اسامی ده‌ها محکوم اقتصادی اخیر در 3 استان کشور اعلام شد


ﺑﻪ ﮔــﺰارش خبرگزاری میزان، ﺣﺠﺖ‌اﻻﺳﻼم غلامحسین ﻣﺤﺴﻨﯽ‌ اژه‌ای در یک‌صدوسی و دومین ﻧﺸﺴﺖ ﺧﺒﺮی با خبرنگاران به بیان گزارشی از اقدامات دستگاه قضا در رابطه با پرونده‌های اخیر اقتصادی پرداخت و گفت: در تهران برای مبارزه با اخلالگران در حوزه ارز، نظامات ارزی کشور و قاچاق سازمان‌یافته، از ابتدا تا به امروز ۱۹۶ نفر دستگیر شده‌اند که ۱۳ نفر آنها در همین روز‌های اخیر دستگیر شده‌اند.
اژه‌ای با هشدار به همه کسانی که در بازار غیرمجاز فعالیت ارزی دارند، بیان داشت: باید یادآوری کنم که این موضوع را جدی بگیرند تا هم برای خودشان و هم برای خانواده‌هایشان مشکل ایجاد نکنند؛ چرا که دستگیر می‌شوند؛ با ابلاغ‌های ویژه به پرونده‌هایشان رسیدگی می‌شود و در غیر از اعدام، احکامشان قطعی است و بدانند که هیچگونه اغماضی نمی‌شود.
وی افزود: تا به امروز در تهران بیش از 49 مورد کیفرخواست صادر شده که برخی از این کیفرخواست‌ها ممکن است 4-5 تا 10 متهم داشته باشد و برای بیش از 90 نفراز کسانی که کیفرخواست برایشان صادر شده، تعیین وقت صورت گرفته است.
کشف یک شبکه نفوذ بانکی


در سیستان و بلوچستان
معاون اول دستگاه قضا با‌ اشاره به کشف یک شبکه نفوذ بانکی در استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در استان سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر 17 نفر بازداشتی داشتیم که به صورت سازمان یافته با اعمال نفوذ در سیستم بانکی و بعضا استفاده از اسناد غیرواقعی توانسته بودند ارز بگیرند. آنها حدود 100 میلیون دلار گرفته بودند و حدود 300 میلیون دلار نیز نزدیک به گرفتن بود که متوقف شد و بخشی از آن 100 میلیون دلار را خارج از کشور ارسال کرده بودند و بخشی را در داخل کشور به‌صورت غیررسمی و غیرمجاز به فروش رسانده‌اند.
اژه‌ای ادامه داد: در استان خراسان رضوی چهار نفر بازداشتی داشتیم. در همدان نیز طی روزهای اخیر 7 نفر بازداشت شدند و در برخی از استان‌های دیگر نیز یکی دو نفر بازداشتی داشته‌ایم.
وی در ادامه به بیان احکام قطعی شده تعدادی از محکومان نیز‌اشاره کرد و گفت: برخی از اینها کسانی هستند که در نظام ارزی کشور دخالت داشتند و برخی نیز در قضایای قاچاق سوخت یا کالا نقش داشته‌اند.
سخنگوی قوه قضائیه احکام قطعی شده در استان کرمانشاه را به شرح زیر اعلام کرد: 1- «نریمان بختیاری» فرزند قهرمان 15 سال حبس و مصادره اموال 2- «محمدرضا آمریون» فرزند علی‌اکبر 15 سال حبس و مصادره اموال 3- «وحید محمدی» فرزند محمدمراد 15 سال حبس و مصادره اموال 4- «صدیق ظاهری» فرزند حسن 5 سال حبس 5- «حسین نیک‌روش» فرزند عبداله 5 سال حبس 6- «هومن بهره‌مند» فرزند نبی‌اله 5 سال حبس و مصادره اموال 7- «محمدهادی یوسف‌شاهی» فرزند نجم‌الدین 5 سال حبس و مصادره اموال 8- حسن عزیزی 5 سال حبس 9- محمد مرادی فرزند محمدحسین 5 سال حبس و ضبط اموال 10- «سردار محمدی» فرزند احمد 5 سال حبس و ضبط اموال 11- خانم «بهیه آستین چیده» فرزند ابراهیم 5 سال حبس.
اژه‌ای ادامه داد: همچنین در شیراز حکم دکتر «نصیر کاظمی» فرزند راه خدا که به احتکار دارو اقدام کرده بود، قطعی شده و به 12 سال حبس و جزای نقدی معادل ارزش کالا و دو سال محرومیت محکوم شده است.
