جنگ شدید مجازی برای تعیین قیمت دلار

آفتاب یزد: در تب و تاب روزهایی که خبرها از کاهش قیمت دلار و دیگر ارزهای خارجی حکایت داشت، نوسان قیمت همچون چماقی بالای سر بازار قرار داشت، چرا که دلار، تقلای اوج گرفتن داشت و در این میان اتفاق جالبی که رخ داد حذف کلمه دلار در برخی سایت‌ها‌ و حتی تابلوی فروش بانک‌ها‌ بود. طبق بررسی‌ها‌ی صورت گرفته طی یکی دو روز گذشته عملا قیمت ارز چند درصدی نسبت به رقم‌ها‌ی اعلام شده در اوائل هفته رشد خزنده و کاذب داشت .
بر طبق اعلام منابع رسمی، قیمت دلار که اوائل هفته در بازار 14100 معامله می‌شد با تصویب اف‌ای تی اف در مجلس از بعد از ظهر یکشنبه به بعد سیر نزولی کاهشی به میزان هزار تومان را داشت و از روز دوشنبه حتی در هرات و سلیمانیه 12800 هم معامله شد.
این کاهش قیمت در سایر ارزها نیز به میزان 800 تا 1000 تومان از روز یکشنبه و بعد از تصویب معاهده جنجالی پولی بین‌المللی در مجلس مشاهده شد.
اما از اوائل صبح چهارشنبه (‌دیروز) روند کاهش قیمت متوقف شد و شاهد شروع رشد هرچند اندک قیمت دلار و یورو بودیم.


روز چهارشنبه یورو در بازار آزاد 17500 به مشتری قیمت داده شد اما خریداران دلار تا 14300 هم برای خرید اعلام آمادگی کردند اما خرید و فروش واقعی در رنج قیمت 14700 تا 15300 صورت گرفت که البته نرخ‌های بازار به صورت کاذب می‌باشد.
قیمت‌ها‌ حتی در بازار آزاد نیز متنوع و دلبخواهی شده است. روز چهارشنبه یورو حتی در مرز 18 هزارتومان هم قیمت‌گذاری شد در حالیکه کمی آن سوتر قیمت 17500 تومان هم به مشتری داده می‌شد.
با این حال آنالیز قیمت‌ها‌ در بازار آزاد ارز نشان داد که نسبت به هفته گذشته ( چهارشنبه) تفاوت چندان محسوسی در قیمت دلار و یورو مشاهده نشده است.

گزارش هفته گذشته آفتاب یزد از میدان فردوسی تهران نشان می داد که قیمت فروش دلار بین 14500 تا 15300 در نوسان بوده است اما تنها تفاوت معنادار رشد کاهشی قیمت در ابتدای هفته و به خاطر تصویب
اف ای تی اف در مجلس بود که روند کاهش دلار به 12600 هم رسید اما اتفاق نگران کننده در اواخر وقت سه شنبه و روز چهارشنبه رخ داد که بازار را با علایم رشد قیمت نشان داد.

>ارزی به نام « اسمش را نبر !»
بانکها ها هم البته رویه خودشان را دارند و
به روال هفته قبل ، هر یورو را از مردم ۱۱۶۷۰ تومان و هر دلار را ۹۹۵۰ تومان خریداری کرده و در مقابل برای سرفصل‌های ۲۱گانه خدماتی از جمله سفر، تنها یورو آن هم به نرخ ۱۲۳۰۰ پرداخت می‌کنند. بانک ها عملا
دلار را از چرخه مبادلات خود حذف کرده اند و حتی اسمش را هم نمی برند قیمت گذاری ها در سایت ها کانال ها و خبرگزاری ها متفاوت است. برخی سایت های نزدیک به جریان اصولگرا قیمت دلار را در لیست اعلامی خود حذف کرده اند و برخی نیز همچنان دلار موسوم به جهانگیری ( 4200 ) را در لیست اعلام قیمت های خود دارند که عملا غیرواقعی به نظر می رسد. در لیست قیمت های اعلام شده در برخی خبرگزاری ها قیمت دلار از میان لیست حذف شده و حتی اثری از این کلمه دیده نمی شود.

