گزارش «اعتماد» از حاشيه جلسه هيات دولت : از تكذيب سهميه‌بندي بنزين تا چرايي دعوت گزينشي اصلاح‌طلبان براي ديدار با روحاني

يك چهارشنبه ديگر از راه رسيد و باز هم خبرنگاران سياسي رسانه‌هاي مختلف براي دريافت سوالات خود از وزرا مهمان پاستور شدند. هر چند مانند هفته‌هاي گذشته بسياري از وزرا به تكان دادن دست براي عكاسان بسنده كرده و در جمع خبرنگاران حاضر نشدند اما برخي دولتمردان در برابر ريكوردر و دوربين خبرنگاران حاضر و به سوالات پاسخ دادند. وزير كشور، معاون پارلماني رييس‌جمهور، رييس دفتر رييس‌جمهور، رييس سازمان برنامه و بودجه، وزير نيرو و رييس سازمان اداري و استخدامي دولتمرداني بودند كه به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
 
بنزين سهميه‌بندي نمي‌شود
عبدالرضا رحماني‌فضلي در جمع خبرنگاران در حاشيه جلسه هيات دولت در ارتباط با هزينه سفر اربعين امسال اظهار كرد: هزينه‌هاي سفر اربعين چند قلم است. اصلي‌ترينش ويزاست كه تغييراتي داشته است. مابقي هزينه‌ها مثل بيمه تغيير چنداني نكرده است. ويزا همان 41 دلاري است كه عراق مي‌گيرد تا ويزا صادر كند، اما از لحاظ ريالي بر مبناي مقداري كه بانك مركزي اعلام كرده، بالاست. ما تلاش مي‌كنيم كه با بانك مركزي مذاكره كنيم، معادل ريالي‌اش را كمتر كند. رقمي كه آنها تعيين كردند، يعني هشت هزار تومان بالاست.


وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر سهميه‌بندي بنزين گفت: هنوز بحث سهميه‌بندي مطرح نيست. هم در جلسه شوراي امنيت و هم در جلسه مبارزه با قاچاق كالا و ارز گزارش‌هايي داده شد كه با اعداد متفاوت از 12 -10 ميليون تا 15 ميليون ليتر در روز بنزين قاچاق مي‌شود. در مجموعه استان‌هاي مرزي بيش‌ از 500 تا 600 كارت سوختي كه بايد دست مردم باشد، به آنجا رسيده است. پيشنهاد اين بود ما مجددا اين كارت‌ها را احيا كنيم تا يكي از روش‌ها براي جلوگيري از قاچاق كالا باشد.
وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو در ارتباط با پاسخ ديوان محاسبات به استعلام اخير وزارت كشور در ارتباط با حقوق شهرداران خاطرنشان كرد: براي اينكه حقوق شهرداران با توجه به تفسيري كه هم شوراي عالي استان‌ها انجام داده است و هم شهرداري تهران، حفظ شود، راه‌هايي كه بايد به قطعيت برسيم را طي مي‌كنيم. از معاونت امور حقوقي و استخدامي رياست‌جمهوري نظر خواستيم و ديوان هم نظر داده است .
رحماني‌فضلي با اشاره به قانون منع به كار‌گيري بازنشستگان گفت: اين قانون حدود چهارده استاندار را شامل مي‌شود. نيت ما اين است كه اولويت را به معاونان استانداري بدهيم؛ چراكه وقتي استاندار تغيير مي‌كند در معاونت‌هايش هم تغييراتي ايجاد مي‌شود. خدمت رييس‌جمهور محترم هم اعلام كرديم و منتظر نظر ايشان هستيم.
 
4 وزير در راه بهارستان
حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهور ديگر دولتمردي بود كه در جمع خبرنگاران حاضر شد. او در حاشيه جلسه دولت در پاسخ به سوالي در خصوص دليل عدم حضور شريعتمداري در كميسيون صنايع مجلس اظهار كرد: شريعتمداري به اين دليل در جلسه كميسيون صنايع حضور نيافت كه براي رسيدگي به واحدهاي صنعتي آسيب ديده در شمال كشور بايد به اين صنايع سر مي‌زد، عدم حضور در جلسه كميسيون با هماهنگي مجلس بوده است. وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا روز گذشته وزراي پيشنهادي دولت به مجلس معرفي نشدند، بيان كرد: قانون اساسي به رييس‌جمهور اين اجازه را مي‌دهد كه هر وزارتخانه‌اي كه وزير ندارد حداكثر به مدت 3 ماه با سرپرست اداره شود و ما اكنون در اين فرصت قانوني به سر مي‌بريم.
معاون پارلماني رييس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش كه چند وزير به مجلس معرفي خواهد شد، خاطرنشان كرد: ‌دو وزارتخانه كه با سرپرست اداره مي‌شود، وزراي آنها معرفي مي‌شوند و ممكن است رييس‌جمهور براي دو وزارتخانه ديگر هم تصميمات جديدي اتخاذ كند.اميري درباره استعفاي دو وزير جديد در دولت گفت: استعفاي موردي در كار نيست، اما از همان ابتدا اعضاي دولت به رييس‌جمهور بيان كردند هر تصميمي كه به صلاح كشور است، مي‌تواند درباره اعضاي دولت اتخاذ كند.
 
