علی رغم وجود تعرفه‌های سنگین آمریکا، صادرات چین به این کشور در ماه گذشته میلادی رکورد زده است

آتش اژدها بر تعرفه‌های ترامپ
محمدرضا ستاری
صادرات چین در ماه سپتامبر امسال ۱۴،۵ درصد نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته افزایش داشته است و این بسیار بالاتر از آن‌چیزی است که تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند. واردات چین نیز در همین فاصله زمانی ۱۴،۳ درصد افزایش یافته که کمی پایین‌تر از پیش‌بینی‌هاست.
خبرگزاری دویچه وله آلمان در گزارشی اعلام کرد که با وجود جنگ تجاری میان آمریکا و چین، صادرات چین به آمریکا در ماه سپتامبر افزایش زیادی یافته است؛ امری که به عقیده تحلیل‌گران ممکن است بر آتش این جنگ تجاری دامن بزند.


در همین راستا، صادرات چین به آمریکا در ماه سپتامبر بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۳۴ میلیون دلار بوده است و بنا بر اعلام اداره گمرک چین این رقم سه میلیارد دلار بالاتر از ماه قبل است. مازاد تجاری چین با آمریکا از شروع سال جاری میلادی تا کنون ۲۲۵ میلیارد و ۷۹ میلیون دلار بود، در حالیکه این رقم در سال گذشته بالغ بر ۱۹۶ میلیارد بوده است. این موضوعی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به شدت از آن ناخشنود است. دو کشور جنگی گمرکی را آغاز کرده‌اند و مجازات‌های گمرکی سنگینی برای کالاهای یکدیگر تعیین کرده‌اند که به صدها میلیارد دلار می‌‌رسد.
راهبرد چین برای بی‌اثر کردن تعرفه‌های آمریکا
همین عوامل سبب شده تا پنجشنبه گذشته دونالد ترامپ یک بار دیگر چین را غیرمستقیم به افزایش عوارض گمرکی تهدید کند. در مجموع می‌توان گفت، صادرات چین در ماه سپتامبر امسال ۱۴،۵ درصد نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته افزایش داشته است و این بسیار بالاتر از آن‌چیزی است که تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند. واردات چین نیز در همین فاصله زمانی ۱۴،۳ درصد افزایش یافته که کمی پایین‌تر از پیش‌بینی‌هاست. این کارشناسان یکی از عوامل مهم این مساله را راهبرد چین در پایین نگه داشتن ارزش یوان اعلام می‌کنند. مساله‌ای که در نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول که سه روز قبل در اندونزی برگزار شد، موضوع محوری بحث و نظر بود.
در همین رابطه وزیر دارایی آمریکا ضمن انتقاد شدید از صندوق بین‌المللی پول از توان بسیاری از کشورها برای معاملات ناعادلانه تجاری سخن گفت و عمده این انتقادها را نیز متوجه سیاست چین کرد.
آمریکایی‌ها به همین بهانه چند ماه قبل جنگ تعرفه‌ها را بر علیه چین آغاز کردند و هر چند چینی‌ها در ابتدای کار از ورود به این جنگ تجاری پرهیز داشتند، اما با پرتنش‌تر شدن فضا، دولت پکن تصمیم به مقابله به مثل با آمریکا گرفت. آمریکایی‌ها مدعی هستند چین که با پایین نگه داشتن ارزش پول ملی خود، در صدد تقویت صادرات و از موازنه خارج کردن آن به نفع خود هستند.
واشنگتن در آخرین اقدام خود پس از اعمال تعرفه‌های 25 درصدی بر روی 500 میلیارد دلار از کالاهای چینی، در حدود یک ماه قبل 25 درصد تعرفه بر روی 200 میلیارد دلار از دیگر کالاهای چینی را اعمال کرد. همان زمان ترامپ هشدار داد در صورت اقدام تلافی‌جویانه چین، فاز سوم تعرفه‌ها را نیز به اجرا در خواهم آورد. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تصریح کرده بود که با وجود احترام زیادی که برای رئیس جمهوری چین قائل هستم، اما کسری تجاری ما با این کشور بسیار زیاد است و چینی‌ها تاکنون رویه خود را برای اتخاذ رفتار عادلانه تغییر نداده‌‌اند.
همین مساله باعث شد تا چینی‌ها اعلام کنند، با وجود اینکه این جنگ تجاری به نفع هیچکس نخواهد بود، اما آنها قصد دارند با اعمال محدودیت‌های صادراتی، واشنگتن را تحت تاثیر قرار دهند. پس از این ماجرا و در حالی که قرار بود نمایندگان دو کشور برای کاهش تنش‌های تجاری در واشنگتن با یکدیگر مذاکره کنند، سفر معاون نخست وزیر چین به آمریکا لغو شد و پس از آن ایالات متحده با پیوند زدن این تنش تجاری به مسائل امنیتی، چین را به واسطه خرید نظامی از روسیه، مشمول تحریم قرار داد.
