پیشنهاد رشوه 5 میلیارد دلاری «بن سلمان» به اردوغان برای بستن پرونده قتل قاشقچی

یک پایگاه خبری عراقی اعلام کرد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی 5 میلیارد دلار رشوه به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پیشنهاد کرده است تا پرونده قتل قاشقچی بسته شود.
به گزارش پایگاه اینترنتی خبری عراقی «اسرار مدیا»، هاکان کاکیل سفیر ترکیه در لبنان در این مورد گفته است که محمد بن سلمان به اردوغان، پنج میلیارد دلار پیشنهاد کرده است تا در مقابل پرونده جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی بسته شود.
طبق منابع خبری، سفیر ترکیه در گفتگو با یک مسئول عالی ‌رتبه اروپایی این مساله را فاش کرده است.
منابع مذکور عنوان کردند: هاکان کاکیل دست داشتن سرویس‌های جاسوسی خارجی از جمله موساد و سیا را در ماجرای ناپدید شدن قاشقچی رد نکرده است.


لازم به ذکر است پیش از این یک منبع نزدیک به طیف ناراضی سعودی گفته بود: مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته، محمد بن سلمان به‌زودی فرستاده ویژه‌ای را به آنکارا خواهد فرستاد تا در این خصوص با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و مقامات امنیتی این کشور رایزنی کند. با این حال مقامات سعودی در خصوص پذیرش درخواست این ملاقات ازسوی رئیس‌جمهور ترکیه و دیگر مقامات این کشور تردید دارند.
ازسوی دیگر، تحرکات دیپلمات‌ها و دیگر عوامل وابسته به رژیم سعودی در ترکیه هم‌اکنون به شدت تحت کنترل پلیس امنیت این کشور قرار دارد و قرار است تا پایان هفته، درخواست مقامات سعودی برای دیدار فوق‌العاده با اردوغان، به دفتر ریاست جمهوری ترکیه ارسال شود.
این منبع آگاه افزوده بود: رژیم سعودی در صدد است پیشنهاداتی را به ترکیه ارائه کرده و شخص رجب طیب اردوغان را از پیگیری موضوع منصرف و یا حداقل وی را به سکوت در قبال پرونده قتل قاشقچی مجاب کند، اتفاقی که بعید است ازسوی رئیس‌جمهور ترکیه مورد پذیرش واقع شود.
پروند قاشقچی موجی از محکومیتها و واکنش‌های شدید در میان کشورهای جهان علیه عربستان را به دنبال داشته است.
قاشقچی حدود 10 روز قبل برای ثبت اسناد ازدواجش وارد کنسولگری عربستان در اسلامبول شده و تاکنون خبری از پیدا شدن وی منتشر نشده است.
واشنگتن پست: ترکیه اسناد صوتی و تصویری شکنجه و قتل قاشقچی را دارد
در این میان روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقام‌های آمریکایی و ترکیه‌ای نوشت، دولت ترکیه به مسئولان آمریکا گفته است که مستنداتی صوتی و تصویری در اختیار دارد که ثابت می‌کند، «جمال قاشقچی» در داخل کنسولگری عربستان در اسلامبول کشته شده است.
این مقام‌ها به واشنگتن پست گفتند، این اسناد نشان می‌دهد یک تیم امنیتی سعودی قاشقچی را در کنسولگری بازداشت کرده و سپس وی را کشته و مثله‌اش کرده‌اند.
یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: سند صوتی از داخل سفارت بیان می‌کند که پس از ورود جمال چه اتفاقی افتاده است.
وی افزود: صدای وی و صدای مردانی را می‌توان شنید که به عربی سخن می‌گویند. می‌توان شنید که وی چگونه بازجویی و شکنجه شده و به قتل رسیده است.
یک منبع دیگر نیز اظهار داشت که طبق سند صوتی می‌توان صدای ضرب و شتم قاشقچی را شنید.
به نوشته واشنگتن پست، وجود این شواهد توضیح می‌دهد که چرا مقام‌های ترکیه سریعا عربستان سعودی را مقصر قتل قاشقچی معرفی کردند. اما این مقام‌ها در انتشار این اسناد محتاط بوده و بیم آن دارند که نحوه جاسوسی ترک‌ها از خارجی در کشورشان را افشا کند.
