فرار مالياتي داماد ترامپ

ميثم   سليماني
مدارك و تحقيقاتي كه نيويورك تايمز انجام داده نشان مي‌دهد كه جرد كوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رييس‌جمهور آمريكا چندين سال است هيچ ماليات فدرالي را پرداخت نكرده است. گفته مي‌شود كه جرد كوشنر به شكل خالص تقريبا 324 ميليون دلار سرمايه دارد و شركت تحت مديريت وي نيز سودآور بوده است. در اسنادي كه نيويورك تايمز مورد بررسي قرار داده، آقاي كوشنر با توجه به اينكه مشاور رييس‌جمهور است تقريبا هيچ ماليات فدرالي را به‌طور كامل پرداخت نكرده و يك فرار مالياتي جدي داشته است. اما اين نتيجه‌گيري چگونه به دست آمده است؟ در گام اول بايد گفت كه شركت‌هاي كوشنر ملك خريداري مي‌كنند كه اكثر اين موارد به شكل رهن يا به صورت وام از سوي بانك‌ها صورت مي‌گيرد.
در مرحله دوم طبق كد ماليات فدرال سرمايه‌گذاران املاك و مستغلات مي‌توانند براي پرداخت ماليات ارزش بنا را حذف كنند و تنها براي زيربنا براي يك دهه ماليات پرداخت كنند.اما به نظر مي‌رسد كه كمپاني كوشنر از اين فرآيند هم به نحوي فرار كرده است. طبق آمار جرد كوشنر بين سال‌هاي 2009 تا 2016 هيچ ماليات بر درآمدي را پرداخت نكرده است.
با توجه به اسناد مهمي كه نيويورك تايمز بررسي كرده هيچ چيزي در اسناد نشان نمي‌دهد كه كوشنر يا شركت او در اين بازه زماني مالياتي را پرداخت كرده باشند. اين در حالي است كه وكيل كوشنر به نيويورك تايمز گفته است تمام ماليات‌ها پرداخت شده است.


هرچند كه بر مبناي قوانين مالياتي در مورد شركت‌هاي خانوادگي مانند كوشنر كه در امر املاك و مستغلات حضور دارد طي يك دهه ميلياردها دلار از ماليات املاك و مستغلات خود را به كمترين حد ممكن پرداخت كنند، اما به نحوي از پوشش‌هاي مالياتي نيز در اين ميان استفاده شده است.
كوشنر به عنوان مديرعامل شركت كوشنر در ژانويه 2017 پس از آنكه ترامپ به عنوان رييس‌جمهور سوگند ياد كرد سهام خود را در شركت و تعدادي از پروژه‌هايي كه در آن حضور داشت را فروخت. اما طبق اسناد به دست آمده توسط نيويورك تايمز نشان مي‌دهد كه به صورت سالانه كوشنر ميليون‌ها دلاري كه بايد بابت ماليات پرداخت مي‌كرده را به دليل كاهش قابل ملاحظه ارزش زمين‌هايي كه داشته درآمد مشمول ماليات خود را مخفي مي‌كرده است.
قانون مربوط به استهلاك در آمريكا بر اين مبناست كه سالانه ارزش ملك و مستغلات كاهش مي‌يابد، گرچه اغلب ارزش املاك در حقيقت افزايش مي‌يابند ولي اين اقدام در راستاي محافظت از سرمايه‌گذاران در حوزه املاك و مستغلات است تا ارزش سرمايه‌گذاري آنها حفظ شود؛ از همين رو براي فروشندگان و توسعه‌دهندگان اين سرمايه‌گذاري سودآور است.
طبق گزارش‌ها در اصلاحيه مالياتي جمهوريخواهان در سال گذشته اين مزيت براي تمام صنايع به جز املاك و مستغلات حذف شد و نكته جالب توجه اينجاست كه خانواده ترامپ همگي در كار املاك و مستغلات هستند. سخنگوي وكيل كوشنر عنوان كرده است كه او به فرض‌هايي كه از اسنادي ناقص به دست آمده واكنشي نشان نمي‌دهد. زيرا اين اسناد به دست آمده محرمانه هستند و اين دستيابي خود يك تخلف است. با اين حال او تاكيد كرد كه آقاي كوشنر به درستي تمام ماليات‌هايي را كه در چارچوب قانون و مقررات مكلف به پرداخت آن بوده را پرداخت كرده است.
