رئیس جمهوری مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها از بی‌فایده بودن «گفتاردرمانی» گفت آغاز امیددرمانی

هر روز لیست قیمت ها را می بینم و می دانم مردم چه می کشند می خواستیم ستاره کم شود، آسمان ستاره دار را حذف کردیم
این قدر اصل نگذاریم ؛ اسلام 5 اصل دارد نه 50 اصل
حسن روحانی با تاکید بر اینکه از نظر سیاسی و سیاست‌خارجی ایران پیروز ماجرا و آمریکا شکست خورده است و کسی در این تردیدی ندارد، گفت: همه می‌دانند آمریکا از نظر حقوقی و سیاسی و زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی دچار شکست شده و ما موفقیت و پیروزی به دست آورده‌ایم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رئیس‌جمهوری در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه تهران با بیان این‌که «این مراسم به عنوان احترام و کرنش در برابر علم، دانش، پژوهش و فناوری است و مخاطب این کرنش اساتید و دانشجویان عزیز ما هستند» اظهار کرد:‌ علت موفقیت‌ها در دولت یازدهم‌ از امید به آینده شروع شد و دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه را در مسیر قرار داد.


روحانی با بیان این‌که «دانشگاه‌ها باید نقاد و پرسشگر باشند و باید دولت را نقد کنند»،تصریح کرد: هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد. البته خواهش من این است که این نقادی و پرسشگری با اطلاعات کافی باشد. فردا عده‌ای از اساتید اقتصادی را دعوت کردم رو در رو با آنها بنشینم و صحبت کنم. برخی از آنها به صورت نامه سرگشاده و بعضی‌ها به صورت نامه خصوصی برای من نامه نوشتند. حرف‌هایی دارم با آنها مستقیم مطرح می‌کنم.
وی افزود: وقتی موضوعی را نقد می‌کنیم، باید شرایط کشور را دقیقاً بدانیم . شرایط کشور، شرایط یکسانی نیست. ما باید در این شرایط ببینیم چه کار باید بکنیم و راه حل چیست؟ نه در یک شرایط ایده‌آل. بعضی‌ها می‌گویند گفتار درمانی نکنید، ولی امید درمانی درست است. گفتار درمانی خیلی موثر نیست اما امید درمانی به طرف می‌گوید تو مشکلی نداری، تو زنده هستی و مشکلت حل می‌شود. این امید نیازمند هم‌افزایی است. این‌قدر اصول نگذاریم. اسلام 5 اصل دارد، نه 50 اصل.
وی با بیان این‌که «امروز در جامعه‌مان نیاز به تقویت امید به فردا داریم»، اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم امروز مردم ما مشکل ندارند، شما ممکن است، قیمت اجناس را هر زمانی که به فروشگاه می‌روید چک کنید اما من به عنوان رئیس‌جمهوری هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است مخصوصاً آنهایی که حقوق ثابت دارند. اما آیا ما باید در برابر مشکلات و شرایط جدید تسلیم بشویم و یا باید به همدیگر امید بدهیم و به یکدیگر کمک کنیم. مشکل وجود دارد اما اینکه بگوییم مشکل حل نمی‌شود، این درست نیست. می‌خواهیم بگوییم آینده بدتر می‌شود، ممکن است آینده کوتاه‌مدت بدتر شود، ولی آینده بلندمدت حتماً بهتر می‌شود، چرا بهتر نشود. چرا نتوانیم از مشکلات عبور کنیم؟
امروز اتحادیه اروپا در برابر آمریکا ایستاده است
روحانی با تشریح اهداف گردانندگان کاخ سفید علیه ایران اسلامی اظهار کرد: آن‌ها کار خود را با یک جنگ روانی شروع کردند و جنگ اقتصادی به عنوان هدف میان‌مدت آن‌ها است. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام، هدف سوم و مشروعیت‌زدایی از نظام هدف نهایی آن‌ها است. آن تغییر رژیمی را که سخن می‌گویند با مشروعیت‌زدایی دنبال می‌کنند که این مشروعیت‌زدایی را با جنگ روانی، اقتصادی و موضوع کارآمدی پی می‌گیرند.
رئیس جمهوری افزود: در دنیا جز چند کشور معدود هیچ کشوری نیست که در برابر تصمیم آمریکا برای خروج از برجام بگوید که این کشور کار درستی انجام داده است، آنها که خیلی احتیاط می‌کنند، اظهار تاسف دارند، آنها که صریح تر حرف می‌زنند می‌گویند آمریکا اشتباه کرده است، آنها که صریح‌ترند می‌گویند کار خلاف قانون انجام داده است.
