آلمان، فرانسه و انگلیس تحقیق درباره وضعیت قاشقچی را خواستار شدند

وزیران خارجه سه کشور اروپایی با صدور بیانیه‌ای مشترک گفتند مسئله مفقود شدن یک روزنامه‌نگار عربستانی را با «نهایت جدیت» پیگیری می‌کنند و از عربستان انتظار دارند پاسخی «دقیق و کامل» در مورد او ارائه کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزیران خارجه تروئیکای اروپایی روز گذشته با صدور بیانیه‌ای مشترک آغاز تحقیقات درباره وضعیت «جمال قاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را خواستار شدند.
به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «اسکای نیوز»، در بخشی از بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس آمده است: «باید تحقیقاتی معتبر برای روشن شدن حقیقت در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده، انجام شود. و اگر مشخص شد که نیاز است، افرادی که مسئول مفقود شدن جمال قاشقچی هستند، شناسایی شده و پاسخگو نگه داشته شوند.»
وزرای این سه کشور با بیان اینکه پرونده قاشقچی را با «نهایت جدیت» دنبال می‌کنند، نوشته‌اند: «ما تلاش‌های مشترک سعودی-ترکی در این ارتباط را تشویق کرده و از حکومت سعودی انتظار داریم پاسخی کامل و دقیق ارائه کند. ما این پیام را مستقیما به مقام‌های سعودی منتقل کرده‌ایم.»


قاشقچی که از پارسال به دلیل مخالفت با برخی سیاست‌های «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تبعید خواسته به واشنگتن را برگزید، از سه‌شنبه دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در اسلامبول ترکیه ناپدید شده است.
براساس گزارش‌های متعددی که در رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه منتشر شده، احتمالا این روزنامه‌نگار پس از ورود به ساختمان کنسولگری بازداشت، شکنجه و کشته شده است. گفته شده که بدن وی بعد از قتل تکه تکه و به بیرون از ساختمان منتقل شده است.
واکنش منفعلانه ریاض در برابر تهدید ترامپ به مجازات دولت عربستان
یک مسئول سعودی در وزارت خارجه عربستان در واکنش به موضعگیری ضد سعودی ترامپ در خصوص ناپدید شدن جمال قاشقچی، مخالفت قاطع کشورش با هرگونه تهدیدات در زمینه اعمال مجازات‌های اقتصادی را اعلام کرد.
یک مقام مسئول سعودی روز گذشته در واکنش به درخواست‌هایی برای مجازات‌ به دلیل اتهام دست داشتن این کشور در قتل جمال قاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی گفت:‌ عربستان به طور کامل هر گونه تهدید را که به اعمال تحریم‌های اقتصادی اشاره دارد، رد می‌کند.
وی افزود: اگر عربستان هر گونه اقدامی در این باره را دریافت کند با اقدامات و تدابیر بزرگتر پاسخ خواهد داد.
اخیرا رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد، در صورت ثابت شدن نقش عربستان در ناپدید شدن جمال قاشقچی، آمریکا مجازات‌های سختی را علیه ریاض اعمال می‌کند.
این مقام سعودی افزود: اقتصاد عربستان نقش حیاتی و موثری در اقتصاد جهانی دارد.
وی ادامه داد: ما از حمایت دوستانی که از ما در برابر تبلیغات و ادعاهای باطل و ادعاها داشتند، تقدیر می‌کنیم.
این مقام سعودی تاکید کرد:‌ ریاض هر گونه اعمال فشار سیاسی و ادعاهای دروغین و تهدیدات را رد می‌کند.
این مقام وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای ادعا کرد، عربستان در طول تاریخ نقش برجسته‌ای در تحقق امنیت و ثبات منطقه و جهان داشته و تلاش‌ها برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم را هدایت کرده است و در مسیر تقویت همکاری اقتصادی و تقویت ثبات در منطقه و جهان گام برداشته است.
در این بیانیه آمده است: عربستان همچنان با مدد جایگاه ویژه‌اش که سرزمین وحی الهی و قبله‌گاه مسلمانان است با کشورهای دوست و برادر برای تقویت این اهداف همکاری می‌کند.
در این بیانیه تاکید شده است: این اتهامات علیه عربستان هرگز ضرری به جایگاه و مواضع ثابت آن نمی‌رساند و عربستان این شرایط را به‌رغم فشارهای موجود پشت سر می‌گذارد.
ترکیه: عربستان در پرونده قاشقچی همکاری نمی‌کند
در این میان مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: تاکنون شاهد همکاری لازم ازسوی مقامات عربستان سعودی برای روشن شدن زوایای مربوط به ناپدید شدن جمال قاشقچی و تعقیب قضایی سالم نبوده ایم.
چاووش اوغلو پیش از نشست با نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد ترک در لندن افزود: عربستان سعودی باید برای ورود اعضای دادستانی و متخصصان مربوطه به داخل ساختمان کنسولگری این کشور در اسلامبول همکاری‌ کند.
وی خواستار همکاری جدی مقامات سعودی در تحقیقات پرونده جمال قاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در کنسولگری عربستان در اسلامبول شد.
وزیر امور خارجه ترکیه همچنین بر ضرورت همکاری عربستان سعودی برای صحت تحقیقات و بازپرسی در پرونده قاشقچی تاکید کرد و گفت: برای تشکیل کارگروه مشترک با عربستان سعودی اتفاق نظر وجود دارد.
تلاش ریاض برای مجاب کردن آنکارا به اعلام مرگ قاشقچی به دلیل سکته
روزنامه دیلی تلگراف نوشت: منابع نزدیک به دربار سلطنتی عربستان گفتند که حلقه نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور از مشاهده شدت و سرعت مطرح شدن خشم جهانی از بابت ناپدید شدن جمال قاشقچی روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان علیه ریاض شوکه شده‌اند.