گفتني است كه نمايندگان كاخ سفيد و نمايندگان شركت كوشنر به درخواست نيويورك‌تايمز براي پاسخ به اين مساله واكنش نشان نداده‌اند. اين مقاله نيويورك تايمز زماني منتشر مي‌شود كه به تازگي اين نشريه مقاله ديگري را در خصوص فرار مالياتي دونالد ترامپ در دهه 1990 منتشر كرده بود كه در آن عملا به موارد تقلب‌هاي خانوادگي ترامپ اشاره شده بود و نشان مي‌داد ترامپ چگونه از ارثي كه به آن دست پيدا كرده هيچ مالياتي پرداخت نكرده است.
ترامپ اين گزارش را در توييتر خود رد كرد و آن را بسيار قديمي و خسته‌كننده خواند و به‌شدت عليه آن موضع‌گيري كرد. هرچند كه او به‌طور مستقيم هيچ يك از يافته‌هاي مربوط به اسناد نيويورك تاميز را رد نكرد. اما يكي از وكلاي ترامپ توضيحاتي را مربوط به يافته‌هاي نشريه تايمز ارايه داد و به آن پاسخ داد. چارلز هاردر گفت: ادعاهاي نيويورك تايمز در مورد تقلب و فرار از ماليات 100 درصد نادرست و بسيار پراكنده است. هيچ گونه تقلب و فرار مالياتي وجود نداشته، اين واقعيت‌هايي است كه اتهامات دروغين را تاييد مي‌كند و بسيار نادرست است.
اما آنچه كه در خصوص كوشنر مشخص است، شركت او تلاش مي‌كرده تا هرگونه درآمد را به همان ميزان براي خسارت‌هاي وارده به ملك و املاك اين شركت محاسبه كند و اين درآمد‌ها براي جبران خسارت سالانه مصرف شده است در نتيجه در‌آمد خالص شركت كوشنر كمتر از رقم واقعي ارايه مي‌شده است. بر مبناي بررسي كه نيويورك تايمز انجام داده يك سال مالي 2015 را مورد بررسي قرار داده است كه نشان مي‌دهد چگونه فرار مالياتي صورت گرفته است.
در آمد در طول يك سال كارمندان حدود 198هزار دلار بوده است. سود قابل محاسبه براي ماليات نيز 536هزار دلار بوده است. سود سهام هزار دلار و سود سرمايه نيز 974هزار دلار بوده است.
طبق برآوردها در مجموع جرد كوشنر و كمپاني وي بايد 6/6 ميليون دلار در طول ساليان فرار مالياتي پرداخت مي‌كردند، اما آن چيزي كه در عمل پرداخت كردند به‌طور سالانه 4هزار دلار بوده است.
به گفته تايمز اسناد مربوط به آقاي كوشنر بخشي از اسنادي است كه در دست اين نشريه قرار دارد و اين اطلاعات از بررسي بيش از 40 صفحه سند، معاملات تجاري، درآمد، هزينه‌ها و وام‌هايي است كه او در بين سال‌هاي 2009تا 2016 مورد بررسي قرار گرفته است. همچنين بخشي از اطلاعات منتشر شده از سوي مشاوران و نزديكان شخص كوشنر بوده است. اين اسناد را نيز فردي كه با خانواده آقاي كوشنر ارتباط مالي داشته در اختيار نيويورك تايمز قرار داده است.
اما نكته اينجاست كه به نظر مي‌رسد با توجه به دو گزارش مالياتي كه نيويورك تايمز در خصوص شخص و خانواده ترامپ افشا كرده نشان مي‌دهد كه اين نشريه به بخش زيادي مدارك مالياتي دست پيدا كرده است كه در حال بررسي آنها است و شايد اگر در آينده‌اي نزديك بازهم مباحثي اينچنيني در خصوص مسائل مالي خانواده ترامپ را منتشر كند جاي تعجب نيست.