دستگيري خونگير مشكوك از دانش آموزان

آرمان – آرزو ضیایی: خون‌گیری مشکوک فردی از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه سما در تاکستان نگرانی والدین آنان و همچنین افکار‌ عمومی را در پی داشت. گفته می‌شود این فرد از هر لانست(سوزن) برای انجام تست قند خون چند دانش‌آموز استفاده کرده که این موضوع توسط دانش آموزان به والدین اطلاع داده شده و موجب نگرانی آنها درباره وضعیت سلامت فرزندانشان شده است. یک نفر سرزده از بیرون از مدرسه آمده و خود را نیروی هلال‌احمر معرفی کرده و مدیر مدرسه او را با احترام پذیرفته! به نظر می‌رسد برای هیچ‌یک از مسئولان مدرسه صحت ادعای این فرد اهمیت چندانی نداشته است.
در پی این اتفاق والدین این دانش آموزان مقابل شبکه بهداشت‌ و ‌درمان تاکستان تجمع و خواستار رسیدگی مسئولان به این قضیه شدند. پس از این اتفاق و اطلاع‌رسانی به نهادهای‌انتظامی و قضائی، فرد خونگیر شناسایی و دستگیر شد. به‌رغم برخی فضاسازی‌ها در فضای‌مجازی به گفته مسئولان بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد او انگیزه خاص و مشخصی برای انجام این کار نداشته و آزمایشات ‌اولیه روی دانش‌آموزان نیز نشانگر مشکل خاصی در آنها نیست. نمی‌توان گفت که مشکل خاصی پیش نیامده، زیرا تنش و فشار عصبی وارده بر این دانش‌آموزان، اولیا، افکار ‌عمومی و... مهم‌ترین اتفاق رخ‌داده در اثر این بی‌توجهی و عدم‌مسئولیت‌پذیری مسئولان این مدرسه است. به ویژه آنکه در این روزها خبرهای خوبی از مدارس به گوش نمی‌رسد. مساله دست‌اندازی به پسران دبیرستانی مدرسه‌ای در غرب‌تهران، فوت دختر کرد به‌دلیل ریزش آوار مدرسه و چپ کردن اتوبوس اردوی راهیان نور مدرسه در تبریز و... برخی دیگر از اخبار تلخی که از مدارس می‌شنویم، یک کلید واژه مشترک دارند و آن عدم ‌مسئولیت‌پذیری و کاردانی برخی از مسئولان این مدارس دارد. بنابراین به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که در آزمون‌های‌استخدامی و پذیرش‌های حضوری مسئولان، مدیران و معلمان مدارس با دقت عمل بیشتری عمل شود.
بازداشت 3 نفر در ارتباط با پرونده خون‌گیری
مدیر روابط‌عمومی آموزش‌و‌پرورش استان قزوین گفت: سه نفر از عوامل اجرایی دبیرستان دخترانه‌ای که حادثه خونگیری مشکوک در‌ آن انجام شد بازداشت شدند. حسین بی‌نیاز اظهار کرد: درپی حادثه‌ای که روز چهارشنبه برای یکی از دبیرستان‌های‌دخترانه شهر تاکستان رخ داد و براساس آن فردی با ورود به مدرسه اقدام به تست خون دانش‌آموزان با استفاده از سرنگ مشترک کرد، سه نفر از عوامل این مدرسه برای انجام بازجویی‌های بیشتر بازداشت شدند. او افزود: مدیر، معاون آموزشی و مربی‌بهداشت مدرسه بازداشت شده‌اند تا بازجویی‌های بیشتری انجام شود. عوامل مدرسه نباید به این سادگی فردی را که هیچ نامه‌ای از آموزش و‌پرورش نداشت به مدرسه راه می‌دادند. بی‌نیاز گفت: فردی که وارد مدرسه شده و اقدام به تست قند‌خون 30 نفر از دانش‌آموزان دختر کرده است، پسر جوان 17ساله‌ای بود که به‌نظر می‌رسد با یکی از دانش‌آموزان آشنا بود. او بیان کرد: این فرد مجوزهای مربوطه از جمله کارت هلال‌احمر را جعل کرده با پوشیدن کاور جمعیت هلال احمر وارد مدرسه شد. البته طبق اعلام مرکز بهداشت تاکستان، دانش‌آموزان مورد بررسی‌های دقیق قرار گرفته و خوشبختانه هیچ کدام براثر این حادثه دچار مشکل و بیماری نشدند. مدیر روابط‌عمومی آموزش‌وپرورش استان قزوین گفت: هم‌اکنون مشکل اصلی این است که چرا عوامل مدرسه به این آسانی اجازه ورود این فرد را به حریم مدرسه داده و از آموزش‌و‌پرورش منطقه استعلام لازم را انجام نداده‌اند. بی‌نیاز در پایان تاکید کرد: مدیر این مدرسه که جزو مدارس وابسته به آموزش‌و‌پرورش است هم‌اکنون از کار تعلیق شده است.


