پشت صحنه بشین و پاشوی جاده چالوس فاش شد

شهروند| اطمینان پلیس برای تشخیص سلامت راننده و سرنشینان پراید‌ هاچ‌بک همه آن چیزی بود که جنجال بشین و پاشوی جاده چالوس را به راه انداخت. در واقع نبود کیت‌های مخصوص تست الکل و مواد روانگردان در خودروی پلیس باعث شد تا سروان راهنمایی و رانندگی برای تشخیص وضع سرنشینان جوان آن خودرو از آنها بخواهد تا بشین و پاشو  بروند. اقدامی که هرچند به دلیل انتشار یک فیلم کوتاه از آن در شبکه‌های اجتماعی حاشیه‌ساز شد اما به نقل از سایت پلیس، این اقدام از سوی مامور راهنمایی و رانندگی جرم تلقی نمی‌شود و حتی سرنشینان پراید هیچ اعتراض و شکایتی در این خصوص نداشته‌اند.
جمعه هفته گذشته بود که  فیلم کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. تصاویر کوتاه و چندثانیه‌ای این فیلم نشان می‌داد ٤ جوان در حضور دو مامور راهنمایی‌ورانندگی درحال انجام  بشین و پاشو درحاشیه جاده بودند. آن‌طور که در تصاویر مشخص بود، 3 جوان درحاشیه جاده چالوس درحالی ‌که دستانشان را پشت سرشان گرفته بودند، بشین و پاشو می‌رفتند. نحوه قرارگیری بنز راهنمایی و رانندگی و پراید ‌هاچ‌بکی سفید که در تصاویر دیده می‌شد، احتمال رفتار عجیب ماموران را در دستور توقف خودرو این 4 جوان تقویت می‌کرد. از سوی دیگر نحوه قرارگیری دو مامور و فیلمبرداری  از حرکت‌های آن 4 جوان هم مزید بر علت شد تا این فیلم به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شود. همین چندثانیه موجی از شایعات و حواشی را به راه انداخت  و با اظهارنظرهای مختلفی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. چند روز پس از این حادثه، مشخص شد که معاونت ناجا درحال رسیدگی به این ماجراست. درهمان روزها، وجود یکی از مسئولان بلندپایه راهنمایی و رانندگی درباره این فیلم و حواشی آن به «شهروند» گفت: «هنوز هیچ چیز برای ما روشن نیست. به‌طور قطع نمی‌توان درباره اینکه این چند جوان به دستور ماموران ما اقدام به چنین کاری کرده‌اند، صحبت کرد. باید صبر کرد تا موضوع روشن شود.» از سرسبزی تصاویر و جاده در محل وقوع این حادثه می‌شد حدس زد این اتفاق باید در حوزه استحفاظی استان مازندران رخ داده باشد و آن ماموران هم از پرسنل پلیس راهور آن مناطق باشند. با این حال، شناسایی دو مامور حاضر در محل نخستین اقدامی بود که باید انجام می‌گرفت تا اصل ماجرا روشن شود. البته همان مسئول بلندپایه راهنمایی و رانندگی درباره برخورد قانونی با ماموران متخلف درصورت اثبات‌شدن جرم آن هم به «شهروند» گفت: «اگر تخلفی صورت گرفته باشد، با ماموران خاطی برخورد می‌شود. همان‌طور در مواردی که در گذشته با خاطیان برخورد جدی شد، به همین دلیل هم رسیدگی به این ماجرا در دستور کار است.»
با گذشت نزدیک به  یک هفته از آن حادثه هم هویت مامور حاضر در صحنه مشخص شد و هم دلیل انجام این کار. به نقل از سایت پلیس، این مامور یک سروان جوان پلیس راهور استان مازندران است، تنها به دلیل اطمینان از سلامت سرنشینان آن خودرو چنین خواسته‌ای را از آنها داشته و سرنشینان جوان پراید ‌هاچ‌بک هم برای اینکه به پلیس ثابت کنند که مشروبات الکلی یا موادمخدر مصرف نکرده‌اند با رضایت‌خاطر این کار را انجام دادند.
ماجرا از این قرار بوده که سرنشینان جوان پراید ‌هاچ‌بک سفید با سرعت زیاد از بین خودروهای عبوری درجاده چالوس ویراژ می‌دادند. تعدادی از شهروندان با مشاهده رانندگی خطرناک سرنشینان این خودرو، موضوع را به پلیس 110 اطلاع می‌دهند. پلیس هم مشخصات خودرو را به گشتی‌های حاضر در منطقه اعلام می‌کند، تا یکی از خودرو‌های راهنمایی و رانندگی این پراید را شناسایی می‌کند و دستور توقف می‌دهد. صدای زیاد پخش خودرو و رفتار عجیب سرنشینان این خودرو سروان راهنمایی و رانندگی را مشکوک می‌کند که شاید آنها مواد مصرف کرده‌اند و حالت عادی ندارند. چندسالی است که تشخیص این موضوع با کیت‌های تست ظرف چنددقیقه مشخص می‌شود، اما آن گشتی پلیس کیت آزمایش نداشته. به همین دلیل مامور پلیس از آنها می‌خواهد تا چند حرکت نرمشی و تعادلی انجام دهند، چون مصرف مواد روانگردان یا مشروبات الکلی روی اعصاب حرکتی تأثیر می‌گذارد. در واقع پلیس راهور به قصد مشخص‌شدن سلامت جسمی و شرایط عادی این افراد چنین درخواستی مطرح می‌کند. از سوی دیگر، سرنشینان پراید هم برای اثبات اینکه جرمی مرتکب نشده‌اند، این کار را انجام می‌دهند. درنهایت هم پس از چنددقیقه مشخص می‌شود که سرنشینان پراید شرایط عادی دارند. آنها پس از دریافت چند تذکر از سوی پلیس به راهشان ادامه می‌دهند. بنا بر گزارش سایت پلیس، مامور حاضر در صحنه هیچ جرم یا تخلفی را مرتکب نشده و قصد او ابتدا حفظ جان سرنشینان پراید و سلامت سفر سایر خودروهای عبوری در این جاده پرتردد شمالی کشور بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
گام اول برای احیا کارت سوخت چرا «جدایی» کم نشده است؟ خانه تکانی اجباری در رسانه ملی پشت صحنه بشین و پاشوی جاده چالوس فاش شد واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در تبریز چالش بازداشت موقت در مجلس! آیا به مسافران کربلا دلار 8هزار تومانی تعلق می‌گیرد؟ این بندهای مبهم قبض موبایل پلیس به دنبال وحید خزایی 4 دیدگاه درباره زندگی رسانه‌ای «بهرام شفیع» جوادآقا در کنار آل پاچینو و مارلون براندو! دعوا، 44هزار نفر را در تهران به پزشکی قانونی کشاند دینا پاول جایگزین نیکی هیلی می‌شود؟ کاروانسرای کی‌روش! زندان و تبعید برای راننده مهاجم لندکروز گوش به زنگ براي عمليات نجات کاهش کاربران تلگرام و افزایش 55 درصدی جرائم اینترنتی ژاپن قدرتمندترین پاسپورت جهان را دارد 5 کارتون محبوب در دنیا داوطلبان در گود زورخانه افتادگی می‌آموزند جنبش MeToo به بالیوود رسید بی‌گدار به جاده نزنیم 22 روز سرگردانی دختر 17 ساله پس از آزار و اذیت دایی و خواهرزاده میزبانی فینال آسیا روی هوا! صفحه شهرونگ