وی در ادامه به بیان احکام قطعی شده بندرعباس‌اشاره و آنها را به شرح زیر اعلام کرد:1-«علیرضا جهانی» به اتهام مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته، 15 سال حبس، 30 ضربه شلاق، جزای نقدی 2- «علی نسرین» به اتهام مشارکت در قاچاق سازمان یافته، 15 سال حبس، 30 ضربه شلاق، جزای نقدی 3- «محمدنفر سفیددشتی» 2 سال حبس، 30 ضربه شلاق، جزای نقدی 4- خانم «حمیده احمدی» 2 سال حبس، 30 ضربه شلاق، جزای نقدی 5- «آرش حسینی» به عنوان معاونت در جرم 6 ماه حبس، 10 ضربه شلاق، جزای نقدی 6- «احمد پوریوسفی» 2 سال حبس، جزای نقدی، 5 سال محرومیت 7- «مزدک پورهادی» 2 سال حبس، جزای نقدی، 5 سال محرومیت 8- «کوبک نرسیسیان» فرزند آلبرت 2 سال حبس، جزای نقدی، 5 سال محرومیت 9-«رسول شاهرخی» فرزند حسین 2 سال حبس، جزای نقدی، 5 سال محرومیت 10- «حسین نادری» 1 سال حبس، جزای نقدی 11- «عقیل احمدی‌پور» فرزند قاسم 6 ماه حبس 12- «علیرضا عسگری» فرزند عزیزاله 6 ماه حبس 13- «صابر خداداد» 6 ماه حبس 14- «سجاد حسرتی آبکنار» فرزند سیروس به اتهام مشارکت در قاچاق کالا 2 سال حبس، جزای نقدی 15- «وحید مشهور» فرزند محمدعلی 6 ماه حبس 16- «سینا درویش‌زاده» 2 سال حبس، جزای نقدی 17- «رضا حسرتی آبکنار» فرزند سیروس به اتهام معاونت 6 ماه حبس 18- «علی حسرتی آبکنار» فرزند سیروس به اتهام معاونت 6 ماه حبس.
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه احکام قطعی شده یک پرونده مفاسد مالی در استان فارس را که قاچاق و دخالت در ارز نیست، به شرح زیر اعلام کرد: 1- «مجید فاتحیان» فرزند محمد، کارمند اداره ثبت اسناد و املاک، 10 سال حبس، 3 سال انفصال،‌ بازگرداندن معادل مالی که رشوه گرفته، جزای نقدی و 74 ضربه شلاق 2- «حمیدرضا فرخی»، کارمند اداره ثبت 10 سال حبس، 3 سال انفصال، برگرداندن معادل مالی که رشوه گرفته، جزای نقدی، 74 ضربه شلاق 3- «ایرج اسلامی» فرزند صفدر، کارمند ثبت به اتهام ارتشاء 2 سال حبس، 3 سال انفصال، معادل وجوه اخذ شده جزای نقدی، 74 ضربه شلاق 4- «علی اورنگی‌نژاد»، فرزند شنبه علی، کارمند ثبت به اتهام ارتشاء 10 سال حبس، 3 سال انفصال، جزای نقدی، 74 ضربه شلاق 5- «عبداله رازی»، فرزند اکبر 2 سال حبس، 3 سال انفصال، جزای نقدی، 74 ضربه شلاق 6- «مصطفی اسکندری»، فرزند مرتضی 10 سال حبس، 3 سال انفصال، جزای نقدی، 74 ضربه شلاق 7- «عبدالرسول هروی»، فرزند محمدحسین 10 سال حبس، 3 سال انفصال، جزای نقدی، 74 ضربه شلاق، 8- «حجت‌اله خورشیدی»، پیمانکار ساخت و ساز که رشوه را پرداخت کرده به ضبط اموال بدلیل پرداخت رشوه محکوم شده است. 9- «بهرام شیروانی» فرزند علی حسین، ضبط اموال بدلیل پرداخت رشوه 10- «محمدباقر علیزاده»، فرزند رشید، ضبط اموال به دلیل پرداخت رشوه و 74ضربه شلاق 11- «محمدهادی کوشش» فرزند حاجی‌آقا، ضبط اموال بدلیل پرداخت رشوه، 74ضربه شلاق.
اژه‌ای خاطرنشان کرد: تعدادی احکام غیرقطعی نیز داشته‌ایم که شاید برخی از آنها تا اواخر همین هفته یا اوایل هفته آینده قطعی شود که 13 نفر آنها مربوط به تهران است.