در اولين جلسه مجلس وزراي پيشنهادي معرفي مي‌شوند
محمود واعظي رييس دفتر رييس‌جمهور اين روزها نسبت به قبل پركارتر شده است. پس از استعفاي نوبخت از سخنگويي واعظي تلاش داشته تا اين خلأ را پركرده و در نقش سخنگوي دولت در حاشيه جلسه هيات دولت در ميان خبرنگاران حاضر شده و به سوالات پاسخ دهد. رييس دفتر رييس‌جمهور هفته سختي را پشت سر گذاشت، زيرا او در جلسه با سردبيران رسانه‌ها عنوان كرده بود كه قرار است تا انتهاي هفته جاري وزراي پيشنهادي دولت براي راي اعتماد به مجلس معرفي شوند. اتفاقي كه رخ نداد و سخنگوي هيات رييسه مجلس نيز در جمع خبرنگاران عنوان كرد كه اين مهم دو هفته به تعويق افتاده است. «4وزير جديد چرا به مجلس معرفي نشدند؟» اين سوال مشترك خبرنگاران از محمود واعظي در حاشيه جلسه دولت بود. رييس دفتر رييس‌جمهور در پاسخ به اين سوال گفت: ما بنا داشتيم پس از اينكه لايحه تغيير ساختار دولت در مجلس تصويب شد، تغييرات وزرا را انجام دهيم اما هفته گذشته متوجه شديم، مجلس تمايلي به تصويب آن لايحه ندارد. وزراي اقتصاد و كار تعيين شده‌اند، ممكن است يكي، دو تغيير ديگر نيز در ساير وزارتخانه‌ها ايجاد شود ما اين آمادگي را داشتيم كه ديروز وزرا را معرفي كنيم اما مجلس هفته آينده تعطيل است. هيات رييسه هم گام‌هايي برداشت كه تعطيلي هفته آينده مجلس را لغو كند اما چون نمايندگان براي حضور در حوزه‌هاي انتخابيه خود برنامه‌ريزي كرده بودند، ظهر دوشنبه به ما اعلام كردند كه وزرا در فرصت ديگري معرفي شوند چون يك هفته پس از معرفي وزراي پيشنهادي، بايد بررسي راي اعتماد آغاز شود. در اولين روز مجلس پس از تعطيلات، وزراي پيشنهادي را دولت به مجلس معرفي مي‌كند. واعظي در پاسخ به اين پرسش كه آيا احتمال جابه‌جايي اعضاي دولت در داخل دولت وجود دارد، گفت: ممكن است اين اتفاق بيفتد. مثلا اگر جايي سمتي ايجاد شود، چون شناخت بيشتري نسبت به توانايي اعضاي داخل كابينه وجود دارد، از داخل كابينه كسي براي اين سمت انتخاب شود. اگر وزيري هم استيضاح شود، مي‌توان او را در جاي ديگري به كار گرفت. واعظي در مورد موضع دولت در خصوص كاهش تعطيلات بيان كرد: روزهاي تعطيل ما خيلي زياد است كه مي‌تواند به كسب و كار لطمه بزند. اگر كميته‌اي در اين زمينه خوب كار كند، دولت حتما حمايت خواهد كرد.
وي در پاسخ به انتقاد برخي اصلاح‌طلبان مبني بر گزينشي انتخاب شدن اصلاح‌طلبان براي ديدار با رييس‌جمهور تصريح كرد: حق با اين افراد است. ما مي‌توانستيم افراد زيادي را دعوت كنيم و در اين شرايط جلسه حالت صميمانه به خود نمي‌گرفت و زمينه براي گفت‌وگو فراهم نمي‌شد. در همين جلسه‌اي كه تشكيل شد هم ۱۸ نفر صحبت كردند. براي انتخاب اصلاح‌طلبان از خود اصلاح‌طلبان هم مشورت گرفتيم. افرادي كه دعوت نشدند، در فرصت‌هاي بعدي دعوت خواهند شد.
وي در مورد تصميمات اين جلسه بيان كرد: قرار شد من و آقاي عارف دو كميته تشكيل دهيم. يك كميته مشترك با فراكسيون اميد و يك كميته مشترك با اصلاح‌طلبان و ان‌شاءالله اين كار را انجام مي‌دهيم. واعظي در مورد انتخاب افراد در جريان‌هاي سياسي مختلف با گرايش اعتدالي براي ديدار با رييس‌جمهور بيان كرد: دولت تفكري كه مشي اعتدالي داشته باشد را از خود مي‌داند. اين جلسات براي مشورت با سياسيون و صاحب‌نظران است تا دولت از نظرات بهره گرفته و كشور را بهتر اداره كند. بنابراين افراد معتدل براي حضور در جلسات انتخاب مي‌شوند.
رييس دفتر رييس‌جمهور با بيان اينكه چرا اعضاي موتلفه براي ديدار اصولگرايان با رييس‌جمهور دعوت نشده‌اند، گفت: ما موتلفه را جزو پايداري نمي‌دانيم و هنوز هم از كسي براي اين جلسه دعوت نكرده‌ايم.وي در مورد استعفاي آخوندي و استفاده از وي به عنوان شهردار تهران بيان كرد: من از اين موضوع خبري ندارم.واعظي همچنين درباره حضور رييس‌جمهور در دانشگاه تهران بيان كرد: رييس‌جمهور مثل هر سال در دانشگاه تهران حضور مي‌يابد و در اين جلسه هم اساتيد حضور دارند و هم دانشجويان.
نامه اقتصاددانان ديده شد
محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه ‌و بودجه نيز كه پس از استعفا از سخنگويي رابطه‌اش با خبرنگاران كمتر شده، روز گذشته در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات پاسخ داد. نوبخت درباره نامه اخير تعدادي از اقتصاددانان كشور به دولت اظهار كرد: نامه اخير اقتصاددانان ديده شد. پيشنهاد آنها نيز منعكس شد.
 
