سرپیچی علوم پزشکی مشهد

«رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بدون هیچ توجیه خاصی، تفاهم نامه ساخت بیمارستان 540 تخت خوابی حاشیه مشهد را امضا نکرد و با این کار ساخت بیمارستان از لحاظ زمانی دچار یک مشکل پیچیده شد.» این جمله را استاندار در حاشیه بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه های شهری مشهد به «خراسان رضوی» اعلام کرد. موضوعی که باز هم نشان از بی دغدغگی و سرپیچی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به  ساخت بیمارستان حاشیه مشهد با وجود تاکید وزیر بهداشت بر حل این مسئله در استان  دارد؛ بیمارستانی که دوسال پیش با دستور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور کلنگ زنی شد و حالا این روزها جز روییدن علف هرز در آن چیزی به چشم نمی خورد.
موضوع ساخت بیمارستان 540 تخت خوابی شهرک شهید رجایی، به عنوان یکی از مطالبات مهم بیش از یک میلیون  حاشیه نشین مشهد، بارها توسط روزنامه «خراسان رضوی» پیگیری شده است. سه گزارش در تاریخ های 22 مرداد، 26 شهریور و در نهایت 9 مهرماه درباره چرایی بلاتکلیف ماندن این پروژه بعد از دو سال از کلنگ زنی آن در همین صفحه منتشر شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گزارشی که 22 مرداد منتشر شد، اعلام کرد که این دانشگاه برای ساخت بیمارستان حاشیه مشهد هیچ پولی ندارد و با وجود اعلام آمادگی اداره کل راه و شهرسازی برای تفاهم در زمینه ساخت این بیمارستان، بازهم هیچ اقدامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام نشد.
از وعده وزیر برای رفع مشکل تا خبر استاندار از همراهی نکردن دانشگاه علوم پزشکی
در همین زمینه، روز پنج شنبه در جریان سفر آخوندی وزیر راه و شهر سازی به مشهد و بازدید از تصفیه خانه سیدی، موضوع ساخت این بیمارستان را از وی جویا شدیم. آخوندی در گفت و گو با «خراسان رضوی» درباره مذاکرات با وزیر بهداشت درباره مشارکت در ساخت بیمارستان 540 تخت خوابی حاشیه مشهد اظهار کرد: امروز (روز پنج شنبه) این موضوع را با آقای استاندار پیگیری کردیم و ان شاءا... به زودی به نتیجه می رسد. علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی هم که در این بازدید حضور داشت، در واکنش به سوال «خراسان رضوی» درباره ساخت این بیمارستان گفت: متاسفانه رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی همراهی نکرد.


اختلاف دانشگاه علوم پزشکی با راه و شهرسازی
استاندار تصریح کرد: راه و شهرسازی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد سر قضیه نوع مشارکت با هم اختلاف داشتند، در سفر قبلی وزیر محترم بهداشت و درمان به مشهد طی صحبت هایی که شد فرمولی را پیدا کردیم تا این معضل حل شود. وی افزود: در آن جلسه گفتیم پیمانکارانی را سراغ داریم که می توانند بدون پیش پرداخت کار را شروع کنند، 25 درصد که کار پیش رفت، گزارش صورت وضعیت را بدهند و بر اساس آن صورت وضعیت زمین به پیمانکاران تحویل داده شود. وی یادآور شد: در همان جلسه رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد که ما خودمان این کار را می کنیم، ما گفتیم خوب اگر خودتان این کار را انجام می دهید بسیار مطلوب است، بعد از سفر وزیر بهداشت ما جلسه ای با دانشگاه علوم پزشکی و راه و شهرسازی گذاشتیم که فرمولی را پیدا کنیم و در همین زمینه ابعاد و مکان زمین مشخص شد.رشیدیان تصریح کرد: در آن جلسه حتی بارگذاری زمین هم مشخص شد که این زمین چه مقدار مسکونی و چه مقدار تجاری دارد و بنا شد قسمت تجاری که ارزش افزوده بیشتری دارد، در اختیار پیمانکار و سرمایه گذار قرار بگیرد و دانشگاه علوم پزشکی کار را شروع کند و در همان جلسه به توافق رسیدیم. وی تصریح کرد: امروز (پنج شنبه) هم قرار بود این تفاهم نامه به امضا برسد، آقای هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، آقای اخوان مدیر کل راه وشهرسازی استان، آقای مقدوری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و همه امضا کردند، در واقع ما همه این کارها را برای دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می دادیم، اما رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی بدون هیچ توجیه خاصی از نظر ما،  این تفاهم نامه را امضا نکرد و این کار عملا از لحاظ زمانی ما را دچار یک مشکل پیچیده کرد و امیدواریم ان شاءا... با تدبیر خود وزیر بهداشت و درمان مشکل حل شود.همچنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری، رشیدیان تاکید کرد: باوجود صحبت وزیر بهداشت و درمان و تاکید بر حل این مشکل در استان رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد پای کار نیامد،  در حالی که با انجام این توافق گره این پروژه باز می شد و آثار و ثمرات آن برای مردم به ویژه حاشیه شهر مشهد محسوس می بود.
