شفافیت در صحن شورا

مجید مسعودی: روز گذشته، شورای شهر تهران در یکی از پرحاشیه‌ترین روزهای خود، به لایحه‌ای رای داد که مطابق آن، شهرداری تهران اجازه می‌یابد برای برگزاری مراسم اربعین، 10میلیارد تومان هزینه کند؛ تصمیمی که منتقدان پروپا قرصی در شورا داشت اما آخر کار 11نفر از 16 فرد حاضر در جلسه به آن رای دادند؛ اجازه‌ای پرمناقشه.
در جلسه دیروز البته احمد مسجد جامعی کلا نیامد. محسن هاشمی هم که آمد و زود شورا را ترک کرد؛ به زمان رای‌گیری نرسید. با این حساب، از 21 عضو شورا، 2نفر کلا نبودند. از 19 نفری هم که بودند، حسن رسولی انتقادات از این لایحه را شروع کرد. و بعد هم گفت که «ما نمایندگان مردم هستیم و باید انتخاب کنیم و هزینه نکردن در این‌باره به نفع ما است».
شهربانو امانی دیگر منتقد این لایحه بود. امانی پرسید که «چرا اربعین را دولتی می‌کنید؟» و «چراغ مساجد را مردم روشن می‌کنند». او مدعی شد «پیامک تهدیدآمیز» به اعضای شورای شهر درخصوص اربعین ارسال شده است و از این گفت که «بودجه از عوارض ماست و وظیفه داریم که در همان شهر هزینه کنیم.»
این انتقادات که بالا گرفت، سیدابراهیم امینی، نائب رئیس شورا- که در نبود هاشمی رئیس جلسه بود- از وجود دو نگاه «افراطی» و «تفریطی» در خصوص این لایحه گفت. «برخی با نگرش افراطی مدعی دخالت حداکثری مدیریت شهری در مراسم اربعین هستند. برخی دیگر نیز با نگرش تفریطی معتقدند مدیریت شهری هیچ نقشی نباید در این مراسم داشته باشد و هزینه‌ای در این‌خصوص از سوی مدیریت شهری انجام نشود». آخر بار هم نظر خودش را گفت: «در نگاه ابتدایی همان‌گونه که دولتی کردن مراسمی چون اربعین صحیح نیست، بی‌تفاوتی مدیریت شهری که بیش از یک میلیون نفر از شهروندان تهرانی در آن شرکت می‌کنند پذیرفتنی نیست.»


مخالف و موافق که حرف زدند؛ نوبت به رای‌گیری رسید. علی اعطا، سخنگوی شورا و شهربانو امانی شال و کلاه کردند و به نشانه اعتراض به «نحوه رای‌گیری» کلا صحن شورا را ترک کردند. برخی منابع گزارش داده‌اند که گویا بعضی از اعضا نتوانستند رای خود را ثبت کنند. چیزی نگذشت که الهام فخاری هم به این دو پیوست. 19نفر در جلسه حضور داشتند که حالا با رفتن این 3نفر، اعضای حاضر در جلسه به 16نفر رسید. از این تعداد هم 5نفر رای مخالف دادند و 11نفر رای موافق؛ یک تصویب لب مرزی.
حالا شهردار تهران اجازه یافته است برای برگزاری مراسم اربعین 10میلیارد تومان هزینه کند. به قول شهربانو امانی «چراغ مساجد را مردم روشن می‌کنند» و ورود نهادهای دولتی به این عرصه یک سنت مردمی را خراب می‌کند؛ یا به قول رسولی «چراغی که به منزل رواست به مسجد حرام است». نکته‌ای اما در این میان هست و آن اینکه در دوره قبل و دوره‌های قبل‌تر، بی‌سر و صدا چنین پول‌هایی هزینه می‌شد و کسی هم در شورا نبود که حرف امانی را بزند: «چرا اربعین را دولتی می‌کنید!؟» امروز ولی اوضاع شفاف‌تر شده است؛ حداقل شهروندان کم‌وبیش می‌دانند که با پولشان چه
کار می‌کنند.
سایر اخبار این روزنامه
فراخوان رهبرانقلاب برای بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت الگوی پیشرفت ایران برای 50سال آینده از مکانیسم مالی ویژه چه چیز به دست می‌آید؟ تعامل نابرابر ایران و اروپا شفافیت در صحن شورا صدا و سیما نه تنها از فقر برنامه‌های خلاقانه بهره می‌برد، بلکه اعتماد مخاطبانش را هم از دست رفته می‌بیند آگاهان اقتصادی بی سرانجامی یک سیاست اقتصادی را در گفت‌و‌گو با «همدلی» آسیب‌شناسی کردند «همدلی» به مناسبت روز جهانی عصای سفید، مشکلات نابینایان کشور را بررسی کرد دستان بینا رئیس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه تهران با طرح پرسش‌های فراوان در حوزه‌های گوناگون به تحلیل آنها پرداخت فراخوان رهبرانقلاب برای بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت الگوی پیشرفت ایران برای 50سال آینده البرادعی: ناپدید شدن خاشقجی، وجدان جهانیان را بیدار کرد کاردار پیشین ایران در عربستان مطرح کرد دام آمریکایی‌ها برای «محمد بن سلمان» بازتاب گسترده سخنان روحانی در رسانه‌های بین‌المللی مرعشی: مدیران ما در اقتصاد به دنبال کارهای نشد هستند