وی افزود: جلسه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و نطق‌ها و سخنرانی‌ها را دیدید و شنیدید. آقای ترامپ حتی برای ضربه زدن به ایران و تایید سیاست‌هایش، جلسه شورای امنیت را به ریاست خود برگزار کرد اما چه پاسخی دریافت کرد. همه 14 عضو دیگر در شورای امنیت سازمان ملل از برجام تعریف کردند.
روحانی ادامه داد: امروز اتحادیه اروپا در برابر آمریکا ایستاده است و درست روز قبل از این که ترامپ می‌خواهد علیه ایران جلسه شورای امنیت را برگزار کند، اتحادیه اروپا، چین و روسیه علیه آمریکا جلسه تشکیل می‌دهند و این حادثه، حادثه کمی نیست. ما این موضوع را باز نمی‌کنیم، صداوسیما این موضوع را برای مردم باز کند و دانشگاه باید به میدان بیاید و برای مردم توضیح بدهد.
وی گفت: حادثه بزرگی از لحاظ سیاسی اتفاق افتاده، شما ممکن است بگویید اروپایی‌ها شرکت‌های خودشان را نمی‌توانند راضی کنند، بله این ممکن است؛ اما دولت‌ها همه پشت سر ایران هستند. وی افزود: گاهی ما هم حریف شرکت‌های خودمان نمی‌شویم، نه فقط شرکت‌های خصوصی گاهی حریف شرکت‌های دولتی هم نمی‌شویم، در همین ماجرای ارز هر روز با شرکت‌های خصوصی و دولتی مساله داریم؛ در دنیای امروز اینگونه نیست که دولت آن هم در اروپا تصمیم گرفت، تمام شرکت‌های اروپا و بانک‌های اروپایی که اکثریت قریب به اتفاق آنها خصوصی هستند و بسیاری این بانک‌ها خود سهام آمریکایی‌ها دارند به راحتی بتوانند پشت سر آمریکا، سود و زیان خود را حساب کند، منافع خود را حساب می‌کند.
ناامیدی و ناامید کردن مشکلات را حل نمی‌کند
رئیس‌جمهوری در ادامه با طرح این سوال که چرا امیدوار نباشیم که در بسیاری از قدم‌ها موفق بوده‌ایم؟ اظهار داشت: امروز اشکال از سوی بسیاری از روزنامه‌ها، فضای مجازی و صداوسیما است که وقتی شرکت‌ها به ایران می‌آیند، آن را اعلام نمی‌کنند و خبری منتشر نمی‌شود، اما اکنون که در حال خارج شدن هستند، آنها را شمارش می‌کنند، چرا آن روز که این شرکت‌ها آمدند، خبرش را ندادید و منکر بودید؟
روحانی با تاکید بر اینکه ما از این دوره عبور خواهیم کرد، گفت: اما باید از این مسیر و برای رسیدن به آینده و روزهای بهتر، امیدوارانه و از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه عبور کنیم. ناامیدی و ناامید کردن مشکلات را حل نمی‌کند. یک وقتی ما می‌خواهیم انکار کنیم و بگوییم مشکلی نیست، این بد است و نباید مشکل را انکار کنیم. مشکل وجود دارد اما اینکه بگوییم مشکل حل نمی‌شود، این درست نیست. می‌خواهیم بگوییم آینده بدتر می‌شود، ممکن است آینده کوتاه‌مدت بدتر شود، ولی آینده بلندمدت حتماً بهتر می‌شود، چرا بهتر نشود. چرا نتوانیم از مشکلات عبور کنیم؟
چیزی به نام 13 آبانی نیست که مردم را نگران بکند و همه‌اش تبلیغات است
روحانی رفع مشکلات اقتصادی را اولویت نخست کشور دانست و گفت: باید این مشکلات را با آرامش و امید بیشتر حل کنیم. اگر در ذهن کسی این باشد که دولت که می‌گوید کالاهای اساسی را تامین می‌کنم از کجا معلوم که دقیق بگوید و 3 ماه الی 5 ماه بعد چیز دیگری نگوید، اگر این شبهه در ذهن من آمد و اگر دشمنان ما آمدند این شبهه را ایجاد کردند که آقا وضع خیلی بد می‌شود و مشکل می‌شود و یک روز ناجوری به نام 13 آبان پیش روی ما است، حالا من بیایم بگویم که آقا روز 13 آبان هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است نه قبل از 13 آبان قبل از 13 مهر انجام داده و همه کارها را کرده است. چیزی به نام 13 آبانی نیست که مردم را نگران بکند و همه اش تبلیغات است.
