیا تنها می‌شدیم و  همه  طرفدار امریکا می‌شدند. اما نظام جمهوری اسلامی ایران تدبیر کرد و عجله نکرد. بدون عجله و بدون دستپاچگی گفت من مهلت چند هفته‌ای می‌دهم ببینم بقیه چه می‌کنند آن چند هفته تا حالا هنوز ادامه دارد. ضرر کردیم؟ هر وقت بخواهیم از برجام خارج شویم، خارج می‌شویم. این مشکلی ندارد. خارج شدن مثل خراب کردن یک دیوار است براحتی می‌شود خرابش کرد، ساختن سخت است.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به این شبهه پاسخ داد که منشأ مشکلات، نه تحریم‌ها، بلکه مدیریت است. وی در پاسخ با بیان این‌که در مسأله مشکلات اقتصادی، ما آغازگر و مقصر این جنگ نبودیم، گفت: اگر این دولت در این مقطع سر کار نبود، همین حادثه و مشکلات منتها به دست خودمان رخ می‌داد و به جای این‌که ما با امریکا مواجه باشیم، با جهان مواجه می‌شدیم. یک کار سیاسی دقیق و عمیقی به خوبی انجام گرفته است.
به گفته روحانی مشکل اصلی یکی فشار تحریم و دیگری فشار روانی است. رئیس جمهوری افزود: شما مسیری انتخاب کردید یک دفعه یک درنده‌ای به قافله می‌زند و ناچارید راه را کج کنید. آن درنده است که به شما فشار می‌آورد والا همان راه را شما می‌رفتید. در این شرایطی که هستیم اگر امید را در جامعه ایجاد کنیم و اگر دست به دست هم بدهیم، ما از این مشکلات عبور خواهیم کرد ضمن این‌که این شرایط می‌تواند در بعضی از جهات برای ما فرصت هم باشد. روحانی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم شرایطی بود که تولیدگر تولید می‌کرد و هیچ‌کس نمی‌خرید، همه انبارها پر از کالا بود و ناچار شده بودیم به مردم وام بدهیم تا بروند جنس بخرند چون تمام تولید ما بخاطر کاهش تقاضا مانده بود و الآن در بسیاری از بخش‌ها وضعیت برعکس است. یعنی چیزی در انبار کارخانه نمی‌ماند و بلافاصله فروش می‌رود. پس تولید حرکت پیدا کرده و البته تولید مشکلاتی هم پیدا کرده است.
رئیس جمهوری گفت: امروز شرایط در صادرات بهتر شده است به گونه‌ای که حتی بعضی از کالاهایی را می‌خواهیم نگذاریم صادر بشود، به خاطر تفاوت قیمت دلار صادر می‌شود و بسیاری از کالاهایی که نمی‌خواهیم صادر شود از مرز قاچاق خارج می‌شود. کوله‌بری معکوس شده است.
کوله بر از آن طرف جنس به این طرف می‌آورد حالا کوله بر از این طرف به آن طرف می‌برد. ما مسائل و مشکلات جدیدی داریم اما در عین حال فرصت‌های جدیدی هم داریم.

