نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ترک: جسد «جمال قاشقچی» با اره تکه تکه شده است!

یک روزنامه آمریکایی به نقل از یک مسئول ترک در وزارت خارجه این کشور از کشته شدن و تکه تکه شدن جسد جمال قاشقچی با استفاده از یک اره خبر داد.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، به نقل از یک مفام ترک در وزارت خارجه این کشور گزارش داد که جمال قاشقچی روزنامه نگار و منتقد برجسته سعودی بعد از گذشت 2 ساعت از ورودش به کنسولگری عربستان در اسلامبول کشته شده و جسدش با اره تکه تکه شده است.
این مسئول ترک تاکید کرد: دستور کشتن قاشقچی از بالاترین مقامات دفتر پادشاهی عربستان صادره شده و مسئولان امنیتی ترکیه کاملا معتقدند که قاشقچی در داخل کنسولگری عربستان کشته شده است.
وی در ادامه افزود: عملیات کشتن قاشقچی بسیار سریع و پیچیده صورت گرفته و جسد وی با استفاده از اره بزرگی که برای همین کار به کنسولگری منتقل شده بود تکه تکه شد.


ازسوی دیگرروزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی درباره پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقچی» خبر داد، سازمان‌های اطلاعاتی واشنگتن قبل از غیبت این روزنامه‌نگار یک تماس تلفنی بین مقام‌های ریاض درباره تلاش برای دستگیری او را شنود کرده بودند.
روزنامه «واشنگتن پست» در گزارش تازه خود از ارسال دو هواپیمای خصوصی از عربستان سعودی به اسلامبول در روز ناپدید شدن «جمال قاشقچی» حامل 15 نفر و حضور همزمان آنها در کنسولگری ریاض خبر داده است.
دو فرد مطلع از تحقیقات جاری پرونده ناپدید شدن قاشقچی به این روزنامه گفتند: «جوخه اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه صبح خیلی زود در همان روز (دوم اکتبر) بعد از ترک ریاض پایتخت سعودی وارد اسلامبول شدند و در دو هتل بین‌المللی استقرار یافتند و بعد از آن با خودرو به کنسولگری رفتند. یکی از هتل‌ها، هتل موونپیک بود که از آنجا تا کنسولگری با خودرو کمتر از چند دقیقه طول می‌کشد».
طبق اطلاعات ثبت شده پروازی و همینطور اطلاعات افراد مطلع از پرونده، تیم 15 نفره اعزامی عربستان سعودی بعد از یک روز کار خود را تمام و ترکیه را ترک کردند.
واشنگتن پست می‌نویسد: «مقام‌های ترکیه قبلا گفته بودند که از نظر آنها، قاشقچی روزنامه‌نگار برجسته و منتقد حکومت سعودی در داخل کنسولگری کشته شده است. مقام‌های ترکیه که درحال بررسی اقدامات و تحرکات تیم اعزامی عربستان سعودی هستند، حالا تحقیقاتشان را گسترش داده و درحال بررسی اتفاق‌های محل سکونت محمد العطیبی کنسول عربستان سعودی در اسلامبول هستند که در 500 یاردی (بیش از 500 متری) کنسولگری قرار دارد».
این رسانه ادامه داد: «توسط دوربین مدار بسته ترکیه مستقر در اطراف محل سکونت کنسول یک عکس گرفته و در اختیار واشنگتن پست قرار گرفته که در آن یک ون مدل مرسدس بنز با شیشه‌های رنگی دیده می‌شود، خودرویی که مقام‌های امنیتی می‌گویند بعد از دو ساعت پس از ورود قاشقچی، از آن برای انتقال برخی از اعضای تیم اعزامی عربستان سعودی از محل سکونت کنسول به ساختمان کنسولگری استفاده شد».
واشنگتن پست گزارش داد: «به گفته یک منبع مطلع، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا قبل از ناپدید شدن قاشقچی پیامی توسط مقام‌های سعودی را رهگیری کردند که در آن، آنها درباره نقشه دستگیری او صحبت می‌کردند. سعودی‌ها می‌خواستند قاشقچی را فریب داده و به عربستان سعودی برگردانند و آنجا او را دستگیر کنند».
