چرا ترامپ نگران است آمریکا ونزوئلا شود؟

ترامپ رئیس جمهور امریکا اخیرا در سخنرانی انتخاباتی به نفع جمهوریخواهان گفته که برخی اصلاحات صورت گرفته از سوی باراک اوباما در حوزه سلامت و درمان به تشدید نابرابری و فقر در امریکا دامن زده است. ترامپ از مخالفان برنامه درمان و سلامت دوره اوباما ملقب به « اوباما کر» است و تلاش دارد با پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات پیش رو از شر این معضل خلاص شود.
اما استدلال جمهوریخواهان چیست که موجب شد ترامپ در تازه ترین اظهارات خود بگوید این طرح، امریکا را
ونزوئلا می‌کند؟
اوباما کر همان طرح بیمه همگانی دولتی است که افراد مسن و کم درآمد امریکایی را تحت پوشش قرار می‌دهد. طرحی که مشابه آن در ایران با عنوان بیمه سلامت همگانی در دوره نخست دولت روحانی هم اجرا شد و در اواسط کار به مشکلاتی برخورد. موضوع از این قرار است که طبق طرح بیمه سلامت اوباما نزدیک به 50 میلیون امریکایی مجبور هستند خود را تحت پوشش یک بیمه خصوصی قرار دهند وگرنه جریمه خواهند شد. نکته غامض موضوع این است که اگر کسی از یک شرکت خصوصی، بیمه سلامت به قیمت 5200 دلار در سال خریداری نکند، باید جریمه پرداخت کند. حال ترامپ می‌گوید چنین الزام و اجباری غیرقابل قبول و به نوعی دخالت دولت در آزادی‌ها‌ی فردی است که مغایر با روح لیبرالیسم در امریکاست. از سوی دیگر اجرای این طرح طی کمتر از چند سال بارمالی یک تریلیون دلاری به خاطر تخصیص یارانه به افراد برای خرید بیمه برای دولت بهمراه خواهد داشت.


ترامپ که به شدت سرش در حساب و کتاب است حاضر به قبول چنین پدیده‌ای نیست و می‌گوید با چنین بی انضباطی مالی، امریکا شبیه به ونزوئلا می‌شود.
البته او می‌گوید طرح جایگزینی را ارائه می‌کند که برخلاف بسته حمایتی اوباما مالیات و جریمه ای
شامل آن نمی‌شود تا به اقشار ضعیف فشار وارد نشود. در طرح پیشنهادی مد نظر ترامپ، یارانه تخصیص یافته برای خرید بیمه تعدیل خواهد شد و اجزای اضافی پرداخت حق بیمه شامل تحت پوشش قراردادن زنان و زایمان و روانپزشکی و همچنین موارد اورژانسی حذف می‌شود.
یکی از دلایل حذف بخش زنان و زایمان در طرح مورد نظر ترامپ افزایش سقط جنین است . جمهوریخواهان اساسا تحت تاثیر
ایده‌های نوانجیلی، مخالف سقط جنین هستند و حتی گاهی به دختران جوانی که باردار شده و سپس تصمیم به سقط جنین می‌گیرند توصیه می‌کنند پرهیزکاری پیشه کنند تا مجبور به سقط جنین نشوند. این ایده در دوران جرج بوش هم وجود داشت و آنها به کلی با سقط جنین در موضوع زنان و زایمان مخالف هستند.
از این رو ترامپ هم به لحاظ سیاسی ( حزبی) و هم اقتصادی ( ریخت و پاش بی ضابطه) طرح‌های مرتبط با بیمه درمانی اوباماکر را چنان فاجعه آمیز می‌داند که معتقد است می‌تواند امریکا را به ونزئلا تبدیل کند.