با تحقق اين سند طليعه مبارك تمدن نوين اسلامي ايراني رخ خواهد نمود

19 ارديبشهت امسال صادق واعظ‌زاده، رييس مركز الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت خبر از تنظيم سندي به عنوان الگوي پايه اسلامي- ايراني پيشرفت و تقديم آن به مقام معظم رهبري داد. سندي كه پس از 7 سال از تاسيس مركز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت با توجه به مقتضيات زندگي، شرايط اقليمي و فرهنگي جامعه ايراني در فضاي نقد و نظر و هم‌انديشي تهيه شد. واعظ‌زاده همان روز كه اين سند تهيه شد اعلام كرد كه اين الگوي پايه مانند جواني است كه همه اعضاي لازم بدن را دارد اما بايد به پختگي فكري برسد؛ بنابراين با زمان و نقد و تكامل نياز دارد تا به الگوي اصلي نايل شويم. در همين راستا روز گذشته مقام معظم رهبري دستگاه‌ها، مراكز علمي، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسي عميق ابعاد مختلف سند تدوين‌ شده و ارايه نظرات مشورتي جهت تكميل و ارتقاي اين سند بالادستي فراخواندند. ايشان همچنين مركز الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت را موظف كردند كه با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پيشنهادهاي تكميلي را دقيقا بررسي و بهره‌برداري كند. در نامه مقام معظم رهبري، مجمع تشخيص مصلحت نظام، دولت، مجلس، شوراي عالي امنيت ملي، دانشگاه و حوزه‌هاي علميه مخاطب قرار گرفته‌اند.
 
در پي تدوين الگوي پايه اسلامي ايراني پيشرفت، كه در آن اهم مباني و آرمان‌هاي پيشرفت و اُفق مطلوب كشور در پنج دهه آينده ترسيم و تدابير موثر براي دستيابي به آن طراحي شده است، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي دستگاه‌ها، مراكز علمي، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسي عميق ابعاد مختلف سند تدوين‌شده و ارايه نظرات مشورتي جهت تكميل و ارتقاي اين سند بالادستي فراخواندند.
ايشان همچنين مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت را موظف كردند كه با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پيشنهادهاي تكميلي را دقيقا بررسي و بهره‌برداري و نسخه ارتقايافته الگوي اسلامي ايراني پيشرفت را حداكثر ظرف دو سال آينده براي تصويب و ابلاغ ارايه كند؛ به‌طوري‌كه از ابتداي قرن پانزده هجري شمسي اجراي اين الگو با سرعت مطلوب آغاز و امور كشور بر مدار آن قرار گيرد.


متن ابلاغ رهبر انقلاب اسلامي به شرح زير است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
خداوند جلّ و علا را سپاس مي‌گزارم كه با هدايت و توفيق او تلاش نظام‌مند چند هزار تن از صاحب‌نظران و استادان دانشگاهي و حوزوي و فرزانگان جوان براي طراحي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت پس از هفت سال در چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي به نتيجه رسيد. اين سند اهم مباني و آرمان‌هاي پيشرفت را تدوين كرده و اُفق مطلوب كشور را در پنج دهه آينده ترسيم و تدابير موثر براي نيل به آن را طراحي كرده است كه با تحقق آن كه كاري عظيم و دشوار، اما ممكن و شيرين است كشور راه پيشرفت را خواهد پيمود و طليعه مبارك تمدن نوين اسلامي ايراني در زيست بوم ايران رُخ خواهد نمود. ان‌شاءالله.
اكنون با تقدير از متفكران و استادان و صاحب‌نظراني كه طراحي اين سند مهم و مديريت تهيه آن را بر عهده داشته‌اند، مقرر مي‌دارد:
۱- مجمع تشخيص مصلحت نظام سند پيوست را به عنوان چارچوب بالادستي سياست‌هاي كلي مورد ملاحظه قرار دهد و پيشنهادهاي تكميلي براي حصول اطمينان از كفايت آن را در جايگاه ياد شده ارايه كند و پس از ابلاغ نسخه نهايي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، سياست‌هاي كلي نظام را براي انطباق با الگو بازنگري نمايد.
