وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار توصیه‌نامه‌ای، تمامی کشورها را برای مراودات مالی با ایران تهدید کرد

تناقض‌های آمریکایی در تحریم ایران
محمدرضا ستاری
با تشدید شدن دامنه واگرایی میان آمریکا با اروپا و چین که خود را در قالب یک جنگ اقتصادی تمام عیار نشان داده، برخی از تحلیل‌گران از شرایط سخت آمریکا و توان فرسا بودن جدال در چند جبهه برای این کشور سخن گفته و مساله تصمیم آمریکا برای معافیت برخی از کشورها برای واردات نفت از ایران را شاهد این مدعا می‌دانند.
با نزدیک شدن به موعد اجرای دور دوم تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران که قرار است 13 آبان ماه عملیاتی شود، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با انتشار توصیه نامه‌ای به موسسات مالی، مدعی شد که ایران در چارچوب سیستم مالی جهانی یک تهدید به شمار رفته و وزارت خزانه‌داری آمریکا انتظار دارد سایر موسسات مالی، آمریکا را برای شناسایی مبادلات مالی ایران که به ادعای طرف آنها نامشروع است یاری کند.


این توصیه‌‌نامه 19 صفحه‌ای در حالی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر می‌شود که به تازگی موضوع پیوستن ایران به لایحه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در مجلس به تصویب رسیده و متعاقب آن طرف‌های اروپایی و آسیایی بر لزوم ادامه یافتن همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران تاکید می‌کنند.
ایالات متحده که پس از خروج از برجام و اجرای دور اول تحریم‌ها علیه ایران که در مردادماه امسال اجرایی شد، چندین بار کشورهای مختلف به خصوص اروپایی‌ها را تهدید به مجازات و تحریم در صورت همکاری با ایران کرده و حتی اعلام کرده است که در شرایط کنونی یا آمریکا را انتخاب کنید یا ایران را در پیامی توسط وزارت خارجه خود، ضمن اشاره به دور دوم تحریم‌ها و انتقاد از هند برای خریداری نفت از ایران و سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، اقدام این کشور را نیز غیر مفید خوانده است. از سوی دیگر، همزمان با انتشار توصیه‌‌نامه وزارت خزانه‌داری آمریکا، سیگال مندکلر معاون این وزارتخانه هشدار داد که هر کشوری که به بانک مرکزی خود اجازه مراوده و مشارکت با فعالیت‌های ایران را بدهد باید به صورت جدد تحت نظر قرار بگیرد.
یک بام و دو هوای واشنگتن
یکی از مهمترین راهبردهای آمریکا برای افزایش فشار حداکثری بر روی ایران، موضوع جلوگیری از صادرات نفت است؛ امری که تاکنون کره‌جنوبی و ژاپن از آن تمکین کرده و ایالات متحده سعی دارد هند را نیز به جرگه آنها اضافه کند.
در این میان هر چند برخی ناظران معتقد بودند که هند بین 35 تا 50 درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش خواهد داد، اما حوادثی از قبیل بالا رفتن قیمت بنزین و نارضایتی عمومی در هند و همچنین چرخش مواضع روسیه و عربستان برای عدم افزایش تولید نفت، موجب شد تا هندی‌ها به میزان زیادی از تصمیم اولیه خود عقب‌نشینی کنند.
از سوی دیگر با تشدید شدن دامنه واگرایی میان آمریکا با اروپا و چین که خود را در قالب یک جنگ اقتصادی تمام عیار نشان داده، برخی از تحلیل‌گران از شرایط سخت آمریکا و توان فرسا بودن جدال در چند جبهه برای این کشور سخن گفته و مساله تصمیم آمریکا برای معافیت برخی از کشورها برای واردات نفت از ایران را شاهد این مدعا می‌دانند. در همین راستا، گفتنی است، هفته گذشته یکی از مقامات آمریکا اعلام کرد که این کشور در حال حاضر مشغول بررسی فرآیندی است تا فشار را از روی برخی از مشتریان نفت ایران بردارد.
این مساله زمانی اهمیت می‌یابد که این نخستین بار بود که پس از تشدید سیاست‌های فشار بر روی ایران از سوی کاخ سفید، برخی از مقامات آمریکا از تلاش‌هایی برای معافیت برخی کشورها سخن می‌گویند.