پیروزی‌های حقوقی ایران

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با طرح این پرسش که از لحاظ حقوقی چه کسی پیروز است، گفت: ما همیشه افتخار می‌کردیم که در دوران مرحوم دکتر مصدق، انگلیس از ما در لاهه شکایت کرد و تیم دکتر مصدق رفتند آنجا بگویند این دادگاه برای رسیدگی به این موضوع صلاحیت ندارد و دادگاه در نهایت در مسأله صلاحیت به نفع ایران رأی داد و گفت من صلاحیت ندارم زیرا یک طرف دولت است و یک طرف شرکت است. البته توصیه‌های اجرایی کرد که به ضرر ما بود. وی با بیان اینکه امروز ایران شکایت کرد و ما شاکی بودیم و ما وارد شدیم نه اینکه امریکا شکایت کرده باشد، افزود: در نهایت، هم در صلاحیت پیروز شدیم و هم در اجرای موقت، موفق شدیم. دو موفقیت بزرگ در دادگاه لاهه به دست آوردیم به دست چه کسی؟ به دست تحصیلکرده‌های همین دانشگاه تهران. به دست حقوقدانان و دیپلمات‌های خودمان.روحانی با اشاره به موفقیت دیگر ایران در دادگاه عالی رم، ابراز امیدواری کرد که موفقیت‌های دیگر هم در دادگاه‌های بین‌المللی دیگر داشته باشیم. وی افزود: حالا ما موفقیم یا امریکا؟ البته ما موفق هستیم اما آیا در عین حال ما مشکل نداریم؟ چرا مشکل داریم. مشکل ما از اینجا ناشی می‌شود که امریکا برخلاف توافق و برخلاف معاهده‌اش و برخلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل از یک توافق چندجانبه، بی‌دلیل خارج شده است.

اروپا پشت سر ایران

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، تصویر واقع‌بینانه‌ای از وضعیت دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی در مواجهه با تحریم‌های یکجانبه امریکا ارائه داد. وی  با اشاره به دیدارهای خود با اکثر رهبران اروپا در سفر نیویورک، گفت: یک نخست‌وزیر کشور مهم اروپایی به من گفت اگر 5 سال پیش به من می‌گفتند روزی پیش می‌آید که در دعوا بین ایران و امریکا، اتحادیه اروپا به طرف ایران می‌آید، می‌گفتم از محالات تاریخ است، چراکه ما متحد امریکا هستیم و امنیت و اقتصاد ما با امریکا گره خورده است.رئیس جمهوری با بیان اینکه این مسأله‌ای که غیرممکن به نظر می‌رسید، امروز ممکن شده، اظهار کرد: امروز اتحادیه اروپا در برابر امریکا ایستاده است و درست روز قبل اینکه ترامپ می‌خواهد علیه ایران جلسه شورای امنیت را برگزار کند، اتحادیه اروپا، چین و روسیه علیه امریکا جلسه تشکیل می‌دهند و این حادثه، حادثه کمی نیست. روحانی با بیان اینکه صدا و سیما و دانشگاهیان کشور باید این موفقیت‌ها را برای مردم توضیح دهند، اظهار کرد: حادثه بزرگی از لحاظ سیاسی در دنیا اتفاق افتاده است؛ ممکن است بگویید اروپایی‌ها نمی‌توانند شرکت‌های خودشان را راضی کنند. این ممکن است اما دولت‌ها همه پشت سر ایران هستند. گاهی هم ما حریف شرکت‌های خودمان نمی‌شویم. نه شرکت‌های خصوصی، گاهی حریف شرکت‌های دولتی هم نمی‌شویم.


مشکلات اقتصادی اولویت نظام

رئیس جمهوری خطاب به دانشگاهیان با بیان این‌که دولت برای شما است و همه باید به هم کمک کنیم، گفت: دولت به تنهایی قادر نیست در این راه همه گره‌ها را باز کند و همه باید دست به دست هم دهیم.روحانی گفت: دولت اعلام کرده برای نیازهای ضروری جامعه غیر از کالاهای اساسی در سامانه‌ای به نام نیما که در آن خرید و فروش و عرضه و تقاضا انجام می‌شود، ارز را حدود 7 هزار و 500 تومان تأمین می‌کند و این کار را انجام می‌دهیم.
روحانی رفع مشکلات اقتصادی را اولویت نخست کشور دانست و گفت: باید این مشکلات را با آرامش و امید بیشتر حل کنیم. اگر در ذهن کسی این باشد که دولت که می‌گوید کالاهای اساسی را تأمین می‌کنم از کجا معلوم که دقیق بگوید و 3 ماه الی 5 ماه بعد چیز دیگری نگوید، اگر این شبهه در ذهن من آمد و اگر دشمنان ما آمدند این شبهه را ایجاد کردند که آقا وضع خیلی بد می‌شود و مشکل می‌شود و یک روز ناجوری به نام 13 آبان پیش روی ما است، حالا من بیایم بگویم که آقا روز 13 آبان هیچ تأثیری نخواهد گذاشت. امریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است نه قبل از 13 آبان قبل از 13 مهر انجام داده و همه کارها را کرده است. چیزی به نام 13 آبانی نیست که مردم را نگران بکند و همه‌اش تبلیغات است.