۲- مجلس شوراي اسلامي با نگاه ملي به بررسي سند حاضر بپردازد و نكات ضروري براي ارتقاي آن را به عنوان سند بالادستي قوانين برنامه‌اي كشور پيشنهاد نمايد و تمهيدات لازم را براي تهيه و تصويب طرح‌ها و لوايح برنامه‌اي در چارچوب نسخه نهايي آن مقرر سازد.
۳- دولت فارغ از ملاحظات زودگذر، اين سند را از جهت قابليت اجرا و تحول‌آفريني بررسي نمايد و پيشنهادهاي عملي براي ارتقاي آن را ارايه دهد. از ذخيره مديريتي و كارشناسي دولت در مركز و استان‌ها براي اين منظور استفاده شود.
۴- شوراي عالي امنيت ملي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، شوراي عالي فضاي مجازي در حيطه وظايف خود به بررسي و ارايه پيشنهاد نسبت به اين نسخه از الگو بپردازند.
۵- دانشگاه‌ها و حوزه‌هاي علميه و صاحب‌نظران اين سند را عميقا بررسي نمايند و با ارايه پيشنهادهاي مشخص براي ارتقاي آن بيش از پيش در ترسيم هدف و مسير پيشرفت كشور مشاركت جويند.
۶- مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با مشورت مراجع مخاطب در بالا، برنامه زماني بررسي نسخه حاضر الگو از سوي آنها را تنظيم و نظرات و پيشنهادهاي تكميلي را دريافت و دقيقا بررسي و بهره‌برداري كند و ان‌شاءالله نسخه ارتقاء يافته الگوي اسلامي ايراني پيشرفت را حداكثر ظرف دو سال آينده براي تصويب و ابلاغ ارايه نمايد.
۷- پس از آن، براي آماده شدن همه دستگاه‌هاي كشور و كمك عمومي مردم براي اجراي الگو، زماني اختصاص خواهد يافت؛ به طوري ‌كه ان‌شاءالله از ابتداي قرن پانزده هجري شمسي اجراي الگوي پيشرفت اسلامي ايراني با مقدمات كافي و سرعت مطلوب آغاز شود و امور كشور بر مدار آن قرار گيرد.
۸- صدا و سيما و دستگاه‌هاي تبليغي و اطلاع‌رساني رسمي كشور اخبار فعاليت‌هاي يادشده را منتشر نمايند؛ البته بررسي و ارتقاي نسخه حاضر الگو در مراجع ياد شده متمركز خواهد بود تا اين كار مهم دستخوش مجادلات روزمره نگردد.
پيشرفت، مستلزم تحول مطلوب نفوس انساني و هنجارها و سازوكارهاي اجتماعي است و لذا امري تدريجي و طولاني و وابسته به ايمان و عزم و تلاش ملي و صبر و مداومت همگاني و از همه برتر، تفضلات الهي است كه به حول و قوه كبريايي‌اش ان‌شاءالله در تداوم انقلاب اسلامي به اين ملت عنايت خواهد فرمود.
سيد علي خامنه‌اي
۲۲ مهر ۱۳۹۷
متن الگوي پايه اسلامي ايراني پيشرفت به اين شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
الگوي پايه، چارچوب الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و معرف سير كلي تحولات مطلوب ايران در عرصه‌ فكر، علم، معنويت و زندگي به سوي تمدن نوين اسلامي ايراني در نيم‌قرن آينده است. اين الگو با مشاركت گسترده متفكران و صاحب‌نظران ايراني و بر اساس جهان‌بيني و اصول اسلامي و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و با توجه به مقتضيات اجتماعي و اقليمي و ميراث فرهنگي ايران، بر طبق روش‌هاي علمي و با استفاده از دستاوردهاي بشري و مطالعه آينده‌پژوهانه تحولات جهاني طراحي شده و شامل مباني، آرمان‌ها، رسالت، افق و تدابير است. مباني، اهم پيش‌فرض‌هاي اسلامي، فلسفي و علمي جهانشمول معطوف به پيشرفت را ارايه مي‌دهد. آرمان‌ها، ارزش‌هاي فرازماني- فرامكاني و جهت بخش پيشرفت است. مباني و آرمان‌ها وجهه اسلاميت الگو را تضمين مي‌كنند. رسالت، ميثاق مشترك مردم و نظام جمهوري اسلامي ايران براي پيشرفت است. افق، آرمان‌هاي الگو را بر جامعه و زيست‌بوم ايران در نيم‌قرن آينده تصوير مي‌كند و هدف‌هاي واقعي آحاد مردم، جامعه و حكومت ايران را در آن موعد معين مي‌سازد. تدابير، تصميمات و اقدامات اساسي و بلندمدت براي حل مسائل مهم كشور و شكوفا ساختن قابليت‌هاي ماندگار ملي به‌منظور رسيدن به افق است. اين الگو با ايمان استوار و عزم راسخ و تلاش عظيم و مدبرانه مردم و مسوولان جمهوري اسلامي ايران اجرا خواهد شد.