به ‌كارگيري بازنشستگان در وزارت دفاع
و اطلاعات بلامانع است
جمشيد انصاري، رييس سازمان اداري و استخدامي نيز با حضور در جمع خبرنگاران به سوالاتي درباره قانون منع به‌ كارگيري بازنشستگان پاسخ داد. انصاري گفت: «اين قانون مصوب سال 95 است، آنچه اخيرا در اين قانون اصلاح شده، تبصره‌اي است كه درباره به‌ كارگيري كليه مقامات موضوع ماده 71 بود. بر اساس قانون تا پيش از اين اصلاحيه مي‌توانستيم از اين مقامات حين بازنشستگي به‌ كارگيري كنيم، اما بر اساس اصلاحيه انجام شده مقامات ذيل بند «د» و «ح» از شمول اين قانون حذف شدند. وي با بيان اينكه حذف تعدادي از ايثارگران از شمول قانون منع به‌ كارگيري از ديگر اصلاحات انجام شده است، خاطرنشان كرد: پيش از اين تمام ايثارگران مي‌توانستند حين بازنشستگي به ‌كارگيري شوند اما بر اساس اصلاحيه جديد تنها جانبازان بالاي 50 درصد و آزادگان داراي بيش از 3 سال دوره اسارت مي‌توانند به ‌كارگيري شوند. همچنين بر اساس قانون قبلي استثنائاتي در به ‌كارگيري بازنشستگان در وزارت دفاع و وزارت اطلاعات وجود داشت. قبلا به صورت مطلق گفته مي‌شد كه نيروهاي مسلح از قانون منع به‌ كارگيري بازنشستگان معاف هستند، اما در اصلاحيه جديد گفته شده كه به ‌كارگيري بازنشستگان در اين مجموعه با اجازه فرماندهي كل قوا امكان‌پذير است. در وزارت اطلاعات نيز بر اساس تبصره جديد، تنها يك درصد از نيروي انساني اين مجموعه آن هم در مشاغل مديريتي را مي‌توان از ميان بازنشستگان به‌ كارگيري كرد.
 
9 ميليارد تومان اعتبار براي جبران خسارات ناشي از وقوع سيل در چهار استان كشور اختصاص يافت
در جلسه هيات دولت كه روز چهارشنبه به رياست حسن روحاني، رييس‌جمهوري برگزار شد، مبلغ 30 ميليارد ريال به صورت هزينه‌اي به منظور بازسازي اماكن مسكوني، ساختمان‌ها و تاسيسات زيربنايي خسارت‌ديده از سيل اختصاص يافت كه سهم استان‌هاي مازندران و گيلان هركدام 10 ميليارد ريال و استان‌هاي گلستان و خراسان شمالي هركدام پنج ميليارد ريال خواهد بود. همچنين مبلغ 60 ميليارد ريال به صورت تملك دارايي سرمايه‌اي به منظور بازسازي زيرساخت‌ها و اماكن مسكوني آسيب‌ديده در استان‌هاي يادشده اختصاص يافت كه از اين ميزان، مبلغ 20 ميليارد ريال به هريك از استان‌هاي مازندران و گيلان و مبلغ 10 ميليارد ريال به هريك از استان‌هاي گلستان و خراسان شمالي اختصاص مي‌يابد.علاوه بر اين مبالغ، يك هزار ميليارد ريال نيز براي بازسازي زيرساخت‌هاي آسيب‌ديده در استان‌هاي مذكور از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه كشور اختصاص يافت. هيات دولت در ادامه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادي از طرح‌هاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نماينده خود را براي پيگيري موضوع تعيين كرد. در ادامه جلسه، تعداد ديگري از پيشنهادهاي دستگاه‌هاي اجرايي پس از بررسي، تصويب شد.