چشم «ایوانکا» به دنبال صندلی «نیکی»

«دونالد ترامپ» پس از استعفای «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل، اعلام کرد جانشین او طی دو تا سه هفته آینده معرفی خواهد شد. در این بین نام چند تن برای تصدی این پست مطرح شده، از جمله «ایوانکا ترامپ»، دختر رییس‌جمهور.
«نیکی هیلی»، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، نهم اکتبر در اقدامی غیرمنتظره از مقام خود کناره‌گیری کرد. استعفای او از سوی «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهوری آمریکا نیز پذیرفته شد. با کنار رفتن هیلی، بحث جانشین‌ احتمالی او در رسانه‌ها داغ شده است.
به گزارش دویچه‌وله «دینا پاول»، قائم مقام پیشین مشاور امنیت ملی آمریکا، یکی از پنج گزینه‌ احتمالی است که ترامپ از او برای تصدی پست هیلی نام برده است. پاول که اینک به عنوان مدیر اجرایی شرکت گلدمن ساکس فعالیت دارد، در دوران ریاست‌جمهوری «جورج دبلیو بوش» به عنوان یکی از دستیاران وزیر امور خارجه مشغول به کار بود.
«ریچارد گرل»، سفیر کنونی آمریکا در آلمان نیز، هر چند به گفته ترامپ جزو پنج نامزد اصلی به شمار نمی‌رود، اما حضور او بین این گزینه‌ها کاملا منتفی نشده است.


رییس‌جمهوری آمریکا همچنین از دخترش ایوانکا نیز به عنوان یکی از جانشین‌های احتمالی هیلی نام برده، اما در عین حال اذعان کرده که نامزد کردن ایوانکا برای تصدی سمت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، احتمالا اتهام خویشاوندسالاری را متوجه او خواهد کرد.
«ایوانکا ترامپ» نیز با انتشار یک توییت این احتمال را رد کرده است. او نوشت: «کار کردن در کاخ سفید در کنار عده زیادی از همکاران فوق‌العاده یک افتخار است و می‌دانم که رییس‌جمهور یک جانشین توانا برای نماینده هیلی پیدا خواهد کرد. این جانشین من نخواهم بود.»
ترامپ روز سه‌شنبه در یک دیدار مشترک با نیکی هیلی در کاخ سفید به خبرنگاران گفت، هیلی از شش ماه پیش درخواست استعفای خود را مطرح کرده و گفته بود از پایان سال ۲۰۱۸ مدتی به استراحت احتیاج دارد.
آینده سیاسی هیلی
خبرگزاری فرانسه گزارش داده که گفته می‌شود نیکی هیلی بدهی‌های سنگینی دارد که گمان می‌رود برای بازپرداخت آنها، به دنبال شغلی پردرآمدتری در عرصه اقتصاد خصوصی است. برخی رسانه‌ها نیز اعلام کرده‌اند که «نیکی هیلی» بعد از کناره گیری از سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل به عنوان مشاور دولت ترامپ در افغانستان مشغول به کار خواهد شد.
پایگاه اطلاع رسانی آمرکایی پلیتیکس معتقد است که «نیکی هیلی« در مصاحبه با خبرنگاران گفته است که من از سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل کناره گیری کرده و به زودی پست مشاور در افغانستان را قبول خواهم کرد. اگرچه کار کردن در سازمان ملل بسیار خوشایند من بود، اما فکر می‌کنم که با حضور خود در حوزه مشاور جنگ سالاری افغانستان نیز قادرم توانایی‌هایی خود را نشان دهم. ما باید هرچه زودتر جنگ طولانی مدت افغانستان را پایان دهیم.بعد از انتشار این خبر برخی از روزنامه‌های مخالف، هیلی را بعد از کلانتر واشنگتن به عنوان قصاب جدید آمریکا در کابل نامیدند.
هیلی که پیش از این فرماندار پیشین کارولینای جنوبی بوده است و اعلام کرده است که هنوز نمی‌داند در آینده چه کاری انجام می‌دهد، اما خاطرنشان کرده است که او برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 در کمپین حمایت از ترامپ حضور خواهد داشت.
واکنش‌ها به استعفای هیلی
استعفای هیلی واکنش‌های زیادی را در سازمان ملل به همراه داشته است. نماینده روسیه گفت: «این خبر غیرمنتظره بود و شخصا برای من خوشحال‌کننده نبود.» «واسیلی نبنزیا» که کشورش دارای اختلاف نظرهایی با آمریکا بر سر سوریه، ایران و مناقشه اسرائیل و فلسطینیان است، از عملکرد هیلی در سازمان ملل ستایش کرد. نمایندگان بولیوی، سوئد و فرانسه در سازمان ملل نیز از جمله کسانی بودند که از همکاری با هیلی ستایش کردند.