 
مباني
مباني خداشناختي
- خدا محوري و توحيد، اساس و محور بنيادين حيات فردي و اجتماعي مومنان است.‌ الله معبود يكتا، عليم، حكيم، غني، رب‌العالمين، رحمن، رحيم، هادي، شارع، تنها مالك و حاكم مطلق هستي است كه:
- عادل در تكوين، تشريع و سزادهي است؛
- واسع، جبران‌كننده، روزي‌دهنده مخلوقات، اجابت‌كننده دعاها و حاجت‌هاست؛
- ولي مومنان، ياور مجاهدان راه خدا، حامي مظلومان، انتقام‌گيرنده از ظالمان و وفاكننده به وعده خويش است.
مباني جهان‌شناختي
- جهان با عوالم غيب و شهودش، سرشت توحيدي دارد و مراتب روحاني، مادي، دنيوي و اخروي‌اش، پيوسته در مسير تكامل و تعالي به سوي خداوند است.
- نظام علّي- معلولي بر جهان حاكم است. جهان مادي در طول عالم ماوراست و عوامل موثر در آن منحصر به علل مادي و طبيعي نيست.
- جهان محل عمل و آزمايش و بستر تكامل و تعالي و يا سقوط معنوي اختياري انسان است و براساس سنت‌هاي الهي به كردارهاي آدميان واكنش نشان مي‌دهد.
- خداوند جهان مادي را در خدمت انسان كه امانتدار و آبادكننده آن است، قرار داده كه در صورت بهره‌برداري كارآمد و عادلانه، تامين‌كننده نيازهاي او است.
مباني انسان‌شناختي
- هدف از آفرينش انسان، معرفت و عبادت پروردگار و در پرتو آن، دستيابي به مقام قرب و خليفه‌اللهي است.
- حقيقت آدمي، مركب از ابعاد فطري و طبيعي و ساحات جسماني و روحاني است.
- بعد فطري او كه ناشي از نفخه الهي است منشأ كرامت ذاتي و نيز برخورداري از اوصاف خداپرستي، دين‌ورزي، كمال‌گرايي، حقيقت‌جويي، خيرخواهي، زيبايي‌گرايي، عدالت‌طلبي، آزادي‌خواهي و ديگر ارزش‌هاي متعالي است؛ چنان‌ كه بعد طبيعي او منشا ديگر اوصاف و نيازهاي مادي گوناگون است. انسان در كشاكش مقتضيات اين دو دسته صفات و نيازها و تحقق معقول و متعادل آنها به كمالات اكتسابي دست مي‌يابد.
- انسان داراي كمال و سعادت اختياري است كه در صورت انتخاب‌هاي صحيح و در چارچوب تمسك به هدايت الهي و رشد عقلاني مي‌تواند به مرتبه نهايي آن واصل شود.
- حيات انسان پس از مرگ تداوم مي‌يابد و چگونگي حيات اخروي مبتني بر باور، بينش، منش، اخلاق، كنش و رفتار آدميان در زندگي دنيوي است.