هنوز معلوم نیست که آیا مقام‌های آمریکایی این اسناد صوتی و تصویری را مشاهده یا شنیده‌اند یا نه. اما مقام‌های ترکیه محتوای این اسناد را برای همتایان آمریکایی خود تشریح کرده‌اند.
قاشقچی که از منتقدان آل‌سعود است دهم مهر ماه برای دریافت اسناد مربوط به ازدواجش وارد کنسولگری عربستان در اسلامبول شد اما پس از آن اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست. مقام‌های سعودی مشارکت در ناپدید شدن وی را رد کرده‌اند.
ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که با درخواست عربستان برای تشکیل کمیته مشترکی جهت بررسی پرونده ناپدید شدن قاشقچی موافقت کرده است.
در میان اعضای کاخ سفید، کنگره و مقام‌های اطلاعاتی آمریکا این باور وجود دارد که قاشقچی زنده نیست و باید عربستان را مقصر دانست.
این باور تا حدودی ناشی از گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا پیش از ناپدید شدن قاشقچی است که نشان می‌دهد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور داده بود قاشقچی طی عملیاتی به عربستان کشانده شود.
مقام‌های اطلاعاتی و کارشناسان بر این باورند که در روزهای گذشته تیم امنیتی 15 نفره از عربستان به اسلامبول رفتند تا قاشقچی را دستگیر و عربستان سعودی برگردانند.
یک منبع که از محتوای فایل صوتی آگاه است اظهار داشت که این سند نشان می‌دهد پس از قتل قاشقچی، تیم امنیتی به خانه سر کنسول رفتند. به آنها گفته شده بود که سریعا خود را به خانه وی برسانند. در این باره دستکم سند یک تماس تلفنی در دست است.
ترامپ: منطقی نیست که معامله تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری با عربستان را بخاطر موضوع قاشقچی بر هم بزنیم
ازسوی دیگر دونالد ترامپ اظهار داشت، از نزدیک پرونده جمال قاشقچی را دنبال می‌کند با اینحال برهم زدن معامله تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری با عربستان را منطقی نمی‌داند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: بازپرسان آمریکایی در کشف واقعیت پرونده ناپدید شدن جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که از هفته پیش بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در اسلامبول ناپدید شده شرکت می‌کنند.
او گفت: باید بدانم چه بر سر او آمده است.
ترامپ در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز گفت: ما بازپرسانی آمریکایی در خارج داریم که به ترکیه کمک می‌کنند تا درباره قاشقچی تحقیق کند و آنها همچنین با طرف سعودی کار می‌کنند.
وی افزود: ما در وضعیت دشواری هستیم، به صراحت می‌گویم با عربستان همکاری می‌کنیم تا از واقعیت امر مطلع شویم.
رئیس‌جمهوری آمریکا درباره درخواست‌های اعضای کنگره در زمینه توقف فروش سلاح به عربستان به دلیل موضوع قاشقچی واکنش نشان داد و گفت: توقف فروش سلاح به عربستان ما را اذیت خواهد کرد. ما وظایفی داریم و اتفاقات بسیاری باید در کشور رخ دهند. ما در دولتی هستیم که از جنبه اقتصادی بهتر از گذشته کار می‌کند و بخشی از آن به آنچه ما در سیستم‌های دفاعی‌مان انجام می‌دهیم، مربوط می‌شود. به صراحت می‌گویم توقف فروش سلاح کشور ما را وارد سختی می‌کند.
ترامپ تاکید کرد:‌ اعضای کنگره در این گام عجله کردند و من هشدار می‌دهم این کار احتمالا به ضرر آمریکا باشد. ما به حقیقت امر خواهیم رسید.
وی ادامه داد:‌ من از اینکه به رویکردی پایبند باشم که در آینده اتخاذ خواهیم کرد، متنفرم. هنوز خیلی زود است.
ترامپ در آخرین اظهارنظر خود به خبرنگاران گفته به نظرش "منطقی نیست که معامله تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری با عربستان را بر هم بزند: دقت کنید. اگر ما به آنها 110 میلیارد دلار سلاح نفروشیم آنها می‌روند از روسیه و چین می‌‎خرند و این به نفع ما نیست... کارهای دیگری می‌توانیم بکنیم."
