داستان محبت رسانه ملی به چند وزیر

آفتاب یزد: رابطه نه چندان دلچسب صدا و سیما با دولتها در ایران موضوع جدیدی نیست به خصوص که این سازمان بعضا با دولتهای اصلاح طلب بیشترین چالش را داشته است.
در نخستین دوره دولت روحانی که با اقبال اصلاح طلبان بر سر کار آمد این رابطه به شدت تیره بود بطوریکه حتی صدای علی لاریجانی که خود دیر زمانی در مسند ریاست این سازمان قرار داشت هم در آمد و وزیر صدا و سیمایی دولت او یعنی رحمانی فضلی هم نتوانست ناامیدی خود را از این سازمان عریض و طویل مخفی نگاه دارد و در نتیجه ناچارا گفت که صدا و سیما اثرگذاری خود را از دست داده است.
در اواخر دوره نخست دولت روحانی تقریبا از صدر تا ذیل دولت وزیر یا مقام مسئولی در قوه مجریه نبود که از عملکرد صدا و سیما در قبال دولت رضایت داشته باشد. حتی برخی وزرا و معاونان حسن روحانی به صراحت می‌گفتند دل ما
از دست عملکرد این سازمان خون شده است. راس قوه مجریه نیز شخصا از اقدامات رسانه ملی ناراضی بود . هنوز یک سال از دور نخست ریاست جمهوری روحانی نگذشته بود که رئیس جمهور وقت نیش تند کلام خود را متوجه عملکرد این سازمان کرد و از انتقادات غیرسازنده کارشناسان و برنامه‌های صدا و سیما گلایه کرد.


اما اکنون و در اواسط دوره دوم دولت روحانی شرایط قدری فرق کرده و لابی‌ها‌ی دولت و وزارتخانه‌ها‌ قدری قوی‌تر شده‌اند. به خصوص علایمی از بهبود رابطه میان یک وزارتخانه و صدا و سیما نمایان شد که حتی صدای خود رسانه‌ها‌ی اصولگرا را هم در آورد. البته پیشتر هم دولت تا حدی پرچم صلح را بالا برده تقریبا نشان داد که سر ناسازگاری و اختلاف با صدا و سیما ندارد در همین راستا بود که در سال 95 بودجه این سازمان از سوی دولت 8 درصد افزایش یافت ضمن آنکه در سال 97 نیز بودجه صداوسیما در لایحه تقدیمی دولت ، نسبت به سال ٩۶ حدود ٣٠٠‌ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. اما اتفاقات روزهای اخیر و سیگنال دهی مثبت صدا و سیما به برخی وزرا حاکی از آن بود که ظاهرا مناسبات جالبی بین طرفین شکل گرفته که موجب شده چند رپرتاژ آگهی خاص به نفع چند وزیر پخش شود. اماپشت پرده این تعامل چیست ؟

>تسلیم در برابر یک وزیر
اواسط سال 96 و در حالیکه فقط چند روز از شروع بکار دوره جدید دولت دوم روحانی گذشته بود، صدا و سیما بالاخره در برابر یک وزارتخانه دولتی تسلیم فشار شد و یکی از برنامه‌ها‌ی خود را مطابق میل وزیر مربوطه تغییر داد.
خبر20:30 دارای آیتم‌های مختلفی است که یکی از آن‌ها، بخش چالشی «حاشیه‌های مرتبط با یک حرفه» بود که با تمی انتقادی به آسیب شناسی بخش سلامت کشور می‌پرداخت. این بخش در طول زمان پخش خود به تعداد زیادی از شکایات مردمی دراین زمینه پرداخته و اقدامات قابل توجهی را انجام داده بود. همین رویه بدون تعارف و انتقادی ظاهراً به مزاج آقای وزیر خوش نیامده و فشارهایی را به تلویزیون برای تعطیل شدن این بخش وارد کرد.
این وزیر بعدا در برنامه «نگاه یک» حاضر شد و در بخشی از صحبت‌هایش از مدیران تلویزیون بابت تعطیل کردن بخش حاشیه‌های خبر20:30 تشکر کرد! این اتفاق از معدود دفعاتی بود که یک مدیر جمهوری اسلامی از تعطیل شدن یک برنامه تلویزیونی تخصصی، آن‌هم روی آنتن همان رسانه
تشکر می‌کرد...