- با توجه به مبادي پيش‌گفته، انسان داراي حقوقي از جمله حق حيات معقول، آگاهي، زيست معنوي و اخلاقي، دينداري، آزادي توام با مسووليت، تعيين سرنوشت و برخورداري از دادرسي عادلانه است.
- انسان موجودي اجتماعي است و تامين بسياري از نيازها و شكوفايي استعدادهاي خود را در بستر تعامل و مشاركت جمعي جست‌وجو مي‌كند.
مباني جامعه‌شناختي
- جامعه به عنوان بستر تعامل و مشاركت در جهت تامين انواع نيازها و شكوفايي استعدادها، نافي هويت فردي، اختيار و مسووليت اعضا نيست ولي مي‌تواند به بينش، گرايش، منش، توانش و كنش ارادي آنها جهت دهد و از افراد به ويژه نخبگان اثر پذيرد.
- ساخت‌يافتگي جامعه عمدتا مبتني بر فرهنگ است كه به‌مثابه هويت و روح كلي جامعه در اجزا و عناصر خرد و كلان آن حضور دارد.
- بنيادي‌ترين واحد تشكيل‌دهنده جامعه، خانواده است كه نقشي بي‌بديل در توليد، حفظ و ارتقاي فرهنگ جامعه دارد.
- جوامع با وجود پاره‌اي تفاوت‌ها، تحت تاثير سنن الهي و قوانين تكويني مشترك و فراگير هستند.
- شماري از سنت‌هاي الهي حاكم بر جوامع و تاريخ عبارتند از: پيوند تحولات اجتماعي با نفس و اراده انسان؛ وفور نعمت در اثر تقوي، عدالت و استقامت؛ عذاب و كيفر جامعه در صورت گسترش ظلم، فساد، گناه و ترك امر به معروف و نهي از منكر؛ امهال و استدراج و سلطه مومنان بر اهل باطل.
- تغييرات اجتماعي تحت تاثير عوامل فرهنگي، جمعيتي و انساني، جغرافيايي، سياسي، اقتصادي، دانشي و فناورانه پديد مي‌آيد.
- جامعه ديني مبتني بر شكل‌گيري مناسبات اجتماعي بر اساس اصول و ارزش‌هاي ديني است و دينداري فردي آحاد جامعه به تنهايي ضامن تحقق جامعه ديني نيست.
- جهت‌گيري تاريخ به‌سوي آينده‌اي پيشرفته در تمام ابعاد مادي و معنوي با حاكميت ايمان و تقوا و رهبري امام معصوم (ع) است.
- پيشرفت حقيقي با هدايت دين اسلام، رهبري پيشواي الهي، مشاركت و اتحاد مردم و توجه به غايت پايدار تحقق كلمه‌‌الله حاصل مي‌شود.
مباني ارزش‌شناختي
- ارزش‌ها ريشه در واقعيت دارند و اصول آنها ثابت، مطلق و جهانشمول است.
- اصول ارزش‌ها از طريق عقل و فطرت و تفصيل آن از طريق كتاب و سنت قابل كشف است.
- ارزش‌ها در ساحت‌هاي ارتباطي انسان با خدا، خود، خلق و خلقت ساري است.
- تحقق ارزش‌ها موجب پيشرفت دنيوي و سعادت اخروي است.
مباني دين‌شناختي
- دين، دستگاه جامع معرفتي- معيشتي است كه از سوي خداوند متعال براي تامين كمال و سعادت دنيوي و اخروي آدميان نازل شده است.
- دين كامل، جهانشمول و نهايي، اسلام است كه بر نبي خاتم (ص) نازل و توسط آن حضرت ابلاغ و تفصيلات آن در سنت پيامبر و اهل بيت (ع) بيان شده است.
- اسلام با نظام هستي و سرشت انسان، هماهنگي دارد و نقش بديل‌ناپذيري در تامين نيازهاي نظري و عملي، فردي و اجتماعي و دنيوي و اخروي ايفا مي‌كند. به همين جهت استطاعت كامل براي تمدن‌سازي و ارايه الگوي پيشرفت دارد.