مطرح شدن موضوع کشف رود در شورای عالی شهرسازی
همچنین روز پنج شنبه وزیر راه و شهرسازی به همراه استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر از پروژه های شهرداری در زمینه ساخت تصفیه خانه ها و همچنین پروژه های گردشگری شامل پارک تفریحی طرق بازدید کرد. وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از اولین تصفیه خانه محلی کشور که با مشارکت بخش خصوصی در منطقه سیدی در حال احداث است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قطعا یکی از بحث های مهم، سیاست بازآفرینی شهری است، بیشتر شهرهای ما در کنار رودخانه ها بوده است، رودخانه ها یکی از نقاط بسیار جذاب برای زندگی بوده است. آخوندی افزود: متاسفانه رودخانه ها اغلب به مسیر عبور فاضلاب و مرکز آلودگی تبدیل شده است، به همین دلیل در شورای عالی شهرسازی مطرح کردیم که چگونه رودخانه ها را به ثروت شهرها تبدیل کنیم؟ در مشهد کشف رود، در جیرفت هلیل رود و در میاندوآب سیمینه و زرینه رود را داریم، در همه شهرهای ما رودخانه های بسیار زیبایی بودند که همه این ها دچار آلودگی شدند و این بحث مهمی است.
وی تصریح کرد: البته اگر بخواهیم رودخانه به ثروت برای مردم شهر تبدیل شود اولین بحثی که مطرح می شود این است که چگونه فاضلاب را سامان دهی کنیم، کاری که شهرداری مشهد به کمک آب و فاضلاب انجام داده، کار بسیار ارزشمندی است.
به گزارش «خراسان رضوی» ، بازدید از مجموعه تفریحی در حال ساخت طرق از دیگر برنامه های وزیر راه و شهرسازی، استاندار، شهردار مشهد و رئیس شورای شهر بود. استاندار خراسان رضوی در حاشیه بازید از این پروژه گردشگری گفت: آقای شهردار و شورای شهر به بهسازی و فضاسازی مناسب برای زندگی مردم توجه جدی داشتند. وی افزود: توسعه فضای سبز، تامین آب مستقل برای آبیاری فضای سبز و جدا سازی آن از آب شرب کارهای خوبی است؛ کار بزرگی هم که برای پارک طرق انجام می گیرد، در واقع یک یادگاری برای مردم مشهد خواهد بود، با توجه به نوآوری هایی که در این جا انجام می شود، در نوع خود در کشور بی نظیر است که امیدواریم برای مردم شهر مشهد و زائران ظرفیت خوبی باشد.
رایزنی با فرمانده کل ارتش برای بازگشایی بولوار نماز
استاندار همچنین در پاسخ به سوالی درباره مشکلات بازگشایی بولواز نماز گفت: یک اشکالی در این قضایا از سوی دوستان عزیز ما در ارتش وجود داشت، منوط شد به این که یک طرحی را بیاورند و در کمیسیون ماده 5 بررسی شود که جلسه اول آن برگزار شد. وی تصریح کرد: در جلسه دوم دوستان ارتش حضور نیافتند و گفتند که هنوز طرح را آماده نکرده اند، امیدواریم هر چه زودتر آماده شود، من که جای ارتش نمی توانم وعده بدهم.
مشکل بازگشایی بولوار نماز با دستور فرمانده کل ارتش حل می شود
وی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر ارتش دوباره در جلسات شرکت نکند چه اتفاقی خواهد افتاد، تصریح کرد: با توجه به دستوری که فرمانده محترم ارتش جمهوری اسلامی ایران سر لشکر موسوی داده اند، ان شاءا... این مسئله به سرعت حل می شود، امیدواریم هم مشکل بولواز نماز و هم مشکل کمربند جنوبی حل شود.محمدرضا حیدری رئیس شورای شهر مشهد نیز در حاشیه بازدید از پروژه گردشگری طرق در جمع خبرنگاران گفت: پروژه 600 میلیارد تومانی طرق با مشارکت بخش خصوصی با قدرت درحال اجراست. وی افزود: برخلاف شایعات مطرح شده، لوایح مربوط به پروژه طرق در صحن علنی شورای شهر بررسی و قراردادهای مرتبط با آن نیز به صورت کاملا شفاف منعقد شده است. وی تصریح کرد: در دوره گذشته مدیریت شهری سرمایه گذاران تنها گذاشته می شدند و شهرداری به برخی از تعهداتش عمل نمی کرد لذا سیاستمان در دوره پنجم شورای شهر جلب اعتماد سرمایه گذاران در شهر مشهد با هدف توسعه این کلان شهر است.