طی روزهای گذشته نیز دوربین صدا و سیما به دنبال این وزیر راه افتاد تا یک رپرتاژ به نفع او برای مخاطبانش پخش کند. برخی از این واقعه با عنوان صدا وسیما در اختیار وزیر میلیاردر یاد کردند و این موضوع تا مدتی نقل محافل شبکه‌ها‌ی
اجتماعی بود.

>لابی‌ها‌ی نامحسوس
خبرنگار آفتاب یزد کسب اطلاع کرد که اخیرا در جلسه‌ای که میان مدیران برخی مطبوعات با یکی از مدیران دفتر ریاست جمهوری برگزار شده مدیر یکی از رسانه‌ها‌ به وی گفته اطلاع داریم که عده‌ای از وزرای شما با صدا و سیما لابی‌ها‌ی دوستانه برقرار کرده اند از قرار معلوم و به گفته این مدیر رسانه‌ای روابط عمومی‌ها‌ی برخی وزارتخانه‌ها‌ با پرداخت مبالغی سفارش رپرتاژ آگهی داده اند تا دوربین صدا و سیما به نفع آنان وارد عمل شود.
بر اساس این گزارش، واعظی در واکنش به این انتقاد گفته رئیس جمهور هم از این موضوع رضایتی ندارد و انتقادات زیادی به اینگونه
موارد دارد.
به نظر می‌رسد حلقه‌های ارتباطی در روابط عمومی برخی وزارتخانه‌ها‌ با بخش‌ها‌یی از سازمان صدا و سیما ارتباط دوستانه و خاص دارند.
برخی ارزیابی‌ها هم نشان می‌دهد اساسا برخی وزرای دولت رابطه صمیمانه تری با صدا و سیما دارند. مثلا وزیر یک وزارتخانه مهم که البته وزارت پولداری هم محسوب می‌شود در نخستین دوره دولت روحانی یعنی چند روز قبل از معرفی شدن مهمان برنامه زنده نسبتا معروف تلویزیون شد که البته بعدا کاشف بعمل آمد مجری این برنامه با وآقای وزیر مناسبات خوبی داشته است.
در یک مورد هم خود صدا و سیما اذعان کرد که یک وزیر دولت روحانی به طور مکرر در چند بخش خبری به صورت مداوم نمایش داده شده و اخبار مرتبط با وزارتخانه او پوشش وسیع داده شده است. یک مقام مسئول در صدا و سیما پیشتر در واکنش به شایعه ممنوع التصویری یک وزیر گفت: بخش‌های مختلف خبری شبکه‌های یک تا پنج و شبکه جهانی جام جم در یک هفته هشت خبر مجزا از این وزیر پخش کرده‌اند، بخش‌های خبری ۲۰:۳۰ و ۲۲:۳۰ شبکه دو، خبر ۲۱ شبکه یک، خبر ۲۲ شبکه سه، خبر ۲۴ شبکه پنج و خبر عصرگاهی شبکه جهانی جام جم طی مدتی خاص صحبت‌های آقای وزیر جوان را به صورت جداگانه و در روزهای مختلف انعکاس داده‌اند.
البته شکی نیست که روابط عمومی برخی وزارتخانه‌ها سعی می‌کنند ارتباط بهتری با صدا و سیما داشته باشند. برخی کاربران شبکه‌ها‌ی اجتماعی می‌گویند اگر وزیر پولدار باشد یا وزارتخانه پول داری باشد، شانس بهتری برای صدا و سیماست که به هرحال روابط بهتری با آن وزارتخانه داشته باشد، چرا که تا وقتی پول هست صدا و سیما هم بدش نمی‌اید برای در آمدزایی هر از گاهی هم که شده کارهای سفارشی‌تری را انجام دهد.