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه اظهارتش گفت: "تا آنجا که من می‌دانم این در خاک ترکیه اتفاق افتاده و او (جمال قاشقچی) هم آمریکایی نبوده... اقامت دائم آمریکا را داشته... اما ما کارهای دیگری می‌توانیم بکنیم... ابتدا باید بفهمیم چه شده."
رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: مساله قاشقچی غم‌انگیز و بد است. از شنیدن اخبار در مورد آن خوشحال نمی‌شوم. نمی‌توان اجازه وقوع چنین اتفاق بدی را برای خبرنگار یا هر کس دیگری را داد. مردم دیده‌اند او وارد کنسولگری شده اما خارج نشده است.
ترامپ درباره اینکه آیا عربستان در این پرونده دست دارد یا نه گفت: موضوع، موضوعی وحشتناکی است. به اعتقاد من می‌توانی بگویی تا الان به نظر می‌رسد عربستان در این موضوع دست دارد اما خواهیم دید، ما بسیار روی این موضوع کار می‌کنیم و مسلما نتیجه اصلا چیز خوبی نخواهد بود.
وی برای بار چندم اظهار داشت:‌ عربستان بسیار ثروتمند است و اگر حمایت آمریکا از آن نبود، وجود نداشت.
توافق محرمانه ترامپ با بن سلمان برای توقف تحقیق در پرونده قاشقچی
در این میان عبدالباری عطوان روزنامه نگار مشهور عرب با اشاره به دروغ‌های رئیس‌جمهور آمریکا درباره تحقیق در زمینه ناپدید شدن نویسنده معارض عربستانی، گفت، ترامپ طی یک معامله‌ محرمانه با آل‌سعود، بر سر توقف تحقیقات درباره قضیه قاشقچی توافق کرده است.
«عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» یادداشت روز خود در این روزنامه را با این عنوان منتشر کرد که «ترامپ در اظهارات تلویزیونی خود درباره جنایت ناپدید شدن قاشقچی دو مرتبه دروغ گفت و معاملات تسلیحاتی را بر حقوق بشر ترجیح داد».
عطوان می‌گوید: عباراتی که در سخنان ترامپ آمده بسیار مهم است و نشان می‌دهد تلاش واقعی کنونی اولویت را به این داده است که یک معامله محرمانه‌ای بر سر جسد مثله شده قاشقچی صورت گیرد نه این که معمای آن حل شود.
رای الیوم آورده است: همزمان یک کانال تماس محرمانه‌ای هم بین ترکیه و عربستان برقرار است و اخبار رسیده حاکی از این است که دولت ترکیه به دنبال تقابل با عربستان در قضیه قاشقچی نیست بلکه درصدد دستیابی به راه حل میانه‌ای برای فیصله دادن به این مساله است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه دو ساعت و نیمه با سران قوا درباره مسائل اقتصادی: کار جهادی برای حل مشکلات اقتصادی مردم افتتاح 12 طرح بهداشتی در مازندران با حضور وزیر بهداشت مردم چه گناهی کرده‌اند؟ حمله ترامپ به بانک مرکزی آمریکا: بانک مرکزی آمریکا از کنترل خارج شده است دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی: عضویت ایران در FATF بهانه را از دشمنان می‌گیرد سازمان ملل: عربستان کودکان یمنی را می‌کُشد پیشنهاد رشوه 5 میلیارد دلاری «بن سلمان» به اردوغان برای بستن پرونده قتل قاشقچی با حکم دکتر روحانی؛ رئیس شورای مرکزی و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن منصوب شد با صدور پیام‌هایی جداگانه؛ رئیس‌جمهور به محسن و پرویز اسماعیلی تسلیت گفت مکرون ادعای وزیرش درباره ایران را رد کرد کاهش محبوبیت احزاب ائتلاف حاکم در آلمان مادورو: کاخ سفید می‌خواسته من را بکشد امیر سرتیپ حیدری: پهپادهای جدید نیروی زمینی ارتش امسال رونمایی می‌شوند وزیر نیرو: 26 نیروگاه به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شود