راه دولت دوازدهم همان راه دولت یازدهم
وی با اشاره به این‌که «برخی مطرح می کنند که این مشکلات به مدیریت مربوط می‌شود یا به تحریم»، ادامه داد: مگر همه اینهایی که امروز مدیر هستند، در دولت یازدهم مدیر نبودند. شهادت می‌دهم راه دولت دوازدهم همان راه دولت یازدهم است. چرا در دولت یازدهم مشکل نداشتیم و در دولت دوازدهم مشکل پیدا کردیم. به نظر من مدیرهایی که عوض کردیم اگر از مدیر قبلی قوی‌تر نبوده مثل مدیر قبلی بوده است. این را نمی‌پذیرم. نمی‌خواهم بگویم ما اشکال و نقد نداریم. حتماً مشکل و نقد داریم و حتماً ممکن است جایی اشتباه کرده باشیم اما مشکل اصلی چیست؟ مشکل اصلی یکی فشار تحریم است، دوم فشار روانی است. متاسفانه عده‌ای سودجو از شرایط سوءاستفاده کردند. در بسیاری از طرح‌هایی که داریم ممکن است سوءاستفاده و رانت به وجود بیاید و ناچاریم آن طرح را عوض کنیم و به خاطر همین است که وقتی می‌بینیم با مشکلی مواجه می‌شویم ناچاریم اصلاح کنیم و بخشنامه جدید بدهیم.
دانشگاه حزبی و جناحی نمی‌خواهیم
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که «حزب چارچوب، شعار و تشکیلات دارد و برای همین نباید دانشگاه مرکز فعالیت احزاب باشد»، اظهار کرد: دانشگاه باید ضمن اینکه به علوم سیاسی و مسائل اجتماعی توجه کند، مرکز علم، پژوهش و تحقیق است. اشکال ندارد دانشجو و دانشگاه کمک کند به احزاب و حتی عضو حزبی باشد. روحانی خاطرنشان کرد: دولت در شهریور امسال لایحه‌ای را تصویب کرد و به مجلس فرستاد که مطابق آن اساس سنجش‌ها و ورودی‌ها در همه مقاطع جز مسائل علمی چیز دیگری نخواهد بود. این یک تحول بزرگ، در دانشگاه‌های کشور است. این لایحه مهم‌ترین لایحه‌ای است که دولت دوازدهم برای دانشجویان و دانشگاه‌ها داده است و این به معنای آن است که ما فضا را باز کنیم و همانطور که وعده ما به ملت، دانشجو و اساتید بوده، دانشگاه امن می‌خواهیم و دانشگاه امنیتی نمی‌خواهیم. می‌خواستیم ستاره کم شود، آسمان ستاره‌دار را حذف کردیم. وی تاکید کرد: ما دانشگاهی قانونمند، با انضباط و نظم می‌خواهیم. دانشگاه حزبی و جناحی نمی‌خواهیم. دانشگاه ما باید از این قیود آزاد باشد. دانشگاه محل علم، تحقیق،پژوهش و نقادی و پرسشگری و البته محل پاسخ به بسیاری از سوالات است. دوستان نصیحتی کردند و گفتند ارتباط دولت با دانشگاه، رئیس جمهوری با دانشگاه، باید بیشتر باشد این حرف بحق و درست است و امیدواریم خدا به ما توفیق بدهد تا عامل به این نصیحت باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
در پی تدوین سند «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» صورت گرفت فراخوان رهبرانقلاب برای بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت علیرضا صدقی «امیددرمانی» در امتداد «گفتاردرمانی»؟ علیرضا صدقی «امیددرمانی» در امتداد «گفتاردرمانی»؟ دفاع از آزادی چرا خبرنگاران گاهی اسیر شایعات می‌شوند؟ شور شایعه، تلخی حقیقت «ابتکار» از طرح ازدواج دختران بالای 28 سال که در کمیسیون حقوقی مجلس رد شد، گزارش می‌دهد «ابتکار» نقش شبکه توزیع در احساس کمبود عرضه کالای‌های اساسی را بررسی می‌کند رگ‌های گرفته توزیع مویرگی غرب با طرح تهدید و تحریم عربستان، به تنبیه سعودی‌ها فکر می‌کند؟ بازی سیاست در زمین تجارت رئیس جمهوری مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها از بی‌فایده بودن «گفتاردرمانی» گفت آغاز امیددرمانی «ابتکار» از کاستی‌های دنیای نابینایان ایرانی در مقایسه با توسعه جهانی گزارش می‌دهد « ابتکار» قیمت گذاری بلیت تئاتر را بررسی می کند تکیه پولدار‌ها بر صندلی های تماشاخانه وزیر کشور: پرونده مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی در شورای امنیت کشور بررسی می‌شود سخنگوی قوه قضائیه خبر داد تحقیق از ۱۱ نظامی و بازداشت یک نفر در رابطه با حادثه اهواز