- اسلام در چارچوب مباني و اصولي ثابت و پايدار و بر مبناي اجتهاد در عرصه‌هاي اعتقادي، اخلاقي و شريعت و توجه به عناصر انعطاف‌پذير فقه اسلامي، توان پاسخگويي به نيازهاي نوشونده زماني و مكاني را دارد.
- خردورزي و تمسك به دانش بشري و تجارب عقلايي مورد تاكيد اسلام است و وحي، مايه شكوفايي عقل محسوب مي‌شود؛ از اين رو تمدن‌سازي و پيشرفت اسلامي افزون بر تكيه بر اصول، ارزش‌ها و تعاليم اسلامي، مبتني بر عقل و دانش بشري نيز هست.
 
آرمان‌ها
آرمان‌هاي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، ارزش‌هاي بنيادين فرازماني و فرامكاني جهت‌دهنده پيشرفت است. مبنايي‌‌ترين اين ارزش‌ها، نيل به خلافت الهي و حيات طيبه است. اهم ارزش‌هاي تشكيل‌دهنده حيات طيبه عبارتند از: معرفت به حقايق، ايمان به غيب، سلامت جسمي و رواني، مدارا و همزيستي با هم‌نوعان، رحمت و اخوت با مسلمانان، مقابله مقتدرانه با دشمنان، بهره‌برداري كارآمد و عادلانه از طبيعت، تفكر و عقلانيت، آزادي مسوولانه، انضباط اجتماعي و قانون‌مداري، عدالت همه‌جانبه، تعاون، مسووليت‌پذيري، صداقت، نيل به كفاف، استقلال، امنيت و فراواني.
 
رسالت
رسالت ملت و نظام جمهوري اسلامي ايران حركت عقلاني، مومنانه و متعهدانه در جهت ايجاد تمدن نوين اسلامي متناسب با آرمان‌ها در زيست‌بوم ايران است.
 
افق
در سال ۱۴۴۴ هجري شمسي مردم ايران ديندار، عموما پيرو قرآن كريم، سنت پيامبر (ص) و اهل‌بيت (ع) و با سبك زندگي و خانواده اسلامي ايراني و روحيه جهادي، قانون‌مدار، پاسدار ارزش‌ها، هويت ملي و ميراث انقلاب اسلامي، تربيت‌يافته به تناسب استعداد و علاقه تا عالي‌ترين مراحل معنوي، علمي و مهارتي و شاغل در حرفه متناسبند و از احساس امنيت، آرامش، آسايش، سلامت و اميد زندگي در سطح برتر جهاني برخوردارند.
 
تا سال ۱۴۴۴ ايران به پيشتاز در توليد علوم انساني اسلامي و فرهنگ متعالي در سطح بين‌المللي تبديل شده و در ميان پنج كشور پيشرفته جهان در توليد انديشه، علم و فناوري جاي گرفته و از اقتصادي دانش‌بنيان، خوداتكا و مبتني بر عقلانيت و معنويت اسلامي برخوردار و داراي يكي از ده اقتصاد بزرگ دنيا است. تا آن زمان، سلامت محيط زيست و پايداري منابع طبيعي، آب، انرژي و امنيت غذايي با حداقل نابرابري فضايي در كشور فراهم شده؛ كشف منابع، خلق مزيت‌ها و فرصت‌هاي جديد و وفور نعمت براي همگان با رعايت عدالت بين نسلي حاصل شده است. فقر، فساد و تبعيض در كشور ريشه‌كن شده و تكافل عمومي و تامين اجتماعي جامع و فراگير و دسترسي آسان همگاني به نظام قضايي عادلانه تامين شده است.
 
ايران در آن زمان از تداوم رهبري فقيه، عادل، شجاع و توانمند و ضمانت كافي براي سياست‌ها، قوانين و نظامات مبتني بر اسلام برخوردار است و همچنان با اتكا به آراي عمومي از طريق مشاركت آزادانه مردم در انتخابات به دور از تهديد ثروت و قدرت و با بهره‌گيري نظام‌مند از مشورت جمعي نخبگان اداره مي‌شود و قدرت كامل براي دفاع بازدارنده از عزت، حاكميت ملي و استقلال، امنيت همه‌جانبه و تماميت ارضي خويش را حفظ كرده و عامل اصلي وحدت و اخوت اسلامي، ثبات منطقه‌اي و عدالت و صلح جهاني است.