>کسی قیمت را بالا و پایین می کند؟
بازی دلار و ارز در ایران به قدری پیچیده شده که در آن واحد می توان چند قیمت متفاوت را احصاء کرد. مدفعان کاهش قیمت که طی روزهای اخیر به شدت در تکاپو برای کاستن از جو روانی بازار برای تعادل قیمت آن هستند معتقدند کانال های تلگرامی و اینستاگرامی
در قیمت دهی کاذب ارز نقش دارند. منابع خبری رسمی در ایران از وجود جنگ
تمام عیار در لایه های شبکه های اجتماعی خبر می دهند که تلاش دارد با تعیین قیمت ارزها ، بازار را در اختیار خود بگیرند. این موضوع را حتی ظریف وزیر خارجه نیز مطرح کرده و گفته ما درگیر جنگ روانی در حوزه قیمت طلا و ارز هستیم.
اکنون که توپ به زمین آنلاین ها افتاده این گمانه زنی هم تقویت شده که برخی از این شبکه ها نقش تاثیرگذاری در قیمت گذاری ارز دارند. رسانه های رسمی اخیرا از نقش 4 گروه و کانال تلگرامی نام بردند که با دراختیارداشتن ده‌ها هزار عضو ادمین هایشان از دبی و تورنتو قیمت ها را به اطلاع مخاطبان خود می رسانند و به نحوی در قیمت گذاری مداخله می کنند.
کارشناسان اقتصادی می گویند نوسان قیمت ارز در بازارهای جهانی در بیشتر موارد تابع فرمول های خاصی است که کمتر از یک سازماندهی مشخص پیروی می کند که البته ممکن است این موضوع چندان در باره بازار ارز ایران صادق نباشد.
پویا حشمت زاده کارشناس بازارهای فروش بین المللی می افزاید: چون اقتصاد ایران دولتی است تصمیمات جدید و مداخلات پنهان و آشکار دولت و نهاد بانکی مرکز می تواند موجبات نوسان قیمت را به همراه داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که در صورت عدم مداخله دولت تاثیر میزان نوسان بازار تا چه حد خواهد بود گفت: در همه جای دنیا تصمیمات سیاستمداران روی قیمت ها تاثیر می گذارد؛ مثلا بعد از سخنرانی های ترامپ یا حذف هماهنگ یک فروشنده انرژی از بازارها طبعا بازار نمی تواند نسبت به دستکاری چرخه عرضه و تقاضا بی تفاوت باشد و واکنش نشان می دهد.
این کارشناس می گوید: بازار ایران
غیر از مداخلات دولت، تابع سیاست است به عنوان مثال تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران می تواند موجب تقویت ریال در برابر دلار شود و برعکس خروج هماهنگ سفرای اروپایی از ایران در واکنش به موضوعی خاص
می تواند منجر به تضعیف ریال در برابر یورو شود که همین تناسب در موضوع دلار و حواشی سیاسی آن هم صادق است.

> قیمت کالاهای داخل
چه ربطی به دلار دارد؟
حذف عنوان دلار از روی سایت ها برای نپرداختن بیش از حد به اهمیت آن سیاست حذفی اشتباهی است که تنها صورت مسئله را پاک می کند ؛ این در حالی است که اقتصاددان ها می گویند قیمت کالاها در داخل مطابق با فرمول اقتصادی تابع نوسان قیمت ارز است. بررسی‌ها نشان می دهد که شاخص قیمت تولیدکننده به شدت از نوسانات نرخ دلار (رسمی و غیررسمی) متاثر شده است. با توجه به سهم زیاد کالاهای نهاده‌ای سرمایه‌ای و واسطه‌ای تولید از کل واردات
کشور (۷۴ درصد)، افزایش نرخ ارز مستقیما باعث افزایش قیمت این کالاها شده و باعث افزایش هزینه تولید می‌شود. در نتیجه افزایش هزینه تولید با اندکی تاخیر در شاخص قیمت مصرف‌کننده و تورم در سطح جامعه نمود می‌یابد.
کارشناسان اقتصادی معتقدند وابستگی بالای تولید به واردات مواد اولیه، واسطه و سرمایه‌ای را می‌توان از مهم‌ترین علل انتقال مستقیم و شدید اثر افزایش نرخ ارز بر تورم از طریق شاخص قیمت تولیدکننده دانست.