واژگونی مرگبار اتوبوس دانش‌آموزان در تبریز

آرمان: در سال‌های اخیر آموزش و پرورش آبستن حوادث بوده است. با اینکه تاکنون جلسات متعدد برای مهار این نارسایی آموزش وپرورش برگزار شده است، اما روز گذشته خبر واژگونی اتوبوس دانش آموزان در تبریز خبر ساز شد. روز چهارشنبه 18 مهر، اتوبوس حامل دانش‌آموزان در کیلومتر پنج اتوبان تبریز به زنجان واژگون شد. مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر اعلام کرد: سه تیم عملیاتی شامل ۹ امدادگر برای امدادرسانی به مصدومان واژگونی اتوبوس در آذربایجان شرقی(تبریز) کیلومتر پنج اتوبان تبریز به زنجان اعزام شد. این سانحه رانندگی در بزرگراه شهید کسایی نرسیده به پارک ائل گولی تبریز، ساعت 14 و 15 دقیقه هنگام بارش چند دقیقه‌ای باران در تبریز اتفاق افتاده است. گزارش‌های اولیه از کشته شدن دو نفر و زخمی شدن تعدادی از دانش آموزان حکایت دارد.
2 دانش‌آموز و یک مربی فوت کردند
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور گفت که بر اثر واژگونی اتوبوس دانش آموزان در آزادراه زنجان - تبریز 3 نفر فوت و ۴۰ نفر مصدوم شدند. نادر رحمانی در مورد جزئیات واژگونی اتوبوس در تبریز اظهار کرد: یک دستگاه اتوبوس مربوط به سرویس دانش‌آموزی دبیرستان دخترانه در کیلومتر ۱۰ محور بستان آباد - تبریز در آزاد راه زنجان - تبریز واژگون شد و بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که این تصادف به علت تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده بوده است. او افزود: در این حادثه 3 نفر فوت کردند. یک نفر از آنها مربی و 2 نفر دیگر از دانش آموزان بوده اند. به گزارش ایسنا، این مقام مسئول گفت: ۴۰ نفر از سرنشینان نیز دچار مصدومیت شدند، در ضمن یک مصدوم هم جان باخت.
آئین نامه آموزش و پرورش بازبینی شود


یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان به «آرمان» می‌گوید: فوت دانش آموزان را به خانواده آنها تسلیت عرض می‌کنم و امید است، مجروحان حادثه هرچه سریع‌تر بهبود یابند. محمد قمی می‌افزاید: چندین بار است که دانش آموزان و دانشجویان کشور دچار حادثه می‌شوند. از سال گذشته تمهیدات مناسب برای مهار این قضیه اندیشیده شده است. به گفته او بر اساس تصمیمات اتخاذ شده قرار شد تا از برگزاری و حرکت وسایل حمل و نقل حامل دانش آموزان در شب خودداری شود و در راه‌های طولانی در صورت امکان با قطار انجام شود. این نماینده مجلس تاکید می‌کند:‌ در برخی مواقع تصادف رخ می‌دهد، اما پیشنهاد می‌شود، حدالامکان دانش‌آموزان با قطار به اردو بروند. قمی می‌افزاید: در صورت استفاده از اتوبوس نیز باید از شرکت‌های معتبر و راننده‌های ماهر استفاده شود. همچنین باید با نیروی انتظامی هماهنگی‌های لازم انجام شود. قمی می‌گوید:‌ در طول راه نیز با پلیس راه هماهنگی‌های لازم انجام و مشکلات برطرف می‌شود. با این وجود، در هر شرایطی ممکن است، تصادف رخ دهد. هرچند باید با رعایت نکات ایمنی و امنیتی برای دانش آموزان در اولویت قرار گیرد. به گفته او در سفرهای دانش آموزی پیشنهاد می‌شود تا مربی همراه آنها باشد و بسیاری مسائل برای ارتقای امنیت آنها لحاظ شود تا شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم. او درباره قوانین موجود برای امنیت دانش‌آموزان در سفر می‌گوید: سال گذشته آیین نامه تردد دانش آموزان اصلاح و در این باره تصمیمات جدید اتخاذ شد، اما این اقدامات کافی نیست و باید بیش از پیش از افراد متخصص و پلیس راهنمایی و رانندگی، وزارت راه و آموزش و پرورش و مربیان کمک گرفته شود تا آئین نامه‌ها اصلاح شود و هم از ترددهای غیر ضرور برای دانش آموزان جلوگیری شود. به گفته او اگر تردد دانش‌آموزان با خودرو ضرورت داشت، راننده تمامی مسائل امنیتی و مقررات راهنمایی و رانندگی را اجرا کند تا دیگر شاهد بروز چنین حوادثی نباشیم.
آموزش و پرورش تمهیدات لازم را بیندیشد
رئیس انجمن مددکاری ایران درباره حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: حوادث رانندگی در هر لحظه به وقوع می‌پیوندد. سالانه 17 هزار فوتی ناشی از تصادفات رانندگی در کشور ثبت می‌شود. در واقع تصادفات رانندگی موضوع جدیدی نیست. سید حسن موسوی چلک می‌افزاید: حادثه رانندگی در برخی از ایام سال با حساسیت دنبال می‌شود. باید دانست که حساسیت در حوادث رانندگی باید وجود داشته باشد، چون در گذشته 32 هزار فوتی در حوادث رانندگی داشتیم که هم اکنون این آمار نصف شده است. در اصل حساسیت‌ها در کاهش آمار تصادفات تاثیرگذار بوده است. به گفته او در برخی از مناسبت‌ها وقتی گروهی دانش آموزان به مسافرت برده می‌شوند، دقت لازم در انتخاب خودرو، سلامت راننده، حضور ناظر از سوی آموزش و پرورش و... می‌تواند در کاهش حوادث رانندگی تاثیرگذار باشد. این استاد دانشگاه بروز بسیاری از اتفاقات در آموزش و پرورش را ناشی از بی‌تدبیری می‌داند و می‌افزاید: ضعف نظارت و بی‌توجهی باعث بروز مشکلات متعدد در این سازمان می‌شود. به گفته او وقوع برخی از حوادث افکار را آزرده خاطر می‌کند و هر چقدر که گلوگاه‌ها و حوزه‌های منجر به بروز بررسی شود، می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. رئیس انجمن مددکاری ایران تاکید می‌کند: حوادثی همچون واژگونی اتوبوس هیچ وقت به صفر نمی‌رسد، اما برنامه‌های پیشگیری می‌تواند در کاهش تلفات نیروی انسانی و وقوع این نوع حوادث تاثیر داشته باشد. موسوی چلک می‌افزاید: آموزش و پرورش برای مهار این حوادث باید از راهنمایی و رانندگی و تجارب قبلی خود کمک گرفته و تمهیداتی را اتخاذ کند. همچنین می‌توان برای مهار حوادث رانندگی برای دانش آموزان تمهیدات بیش از گذشته لحاظ شود.