فرد متهم در بازداشت است
سرپرست فرمانداری تاکستان گفت: براساس اطلاعات اولیه کسب‌شده عامل خون‌گیری بدون هماهنگی از دانش‌آموزان یک مدرسه دخترانه سما در تاکستان از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بوده و انگیزه خاصی برای این اقدام خود نداشته است. محمد مبین افزود: این فرد از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بوده و قبلا دوره‌های آموزشی مربوط به تزریق و انجام آزمایش‌های ‌پزشکی اولیه مانند تست قند‌خون و فشار‌خون را پشت سر گذاشته بوده است. او با بیان اینکه قصور و بی‌تدبیری مدیر مدرسه به جهت عدم ‌هماهنگی با مراجع بالادستی در خصوص این موضوع محرز است و فعلا او از کار برکنار و تعلیق شده است، اظهار داشت: فرد متهم نیز همچنان در بازداشت به‌سر می‌برد. مبین با بیان ‌اینکه تحقیقات در خصوص این موضوع همچنان ادامه دارد، گفت: پس از این اتفاق یک تیم‌پزشکی در مدرسه یاد شده حاضر و از دانش‌آموزانی که از آنها خون‌گیری شده بود آزمایش HIV، هپاتیت Bو C گرفتند که خوشبختانه جواب این آزمایش نشانگر علائم بیماری و مشکل خاصی در آنها نبود.
اجازه ورود به هر کس داده نشود
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با «آرمان» در ارتباط با خون‌گیری مشکوک از دانش‌آموزان تاکستانی می‌گوید: هر فردی اجازه ورود به مدارس را ندارد و مدیر مدرسه باید بداند که فردی که وارد مدرسه شده از سوی چه سازمانی است. میرحمایت میرزاده می‌افزاید: اگر فرد از اداره و سازمان دیگری مانند وزارت بهداشت و هلال احمر به مدرسه ورود کرده است، باید با واحد بهداشت و درمان آموزش و پرورش هماهنگ شود. بنابراین باید با مسئولان بهداشت وزارت آموزش و پرورش هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد. او خاطرنشان می‌کند: بنابراین اگر همچنان به حضور فرد نیاز بود با هماهنگی آموزش وپرورش و مسئولان بهداشت و هلال‌احمر به مدرسه ورود کند. میرزاده می‌افزاید: بنا نیست هرکس خواست ورود به مدرسه را داشت مدیر اجازه آن را به او بدهد و همچنین مدیر مدرسه نباید اجازه ورود افراد به هر بهانه‌ای را بدهد. میرزاده می‌افزاید: این اقدامات اساسا نباید در مدارس باشد و این مراقبت‌های پزشکی باید در مراکز درمانی انجام شود. کمیسیون آموزش مجلس به این موارد بی‌تفاوت نیست و پیگیر موضوع است. هرفرد قصد انجام کاری در مدارس را داشته باشد باید با آموزش و پرورش هماهنگ کند. اصولا در مورد مسائل بهداشتی و درمانی باید با واحد بهداشت آموزش وپرورش هماهنگ بود.
لزوم وجود نیروهای اندیشمند در مدارس
سخنگوی کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با «آرمان» در ارتباط با خون‌گیری مشترک از دانش‌آموزان تاکستانی و خطراتی که آنها را تهدید می‌کند، می‌گوید: اگر بنا بود از فرزند مدیر مدرسه سما خون گرفته می‌شد، قطعا سوال می‌کرد که از سوی چه سازمانی به مدرسه مراجعه شده است، بنابراین باید بابت شنیدن این خبر ابراز تاسف کرد، زیرا از نیروهای انسانی اندیشمند استفاده نشده است. حیدرعلی عابدی می‌افزاید: مدیر مدرسه باید آنقدر قدرت تشخیص داشته باشد تا از بروز این اتفاق جلوگیری کند. یکی از بیماری‌های احتمالی در اثر استفاده از سوزن و سرنگ مشترک ایدز است و امیدواریم که هیچ فردی از رهگذر این اتفاق دچار بیماری هپاتیت یا بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از طریق خون نشده باشند، اما سریعا باید تمام اقدامات برای دریافت واکسن هپاتیت و تحت‌نظر بودن 40 دانش‌آموز خونگیری ‌شده برای جلوگیری از عوارض احتمالی تا مدت‌ها انجام شود. در این صورت عوارض این اتفاق کاهش می‌یابد و شاهد فجایع بعدی نخواهیم بود. او می‌گوید: حتی در صورت وجود نامه از وزارت بهداشت، مدرسه موظف به استعلام نامه است، زیرا می‌توان نامه تقلبی ارسال کرد و بهداشت مدارس در هنگام ورود نماینده وزارت بهداشت باید در محل وجود داشته باشد. عابدی تاکید می‌کند: در صورت حضور یک سازمان رسمی برای خونگیری باید هدف از این کار برای مدیر مدرسه مشخص باشد و در مرحله بعد باید در مدارس نظارت کنند تا خونگیری‌های انجام شده و هر نوع تزریق واکسن کاملا بهداشتی و استریل باشد.