از سوی دیگر جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ هم پس از این ماجرا صراحتاً گفت هر چند هدف دولت آمریکا این است که هیچ معافیتی برای تحریم های نفتی ایران اعمال نشود، اما ممکن است راهبرد ما برای به صفر رساندن صادارت نفت و گاز ایران به طور کامل محقق نشود.
انزوای آمریکایی
در این میان توافق ایران و اروپا برای راه‌اندازی یک سازوکار ویژه برای بهره‌مندی تهران از منافع برجام و ادامه همکاری‌های تجاری، با پیوند خوردن واگرایی‌های عمیق میان آمریکا و نظام بین‌الملل به واسطه آنچه متحدان سنتی این کشور آن را یکجانبه‌گرایی از سوی واشنگتن می‌نامند، باعث شده تا برخی از تحلیل‌گران از احتمال عقب‌نشینی آمریکا برای اعمال فشارهای بیشتر بر روی ایران سخن بگویند. این موضوع زمانی اهمیت می‌یابد که بدانیم سه روز قبل وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت بریتیش پترولیوم (BP) انگلیس را برای همکاری با ایران در میدان نفتی رام معاف کرد.
همچنین گفتنی است که مقابله با سیاست یکجانبه‌گرایی آمریکا در اروپا که به میزان زیادی توسط سران این اتحادیه مورد تاکید قرار گرفته با پیوند خوردن به جنگ تجاری با چین و اختلافات ایالات متحده با کانادا و مکزیک، از جمله عواملی هستند که به عقیده کارشناسان سبب شده تا واشنگتن را برای مواجهه با این حجم از واگرایی‌های بین‌المللی به تردید انداخته و هزینه‌های فرصت آن را برای واشنگتن افزایش دهد. به همین دلیل است که هم اکنون در حالی که قرار است کمتر از یک ماه دیگر تحریم‌های نفتی ایران اعمال شود، کاخ سفید ضمن دادن نشانه‌هایی مبنی بر تمایل آمریکا برای کاهش ضرر متحدانش، قصد دارد تا از ورود به تنش و چالش‌های چند جانبه در نظام جهانی خودداری کرده و حتی الامکان این تهدید را با گرفتن امتیازهای متقابل به فرصت تبدیل کند. از همین روست که ناظران بین‌المللی با اشاره به سیاست صبر ایران و گره‌زدن منافع مشترک چندجانبه به تهدیدهای آمریکا، تصریح می‌کنند: آمریکایی‌ها در چنین شرایطی بسیار دشوار است که بتوانند سیاست انزوا و اجماع جهانی مجدد علیه ایران را بازگردانده و در این میدان با تمامی متحدان و رقبای وارد چالش و تنش شوند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبری در جلسه با سران قوا با موضوع مسائل اقتصادی: برای حل مشکل نظام بانکی، نقدینگی، اشتغال و تورم تصمیم‌های جدی بگیرید محمدعلی وکیلی مخالفت با تصمیمات آری ولی فرقان بازی خیر آخرین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری برگزار شد آیا کاهش ارزش دلار در بازار‌های جهانی بر نرخ ارز در ایران تاثیر گذار است؟ افق نزولی قیمت دلار وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار توصیه‌نامه‌ای، تمامی کشورها را برای مراودات مالی با ایران تهدید کرد حرکت‌های چهره‌های منتسب به جریان‌های سیاسی، بر وجهه این جریان‌ها چه تاثیری دارد؟ پلیس می‌گوید افرادی که در خیابان اقدام به نوازندگی می‌کنند «باید» مجوز بگیرند ساز ناسازگاری! پایان چالش آنکارا- واشنگتن ترکیه کشیش آمریکایی را آزاد کرد از تعهدات عملی اروپا برای رفع گره‌های مالی تا کاهش تب‌وتاب بازار ارز، از اتفاقات روی داده پس از سفر رئیس‌جمهوری بودند بدرود اى عدالت! نماینده ولی فقیه در ارتش: ارتش با چراغ خاموش در پاکسازی منطقه از داعش نقش تعیین کننده‌ای دارد