دانشگاه دولت را از خودش بداند

روحانی با اشاره به درخواست خود از دانشگاهها اظهارکرد: امروز در این شرایط خاص اقتصادی‌، بعضی از گره‌هایی که در اقتصاد وجود دارد را شما می‌توانید حل کنید. این ممکن است در داروسازی، در صنعت نساجی و یا در صنعت فولاد باشد در همه مواردی که برخی از مواد و برخی از قطعات را ناچاریم از خارج بیاوریم را می‌توان در داخل تولید کرد.لذا باید جهت بدهیم که کارشناسی‌های ارشد و دکتری دانشگاهها به این مسیر بروند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که دانشگاه باید دولت را برای خودش بداند چراکه دولت برای مردم است و این مردم و دانشگاهیان به آن رأی دادند، اظهارکرد: همه ما پای صندوق رفتیم و شما دانشگاهیان در همه انتخابات‌ نقش بسیار ارزشمند و والایی داشتید. مهم نیست طرفدار کدام نامزد بودید. اصل حضور مردم و تشویق شما است.
رئیس جمهوری با بیان این‌که اگر دانشگاه در انتخابات نیاید اصلاً انتخابات گرم نمی‌شود، از همه دانشگاهیان برای همه انتخابات‌هایی که تا امروز برگزار شده بویژه در اردیبهشت 96 قدردانی کرد و گفت: دولت یازدهم و دوازدهم همواره به دنبال توسعه فضای باز مجازی در راستای تقویت دانشگاه و علم بوده است. وی با تأکید بر این‌که دانشگاه فقط علم‌آفرین نیست و دانشگاه باید کارآفرین هم باشد، ادامه داد: دانشگاه باید هم علم‌آموز و هم مهارت‌آموز باشد. خلاقیت باید به وجود بیاورد والا این نیست که مغز دانشجو تبدیل شود به یک حافظه کامپیوتری برای مسائلی که استاد در سر کلاس گفته و این را نگه دارد. یک زمانی هم که خسته می‌شود. اتوماتیک پاک می‌شود و از دستش می‌رود. دانشگاه برای این بوده که دانشجو خلاق شود و خلاقیت و مهارت هیچ گاه از بین نمی‌رود.
رئیس جمهوری با بیان این‌که تعبیر آموزش رایگان نسبت به آموزش و پرورش و تربیت بدنی در قانون اساسی است و نسبت به آموزش عالی، تسهیل و تأمین آموزش عالی بیان شده است، گفت: هرچند که لحن قانون اساسی متفاوت است اما آموزش رایگان اشکال ندارد، خیلی هم خوب است و در بحث علم و دانش هر چه کمک کنیم، درست است؛ اما لااقل پول ملت را در جایی که ملت نیاز دارد صرف کنیم و مردم باید راضی باشند. وی اظهارکرد: اگر در رشته‌ای این همه دانشجو بیاوریم، هم خودشان در رشته‌ای که درس خواندند گرفتار می‌شوند و شغل پیدا نمی‌کنند و هم معلوم نیست آن پولی که دولت خرج کرده، چه مقدارش مجاز بوده است.روحانی با تأکید بر این‌که دانشگاه، صنعت، تولید و فناوری باید در کنار هم قرار داشته باشند، گفت: باید پارک‌های علمی و فناوری با دانشگاه‌ها مرتبط باشند. اگر این ارتباط را برقرار کردیم و به دانشگاه‌ها استقلال دادیم موفق خواهیم بود.
