جوابیه علوم پزشکی و پاسخ خراسان درباره ساخت بیمارستان حاشیه مشهد

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به گزارش «خراسان رضوی» با عنوان «سرپیچی علوم پزشکی مشهد از ساخت بیمارستان حاشیه شهر» که 21 مهرماه در همین صفحه منتشر شد، جوابیه ای ارسال کرده است که در ادامه می آید:
«دانشگاه علوم پزشکی مشهد به جهت تولیت سلامت تمامی آحاد جامعه وظیفه خود می داند تا خدمات بهداشتی درمانی را در تمامی سطح شهر گسترش دهد و ساخت و راه اندازی چندین مرکز جامع و پایگاه سلامت در حاشیه شهر و مناطق کمتر برخوردار مشهد و همچنین ساخت بیمارستان و کلینیک ویژه بیمارستان شهیدهاشمی نژاد و چندین پروژه بزرگ گواه همین مدعاست.
از آن جایی که در شرق مشهد جمعیت زیادی زندگی می کنند، دانشگاه علوم پزشکی در بررسی های خود به این نتیجه رسید که یک بیمارستان در این منطقه ساخته شود. با رایزنی های دانشگاه و مساعدت تمامی دستگاه های مسئول در استان به ویژه استاندار محترم، قطعه زمینی به مساحت پنج هکتار در ابتدای جاده سرخس منطقه نهریز از اراضی آستان قدس به صورت تهاتر تملک گردید و مقرر شد بیمارستان 540تخت خوابی در آن زمین با مساحت 48هزار مترمربع احداث گردد که در تاریخ 11 آذر 95 دستور ساخت بیمارستان به صورت ویدئو کنفرانسی توسط ریاست محترم جمهور صادر شد. اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این بیمارستان در آن زمان بیش از 2700میلیارد ریال بود، لذا مقرر شد تأمین منابع به صورت 50درصد توسط وزارت بهداشت و 50درصد توسط استانداری خراسان رضوی صورت گیرد و در مدت چهار سال توسط وزارت راه و شهرسازی پروژه به اتمام برسد و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز تا زمان اتمام ساخت بیمارستان مذکور مقدمات چارت سازمانی و زیرساخت های جذب نیروی انسانی و اخذ مجوزهای استخدام را پیگیری نماید که در جهت تأمین منابع و مسئولیت ساخت نقشی برای دانشگاه علوم پزشکی در نظر گرفته نشده بود.
خاطرنشان می سازد، این دانشگاه در جهت تسریع در فرایند ساخت، سند زمین مذکور را از آستان قدس اخذ نموده و تمامی مقررات اداری برای اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری را نیز طی کرده است و مبلغ تعرفه آن به مقدار پنج میلیارد ریال را پرداخت کرده است. ولی هم اکنون با توجه به شرایط حاکم به دلیل تنگناهای مالی برای وزارت بهداشت امکان تأمین منابع مالی مقدور نبوده و اعتباری هم پیش بینی نشده است و علی رغم پیگیری استاندار محترم و سایر مسئولان تا به حال اعتباری پیش بینی نشده و تخصیص نیافته است.


در سفر اخیر وزیر محترم بهداشت به مشهد، جلسه ای با حضور ایشان، استاندار محترم، رئیس دانشگاه و معاون توسعه  تشکیل و مقرر شد بیست هکتار از زمین هایی که برای این امر در نظر گرفته شده بود، تغییر کاربری یافته و در اختیار دانشگاه قرار گیرد تا دانشگاه آن زمین ها را به فروش رسانده و اعتبار ساخت بیمارستان را تأمین کند ولی با عنایت به موارد پیش گفت و سیر طی شده برای انجام پروژه مذکور در مورخ 19مهرماه 1397 تفاهم نامه ای بدون حضور دانشگاه علوم پزشکی یا نمایندگان حقوقی دانشگاه تهیه شده و بدون توجه به تفاهم نامه های قبلی از دانشگاه خواسته شده که تفاهم نامه ای را امضا کند که در آن تعهدات مالی به حدود 1000میلیارد ریال بر عهده دانشگاه قرار می گیرد. این در حالی است که دانشگاه در سال جاری فقط توان اداره امور جاری خود را داشته و تمام توان خود را به کار گرفته تا خللی به ارائه خدمات بهداشتی درمانی و دارویی برای مردم شریف استان وارد نشود و علی رغم بدهی های زیاد به پزشکان و شرکت ها، نقدینگی لازم و کافی برای بدهی ها نیز ندارد و اصرار بر امضای تفاهم نامه با توجه به وضعیت مالی دانشگاه در حال حاضر میسر نمی باشد.
بند یک تفاهم نامه تأکید می کند که دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سرفصل اعتبارات خود ظرف مدت 15روز اقدامات اجرایی ساختمان بیمارستان مذکور را شروع نموده و پس از انجام 25درصد کار و تأیید اداره مسکن و شهرسازی، قسمتی از زمین اهدایی دولت به فروش برسد و به دانشگاه واگذار شده و دانشگاه نیز ادامه ساخت را بر مبنای 75درصد از اعتبارات خود ادامه دهد که متأسفانه هم اکنون با توجه به مشکلات عدیده مالی و رفع نیازهای ضروری درمانی، بهداشتی، دارو و غذا امکان ساخت و ساز مجموعه مذکور از اعتبارات دانشگاه مقدور نمی باشد.
