موافقت رئیس جمهوری با پیشنهاد تخفیف ۳۵ درصدی ارز اربعین




در حالی که تا برگزاری اربعین حسینی 17 روز باقی‌ مانده این روز‌ها همه زائران و عاشقان حسینی برای شرکت در حماسه بزرگ پیاده‌روی اربعین جهت اعزام به عتبات آماده می‌شوند در این بین خیلی از دستگاه‌های اجرایی و حتی برخی از مردم هم برای ارائه خدمت به زائران حسینی برنامه‌های گسترده‌ای تدارک دیده‌اند. روز پنجشنبه نوزدهم مهرماه، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی نیز در نامه‌ای خطاب به دکتر روحانی رئیس جمهوری نوشت: «با توجه به اهمیت زیارت سالار شهیدان(ع) بویژه در ایام زیارتی اربعین و تبدیل این مراسم در سال‌های اخیر به راهپیمایی پرشکوه عاشقان اهل بیت(ع) و تأثیر این حرکت در یأس معاندین و مخالفین اسلام عزیز، با پیشنهاد ۳۵ درصد تخفیف نرخ ارز نیما موافقت شود.» رئیس جمهوری هم در پاسخ به پیشنهاد رئیس بانک مرکزی برای تخفیف ۳۵ درصدی نسبت به نرخ ارز نیما برای زائران اربعین حسینی، موافقت کرد. با ابلاغ این دستور و کاهش نرخ ارز برای زائران اربعین، رئیس سازمان حج و زیارت هم از ثبت‌نام ۴۰۰هزار نفر در سامانه سماح برای اعزام به اربعین حسینی خبر داد.


حمید محمدی با اشاره به اینکه ۲۵۰۰ دفتر خدمات زیارتی دائم و موقت در سراسر کشور حتی در ایام تعطیل آماده خدمات‌رسانی به مشتاقی و حضور در حرکت عظیم اربعین هستند، گفت: تا صبح جمعه ۲۰ مهر ماه، حدود ۴۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و برای ۲۵۰ هزار نفر روادید اربعین اخذ شده است. وی اضافه کرد، تاکنون استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان و کرمان به ترتیب بالاترین آمار ثبت‌نام را داشته‌اند. محمدی در خصوص مبلغی که ثبت‌نام‌کنندگان باید بپردازند نیز گفت: با توجه به دستور ریاست محترم جمهوری بر اساس پیشنهاد بانک مرکزی، از روز گذشته هزینه‌ها کاهش یافت و عزیزان موقع ثبت‌نام برای خدمات روادید، بیمه و پزشکی فقط باید مبلغ ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان و البته به‌صورت الکترونیکی پرداخت کنند. به گفته محمدی، کلیه دفاتر زیارتی و دفاتر موقت ثبت‌نام اربعین موظف‌اند علاوه بر افزایش ساعات کاری روزانه، ایام تعطیل نیز محل دفتر باز بوده و پاسخگوی مراجعان باشند.  همچنین دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز گفت: نرخ نهایی ویزای اربعین برای زائران ایرانی ۲۳۴۸۷۵ تومان است و سایر اعدادی که مطرح شده صحت ندارد. شهریار حیدری در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: با توجه به تسهیلاتی که دولت فراهم کرده است، نرخ نهایی ویزای اربعین برای زائران ایرانی در سال‌جاری ۲۳۴۸۷۵ تومان است که این رقم با تخفیف ۳۵ درصدی نسبت به ارز در شبکه نیما محاسبه شده است. وی افزود، این نرخ شامل هزینه ویزا، بیمه، خدمات درمانی و هزینه دفاتر حج و زیارت می‌شود و صرفاً مخصوص افرادی است که از طریق سامانه سماح و دفاتر مجاز اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند.
ثبت‌نام اتباع خارجی
ثبت‌نام اتباع خارجی جهت اعزام به زیارت اربعین حسینی(ع) تا روز یکشنبه ۲۹ مهر ماه در دفاتر خدمات اتباع خارجی استانداری‌ها ادامه دارد. به گزارش وزارت کشور، بنا بر اعلام دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، ثبت‌نام اتباع خارجی جهت اعزام به زیارت اربعین حسینی(ع) و اخذ دفترچه سفر که از روز دوشنبه ۱۶ مهر ماه در دفاتر خدمات اتباع خارجی استانداری‌ها آغاز شده است، به مدت ۱۴ روز تا روز یکشنبه ۲۹ مهر ماه ادامه دارد. مسئول امور بانوان ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران گفت: بانوان از سفر انفرادی به عراق در ایام اربعین خودداری کنند. فرناز بیگی با اشاره به شرایط امنیتی عراق اظهار کرد: وضعیت این کشور تغییر خاصی نکرده است، از طرفی اربعین سفر خاصی محسوب می‌شود، خصوصاً برای بانوان که ممکن است مشکلات بیشتری متوجه آنها شود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود به تنهایی در مراسم پیاده‌ روی شرکت نکنند و با گروه یا خانواده همراه شوند.
آغازطرح امداد و نجات اربعین
رئیس سازمان امداد و نجات، از آغاز طرح امداد و نجات اربعین از ۲۱ مهر ۹۷ خبر داد و گفت: این طرح تا ۱۱ آبان ادامه دارد.  مرتضی سلیمی با اشاره به این مطلب که طرح امداد و نجات ویژه راهپیمایی اربعین از ۲۱ مهر به مدت ۲۱ روز تا ۱۱ آبان اجرا می‌شود، گفت: مدت زمان اجرای این طرح نسبت به سال قبل ۶ روز افزایش یافته است.