آیا کاهش ارزش دلار در بازار‌های جهانی بر نرخ ارز در ایران تاثیر گذار است؟ افق نزولی قیمت دلار

کیمیا نجفی
در هفته‌های اخیر شاهد نوسان شدیدی در بازار ارز بوده‌ایم. یک روز قیمت سیر نزولی رادر پیش می‌گرفت و روز بعد صعود می‌کرد. اما این سرازیری و سربالایی‌ها تنها مخصوص بازار ارز ایران نبود و این روزها خبر تداوم کاهش ارزش دلار در بورس‌های جهانی را می‌شنویم. کاهش ارزش دلار آن هم در زمانی که بورس‌های جهانی ریزش سنگینی داشتند، باعث تعجب استراتژیست‌های ارزی شده است. ایسنا گزارش داد، شاخص ترس وال استریت که بیانگر میزان نگرانی معامله‌گران از آینده است، با ۴۴ درصد افزایش به ۲۲.۹۶ واحد رسید که از ماه آوریل بی‌سابقه است. شاخص دلار نیز که ارزش این ارز در برابر سبدی از ارزهای مهم جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۹۵.۲۷ واحد رسید. در معاملات ، سهام بازارهای مهم جهان به پایین‌ترین سطح ۳ ماهه خود رسید. شاخص‌های سهام وال‌استریت به بدترین عملکرد یک روزه خود از فوریه تاکنون را ثبت کردند. سهام تکنولوژی با وحشت از کاهش تقاضا، بیش از همه سقوط کردند و سود اوراق قرضه از بالاترین رکوردهای چندین ساله خود که این هفته ثبت کرده بود، پایین آمد.
منتشر شدن چنین اخباری نظرات مختلف کارشناسان اقتصادی را به همراه داشت. برخی از آن‌ها معتقد بودند که دلار اقتصاد را تعریف نمی‌کند و شاخصی برای قیمت‌گذاری، اندازه‌گیری تورم و سنجش میزان ثروت در ایران نیست. اما عده‌ای دیگر نظر متفاوتی را مطرح می‌کنند، آن‌ها می‌گویند تاکنون ارزش دلار بر اقتصاد ایران بسیار تاثیرگذار بوده است. ارزش دلار از گذشته تا به امروز ملاکی برای تعیین قیمت بوده و تورم و میزان ثروت به سرعت خود را با دلار هماهنگ کرده است. بازارهای مختلف کم‌وبیش خود را به دلار می‌رسانند پس نمی‌توانیم بگوییم که ارزش دلار در اقتصاد ایران و مسائل دیگر تاثیرگذار نیست. مهدی تقوی، اقتصاددان از کاهش ارزش دلار در بورس‌های جهانی به «ابتکار» می‌گوید: ترامپ با عملکرد و اقدامات خود، اقتصاد تمام جهان را تحت تاثیر قرار داده و به نوعی اقتصاد را خراب کرده است. به عنوان مثال ترامپ گفته است که ایران نمی‌تواند مبادلات دلاری را به هیچ کشوری داشته باشد و از این طریق قصد تخریب اقتصاد ایران را دارد. البته در این میان کشورهایی بوده‌اند که راه خود را از آمریکا جدا کرده‌اند و به روند کاری خود با ایران ادامه داد‌ه‌اند، به عنوان نمونه اتحادیه اروپا مسیر خود را از صحبت‌های ترامپ جدا کرد و با وجود مشکلات و فشارهایی که آمریکا برای‌شان در نظر گرفته بود همچنان روابط خود را با کشورمان حفظ کردند.
از طرفی دیگر چین و ژاپن هم مسیر خود را ادامه دادند و پیرو خواسته آمریکا نشدند. در این اوضاع و کاهش ارزش دلار در بورس‌های جهانی شرایط کمی به نفع ما تغییر خواهد کرد، یعنی هر چه دلار ارزش خود را از دست بدهد در بحث واردات و مسائل مهم دیگر قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و اوضاع به سوی بهبودی خواهد رفت. البته باید بگویم در صورت کاهش ارزش دلار زمانی که ما بخواهیم با اروپا معاملات و یا خریدی را داشته باشیم با یورو انجام می‌شود و اگر رابطه بین یورو و دلار را در نظر بگیریم در زمان کاهش ارزش دلار، یورو افزایش پیدا می‌کند که در این زمینه ما کمی مسئله پیدا می‌کنیم. به همان دلیلی که قبلا ذکر کردم چون ما با اروپا مبادلات مالی بیشتری را داریم با اقداماتی که ترامپ انجام داد دلار برای ایران به عنوان پول درجه دوم قرار می‌گیرد و یورو جایگاه پول درجه اول را تصاحب می‌کند.