این روزنامه افزود: یک تئوری مورد بحث در محافل حامی حکومت عربستان این بوده که ریاض، ترکیه‌ای‌ها را مجاب کرده و موافقت آن‌ها را جلب کند برای آنکه طی یک بیانیه مشترک اقدام به توضیح مرگ قاشقچی کنند به گونه‌ای که آسیب حداقلی برای محمد بن سلمان در پی داشته باشد. یکی از احتمالات این است که آن‌ها بگویند قاشقچی در اثر سکته قلبی در داخل کنسولگری جان خود را از دست داده و جسد او توسط پرسنل وحشت‌زده این کنسولگری مخفی شده است. هنوز مشخص نیست که آیا ترکیه با ارائه یک روایت "سالم‌سازی شده" برای این رخداد موافقت خواهد کرد یا خیر.
اگر تصمیم بر این شود که پرونده قتل قاشقچی را با القای مساله سکته قلبی وی مختومه اعلام شود، این یکی از کثیف‌ترین زد و بندهای سیاسی میان دو دولت خواهد بود که مشخص نیست دولت آنکارا تا چه اندازه حاضر است حیثیت سیاسی خود را فدای رشوه چند میلیاردی سعودی ها کند.
تلاش پسر ارشد ترامپ برای ارتباط دادن «قاشقچی» به تروریسم
از سوی دیگر «دونالد جونیور ترامپ»، پسر ارشد رئیس‌جمهور آمریکا اتهامات اثبات‌نشده برخی از کاربران حامی رژیم سعودی را که در تلاشند بین «جمال قاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود با گروه‌های تروریستی ارتباط ایجاد کنند، بازنشر کرد.
روزنامه «دیلی‌بیست» نوشته برخی از حامیان محافظه‌کار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند با متهم کردن قاشقچی به ارتباط با گروه‌های تروریستی، سهل‌انگاری ترامپ در محکوم کردن سعودی را توجیه کنند.
بخش زیادی از تلاش‌های این گروه‌ها به طرح ادعاهایی درباره اینکه قاشقچی هواخواه گروه‌های تروریستی بوده اختصاص یافته‌اند. اساس این ادعاها را ارتباطات قاشقچی با گروه اخوان‌المسلمین یا مصاحبه او با «اسامه بن لادن»، رهبر سابق گروه تروریستی القاعده تشکیل می‌دهد.
نامزد قاشقچی خواستار محاکمه آل‌سعود شد
در این میان خدیجه چنگیز نامزد تُرک جمال قاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده عربستانی با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، دولت عربستان را مسئول ناپدید شدن وی عنوان کرده و خواستار محاکمه آل‌سعود و همه عوامل دخیل در سرنوشت مبهم او شد.
خدیجه چنگیز بار دیگر طی یادداشتی تحت عنوان "نامزدم، تنها یک وطن پرست بود" در روزنامه نیویورک تایمز ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت همسر خود، خواستار روشن شدن وضعیت قاشقچی شد.
وی در این مقاله تاکید کرد که اگر قاشقچی کشته شده باشد، فقط محکوم کردن جنایت کافی نیست بلکه عاملان آن بدون در نظر گرفتن جایگاه سیاسی آنها باید در دادگاهی عادل و در چهارچوب قوانین حقوقی محاکمه و مجازات شوند.
وی اضافه کرد: "اگر شایعات منتشره کنونی واقعیت داشته باشد و همراهان بن سلمان مرتکب قتل وی شده باشند، بی‌گمان قاشقچی یک شهید محسوب می‌شود و در این صورت با صدایی بلند می‌گویم که این فقدان فقط برای من نیست بلکه برای همه انسان‌های آگاه و بیدار است."
خدیجه چنگیز تصریح کرد: اگر ما قاشقچی را از دست داده باشیم، دیگر فقط محکوم کردن کفایت نمی‌کند بلکه عاملان جنایت بدون در نظر گرفتن موقعیت سیاسی آنها باید در دادگاهی تحت قوانین حقوقی عادلانه محاکمه شده و به سزای عمل خود برسند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه و شهرسازی: FATF موقعیت استثنایی برای توسعه اقتصادی ایران است رهبر انقلاب اسلامی برای تکمیل و ارتقاء الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت فراخوان دادند؛ دعوت رهبر انقلاب از صاحبنظران برای تکمیل و ارتقاء الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت معاون اول رئیس‌جمهور: برای فروش نفت شرکای جدید پیدا کرده‌ایم سخنگوی قوه قضاییه: ١٩۶ نفر در تهران به اتهام قاچاق کالا و ارز دستگیر شدند صنعت پتروشیمی بدون توجه به تحریم‌ها درحال پیشرفت است وزیر اطلاعات: تاکنون 300 تیم تروریستی را نابود کرده‌ایم رئیس جمهوری فرانسه: با خروج از توافق هسته‌ای چیزی دست‌مان را نمی‌گیرد نیویورک تایمز: طرح اروپایی‌ها برای دورزدن تحریم‌ها، نشان‌دهنده عمق عصبانیت آن‌ها از ترامپ است رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران: دانشگاه با طرح های علمی در خط مقدم رفع مشکلات باشد آلمان، فرانسه و انگلیس تحقیق درباره وضعیت قاشقچی را خواستار شدند ضرورت حمایت عملی از مردم تجلیل از نوازندگان دفاع مقدس در مراسم «سازهای خاکی» موافقت‌نامه بیمه فعالان حوزه رسانه و مطبوعات امضا شد معاون بین الملل دانشگاه رودن مسکو: مرکز آموزش زبان فارسی در روسیه راه‌اندازی می‌شود