با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که بسیاری از دیپلمات‌ها در سازمان ملل معتقدند که هیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی آمریکا نامزد خواهد شد. «واسیلی نبنزیا» از نیکی هیلی به عنوان انسانی با انرژی و جاه‌طلب یاد کرده و گفته است: «من فکر می‌کنم ما او را بعد از مدتی استراحت که در نشست کاخ سفید به آن اشاره کرد، بار دیگر خواهیم دید.»
بنا به نوشته اسپوتنیک، «باب منندز»، نیز که یکی از منتقدان دولت ترامپ بشمار می‌رود در بیانیه‌ای در توئیتر اعلام کرد: «استعفای هیلی یک نمونه دیگر از هرج و مرج در حوزه سیاست خارجی دولت کنونی آمریکا است.» وی ادامه داد که او بسیار نگران خلأ رهبری است: «خروج هیلی از نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بر امنیت ملی کشور تاثیرگذار خواهد بود.»
تند‌ترین منتقد روسیه
دویچه وله در تحلیلی از عملکرد هیلی نوشته است: «در حال حاضر  چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد که خروج هیلی از کاخ سفید ترامپ را موجب نگرانی یا ناراحتی بدانیم. هنوز مشخص نیست که آیا این اقدام هیلی از مدت‌های پیش برنامه ریزی شده بود یا اینکه به رغم انکار مکرر، به دنبال برنامه‌ریزی برای رقابت با ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است.»
اگر با صراحت بگوییم، سوابق او آنچنان که باید درخشان نیست. در دو سال فعالیتش در سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل او تنها در برخی پرونده‌های خاص آن هم بصورت ضمنی از حقوق بشر دفاع کرد بود و یکی از تندترین منتقدان روسیه در دولت ترامپ بود.
خروج از نهادهای سازمان ملل
هیلی یکی از نخستین و عالی رتبه‌ترین اعضای زن کابینه ترامپ بابت آنچه که در دوران فعالیتش انجام داد، در یادها خواهد ماند: با حمایت او آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس، برجام، یونسکو و شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد.
او به خاطر تهدید سایر اعضای سازمان ملل در توئیتر در یاد خواهد ماند زمانی گفته بود آمریکا اسامی آن دسته از کشورهایی را که از قطعنامه نمادین محکوم کردن تصمیم واشنگتن در انتقال سفارتش از تل آویو به قدس حمایت کردند، ثبت می‌کند.
او را به یاد خواهیم داشت که اصل جدید و خطرناکی را مطرح کرد که به واسطه آن آمریکا تنها به کشورهایی کمک می‌کند که دوست باشند؛ به این معنا که آنها در تبعیت از مواضع دولت واشنگتن رفتار کرده و در سازمان ملل در راستای منافع آمریکا رای دهند. شاید هم و البته به طور حتم باید او را بابت این حقیقت به یاد بیاوریم که در دوران فعالیتش واشنگتن کمک به صندوق جمعیت سازمان ملل، نهاد مربوط به آژانس بهداشت باروری را متوقف کرده و بار دیگر قانون موسوم به قانون محدویت جهانی را اجرایی کرد که دولت آمریکا را از کمک به گروه‌های بین‌المللی سلامت که حامی سقط جنین هستند، منع می‌کند.
مشوق «نخست آمریکا» 
هیلی حامی سرسخت سیاست «نخست آمریکا»ی ترامپ بوده است که در اصل با اولویت‌ها و اصول اولیه سازمان ملل مغایرت دارد. در دفاع از او برخی ممکن است بگویند که او تلاش می‌کرد تا بهترین استفاده را از موقعیتش برای جلوگیری از خرابکاری‌های بیشتر ترامپ بکار گیرد و آنها ممکن است که هشدار دهند جانشین او شاید بدتر هم باشد، اما چنین فرصتی مدت‌هاست که دیگر از دست رفته است.  با هر استانداری که بخواهیم در نظر بگیریم، هیلی را نمی‌توان نه یک میانه رو و نه حتی یک جمهوری خواه دانست. او حامی و مشوق بزرگ سیاست‌های ترامپ در عرصه جهانی بوده است. بنابراین، دلیلی وجود ندارد که جهان برای این خروج غیرمنتظره اشک بریزد.