حرکت‌های چهره‌های منتسب به جریان‌های سیاسی، بر وجهه این جریان‌ها چه تاثیری دارد؟

عقبه‌های سیاسی «پاسخنگو»!
الهام برخوردار
بـحث پاسخگویی می‌تواند قلمروی وسیع داشته باشد از «پاسخگویی در مقابل خود» تا «پاسـخگویی در مـقابل دیـگران». اگر حـکومت در بـرابر مـردم پاسخگو است، باید به صورت مشخص افرادی بـاشند کـه در صورت مشکل بتوانند مورد اتهام قرار گرفته و برای سوءاستفاده یا قصور و یا خطا و مشکلات در سیاستگذاری تنبیه شوند. اینجا بحث پاسـخگویی نمایندگان در رابطه با نظر و رای‌شان در مورد تصمیمات آنها در مجلس است. انتخابات در کشور ما در قالب حزب صورت نمی‌گیرد بلکه نمایندگان در قالب یک جریان و تفکر سیاسی معرفی و به مجلس راه پیدا می‌کنند و آنها درواقع نمایندگان آن جریان سیاسی و اتئلاف محسوب می‌شوند. حال سوال اینجاست وقتی آنها به عنوان نماینده‌های مردم تصمیمی را اتخاذ می‌کنند مسئولیت‌شان فراکسیونی‌– و البته حزبی و جناحی‌– است یا فردی؟ سنجش و معیار پذیرش گفتمانی آنها چیست؟ بی‌تفاوتی نمایندگان به نظر فراکسیون‌ها و آسیب آن را چه نهادی باید بر عهده بگیرد؟ معیار سنجش تصمیمات نمایندگان چیست؟
حسین کنعانی‌مقدم، دبیر کل حزب سبز ایران معتقد است چون نظام ما یک نظامی حزبی نیست، نمایندگان ما بر اساس یک انتخاب حزبی وارد مجلس نمی‌شوند و فراکسیون‌های که در مجلس شکل می‌گیرد نیز توانای آن را ندارند که افراد را به سیاست و چارچوب خود متعهد کنند باعث می‌شود این افراد با توجه به نظرات و منافع شخصی خود در مورد لوایح و طرح‌ها تصمیم بگیرند. کنعانی به «ابتکار» گفت: نمایندگان باید توجه داشته باشند تصمیمات خود را با توجه به رفت‌وآمدهایی که در فراکسیون‌ها و جریانات مختلف، دارند بگیرند. رای شخصی نمایندگان هیچ ارزشی ندارد چرا که این یک تصمیم جمعی است که می‌تواند قانونی را تصویب و یا مانع تصویب آن شوند تا زمانی که رای جمعی واکثریت نباشد هیچ نظری تبدیل به قانون نمی‌شود به همین خاطر احتمال دارد بسیاری از نمایندگان نظرات شخصی در رابطه با لایحه و طرحی داشته باشند، اما نظر آنها ارزش قانونی ندارد.


عقبه سیاسی باید پاسخگوی عملکرد آن نمایندگان باشد
کنعانی مقدم با بیان اینکه اگر نمایندگان ما در یک نظام حزبی انتخاب شده و وارد مجلس می‌شدند قاعدتا احزاب که این افراد نماینده آن محسوب می‌شوند باید از لحاظ سیاسی پاسخگو باشند اما چون نظام ما حزبی نیست رای نمایندگان قائم به شخص خودشان است، گفت: البته خود نمایندگان نیز باید خود را پاسخگو بدانند و بر اساس شعارهای که در زمان انتخابات داده‌اند عمل کنند. مردم براساس آن شعارها و جریانی که نمایندگی آن را داشته‌اند به او رای دادند. وی تصریح کرد: نمایندگان با توجه به لیست‌هایی که نام‌شان در آن درج شده بود به مردم معرفی و به اسم آن لیست وارد مجلس شدند. لیست‌ها عقبه سیاسی خاصی دارند و مردم به آنها اعتماد کرده و به آنها رای دادند. آن عقبه سیاسی باید پاسخگوی عملکرد آن نمایندگان باشد چرا که در غیر این صورت دیگر مردم به لیست‌ها و جریانات سیاسی اعتماد نخواهند کرد این واقعیتی است که باید هم اصولگرایان هم اصلاح‌طلبان و نیز اعتدالیون بدانند و به آن توجه کنند. نمایندگان زمانی که پای یک لیست را امضا می‌کنند و از آن حمایت می‌کنند باید پاسخگوی مطالبات مردم هم باشند قطعا زمانی که نماینده‌ای از یک عقبه سیاسی وارد مجلس می‌شود باید هم خودش پاسخگو باشد هم آن عقیبه سیاسی که به اسم آن وارد مجلس شده است. چرا که این غش در معامله می‌شود چون آن جریان سیاسی معرفی کننده آن نماینده به مردم و افکار عمومی است اگر تقلبی در این لیست بوجود آمده باید پاسخگو باشند. به نظر می‌رسد این نوع نگاه نماینده مجلس که می‌گوید من مستقل رای می‌دهم و برخلاف جناح سیاسی که به اسم آن وارد مجلس شده عمل می‌کند یک نوع عهدشکنی است اینها باید به آن تفکر سیاسی پاسخگو باشند. این عملا خلاف آن عهد و پیمانی است که بسته‌اند.