در سال ۱۴۴۴ ايران از نظر سطح كلي پيشرفت و عدالت، در شمار چهار كشور برتر آسيا و هفت كشور برتر دنيا شناخته مي‌شود و داراي ويژگي‌هاي برجسته جامعه اسلامي و خاستگاه تمدن نوين اسلامي ايراني است.
 
تدابير
۱- تبيين و ترويج اسلام ناب محمدي (ص) متناسب با مقتضيات روز
۲- تقويت و تعميق فرهنگ توحيدي و معادباور و ايمان به غيب
۳- بسط فرهنگ قرآني و تعميق معرفت و تداوم محبت اهل بيت (ع) از طريق زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و انتظار بدون انحراف و بدعت
۴- ترويج آموزه‌هاي اخلاق اسلامي و هنجارهاي مدني و تبليغ عملي دين
۵- شناساندن علمي و واقع‌بينانه ارزش‌ها و دستاوردهاي انقلاب اسلامي
۶- گسترش تعليم‌ و تربيت وحياني، عقلاني و علمي
۷- تربيت نيروي انساني توانمند، خلاق، مسووليت‌پذير و داراي روحيه مشاركت جمعي با تاكيد بر فرهنگ جهادي و محكم‌كاري
۸- ارتقاي موقعيت شغلي، كرامت و منزلت اقشار علمي و فرهنگي به ويژه معلمان و استادان
۹- تبيين، ترويج و نهادينه‌سازي سبك زندگي اسلامي ايراني سالم و خانواده‌محور با تسهيل ازدواج و تحكيم خانواده و ارتقاي فرهنگ سلامت در همه ابعاد
۱۰- اهتمام به احيا و توسعه نمادهاي اسلامي ايراني به ويژه در پوشش، معماري و شهرسازي با حفظ تنوع فرهنگي در پهنه سرزمين
 
۱۱- تحقيق و نظريه‌پردازي براي تبيين عدم تعارض‌ دوگانه‌هايي از قبيل عقل و نقل، علم و دين، پيشرفت و عدالت، ايراني بودن و اسلاميت و توليد ثروت و معنويت از سوي صاحب‌نظران و نهادهاي علمي كشور
۱۲- تقويت و گسترش توليد علمي اصيل، بومي و مفيد در رشته‌هاي علوم انساني با بهره‌گيري از مباني و منابع اسلامي و دستاوردهاي بشري
۱۳- توسعه علوم بين‌رشته‌اي و مطالعات و پژوهش‌هاي چند رشته‌اي بديع و مفيد
۱۴- كوشش و تعامل فكري بلندمدت و پايدار نخبگان و موسسات علمي برجسته كشور در عرصه بين‌المللي
۱۵- حمايت فزاينده و مطالبه متناسب از برجسته‌ترين موسسات و شخصيت‌هاي علمي كشور براي توليد علم در راستاي رفع نيازها و حل مسائل اساسي جامعه
۱۶- ارزش‌گذاري معلومات و مهارت‌هاي غيررسمي روزآمد و كارآمد، ارتقاي دانش‌هاي مهارتي و تنوع‌بخشي به شيوه‌هاي مهارت‌افزايي
۱۷- ارتقاي دانش پايه و توسعه شبكه‌هاي علم، فناوري و نوآوري با همكاري متقابل موسسات علمي و پژوهشي، صنايع و دولت در فرآيند توليد كالا و خدمات
۱۸- ارتقاي مهارت‌هاي حرفه‌اي بومي به فناوري‌هاي صنعتي با استفاده از دستاوردهاي نوين علمي و تجارب تاريخي و احياي بازارهاي توليدي تخصصي مطابق قابليت‌هاي سرزميني
۱۹- پي‌ريزي و گسترش نهضت كسب و كار هنرهاي نمايشي و كاربردهاي فضاي مجازي با استفاده از ميراث فرهنگي و ادبي ايراني اسلامي و قابليت‌هاي ملي و محلي مطابق تقاضا و پسند مخاطب منطقه‌اي و جهاني