هر چه ما از استقلال و آزادی دانشگاه بکاهیم، ضرر کردیم. بدون آزادی، علم و پژوهش امکان پذیر نیست چراکه علم چارچوب نمی‌شناسد. رئیس جمهوری با بیان این‌که حزب چارچوب، شعار و تشکیلات دارد و برای همین نباید دانشگاه مرکز فعالیت احزاب باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید ضمن این‌که به علوم سیاسی و مسائل اجتماعی توجه کند، مرکز علم، پژوهش و تحقیق است. اشکال ندارد دانشجو و دانشگاه کمک کند به احزاب و حتی عضو حزبی باشد. اما مکان دانشگاه برای این کار نیست؛ علم نگاه چپ چپ و چارچوب ندارد. علم باز است و هر چه شما یاد بگیرید باز کم است و به یک معنا همه ما تا آخر عمر طلبه و دانشجو هستیم و باید بیاموزیم از گهواره تا گور. همه‌اش باید بیاموزیم.
روحانی با بیان این‌که یکی از کارهای دولت یازدهم و دوازدهم این بود که در راستای افزایش تسهیل در تأمین آموزش عالی به گونه‌ای اقدام کند تا هر که می‌خواهد در رشته‌ها و مقاطع مختلف درس بخواند با اصول متعدد مواجه نشود، خاطرنشان کرد: دولت در شهریور امسال لایحه‌ای را تصویب کرد و به مجلس فرستاد که مطابق آن اساس سنجش‌ها و ورودی‌ها در همه مقاطع جز مسائل علمی چیز دیگری نخواهد بود. وی افزود: الآن در چند موضوع استثنا قائل شده‌ایم و گفتیم کسی که در جرایم سنگینی مثل جرایم سازمان یافته، قاچاق انسان، تروریسم، جاسوسی، و جرایمی که تبعات اجتماعی در احکام دادگاه‌ها دارد تا زمانی که تبعات اجتماعی دارد، از تحصیلات تکمیلی محروم بشوند ولی غیر این مورد همه باید آزاد باشند و تمام قوانین و مقررات غیر از این را ملغی اعلام کردیم و امیدواریم در مجلس و شورای نگهبان هم تصویب بشود. روحانی گفت: این یک تحول بزرگ، در دانشگاه‌های کشور است. بنابراین شرایط سهلی را برای ورود دانشجویان در مقاطع مختلف با این لایحه ایجاد کردیم که کمتر دیدم که راجع به این لایحه در رسانه‌های ما یا حتی دانشگاهی‌ها حرف بزنند. این لایحه مهم‌ترین لایحه‌ای است که دولت دوازدهم برای دانشجویان و دانشگاه‌ها داده است و این به معنای آن است که ما فضا را باز کنیم و همان‌طور که وعده ما به ملت، دانشجو و اساتید بوده، دانشگاه امن می‌خواهیم و دانشگاه امنیتی نمی‌خواهیم.  وی با بیان این‌که ما دانشگاهی قانونمند، با انضباط و نظم می‌خواهیم؛ دانشگاه حزبی و جناحی نمی‌خواهیم، گفت: دانشگاه ما باید از این قیود آزاد باشد؛ دانشگاه محل علم، تحقیق، پژوهش و نقادی و پرسشگری و البته محل پاسخ به بسیاری از سؤالات است؛البته اگر بگوییم دانشگاه باید به همه سؤالات پاسخ بدهد، شاید محال باشد ولی ان شاء‌الله دانشگاه به اکثر سؤالات پاسخ می‌دهد؛ دوستان نصیحتی کردند و گفتند ارتباط دولت با دانشگاه، رئیس جمهوری با دانشگاه، باید بیشتر باشد این حرف بحق و درست است و امیدواریم خدا به ما توفیق بدهد تا عامل به این نصیحت باشیم.