تقوی، به تاثیر ارزش دلار بر نرخ ارز در ایران تاکید می‌کند و می‌گوید: با ثبت روزانه نرخ ارز در ایران به این نتیجه رسیدم که دلار، یورو و دلار استرلیا روند نزولی دارد، بنابراین هر چه ارزش دلار در بورس‌های جهان کاهش پیدا کند، تاثیر مستقیمی در نرخ ارز و موارد دیگر در بازار خواهد گذاشت. کاهش ارز دلار به نوعی به نفع مصرف‌کنندگان در کشور خواهد بود. از طرف دیگر وضعیت واردات هم مقبول‌تر می‌شود و اجناس با قیمت‌های بسیار پایین‌تری به کشور وارد می‌شود و مشکلات مربوط به واردات کمی کاهش پیدا می‌کند.
این اقتصاددان از مشکلات ناشی از نوسانات در بازار ارز می‌گوید: آن زمانی که دلار به 20هزار تومان رسید واردات ما با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو شد و هر کالایی را که تصمیم به وارد کردنش داشتیم را باید با قیمت‌های نجومی وارد می‌کردیم و در نهایت قیمت نهایی برای مصرف‌کننده هم افزایش پیدا می‌کرد و باعث نارضایتی مصرف‌کننده بود. افزایش قیمت دلار در ایران مشکلات دیگری را نیز به وجود آورد. روند صعودی قیمت دلار هشت و نیم درصد نرخ تورمی که وجود داشت را به بالای 10 درصد برد و می‌توان گفت که افزایش قیمت دلار حدود 3 درصد تورم را افزایش داد. امیدوارم کاهش ارزش دلار در سطح جهانی بتواند اوضاع را مدیریت کند و تورم را دوباره کاهش دهد و تاثیرش را در بازار و نرخ ارز در کشور مشاهده کنیم.
حالا که ارزش پول ملی آمریکا در سرازیری کاهش قیمت قرار گرفته است، شاید بتوان به این ادعا که یکی از عوامل تعیین نرخ دلار و قیمت‌گذاری‌ها در بازار داخلی به ارزش دلار در بازار جهانی وابسته است امیدوار بود و با کاهش ارزش دلار شاهد بهبود وضعیت بازار ارز در ایران باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبری در جلسه با سران قوا با موضوع مسائل اقتصادی: برای حل مشکل نظام بانکی، نقدینگی، اشتغال و تورم تصمیم‌های جدی بگیرید محمدعلی وکیلی مخالفت با تصمیمات آری ولی فرقان بازی خیر آخرین جلسه رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری برگزار شد آیا کاهش ارزش دلار در بازار‌های جهانی بر نرخ ارز در ایران تاثیر گذار است؟ افق نزولی قیمت دلار وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار توصیه‌نامه‌ای، تمامی کشورها را برای مراودات مالی با ایران تهدید کرد حرکت‌های چهره‌های منتسب به جریان‌های سیاسی، بر وجهه این جریان‌ها چه تاثیری دارد؟ پلیس می‌گوید افرادی که در خیابان اقدام به نوازندگی می‌کنند «باید» مجوز بگیرند ساز ناسازگاری! پایان چالش آنکارا- واشنگتن ترکیه کشیش آمریکایی را آزاد کرد از تعهدات عملی اروپا برای رفع گره‌های مالی تا کاهش تب‌وتاب بازار ارز، از اتفاقات روی داده پس از سفر رئیس‌جمهوری بودند بدرود اى عدالت! نماینده ولی فقیه در ارتش: ارتش با چراغ خاموش در پاکسازی منطقه از داعش نقش تعیین کننده‌ای دارد