محکومیت جاسوس دوتابعیتی
 به 8سال و 6 ماه حبس
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در راستای مقابله با پروژه نفوذ یک فرد به عنوان جاسوس دستگیر و گویا حکم او صادر شده است، اظهارداشت: بله حکم آقای «توکلی» صادر شده است. این فرد که دوتابعیتی بوده است، توسط وزارت اطلاعات مورد شناسایی قرار گرفت و وزارت اطلاعات گزارش اولیه آن را داده بود. این فرد دوتابعیتی به مراکز حساس نفوذ کرده بود. حکم این فرد صادر شده و در دادگاه تجدید نظر به 8 سال و 6 ماه حبس محکوم شده است. همچنین به ضبط اموالی که از این طریق تحصیل کرده بود، محکوم شد(48 هزار دلار و مبالغ دیگر).
شهرام جزایری حرف‌های واحدی
مطرح نکرده است
معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده اقدام به فرار از کشور شهرام جزایری تاکید کرد: این فرد در تحقیقات حرف‌های واحدی نزده است؛ اما همه می‌دانیم که به صرف بدهی بخواهد کسی از این طریق از کشور خارج شود، ارزشی ندارد؛ بطوریکه در زمان دستگیری او افرادی بودند که پیشنهاد یک میلیاردی را برای دستگیر نشدن او داده بودند.حرف کسی که با اسناد غیرایرانی قصد خارج شدن از کشور را داشته باشد، نمی‌شود باور کرد؛ لذا این حرف که وی فقط به خاطر بدهی مالیاتی خواسته از کشور خارج شود پذیرفتنی نیست.
محسنی اژه‌ای افزود: این پرونده در حال حاضر در مرحله تحقیقات است و متهم بازداشت بوده و حکم نهایی او صادر نشده است.
تحقیق از 11 نفر
در پرونده حادثه تروریستی اهواز
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه درمورد پرونده کسانی که در ماجرای تروریستی اهواز قصور کرده بودند، توضیح بدهید، گفت: دراین باره پرونده‌ای تشکیل و به تهران احاله شده است و در حال حاضر در تهران رسیدگی می‌شود. از 11 نفر تاکنون تحقیقات به عمل آمده و فعلا یک نفر بازداشت است. چون این پرونده درمرحله رسیدگی مقدماتی قرار دارد از ذکر اسامی آن معذورم؛ ضمن اینکه از این افراد در سازمان قضایی نیروهای مسلح تحقیق می‌شود.
واکنش به درآمدهای شهرداری
 از ساخت و سازهای بی‌رویه و غیرقانونی
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی درباره درآمدهای قابل توجه شهرداری از ساخت و سازهای بی‌رویه و غیرقانونی گفت: بر اساس ضوابط شهرسازی و مجموعه مقررات در هر جایی نمی‌شود بلندمرتبه سازی کرد و یا از حد تراکم بیشتر ساخت و ساز کرد. اگر چنانچه بگوییم که همه این مسائل با پول حل می‌شود، در اینجا همه قوانین، مقررات و سیاست‌ها زیرسؤال می‌رود و نقض غرض می‌شود و این مسئله تالی فاسد خیلی زیادی دارد. نباید شهردارها به خاطر کسب درآمد، قوانین و مقررات را زیرپا بگذارند.
اژه‌ای ادامه داد: شهرداری و کمیسیون ماده 100 در مواردی اجازه و اختیار دارد که ساختمان را تخریب نکند و جریمه بگیرد؛ اما این به معنای آن نیست که در همه جا از مقررات صرف نظر کنند و فقط جریمه بگیرند. چنانچه از حدود اختیاراتشان خدای نکرده همراه با فساد و یا تبانی خارج شوند و اجازه ساخت و ساز بیشتر داده و یا بعد از ساخت و ساز آن را تبدیل به جریمه نقدی کنند، حتماً دستگاه قضایی به این مسئله ورود می‌کند.
شکایت 1300 نفر در پرونده سکه ثامن
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن به کجا رسید و آیا در این پرونده از مسئولین دولتی که به این سایت مجوز داده‌اند تحقیق شده است، گفت: در حال حاضر دو نفر بازداشت هستند و تا الان هزار و 300 نفر در دادسرا ثبت شکایت کرده‌اند.در این قبیل پرونده‌ها قبل از اینکه شاکی خصوصی وجود داشته باشد، مدعی العموم ورود می‌کند و تمام تلاش ما این است که اموال این فرد و یا افراد شناسایی شود و این موضوع در اولویت کار است تا از حقوق مردم دفاع شود.
سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: اگر چنانچه کسانی در تحقق این امر مشارکت، مباشرت، معاونت و سببیت داشته باشند، به نسبت وظیفه خود مقصر هستند و تحقیقات در این زمینه انجام خواهد شد.