نبود نظارت اتئلافات سیاسی بر عملکرد نمایندگان باعث فرار از مسئولیت آنها شده است
محمدرضا راه‌چمنی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما هنوز احزاب قوی وجود ندارد، گفت: در کشور ما انتخابات مجلس به صورت ائتلاف گروه‌های سیاسی انجام می‌شود. در واقع فعالان سیاسی و جریان‌ها اتئلافی را تشکیل می‌دهند و در واقع آن ائتلاف است که به دنبال به دست آوردن اکثریتی است که تمایل فکری نزدیکی با هم دارند. لذا مجالس ما به صورت ائتلافی است. اما متاسفانه ایراد اصلی این ائتلافات این است که وظیفه خود را فقط تا فرستادن نماینده به مجلس می‌دانند و بعد از آن دیگر نظارتی بر روی آن ندارند. در صورتی که این ائتلافات سیاسی که در انتخابات مجلس فعالیت دارند نظرات کارشناسی خود را باید به نمایندگان ارائه بدهند و کمک کنند به پیشبرد آن جریان فکری که نمایندگان به آن تعلق دارند و به اسم آن وارد مجلس شدند.
راه‌چمنی تصریح کرد: نماینده‌ای که با حمایت یک جریان سیاسی رای می‌آورد بالاخره زمانی که می‌خواهد از امتیاز آن ائتلاف استفاده کند قطعا فرم‌هایی را پر می‌کنند و تعهداتی را متقبل می‌شوند و طبیعتا باید در چارچوب آن تعهداتی که داده‌اند عمل کنند. نباید اتئلاف نمایندگان را رها کند بلکه باید بر عملکردشان نظارت داشته باشد. در واقع نظارت واقعی بعد از ورود نماینده به مجلس است نه قبل از آن. این ائتلافاتی که نمایندگان را به مجلس می‌فرستد باید بر عملکرد آن هم نظارت داشته باشند. باید مرتب در بیرون جلساتی را با نمایندگان داشته و دیدگاه‌ها و نظرات آنها را نسبت به طرح‌ها و لوایح‌، مسائلی که در مجلس اتفاق افتاده را جویا باشند. این ائتلافات هستند که هزینه سیاسی و مالی برای فرستادن آن نماینده پرداخت کرد‌ه‌اند پس باید بعد از ورود آن به مجلس هم بر عملکردش نظارت داشته باشند و در چارچوب و خط مشی که آن ائتلاف مشخص کرده عمل کنند. باید این ائتلافات در نظارت خود تجدید نظر کنند و اگر تا به حال تعهدی از نمایندگان نگرفتند در دوره‌های بعد از کاندیداها تعهدات بگیرند چرا که این ائتلافات سیاسی هستند که باید جوابگو باشند درواقع رای و نظر نمایندگان به اسم آنها تمام می‌شود. همچنین نمایندگان باید نظرات شخصی خود را در داخل فراکسیون بیان کنند و آنجا تصمیم نهایی
گرفته شود.
زمانی که کشور ما به صورت حزبی اداره نمی‌شود و نمایندگان از راه ائتلاف و فراکسیون وارد مجلس می‌شوند این اتئلاف‌ها و فراکسیون‌ها هستند که باید مسئولیت رای و نظر نمایندگان خود را بر عهده بگیرند. اینکه بیان شود رای و نظر شخصی خود آن نماینده بوده است در واقع فرار از پاسخگویی
است. عدم نظارت بر عملکرد نماینده‌ها از سوی جریاناتی که به اسم آن وارد مجلس شدند نیز بر این فرار از مسئولیت‌پذیری دامن می‌زند. زمانی که رای در چارچوب فراکسیونی گرفته می‌شود پس باید فراکسیون مسئولیت عمل نمایندگان را بر عهده بگیرد. در نبود انسجام فراکسیونی گاه فرار تشکیلاتی هم به وجود می‌آید و در مواردی که نمایندگان گریز از مرکز دارند اینجاست که مساله آسیب‌زا خواهد بود و همه چیز به نام آن جریان و ائتلاف تمام می‌شود در حالی که همیشه قطعا اینگونه نیست و گاهی رای و نظر شخصی خود نماینده‌ها است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبری در جلسه با سران قوا با موضوع مسائل اقتصادی: برای حل مشکل نظام بانکی، نقدینگی، اشتغال و تورم تصمیم‌های جدی بگیرید محمدعلی وکیلی مخالفت با تصمیمات آری ولی فرقان بازی خیر آخرین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری برگزار شد آیا کاهش ارزش دلار در بازار‌های جهانی بر نرخ ارز در ایران تاثیر گذار است؟ افق نزولی قیمت دلار وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار توصیه‌نامه‌ای، تمامی کشورها را برای مراودات مالی با ایران تهدید کرد حرکت‌های چهره‌های منتسب به جریان‌های سیاسی، بر وجهه این جریان‌ها چه تاثیری دارد؟ پلیس می‌گوید افرادی که در خیابان اقدام به نوازندگی می‌کنند «باید» مجوز بگیرند ساز ناسازگاری! پایان چالش آنکارا- واشنگتن ترکیه کشیش آمریکایی را آزاد کرد از تعهدات عملی اروپا برای رفع گره‌های مالی تا کاهش تب‌وتاب بازار ارز، از اتفاقات روی داده پس از سفر رئیس‌جمهوری بودند بدرود اى عدالت! نماینده ولی فقیه در ارتش: ارتش با چراغ خاموش در پاکسازی منطقه از داعش نقش تعیین کننده‌ای دارد