۲۰- التزام به رعايت اصول و قواعد اسلامي در غايت و ساختار تصميمات، سياست‌گذاري‌ها و نهادسازي‌هاي اقتصادي و مالي
۲۱- تحقق عدالت مالياتي و كاهش فاصله‌هاي جمع درآمد خالص خانوار از طريق ايجاد نظام يكپارچه ماليات ‌ستاني، تامين اجتماعي و ارايه تسهيلات مالي با بهره‌گيري از سامانه جامع اطلاعاتي ملي
۲۲- تسهيل ورود كارآفرينان به عرصه‌هاي اقتصادي به ويژه اقتصاد دانش‌بنيان و كاهش هزينه‌هاي كسب و كار با تاكيد بر اصلاح قوانين، مقررات و رويه‌هاي اجرايي كشور
۲۳- تحقق عدالت در ساختار قانوني نظام بانكي با ايجاد انضباط پولي، رهايي از رباي قرضي، توزيع عادلانه خلق پول بانكي و بهره‌مند سازي عادلانه آحاد مردم جامعه از خدمات پولي
۲۴- استقلال بودجه دولت از درآمد‌هاي حاصل از بهره‌برداري از منابع طبيعي و ثروت‌هاي عمومي و انتقال اين درآمد‌ها به مردم با تامين عدالت بين نسلي
۲۵- توقف خام فروشي منابع طبيعي ظرف ۱۵ سال از زمان شروع اجراي الگو و جايگزيني آن با زنجيره پيش‌رونده توليد ارزش افزوده ملي در داخل و خارج كشور
۲۶- مصون ‌سازي و تقويت فرآيندها، سياست‌ها، تصميمات و نهادهاي اقتصادي در مقابل تكانه‌‌هاي سياسي- اقتصادي هدفمند و غيرهدفمند برون‌زا
۲۷- توسعه فعاليت‌هاي زيربنايي، اقتصادي و اجتماعي و مصرف آب، انرژي و ساير منابع حياتي متناسب با ظرفيت، حقوق و اخلاق زيستي
۲۸- حفظ حقوق مالكيت عمومي بر منابع طبيعي و ثروت‌هاي ملي همراه با رعايت ملاحظات صيانتي، زيست محيطي و بين نسلي در بهره‌برداري از آنها
۲۹- كاهش شدت مصرف انرژي و متناسب‌سازي سهم توليد و مصرف انرژي از منابع انرژي پاك
۳۰- بسترسازي براي استقرار متعادل جمعيت و توازن منطقه‌اي در پهنه سرزمين بر مبناي آمايش ملي و تخصيص امكانات و تسهيل و تشويق سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي اقتصادي و فرهنگي مناطق مختلف و توانمندسازي مناطق محروم با توجه به استعدادهاي سرزميني
۳۱- تمركززدايي در ساختار اقتصادي- مالي كشور با واگذاري برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري به استان‌ها و شهرستان‌ها در چارچوب سياست‌هاي ملي
۳۲- بهره‌گيري از ديپلماسي فعال اقتصادي در كسب فناوري‌هاي پيشرفته و تشويق سرمايه‌گذاري خارجي براي صادرات و حمايت از صادرات توليدات داخلي با ارزش افزوده
۳۳- فعال كردن قابليت‌هاي سرزميني و موقعيت ارتباطي ايران از طريق ايجاد زيرساخت‌هاي پيشرفته براي تبديل ايران به قطب راهبردي فرهنگي، علمي، فناوري و اقتصادي
۳۴- گسترش قطب‌هاي گردشگري طبيعي، فرهنگي، مذهبي و سلامت با محوريت مناطق و مراكز هويت‌ساز
۳۵- تامين امنيت و ايمني غذا و ترويج تغذيه سالم و ارتقاي سازوكارهاي نظارت بر توليد و توزيع مواد غذايي و مصرفي
۳۶- پوشش همگاني مراقبت‌ها و خدمات و توزيع عادلانه منابع حوزه سلامت