بدیهی است، دغدغه این دانشگاه نسبت به تمام موسسات در مورد تأمین نیازهای درمان و بهداشت و ... بیشتر بوده و هر زمان محل تأمین منبع مالی ساخت بیمارستان مذکور مشخص شود و در اختیار دانشگاه قرار گیرد، با کمال میل و افتخار اعلام می داریم آمادگی کامل را در زمینه ساخت بیمارستان در اسرع وقت داریم.
فلذا با ارائه مطالب پیش گفت قضاوت را در مورد سرپیچی از انجام تفاهم نامه ای که این دانشگاه هیچ نقشی در نوشتن آن نداشته به مردم شریف واگذار نماییم. دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هماهنگی وزارت مربوطه از امضای تفاهم نامه مذکور عذرخواهی کرده و تأکید بر این دارد که فرایند ساخت بیمارستان به همان روال تفاهم های قبلی صورت گرفته و با هماهنگی درون استانی و ملی این پروژه هرچه سریع تر به بهره برداری برسد تا مردم آن منطقه بتوانند از خدمات درمانی در دسترس تر بهره مند گردند.»
پاسخ خراسان
جوابیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به گزارش «سرپیچی علوم پزشکی مشهد از ساخت بیمارستان حاشیه مشهد» اواخر ساعت اداری روز شنبه به روزنامه «خراسان رضوی» ارسال شد و پس از آن روز گذشته، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این دلیل که رئیس این دانشگاه در آینده قصد دارد در یک مصاحبه، ابعاد این مسئله را مطرح کند، با ارسال درخواستی مکتوب خواستار عدم انتشار جوابیه مذکور شد. اما در عین تعجب این جوابیه در اقدامی غیرحرفه ای در اختیار رسانه های دیگر نیز قرار گرفت و برخی خبرگزاری ها از جمله خبرگزاری فارس اقدام به انتشار آن کردند، لذا ناگزیر به چاپ این جوابیه شدیم. با این حال خراسان برای انجام مصاحبه با رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد یا برگزاری میزگردی با حضور نماینده دیگر دستگاه های ذی ربط آمادگی خود را اعلام می دارد. اما در باره این جوابیه نیز ذکر این نکته ضروری است که دانشگاه علوم پزشکی باید پاسخگو باشد در این دوسالی که از کلنگ زنی بیمارستان حاشیه مشهد گذشته است، چه اقدامی برای پیشبرد این پروژه انجام داده است؟ آیا به منظور اخذ بودجه و اعتبار برای این بیمارستان که به عنوان یکی از مطالبات و نیازهای اساسی بیش از یک میلیون حاشیه نشین مشهد مطرح می شود، رایزنی و پیگیری انجام داده است؟ آیا اگر روزنامه خراسان در گزارش های پیگیرانه خود سراغی از این پروژه فراموش شده نمی گرفت، دانشگاه علوم پزشکی دغدغه ای برای پیگیری این پروژه و مطالبه مردم حاشیه مشهد داشت؟ به نظر می رسد وقتی پروژه ای با گذشت دو سال از کلنگ زنی هنوز در مرحله بحث و جدل برای این که کدام دستگاه اول بودجه تزریق کند یا کدام دستگاه متولی ساخت آن است، باقی مانده و در زمین آن به جای ساختمان بیمارستان، علف هرز روییده است، یعنی متولی اصلی آن یعنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دغدغه ای برای رسیدگی و پیگیری این پروژه نداشته است و چه بسا اگر روزنامه خراسان این سوژه را در دستور کار خود قرار نمی داد، مدیران استان و دانشگاه علوم پزشکی به این زودی ها سراغی از این پروژه نمی گرفتند.
حال به نظر می رسد با توجه به این که تمام دستگاه ها و ادارات متولی از نماینده عالی دولت در استان یعنی استاندار گرفته تا اداره کل راه و شهرسازی پای کار آمده اند و دغدغه به سرانجام رساندن پروژه بیمارستان حاشیه مشهد جدی شده است، دانشگاه علوم پزشکی به جای ایرادها و توجیه های خود که حتی از سوی استاندار نیز این توجیه ها غیرمنطقی قلمداد شده، باید پای کار بیاید و مشکل را حل کند، نه این که گوشه رینگ بنشیند و بی توجه به پیگیری ها، فقط ساز مخالف بزند. مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهتر است به جای دامن زدن به اختلافات و برهم زدن تفاهمی که موجب سرعت بخشیدن به اجرای پروژه بیمارستان حاشیه مشهد می شد، خود به دنبال رفع مشکلات این پروژه بروند و حداقل تلاشی برای جذب اعتبار و بودجه و فراهم کردن زمینه ساخت این بیمارستان انجام دهد.