ترکیه اسامی مظنونان ناپدید شدن قاشقچی را منتشر کرد
ترکیه اسامی و تصاویر 15مظنون سعودی که در ناپدید شدن قاشقچی روزنامه نگار مشهور عرب دست داشتند را منتشر کرد.به گزارش شبکه خبری الجزیره، روزنامه‌های ترکیه بامداد دیروز با انتشار اسامی این افراد خاطرنشان کردند که آنها با معمای مربوط به ناپدید شدن نویسنده و روزنامه نگار سعودی در کنسولگری کشورش در اسلامبول ترکیه ارتباط دارند.
رسانه‌های ترکیه همچنین گفتند که محققان پرونده معتقدند که این افراد مظنون به شکنجه قاشقچی و قتل وی پس از ناپدید شدنش در ساختمان کنسولگری این کشور هستند.
روزنامه‌های ترکیه اسامی افراد مذکور را به این شرح اعلام کرده اند: سعد البستانی، صلاح محمد الطبقی، نایف حسن الریفی، محمد سعد الزهرانی، منصور عثمان اباحسین، خالد عایض الطیبی، عبدالعزیز محمد الحساوی، ولید عبدالله الشهری، ترکی مشرف الشهری، ثائر غالب الحربی، ماهر عبدالعزیز مترب، فهد شبیب البلوی، بدر لافی العتییی، مصطفی محمد المدنی و سیف القحطانی.
رسانه‌های ترکیه در عین حال اطلاعات بیشتری در باره اقدامات این 15 تبعه سعودی در اسلامول ارائه نکرده‌اند اما براساس قرائن موجود، انتظار می‌رود که ظرف دو روز آینده اطلاعاتی رسمی در باره ناپدید شدن قاشقچی و سرنوشتش منتشر شود.
نامزد «خاشقجی» از ترامپ کمک خواست
نامزد روزنامه‌نگار سعودی که ماجرای ناپدید و کشته ‌شدنش به جنجالی دیپلماتیک بدل شده است، از رئیس جمهوری آمریکا خواست برای روشن شدن واقعیت، وارد عمل شود.
«خدیجه چنگیز» نامزد قاشقچی با انتشار یادداشتی در واشنگتن پست- روزنامه طرف همکاری با قاشقچی- از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواست تا در روشن شدن حقیقت ماجرا به وی کمک کند.
وی در بخشی از این یادداشت، ادعای ریاض مبنی بر خروج قاشقچی از کنسولگری عربستان را زیر سوال برده و می‌گوید در روز حادثه، قاشقچی را تا کنسولگری مشایعت کرده و بعد پشت در به انتظار وی نشسته است حال‌آنکه بعد از 3 ساعت چشم‌انتظاری وقتی جویای حال او می‌شود با پاسخی باورنکردنی مواجه می‌شود: قاشقچی کنسولگری را ترک کرده است!
خدیجه چنگیز در ادامه از تلاش دولت ترکیه در پیگیری وضعیت نامزد خود قدردانی کرده و از ملک سلمان پادشاه سعودی نیز می‌خواهد اجازه انتشار تصاویر دوربین مداربسته کنسولگری را بدهد تا جنبه انسانی ماجرا پنهان نماند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نیرو: 100 طرح سدسازی در دست اجرا است پیروزی حقوقی دیگر ایران در برابر آمریکا دستور توقیف 5 میلیارد دلار بانک مرکزی ایران درایتالیا لغو شد دومین روز رسیدگی به شکایت ایران در لاهه وکلای ایران، آمریکا را متهم به فرار از پاسخگویی کردند با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام کریمی تبار نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه ایلام شد تحلیل سیاسی هفته ناو جنگی ائتلاف سعودی در سواحل یمن منهدم شد رئیس سازمان امور اداری و استخدامی: 26 آبان آخرین مهلت تعیین تکلیف بازنشستگان شاغل است ناوگروه ایران با پیام «دوستی و حسن نیت» در کراچی پهلو گرفت معاون رئیس‌جمهور خبر داد: قطعیت گزینه 2 وزارتخانه واحتمال تصمیم جدیدبرای 2 وزارت دیگر نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ترک: جسد «جمال قاشقچی» با اره تکه تکه شده است! رئیس سازمان برنامه و بودجه: 159 میلیارد تومان اعتبار به سیل‌زدگان شمال کشور اختصاص یافت سفیر انگلیس: لندن در جست‌وجوی منافع اقتصادی برجام برای ایران است سناتورهای فرانسوی خواستارتقویت یورو برای حمایت ازایران شدند دادستان تهران خبر داد صدور 61 فقره کیفرخواست برای متهمان پرونده‌های کلان اقتصادی ظرف سه ماه اخیر