۳۷- همكاري بين‌بخشي و مشاركت نظام‌مند مردمي در ارتقاي سلامت با اولويت پيشگيري و كنترل عوامل تهديدكننده
۳۸- تنظيم نرخ باروري در بيش از سطح جانشيني
۳۹- اعتلا و تقويت و ترويج دانش بومي در حوزه سلامت مبتني بر شواهد متقن علمي
۴۰- ارتقاي توانمندي‌هاي حوزه پزشكي با هدف ارائه آموزش، خدمات و توليدات در سطح ملي و بين‌المللي
۴۱- اعتلاي منزلت و حقوق زنان و ارتقاي جايگاه اجتماعي و فرصت‌هاي عادلانه آنان و تاكيد بر نقش مقدس مادري
۴۲- ارتقاي استقلال، اقتدار، پاسخگويي و تخصصي شدن نظام قضايي و تربيت و جذب قضات عالم و متعهد و دانش‌افزايي مستمر و نظارت بر عملكرد قضات و كاركنان قضايي و اصلاح و الكترونيكي كردن فرآيندهاي دادرسي
۴۳- طراحي و اجراي راه‌هاي پيشگيري از جرم و افزايش آگاهي و اخلاق اجتماعي و تقواي عمومي
 
۴۴- گسترش فهم عميق و تحكيم نظريه مردم‌سالاري ديني مبتني بر ولايت فقيه
۴۵- حفظ و تقويت مردم‌سالاري ديني، مشاركت مردمي، عدالت و ثبات سياسي
۴۶- گسترش و تقويت تشكل‌هاي مردمي به منظور افزايش سرمايه اجتماعي و تحكيم ساختار دروني نظام
۴۷- تقويت فضاي آزادانديشي به منظور ارزيابي و نقد علمي سياست‌ها و عملكردهاي گذشته و حال براي تصحيح مستمر آن و حفظ مسير انقلاب اسلامي
۴۸- ارتقاي نظارت رسمي، مردمي و رسانه‌اي بر اركان و اجزاي نظام و پيشگيري از تداخل منافع شخصيت حقيقي و حقوقي مسوولان و كاركنان حكومت و برخورد بدون تبعيض با مفسدان به ويژه در سطوح مديريتي
۴۹- اجراي كامل ضمانت‌هاي پيش‌بيني شده در قانون اساسي در حوزه آزادي‌هاي فردي و اجتماعي و آموزش و ترويج حقوق و تكاليف شهروندي و تقويت احساس آزادي در آحاد جامعه
۵۰- تعيين ضوابط عادلانه و شفاف‌سازي فرآيندهاي تخصيص امكانات و امتيازات دولتي؛ درآمد، ثروت و معيشت مسوولان حكومتي و منابع و هزينه‌هاي مالي فعاليت سياستمداران و تشكل‌هاي سياسي
۵۱- گزينش مسوولان و مديران بر مبناي التزام عملي آنان به حد كفاف در معيشت و اهتمام ايشان به هنجارهاي عدالت، صداقت، راستگويي، اعتماد، فداكاري و پاسخگويي
۵۲- تقويت اقتدار حاكميتي و ارتقاي نظام سياسي و متناسب‌سازي ساختار اداري كشور با روش‌هاي جديد به گونه‌اي كه كمتر از يك درصد جمعيت كشور حقوق‌بگير دولت باشند.
۵۳- پيشگيري از شكل‌گيري تهديد عليه جمهوري اسلامي ايران، گسترش بسيج مردمي و تقويت بنيه دفاعي بازدارنده
۵۴- تقريب مذاهب اسلامي و تحكيم اتحاد و انسجام مسلمانان از طريق تاكيد بر مشتركات ديني و پرهيز از اهانت به مقدسات مذاهب اسلامي
۵۵- ترويج عقلانيت و روحيه جهادي در جهان اسلام و حمايت از حركت‌هاي اسلامي و نهضت‌هاي آزادي‌بخش و استيفاي حقوق مردم فلسطين
۵۶- تاكيد بر چندجانبه‌گرايي، گسترش ديپلماسي عمومي و كمك به حكميت و صلح بين‌المللي