دنیای عملگرای آمریکا
در مقابل دنیای مفهومی چین
تحلیل‌گرایان با بررسی سیاست یکجانبه‌گرایانه آمریکا در دوران ترامپ معتقدند که این راهبرد جزئی از اصول اساسی نومحافظه‌کاران است که می‌گویند: هژمونی آمریکا در دوران جدید باید به سمت امپراتوری آمریکا حرکت کند و در همین راستا با توجه به اینکه ایالات متحده قدرت اقتصادی و نظامی برتر دنیاست، می‌توان با تکیه بر منابع سخت‌افزاری به این مهم دست یافت. این امر در دنیای متکثر امروز که توامان با اشتراک و افتراق منافع میان کشورها به خصوص قدرت‌های جهانی است، باعث می‌شود که سیر تحولات پرسرعت نظام بین‌الملل چنین راهبردهایی را برنتابد. در این میان هر چند پکن و واشنگتن هر دو در روندهای جهانی تاثیرگذار هستند، اما آمریکایی‌ها به صراحت در سند امنیت ملی خود چین را به عنوان تهدیدی بر قدرت آمریکا عنوان کرده و همواره سعی داشته‌اند که چین را با درگیر کردن در محیط پیرامونی خود به صورت نابالغ به نظام جهانی وارد کنند. هنری کسینجر در آخرین کتاب خود با عنوان « نظم جهانی» معتقد است: زمینه‌های سیاسی و فرهنگی هر دو طرف از بسیاری جوانب با هم متفاوت است. رویکرد آمریکایی به سیاست، رویکردی عملگراست و رویکرد چین مفهومی است. آمریکا تا به حال هیچ همسایه تهدیدگری نداشته است، اما دشمنان قدرتمند چین هیچگاه از مرزهای آن کنار نرفته‌اند. آمریکایی‌ها بر این باورند که هر مشکلی راه حلی دارد، ولی چینی‌ها می‌پندارند که هر راه حل کلیدی است برای ورود به مشکلات دیگر. آمریکایی‌ها به دنبال پاسخی به هر نوع شرایط اضطراری هستند و چینی‌ها بر تغییر تدریجی متمرکز شده‌اند. آمریکایی‌ها برای هر چیز دست‌یافتنی چارچوب‌هایی را طرح می‌کنند در حالی که چینی‌ها قوانین کلی می‌گذارند و عاقبت کار را تحلیل می‌کنند. به همین دلیل است که این تغییرات در بافتار متفاوت فرهنگی و سیاسی دو کشور انتظارات آنها را در قرن بیست و یکم به صورت متفاوت‌تری نشان دهد.
از این رو، مقابله پکن با واشنگتن و رکورد شکنی صادرات چین به آمریکا در ماه گذشته میلادی که در اوج جنگ تجاری صورت گرفته، نشان می‌دهد در دنیای پیچیده کنونی دیگر هیچ بازیگری توان طراحی، اجرا و به ثمر رساندن یک راهبرد را به صورت تنها ندارد و از این رهگذر ناچار به تعامل با سایر بازیگران خواهد بود. این مساله برای کاخ سفید اما با شعار اول آمریکای ترامپ در تضاد قرار دارد و به همین واسطه ناظران بین‌المللی با بررسی هزارتوی اشتراک و افتراق در دنیای جدید معتقدند که در نهایت ایالات متحده پس از این مانور قدرت با قصد مرعوب کردن رقبا، بر سر میز مذاکره با اروپا و چین خواهد نشست تا در موضعی مستحکم‌تر به دهه سوم قرن بیست و یکم گام بگذارد. نمونه این مساله را می‌توان در توافق جدید نفتا مشاهده کرد؛ جایی که ترامپ پس از خارج شدن از آن با تغییراتی جزئی بار دیگر در چارچوب قراردادی جدید وارد پیمان همکاری با کانادا و مکزیک شد.
سایر اخبار این روزنامه
پایان درخشش «کاروان خودباوری و امید» در جاکارتا ایران با رکوردشکنی در رده سوم پاراآسیایی ایستاد رضا دهکی از شک شبکه‌های اجتماعی تا یقین رسانه چرا هرم نخبگان ایران سترون است؟ درهای زنگ زده دنیای سیاست انسان برای زنده ماندن در زمینی که هر ساله با افزایش دما روبه‌رو است، چه باید کند؟ اشتغال افراد در چند شغل همزمان چه آثار اقتصادی به‌دنبال دارد؟ چندشغله‌ها علیه اقتصاد علی رغم وجود تعرفه‌های سنگین آمریکا، صادرات چین به این کشور در ماه گذشته میلادی رکورد زده است بارش‌های پاییزی چه تاثیراتی بر احوال انسان دارد؟ بهر لیلی چو مجنون ببار، ای بارون! «ابتکار» از حواشی پس از تصویب CFT گزارش می‌دهد حاشیه‌های دنباله‌دار یک لایحه «ابتکار» تغییرات فراخوان دوره ۳۶ و ۳۷ جشنواره ملی فیلم فجر را بررسی کرد اهدای سیمرغ مشترک ، قدغن مخالفت با FATF در تضاد با منافع کشور است دادستان تهران: ۴۵ نفر به اتهام دلالی ارز دستگیر شدند سرمربی تیم ملی فوتبال ایران: کمپ تیم ملی میراث من برای فوتبال ایران است